Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0

Gestart door jeffrey vrijdag 28 januari 2022, 17:50:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
De Das Omen is een loopspookhuis oorspronkelijk uit Duitsland en heeft tot 2019 in dit uiterlijk op de kermis gestaan. In 1979 gestart als 'Fluch des Pharao' en omgebouwd naar 'Das Omen' in 1986/1987. Das Omen is in 2010 naar Nederland gekomen onder Punt-Sloots. Tegenwoordig heet dit spookhuis 'Zanzibar'. En die wilde ik al lang op m'n eigen kermis staan!













De figuren zijn opgebouwd uit diverse materialen. Waaronder polystyreen en papier. De eerste twee verfbeurten zitten erop. Eerst donkergrijs, daarna lichtgrijs. Daarna ben ik verder gegaan met zwarte en bruine verf om diepte te creëren. Ook geeft het de beelden een oude uitstraling. Daarna details. Onder andere met klimop en stenen. Daarna ben ik gaan 'drybrushen' met witte verf. Drybrush is een verftechniek waarbij de kwast die je gebruikt een minimale hoeveelheid verf kan afgeven. De kwast die je gebruikt is in principe droog. Hiermee licht je de details iets meer uit. Uit het rechter beeld stroomt water uit de mond en grote beker. Dit heb ik gedaan door een lijn op vensterglas te smeren. Met dit laatste detail zijn deze beelden klaar.



















Alle onderdelen zijn met de hand uitgesneden uit het plastic en zijn in elkaar gezet. Het geheel krijgt al lekker veel vorm en de container aan de achterkant is goed zichtbaar. De achterkant krijgt veel detail. Zo zijn alle 'losse' platen zichtbaar en krijgt de achterkant veel stangen. Op de luifel worden later nog lampjes bevestigd die het bovenste gedeelte van de attractie gaan uitlichten. De voorkant met luifel. Met de voorkant ga ik later verder.











Aan de binnenkant van het spookhuis komen alle draadjes samen van de vele lampjes. Op deze attractie komen witte en groene ledjes die de gevel mooi gaan uitlichten. In totaal zitten er 15 lampjes op het model in de kleuren warm wit en groen. De meeste lampjes zitten verwerkt op onzichtbare plekken. Bijvoorbeeld achter op het schot van het dak van het balkon van het spookhuis.





























De Das Omen op z'n standplaats achter de Snowjet II en naast de Smash The Bottle.
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
 B) Ppfff... respect man, dat is een heel erg knap staaltje zelfbouw wat je hier laat zien, errug mooi. B) :thumbup:
Je hebt er weer een hele mooie blikvanger bij.
Als Faller dit ziet zullen ze wel jaloers worden. :D

Dirk-Jan
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Dirk-Jan, slaat de spijker op zijn kop, erg knap gemaakt en iets unieks voor op je baan.

Ik doe het je niet na.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Dankjewel!


Hier natuurlijk nog even het origineel.
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Knap staaltje eigenbouw Jeffrey. :) :thumbup:
De overeenkomst met het origineel is zeer goed geslaagd en net wat Dirk-Jan schreef bij Faller zullen ze wel jaloers zijn op je gedane prestatie. :)

Groet Michel
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Dag Jeffrey.

Da's een mooie uitdaging: het nabouwen van zo'n kermisattractie!
Vooralsnog ben je mooi op weg om een uniek model te hebben.
Uit het voorwoord maak ik op dat je een kermis-enthousiasteling bent en een goed vooronderzoek hebt gedaan.
Ik zag bouwtekeningen voorbij komen op één van de vele foto's  : :thumbup:
Ik was benieuwd hoe je tot de maatvoering bent gekomen, maar ook hoe je aan die informatie over de geschiedenis bent gekomen?
Ik kijk uit naar jouw reactie én het volgende bouwverslag! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Kermisattractie loopspookhuis Das Omen eigenbouw 1:87 H0
Schitterend, echt een kijk waard.
Als ik weleens naar de beurs in Dortmund ging, waren er ook zeer mooie kermissen, ja, ik hou ervan.

Keep going.

Gr Ad