Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.

Gestart door AlbertJan dinsdag 01 februari 2022, 14:41:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Beste Forummers.
Al eens eerder in een topic gemeld dat het bij mij nogal eens gebeurt dat er een onderdeel sneuvelt of "gewoon" verdwijnt.
Nu ben ik bezig om deze onderdelen weer bij elkaar te zoeken en dat gaat lang niet eenvoudig! 8o
Van de meeste locs heb je een ersatzteilliste maar van wagons of sets lang niet altijd.
Soms lukt het met veel zoeken op het internet, om bepaalde onderdelen te vinden maar dat lukt lang niet altijd.
Sommige onderdelen worden al jaren in verschillende modellen gebruikt maar voor andere is het soms een "éénmalige" uitvoering.

Als voorbeeld heb ik b.v. de Tegernsee wagonset 4289+42891 en daar mis ik 3 kleine ruitjes in de deuren.
Nergens kan ik het specifieke nummer vinden terwijl dit toch een veel voorkomend ruitje is.(ik kom deze in meerdere wagons tegen)
Natuurlijk is dit maar 1 onderdeel en heb ik er nog vele te gaan maar het moet toch makkelijker kunnen dan de manier waarop ik dit momenteel doe!? O:-D

Wie heeft tips of advies hoe ik dit eenvoudiger zou kunnen doen? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
een mail naar marklin service.
Met foto van de wagen en vermelding van het onderdeel.
grt. Jo
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Dag Jo.
Hartelijk dank voor je antwoord.
Dit lijkt inderdaad een makkelijke methode maar helaas is mijn ervaring dat er vrijwel geen onderdelen meer voorradig zijn van modellen die ouder dan 5 jaar zijn.
Van andere merken (o.a. Roco) is vaak nog wel oude voorraad van allerlei onderdelen verkrijgbaar maar bij Märklin helaas niet.

Blijft nog mijn vraag hoe je eenvoudig de onderdeel nummers kunt vinden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Albert Jan,

je kan via google zoeken via een foto voorbeeld, zelf nooit geprobeerd maar het schijnt te kunnen. :D

Mvg Gert
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 01 februari 2022, 14:41:44
Als voorbeeld heb ik b.v. de Tegernsee wagonset 4289+42891 en daar mis ik 3 kleine ruitjes in de deuren.
Nergens kan ik het specifieke nummer vinden terwijl dit toch een veel voorkomend ruitje is.

Wat mij opvalt is blijven proberen.
Met ruitjes b.v.
Ik zocht jaren naar bepaalde ruitjes voor HAG voertuigen.
Ze waren niet te krijgen. Nu weer wel, en dat is dan remake.
Oftewel, iemand is met resin aan de slag gegaan.
Zelfde met allerlei metaal waren zoals schroeven, bouten, tandwielen.
Ze zijn er ineens weer (in 'originele' OVP) maar wel nieuw geproduceerd, voor een al even 'nieuwe' prijs.

Onderdeel nummers vinden is lastiger. Niet voor de oude producties die op de Ersatzlist Märklin CD ROM staan, maar wel voor de locs en wagons van daarna. Je moet echt verzinnen van "dit rijtuigtype werd niet meer gemaakt, maar er is er eentje die erop lijkt, en die zou het wel eens kunnen zijn".
Je opent dan wat pdf bestanden van Märklin, en vroeg of laat tref je er eentje waar de oude catalogusnummers ook bij staan. Makkelijk is inderdaad anders. Klantvriendelijk is het totaal niet.

Ik gebruik zelf zo min mogelijk google (principe kwestie), wel andere zoekmachines.
Inderdaad, via afbeeldingen kom je vaak heel ver.
Heel vaak direct bij ebay winkeltjes die de spullen leveren voor een fatsoenlijke prijs, maar met onfatsoenlijke verzendkosten.
Zulke aanbiedingen leveren je vaak alsnog de onderdeel-nummers, en die moet je dan meteen noteren voor een volgende zoektocht, een paar maanden later. Snel gaat het allemaal niet, maar ik ben optimistisch over wat er allemaal nog leverbaar is. Het had veel erger kunnen zijn.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Ten tijde van het "faillissement"van Märklin is nagenoeg de hele voorraad Ersatzteile opgekocht door een Italiaan. Regelmatig vind ik advertenties van hem op Ebay Italië. Heb hem ook wel eens een mailtje gestuurd met vragen over leverbaarheid van speciale dingen. Meestal kon hij die leveren. Hij heeft echt heel veel. Weet helaas zijn naam niet meer maar een zoektocht op Ebay moet je op het goede spoor kunnen zetten.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
 @citaat
Je bedoelt coccodrillo114  ;)

Groet,
Leo
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Beste meedenkers.
Hartelijk weer voor alle tips en adviezen! :thumbup:
Ik ben al bezig een lijstje te maken met de meeste ontbrekende delen.
Ook ben ik alle verzamelde losse en afgebroken onderdelen aan het uitzoeken en dat valt zeker nog niet mee om te vinden waar deze horen.
Maar het voordeel van hiermee bezig zijn is dat je na enige tijd onderdelen ga herkennen en dat is mooi mee genomen! :idea:

Nog wel een vraag.
Waar kun je nu het beste deze onderdelen mee plakken?
Het zijn soms maar hele kleine lijm vlakken, b.v. afgebroken treeplankjes. (zie foto)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
 @citaat Ik gebruik (tot tevredenheid) Cyano acrylaat lijm.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Dat gebruik ik ook wel eens om kleine onderdeeltjes weer vast te zetten. Het nadeel van cyanoacrylaat is dat het keihard wordt en daardoor snel weer opnieuw afbreekt. 2K epoxylijm geeft dan een beter resultaat. Maar je moet wel de juiste hebben want ook daar zit weer veel verschil tussen.. Ik weet het merk niet meer maar je hebt een epoxy lijm die als verharder een poeder levert, die is heel goed (maar hier niet verkrijgbaar). Nu heb ik een setje met 2 tubes geprobeerd en die bevalt mij uitermate goed. De lijm heeft een antracietachtige kleur wanneer gedroogd. En daar ben ik ook blij mee. In mijn verslagje betreffende de aspotten is deze afgebeeld en verkrijgbaar bij Ali.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Hallo albert Jan,

Ook mijn treinen rijden heeeel veel. Het zijn geen etalage pronkstukken. Ook in mijn schaduwstation en op andere plaatsen vindt ik wel afgevallen onderdelen. Dat is wel echt een vervelend probleem. Het hangt ook wel echt van het merk af want er zijn merken waar eigenlijk nooit iets afvalt. En merken waar regelmatig stukken afvallen. Ik ga geen merk noemen maar laat het ons maar bij Belgische locs houden.

Groeten

Marcel
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Ik heb laatst wat zwarte onderdeeltjes bij een stoomlok gelijmd met T7000 adhesive magic glue.
Dat wordt veel gebruikt bij reparaties van smartphones of iPad's, om bijvoorbeeld een button op een display(binnenkant) te lijmen.
Het droogt wel heel snel, zodra het in contact met de buitenlucht komt, is heel sterk en toch nog veerkrachtig.

De lijm is er ook in een transparante versie. Zie ==> Klik
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Beste mede "lot" genoten.
Hartelijk dank voor de tips v.w.b. de te gebruiken lijmen! :thumbup:
Ik ga binnenkort eens het e.e.a. uit proberen om te zien hoe het resultaat is.
Van mij creatieve dochter kreeg ik een setje 5 second fix (lijm vloeistof met infrarood harder) dus dat eerst maar eens proberen.

Wordt dus binnenkort vervolgd! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
 @citaat Je bedoelt zeker met ultraviolet licht? Zo'n blauwig lampje. Dat heb ik ook geprobeerd, maar is ook niks. Breekt zo weer.
Re: Problemen met het vinden van onderdelen en het zoeken van de onderdeel nummers.
Zelf heb ik zeer goede ervaring met UV lijm(en), mijn tandarts trouwens ook.

groet
Harald