Goedemiddag allemaal,
Al jaren loop ik met een paar ombouwideeën in hoofd, die nu langzamerhand maar eens waarheid moeten worden. Zoals sommige wel weten heb ik een zwak voor kneusjes, modeltreinen die in de loop van hun leven dermate mishandeld zijn dat ze niet meer rijvaardig zijn of gewoon hun glans meer dan ruim zijn verloren.
Omdat je in de loop der jaren toch wel behoorlijk wat spul hebt verzameld ben ik eens gaan inventariseren.... Sowieso staan er genoeg donors voor een V400 locomotief op basis van twee V200, je weet wel die 1 aprilgrap destijds. Omdat ik verschillende bedrijfsnummers heb staan wil ik die toch sparen, nog niet dus..
Dan naar de afdeling elektrolocomotieven, hier staat niets tussen wat verbouw-waardig is, meer restauratiewaardig.
Uiteindelijk de stoomloks er bij gepakt, onder een hele bult 3000, 3080 en 3029 ligt wat groter spul. Dit maar eens goed bekeken en jawel geschikte kandidaten.
In de stapel liggen twee stoomloks van het type BR01 (of eigenlijk delen van). Twee onderstellen van een 3048 en een kap, een kap en tenderonderstel van een F800 en een onderstel van een BR50 tender? Die ga ik dus maar gebruiken, een project wat ik altijd heb willen doen is het bouwen van een BR06 maar dan zonder de stroomlijnbekleding, eigenlijk zoals ie had kunnen rijden na WW2.
Op Youtube zwerven her en der beelden rond van de BR06 in aanbouw waarbij de contouren van de "kale" lok te zien zijn. Ook is de Marklin BR01 al een paar keer voorbij gekomen als BR06. En op Ebay is er afgelopen jaar eentje geveild. "Probleem" bij die ombouwen is dat alleen het "makkelijke" klusje is gedaan, oftewel twee onderstellen combineren en twee ketels doormidden zagen en aan elkaar plakken...
Daarnaast wordt er gewoon gebruik gemaakt van de BR01 tender, wat niet getrouw is aan de werkelijkheid er mist dan namelijk een as, die van de BR06 is vijfassig, dezelfde als de BR45 en BR 18 505
Mijn project zal dus iets meer richting de daadwerkelijke BR06 gaan. Uiteraard kan niet alles 100% correct zijn, ik heet geen Marklin & Cie.
Projectscope is nu als volgt:
- Geen tijdspad, als ik weer aan de baan wil bouwen doe ik dat....
- Frames minimaal aanpassen, wielafstand is al correct t.o.v. origineel. Daarbij twee assen sowieso met aandrijving en ASB
- Voor originele voorloopwielen BR01, achter dezelfde als de tender (met draaistel).
- Vuurkist vergroten
- Herpositioneren van eigenlijk alles boven op de ketel.
- Twee koplampen, nadat de 1:1 lok gesloopt is, is bij de DB pas overgegaan op 3 punts-sein.
- Vijfassige tender op basis van twee F800/3026 tenders.
- Wel digitaliseren
- Kogellagers in de motor
- Rookgenerator
- Geluid optioneel
- Enz.
- Wvttk.
Het model wil ik graag zo veel mogelijk in de tijdsgeest van de eerste series stoomloks maken (800/3000 serie), metaal, metaal en nog eens metaal...