Citaat van: Jakop op zaterdag 29 januari 2022, 09:12:23
Maar wát zijn dan die 'bekende' problemen met de 39... modellen?
Daar zijn boeken over vol gekalkt Jakop.
In 2006 kwam Märklin met de eerste 39.. locs, deze hadden de beruchte Compact Sinus/Softdrive Sinus aandrijving met onderhoudsvrije draaistroommotor.
Dit systeem bleek echter niet geschikt voor modeltreintjes, te complexe en dure electronica en vaak niet te herstelbare defecten.
En de eerste generatie Softdrive Sinus aandrijving had last van stotteren bij lagere snelheden, variaties in snelheid bij flucuerende baanspanning en problemen bij stopsecties.
Een aantal modellen van deze eerste generatie zijn de 39010, 39120, 39680 en de 37900/37901 en Märklin hanteerde toen nog de naam Compact Sinus aandrijving.
Pas in 2007, nadat Märklin het concept had verbeterd had, kreeg het de naam Softdrive Sinus.
Ik vond de Softdrive in eerste instantie geweldig, maar daar ben ik van terug gekomen.
Er staan hier nog een aantal Softdrive modellen, maar ik koop ze niet meer (2dehands dan wel te verstaan, want nieuw worden ze allang niet meer geleverd).
Nadat Märklin in 2010 stopte met deze aandrijving, was het ook snel gedaan met reserve electronica en motor onderdelen.
Als je dan zo'n defecte loc ter reparatie aanbood, kreeg je een coulance aanbieding om een vergelijkbaar model, mits beschikbaar, te kopen aan 50% van de nieuweprijs.
Ik weet echter niet of Märklin dat nog steeds doet.