Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Haha daar gaan we weer!!!

Gestart door Gert-Jan de Märklinman vrijdag 28 januari 2022, 19:57:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Haha daar gaan we weer!!!
Heb nu meerdere vragen uitgezet voor de bekende 39... problemen...
Bij  de Klene in Meppel weten ze van niets en doen ze alsof hun neus bloed..,
Heeft iemand de ervaring of ze daar wel iets aan service verlenen?
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
 ;)
De problemen met de 39.. modellen ligt echt geheel aan jezelf.
Als je een onderdelen-set koopt, ben jezelf verantwoordelijk voor de assemblage.  >:-D

JP

PS; ik weet niet of dit wel t goede forum onderdeel is ...
Re: Haha daar gaan we weer!!!
De Klene is een vertegenwoordiger. Zij doen niets met reparaties. Dat doen de winkeliers rechtstreeks met Marklin sinds enkele jaren.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Citaat van: Gert-Jan de Märklinman op vrijdag 28 januari 2022, 19:57:14
Heb nu meerdere vragen uitgezet voor de bekende 39... problemen...
Bij  de Klene in Meppel weten ze van niets en doen ze alsof hun neus bloed..,
Heeft iemand de ervaring of ze daar wel iets aan service verlenen?

Ik vraag het toch maar even.

Wat zijn 'de bekende 39..' problemen?

Re: Haha daar gaan we weer!!!
Citaat van: Marcel1966 op vrijdag 28 januari 2022, 21:47:54

De Klene is een vertegenwoordiger. Zij doen niets met reparaties.


Dat is niet zo, daar wordt uitgebreid reparatie service geleverd door Sybrân Wiersma. Maar hij heeft het heel erg druk door heel erg veel kapotte treintjes.

Gr, Ben.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Ik vermoed dat Gert-Jan met de 39... de Softdrive Sinus aangedreven locomotieven bedoeld.
Maar Märklin gebruikt 39... ook al jaren voor de duurdere loc modellen.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Maar wát zijn dan die 'bekende' problemen met de 39... modellen?
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Er zijn zoveel aandrijf- en motorvarianten dat 39xxx niet meer de lading dekt.
Je zou met de exacte catalogus nummers moeten komen.
Niet elk aandrijf concept is even sterk en tijdsbestendig.

Eigenlijk zijn alleen de oude schijf- en trommelcollector motoren onverwoestbaar gebleken. Daarnaast zijn daar altijd onderdelen van beschikbaar.
Maar ja, die maken te veel geluid waardoor ze ook al niet gewaardeerd worden....

Dus welke motor er nou gemonteerd wordt; er blijven altijd concessies.

De 39xxx werd eerst voor de grote sinus-C motor gebruikt. De zg fietsbel.
Deze was zijn tijd ver vooruit en rijdt heel mooi, mits de juiste electronica voor de aansturing werd gebruikt.
Daar lag ook gelijk het probleem. Daarnaast was de aandrijfweerstand zo klein dat stilstaan op een helling tot terug rollen resulteerde. Tevens was de motor ook nog eens duur...
Qua electronica is mijn Br 151 met fx beter in kruipen dan de mfx uitvoering.
De ICE-1 rijden weer wat sneller weg.

De daarop volgende uitvoering, de sinus softdrive motor kwam er en meerdere varianten.
Als middenmotor en als draaistelmotor. Beide mei cardanaandrijving.
Ook hier was wel wat op aan te merken.
Bv de Br 141 rijdt niet mooi weg. Kruipen gaat slecht.
Ook de motor is gevoelig. Daarnaast laat de electronica het ook wel eens afweten.
Maar de loc zelf is mooi afgewerkt.

De duurdere Br 146/185 en familie is ook in de 39xxx serie gehuisvest.
Dit lijken meer de Trix modellen, waar aanvankelijk de lat wat hoger werd gelegd dan de Hobby reeks van M.
Echter, bij de M uitvoeringen verschenen metalen kappen. Ook hier middenmotoren met voorheen (hobby) 3- polige en nu 5-polige motoren. De Trix uitvoeringen hadden die altijd al. Maar ook hier: kruipen is moeilijk.

De laatste jaren zijn vele oude aandrijfconcepten vervangen door de nieuwe middenmotor.
Br 141
Br 110/140
NS 1200
Nohabs
Br 460 SBB/NSB
Br 120
Br 103
Br 101
NS 1700....

Er zullen er nog een hoop volgen, maar of het een duurzame oplossing zal zijn...
Het is iig een antwoord op de concurrentie die dit al langer toe past en de roep van de (ontevreden) consument  . Daarnaast wordt de detaillering vergroot. Nadeel is weer dat er meer stuk kan gaan en de kwetsbaarheid wordt verhoogd.

Mvg
Marcel

Re: Haha daar gaan we weer!!!
Citaat "Daarnaast was de motorweerstand zo klein dat stilstaan op een helling tot terug rollen resulteerde."
Heeft niets of weinig met motorweerstand te maken.
Alles met overbrenging.
Rechte tandwiel overbrenging neigt tot terugrollen.
Haakse overbrenging kent dat "probleem" niet.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
 
Citaat van: Jakop op zaterdag 29 januari 2022, 09:12:23
Maar wát zijn dan die 'bekende' problemen met de 39... modellen?
Daar zijn boeken over vol gekalkt Jakop.
In 2006 kwam Märklin met de eerste 39.. locs, deze hadden de beruchte Compact Sinus/Softdrive Sinus aandrijving met onderhoudsvrije draaistroommotor.
Dit systeem bleek echter niet geschikt voor modeltreintjes, te complexe en dure electronica en vaak niet te herstelbare defecten.
En de eerste generatie Softdrive Sinus aandrijving had last van stotteren bij lagere snelheden, variaties in snelheid bij flucuerende baanspanning en problemen bij stopsecties.
Een aantal modellen van deze eerste generatie zijn de 39010, 39120, 39680 en de 37900/37901 en Märklin hanteerde toen nog de naam Compact Sinus aandrijving.
Pas in 2007, nadat Märklin het concept had verbeterd had, kreeg het de naam Softdrive Sinus.
Ik vond de Softdrive in eerste instantie geweldig, maar daar ben ik van terug gekomen.
Er staan hier nog een aantal Softdrive modellen, maar ik koop ze niet meer (2dehands dan wel te verstaan, want nieuw worden ze allang niet meer geleverd).
Nadat Märklin in 2010 stopte met deze aandrijving, was het ook snel gedaan met reserve electronica en motor onderdelen.
Als je dan zo'n defecte loc ter reparatie aanbood, kreeg je een coulance aanbieding om een vergelijkbaar model, mits beschikbaar, te kopen aan 50% van de nieuweprijs.
Ik weet echter niet of Märklin dat nog steeds doet.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
 @citaat @citaat
De "oeraandrijving" van Märklin heeft ook rechte tandwieloverbrenging en die rolt niet terug de helling af.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
 @citaat Juist. Daar zat dan ook géén Sinus motor in. Daar gaat het in dit geval om. :(
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
De sinus-C heeft weinig weerstand door een gunstiger lagering en er zijn geen koolborstels die de rotor inklemmen. En daardoor is de rolweerstand lager en de benodigde zelfremmende werking op hellingen te laag.

Mvg
Marcel.

Ben => ik heb mijn epistel iets aangepast in aandrijfweerstand. Want dat bedoelde ik er mee.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2012

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
CiteerHeb nu meerdere vragen uitgezet voor de bekende 39... problemen...
Bij  de Klene in Meppel weten ze van niets en doen ze alsof hun neus bloed..,
Heeft iemand de ervaring of ze daar wel iets aan service verlenen?

Niet lullig bedoeld hoor, maar als je op deze manier ook naar een winkel gaat, neigt dat toch wel behoorlijk naar Karen-gedrag en is de bereidheid om wat voor je te doen meteen al vrij laag.
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Karen gedrag?

Mn eerste gedachte: wat heeft Karen van K3 hier nu weer mee te maken?
En over welke Klene hebben we het, over de snoepfabrikant van de bekende dropjes?

Het Karen vraagstuk kan ik inmiddels wel oplossen:
Voor liefhebbers van deze memes staat Karen voor het stereotype van een onuitstaanbare vrouw van middelbare leeftijd – wit van huidskleur, met een vlotte korte blonde coupe – die op hoge poten de manager wenst te spreken wanneer een dienstverlener geen rode loper heeft uitgerold voor hare majesteit De Klant. Een racistische vrouw bovendien, die zich hysterisch of bazig opstelt wanneer ze geconfronteerd wordt met de aanwezigheid van een zwarte man of vrouw. En sinds kort belichaamt ze ook de betweterige anti-vaxxer en de chronisch ontevreden feeks die zich publiekelijk verzet tegen coronamaatregelen.
Bron: KLIK


EDIT Fred, linkje ingekort.

Lees deze ook eens: KLIK
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!

...Maar wat is nou precies het probleem met dat ding? Met welk ding eigenlijk?
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Lid sinds: 2015

offline
Re: Haha daar gaan we weer!!!
Volgens mij is de importeur: De Kleine Benelux bv Meppel