Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Marklin BR01 naar BR06: details en een stapje terug

Gestart door Buzz_4stroke vrijdag 28 januari 2022, 17:26:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin BR01 naar BR06: details en een stapje terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouw Marklin BR01 naar BR06: details en een stapje terug
Goedemiddag allemaal,

Al jaren loop ik met een paar ombouwideeën in hoofd, die nu langzamerhand maar eens waarheid moeten worden. Zoals sommige wel weten heb ik een zwak voor kneusjes, modeltreinen die in de loop van hun leven dermate mishandeld zijn dat ze niet meer rijvaardig zijn of gewoon hun glans meer dan ruim zijn verloren.
Omdat je in de loop der jaren toch wel behoorlijk wat spul hebt verzameld ben ik eens gaan inventariseren.... Sowieso staan er genoeg donors voor een V400 locomotief op basis van twee V200, je weet wel die 1 aprilgrap destijds. Omdat ik verschillende bedrijfsnummers heb staan wil ik die toch sparen, nog niet dus..
Dan naar de afdeling elektrolocomotieven, hier staat niets tussen wat verbouw-waardig is, meer restauratiewaardig.
Uiteindelijk de stoomloks er bij gepakt, onder een hele bult 3000, 3080 en 3029 ligt wat groter spul. Dit maar eens goed bekeken en jawel geschikte kandidaten.

In de stapel liggen twee stoomloks van het type BR01 (of eigenlijk delen van). Twee onderstellen van een 3048 en een kap, een kap en tenderonderstel van een F800 en een onderstel van een BR50 tender? Die ga ik dus maar gebruiken, een project wat ik altijd heb willen doen is het bouwen van een BR06 maar dan zonder de stroomlijnbekleding, eigenlijk zoals ie had kunnen rijden na WW2.
Op Youtube zwerven her en der beelden rond van de BR06 in aanbouw waarbij de contouren van de "kale" lok te zien zijn. Ook is de Marklin BR01 al een paar keer voorbij gekomen als BR06. En op Ebay is er afgelopen jaar eentje geveild. "Probleem" bij die ombouwen is dat alleen het "makkelijke" klusje is gedaan, oftewel twee onderstellen combineren en twee ketels doormidden zagen en aan elkaar plakken...
Daarnaast wordt er gewoon gebruik gemaakt van de BR01 tender, wat niet getrouw is aan de werkelijkheid er mist dan namelijk een as, die van de BR06 is vijfassig, dezelfde als de BR45 en BR 18 505

Mijn project zal dus iets meer richting de daadwerkelijke BR06 gaan. Uiteraard kan niet alles 100% correct zijn, ik heet geen Marklin & Cie.
Projectscope is nu als volgt:
- Geen tijdspad, als ik weer aan de baan wil bouwen doe ik dat....
- Frames minimaal aanpassen, wielafstand is al correct t.o.v. origineel. Daarbij twee assen sowieso met aandrijving en ASB
- Voor originele voorloopwielen BR01, achter dezelfde als de tender (met draaistel).
- Vuurkist vergroten
- Herpositioneren van eigenlijk alles boven op de ketel.
- Twee koplampen, nadat de 1:1 lok gesloopt is, is bij de DB pas overgegaan op 3 punts-sein.
- Vijfassige tender op basis van twee F800/3026 tenders.
- Wel digitaliseren
- Kogellagers in de motor
- Rookgenerator
- Geluid optioneel
- Enz.
- Wvttk.

Het model wil ik graag zo veel mogelijk in de tijdsgeest van de eerste series stoomloks maken (800/3000 serie), metaal, metaal en nog eens metaal...
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
De eerste aanzet, eerst maar eens alles uit elkaar halen, dit is het zwikje onderdelen waar we mee moeten gaan werken.
Veel van de belangrijkste zaken zijn aanwezig en kunnen gebruikt en omgebouwd worden.


De asbussen uit het frame getikt, deze zijn dermate scheef uitgesleten dat een nette uitlijning gewoonweg niet mogelijk is. Door deze te verwijderen komen de gaten beschikbaar die wel gebruikt kunnen worden. Hart op hart afstand is overal 25,8mm (+- 0,1mm).


En dan gaat de zaag erin, dit met behulp van een elektrische figuurzaag met een nieuw metaalzaagje.


Het eerste resultaat ziet er niet verkeerd uit, de frames liggen hier overigens nog gewoon op elkaar er is nog niets aan elkaar gefrot.


Mochten er vragen of opmerkingen zijn schrijf even een reactie, ik weet niet alles en vertel ook niet alles over de ombouw.....
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Hi Chris,

Interessant project, ik ben zeer benieuwd hoe je dit verder aan gaat pakken.  :thumbup:
Je mag van mij de foto's wel in een dubbel zo groot formaat plaatsen, nu moet ik zo dicht op mijn scherm kijken om details te kunnen zien. ;)
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Speciaal voor Ad die een beetje kippig wordt de foto's vergroot  :D

Aangezien ik voor de framedelen een bepaalde koppeling in gedachte had ging het met de figuurzaag niet lukken, dus over naar de bankschroef en beugelzaag.
Wie vind dat dat een beetje erg grof geschut is moet maar eens zoeken op Allen Millyard op Youtube, Deze man gebruikt zijn beugelzaag continue met het verbouwen van motoren van motorfietsen..... Truc is om eigenlijk geen druk te zetten op de zaag, dan kun je nog best precies werken.
Enfin, gepoogd is een soort veer/groef verbinding te maken waarbij de asgaten (3,5mm wielen en 2,5mm tussentandwielen) als uitlijning fungeren.





Dit alles gaan we aan elkaar plakken met JB-Weld. Voor mij was dat de beste optie aangezien het product bestand is tegen olieachtige substanties, zuren en hoge temperaturen (260 graden continue). Daarnaast is het beresterk met een trekkracht van ruim 275 kg per cm2



Vandaag heb ik het in elkaar geschroefd met een recht stukje hout eronder voor de uitlijning van de frames, morgen maar eens zien hoe het geworden is.....
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 29 januari 2022, 12:12:34
Speciaal voor Ad die een beetje kippig wordt de foto's vergroot  :D
Dat kan je wel zeggen ja.  :D Ik heb last van astigmatie. ==> Klik.
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06
De JB-Weld voor het frame was vanavond dermate uitgehard dat de paspenboortjes eruit konden, ik had ze al regelmatig gedraaid om vastlijming te voorkomen.
Resultaat is zeer bevredigend, natuurlijk zie je nog waar de overgangen zitten, dan verdwijnt straks met filler en verf.



Dan over naar het andere onderwerp de kap... Dit wordt een klus waarbij planning en precisie we van toepassing is, ik heb namelijk maar twee kappen...
De makkelijkste klus heb ik eerst maar gedaan om gevoel te krijgen bij het bewerken van het materiaal van de kap.
Ten opzichte van de BR01 is de vuurkist van de BR06 een stukje langer. Op tekeningen (die ik vanwege copyright hier niet kan plaatsen) van Krupp uit 1937 is de afstand van de voorzijde van het machinistenhuis tot de voorzijde van de vuurkist 2,6 meter. In de schaal die Märklin gebruikt (iets kleiner dan 1:87) komt dat neer op bijna 31mm.
Op de vuurkist van de BR01 zitten 3 puntjes en eentje apart, dit zijn er bij de BR06 4 stuks en eentje apart.
Door twee kappen samen te voegen kan dit worden bereikt, onderstaande foto's tonen de handelingen, momenteel staat de kap te drogen.











 
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06: zagen, plakken, zagen en weer plakken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06: zagen, plakken, zagen en weer plakken
Nou daar zijn we weer..... Omdat ik een groot deel van de zondag bezig ben geweest met het vervangen van een rolluikmotor en mijn winterpruik ook wel weer wat korter kon pas einde middag bezig geweest.
Eerst ben ik maar eens alle leidingen op de ketel goed aan het bestuderen geweest, het ziet er namelijk niet uit als er ergens eentje loopt en abrupt stopt/begint.
Daarnaast moeten de zandpijpen ook een beetje netjes bij de wielen uitkomen. Daarvan zal ook t.z.t. eentje weg gevijld worden, aangezien die op een 06 overbodig is (die heeft namelijk 2x2 zandpijp i.p.v. de 3 stuks bij een 01), maar dat komt later.



Na diverse zaken te hebben genoteerd maar weer de zaag ter hand genomen en in de vers geplakte ketel weer de zaag gezet. Vanwege de stoomkoepel en de zandkist die andersom op de BR06 zitten t.o.v. een BR01 moest er redelijk rigoureus gehandeld worden....



Vandaag na veel vijl, frees en zaagwerk de juiste afstanden en posities weten te behalen, alles staat nu weer geplakt te drogen. Daarnaast ook vast de 3e lamp van de frontverlichting dichtgesmeerd. In eerst instantie was het de bedoeling om de deur van de F800 te gebruiken maar die klus was groter dan even de lamp wegvijlen. Mocht dit niet willen kan ik altijd nog terugvallen op de deur.

Edit: er stond een foto dubbel.....





Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06: zagen, plakken, zagen en weer plakken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar B06: zagen, plakken, zagen en weer plakken
Omdat woorden meer zeggen dan plaatjes, beginnen we met een reststuk van de F800 kap met een voor en na foto.





Zagen was nog best pittig met die dikke klomp metaal aan de achterzijde van de kap. Na wat passen en meten de kap in twee fasen gemonteerd eerst de zandkist daarna het andere deel met genoeg tijd ertussen om te drogen.





Terwijl dit weer terzijde staat ben ik het andere machinstenhuis wat aan het bestuderen voor de aanpassing en ook zal de schoorsteen nog verplaatst moeten worden met alle gevolgen van dien. Foto's volgen tzt.......
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: de ketel is op volle lengte!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: de ketel is op volle lengte!
Zoals beloofd de verdere voortgang van de bouw van de Märklin BR06. Omdat de ketel aan de voorkant dermate verbouwd moest worden was het nogal een secuur werkje. Ook moest het natuurlijk netjes op het frame aangesloten worden, en hier kwam gelijk het probleem al om de hoek zetten.
De ketel van de BR01 loopt verder naar voren door dan een BR06, hierdoor moesten er wat concessies worden gedaan, die eigenlijk wel weer goed uitkwamen. Op de ketel van een 01 zit namelijk de stoom-oververhitter voor de schoorsteen bij de 06 erachter. Hierdoor moest ik beide ketels van de Märklin modellen behoorlijk verzagen. Omdat ik alle maten vanaf het machinistenhuis behoorlijk exact (+/- 1mm) had kunnen realiseren had ik vanaf de voorste zandkist tot de voorkant van de ketel 8mm "over" (in 1:1 69cm).
Doordat ik het blok met de oververhitte afkomstig van de F800 in een keer kon plaatsten snoepte ik 4mm van die extra afstand af. De schoorsteen kon hierdoor met een acceptabel compromis met 2mm (in 1:1 maar 17cm) extra aan voor- en achterkant geplaatst worden.
De kap meet nu van voorkant ketel tot achterkant machinistenhuis 184mm (16meter in 1:1) en van voorkant bufferbalk tot achterkant dak 203mm. Samen met de tender die ook nog een ruime centimeter of 10 is wordt het een aardige jongen. Even ter vergelijk, de Märklin 3102 (BR53 mallet) is 31,4cm in model.
En dan voor de forummers die al beginnen te roepen "pics or it didn't happen!!" hieronder het vervolg van de fotoreportage....









Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: kleinere aanpassingen en details
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: kleinere aanpassingen en details
Gelukkig zaten er nog wat scherpe tanden op de zaag want we zijn nog niet klaar..... De twee ventilatieopeningen op het dak moeten uitgebreid worden met een derde kleinere variant, dus maken we daarvoor vast even wat ruimte en een steuntje.




Daarnaast heeft de BR06 ook nog een echte deur in het machinistenhuis en een trapje net zoals alle andere stroomlijnlocomotieven (zie bijvoorbeeld het verschil bij de BR01.10 en de BR01. Bij verschillende types standaardlocs was dit niet meer dan een schot vanaf de tender (met trap). Aangezien ik nog een machinistenhuis had van de andere kap had ik de onderdelen bij de hand. Er moet nog wel een spijl voor het raam in de "deur" geplaatst worden omdat het raam een stukje smaller is.




Omdat ik het niet kon laten heb ik de onderdelen een beetje bij/op het frame gelegd om een beeld te krijgen van de locomotief in zijn volle glorie, en wat ik tot nu toe stemt mij goed! Wel zie ik gelijk al wat zaken die nog aangepast moeten gaan worden en enkele andere klusjes.



Graag zou ik nog wel jullie mening willen over de windleiplaten. Omdat de BR06 nooit op deze manier gereden heeft is het niet duidelijk welke gebruikt zouden zijn. De welbekende grote Wagner platen zijn die grote die je op verschillende DRG modellen (ook de BR01) ziet. De BR01.10 (stroomlijn en dezelfde tender) die er nu nog zijn, o.a. eentje bij de SSN, zijn uitgerust met de kleinere platen zoals ook gemonteerd door Märklin op de 3084 BR01. Ik weet het even niet meer........
Lees daarom graag jullie mening!
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: kleinere aanpassingen en details
Het Wikipedia artikel over deze klasse zegt dat de ketel gebaseerd is op de BR 45. Mijn BR 45 heeft Wagner windleiplaten.
Verder zijn vele details gebaseerd op de BR 41. Mijn BR 41 heeft De kleine (modernere) windleiplaten.
Nou weet je nog niets... ;)
BR 06 ===> klik
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: kleinere aanpassingen en details
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: kleinere aanpassingen en details
Ik zou er Witte windeleiplaten op zetten, net als de Br 05.
Witte windleiplaten staan veel ranker en geven de loc meer 'snelheid'.
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: details en een stapje terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw Marklin BR01 naar BR06: details en een stapje terug
Goedemiddag,

Na een tijdje eindelijk weer een update kunnen plaatsen, gezien de komende NMF dagen waren er nogal wat werkzaamheden op de vereniging en daar heb ik mij (en vele anderen) voor ingezet, nog steeds trouwens.....

Wat betreft de BR06 is het voor de behuizing kleine stapjes, dit omdat na de grote aanpassingen nu in de details gewerkt moet worden, zo ook met het machinistenhuis. De extra ventilatieopening en het dak moest weer heel gemaakt worden. Ook (wat moeilijk te zien) is er in het deurtje nog een raamstijl gemaakt tegen het standaard machinistenhuis aan.



En helaas moet je ook wel eens even een stapje terug doen, het frame was niet naar het zin, de wielen stonden mijn inziens niet in lijn. Gelukkig kon de gasbrander op het frame gezet worden om de JB-Weld zachter/breekbaar te maken. Helaas dat het zo moet maar aan de andere kant bewijst het wel dat JB-Weld niet zomaar loslaat..... Was ik te gehaast? Of was het gewoon net niet goed genoeg, enfin we beginnen gewoon opnieuw.