Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

VT 11

Gestart door marklinfan1992 dinsdag 13 februari 2007, 18:42:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VT 11
marklinfan1992
gast

VT 11
ik vind de VT11 een erg mooi treinstel alleen de prijs die een marklin model moet kosten vindt ik nogal hoog,ik heb nu na zitten denken over het roco model de wisselstroom variant hiervan, deze is 7 delig en veel goedkoper dan die van marklin.

maar dan nu mijn vraag is de kwaliteit van dit treinstel goed? en wie heeft ervaring met dit model en wat is uw/jouw ervaring.


bvd,
ericj
Re: VT 11
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: VT 11
Ik heb dus de tweede versie van Roco (De Parsifal) en wel 7-delig.

De trein rijdt op zich prima, maar de motor is een flinke stroomvreter.
Bij mij is de rijrichting-schakelaar inmiddels vervangen door een digital-decoder van Roco. Toen ik hem onlangs met de MS (1,2A) in de vitrine wilde rijden, gaf de MS een te hoge belasting aan, dus dan weet je het wel.

Nadeel van deze versie vind ik:
- het ontbreken van een sleperwisseling;
- het ontbreken van binnenverlichting.
Dit is ook niet gemakkelijk in te bouwen.

Ik ken ook de oudere versie (Helvetia). Deze was nog niet digitaal voorbereid, maar kende wel een sleperwisseling en had electrisch geleidende koppelingen. Het was wel een hoop gedoe, om de trein vast- en los te koppelen.

Omdat ik de trein al had, heb ik niet overwogen om de Marklin-versie te kopen.
(maar om in te ruilen ????? :D misschien wel)

John
Re: VT 11
markos
gast

Re: VT 11
Ik neem aan dat de 2 rail variant exact het zelfde is, alleen daar zou dan nog een sleper onder moeten....

Is dat een beetje te doen?
Re: VT 11
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: VT 11
De verschillen tussen de twee-rail-versie en de drie-rail-versie betreffen volgens mij vooral de wielstellen, de slepers (onder beide koprijtuigen) en de decoder / rijrichtingschakelaar.

In de motorwagen wisselt het licht met de rijrichting.
In de dummy-motorwagen brandt het licht constant A-sein.
In de tweerail-versie zal dit wel met de rijspanning wisselen.

De trein heeft geen sleperwisseling en kan dus feitelijk alleen geduwd met de stroomafnemende motorwagen achter rijden.
Op de baan rijdt ik dan ook vooral met de motorwagen voorop.

John
Re: VT 11
markos
gast

Re: VT 11
bedankt John!

Wat bedoel je eigenlijk met sleperwisseling?
bedoel je daarmee dat er twee motoren in zitten (ieder voor 1 kant), omdat je het daar ook over hebt?

Je geeft aan dat je altijd vooruit rijdt, geeft achteruit rijden problemen, of alleen als je "op snelheid"rijd?

Hoe is die sleper onder jou versie gemonteerd?
ik vermoed namelijk dat dat niet veel zal uitmaken buiten de "normale" 2 rail versie?

misschien is het mogelijk dat je een foto stuurt?
Re: VT 11
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: VT 11
De Marklin-modellen hebben een sleperwisseling, zodat het voorste rijtuig altijd stroom afneemt. Bij de tweede serie Roco is dit niet meer het geval.

In het Roco model zit maar in één motor(kop)-rijtuig een motor voor de aandrijving. Het tweede motor(kop)-rijtuig is een dummy.
Omdat de stroomafname in de echte motorwagen geschiedt, ben de bij het achteruitrijden dus feitelijk aan het duwen.
Nu is dit bij een gewone seinschakeling erg onhandig, vandaar dat ik meestal "motorwagen" voorop rijdt.
In het geregelde digitalbedrijf (bijv. met PC-programma's) is het wel mogelijk om tijdig de trein tot stilstand te brengen.
Rijtechnisch is er overigens geen belemmering om achteruit te rijden.

Hoe dit in de tweerail versie geregeld is weet ik niet, maar in mijn 3-rail-versie zitten dus geen electrische doorverbindingen tussen de rijtuigen.
De koppeling geschiedt met kunststof-strippen.

John
Re: VT 11
HansKl
gast

Re: VT 11
Hoi,

Ik heb de bluestar vt11 van Roco, uitgave eind 2006. (zie avatar)
Bouwtechnisch is deze gelijk aan de rot/beige versie.
In mijn geval heb ik de 2rail uitvoering.
De wagens zijn helaas electrisch gescheiden van elkaar, ze worden gekoppeld door middel van een plastic stangetje.
De motorloze  kop heeft verlichting, en neemt stroom af. hier moet in mijn geval nog een functiedecoder in om te zorgen dat de verlichtingwisselt met de rijrichting.
Bi

Groet,
Hans
Re: VT 11
markos
gast

Re: VT 11
Hans en John beiden bedankt voor jullie uitleg!

Ik ga eens kijken of ik er eentje op de kop kan tikken.
Voor het verschil in prijs kun je natuurlijk wel het een en ander aanpassen....
Re: VT 11
Willem
gast

Re: VT 11
Hoi Marklinfan.

Ik heb zo'n roco wisselstroom vt11.5  4 delig Art. 14070A (zie Avator).
En heb ook de 3 tussenrijtuigen Art. 14183A. Heb deze digitaal laten
maken voor marklin. De rijtuigen zijn stroom doorvoerend gekoppeld.
De binnen verlichting is schakelbaar op mijn 6021 met F1.
Vindt alleen dat de motor kracht te kort komt om op mijn bergenbaan
goed uit de voeten te kunnen. De binnenverlichting die nog uit lampjes bestaat is waarschijnlijk de oorzaak hiervan. Ik wil deze terzijnertijd laten vervangen voor leds dit veel minder stroom verbruiken, waardoor er meer power overblijft voor de motor. Dit even ter info, mischien heb je er wat aan.

Groet Wim (en succes bij het zoeken)
Re: VT 11
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: VT 11
Beste Willem,

als jij nog een echte oude Roco hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een enorme stroomvreter.
Op die manier kom je altijd power te kort.

Toen ik enkele weken geleden mijn VT11.5 de vitrinebuis in wilde laten rijden, met de MS begon die ook verdacht "overbelast" te knipperen.
Eigenlijk moet er dus een andere (zuiniger) motor in.

John
Re: VT 11
HansKl
gast

Re: VT 11
Hoi,

Als er echt zo'n super grote ronde middenmotor in zit, vreet die al je vermogen weg.
Ik had zo'n motor in m'n roco br215 uit 1978 ofzo, elke keer wanneer deze een klein stukje al begon te rijden ging de booster in overbelasting.
Motor gewisseld, en niets aan de hand meer.
Wellicht een tip.
Groetjes,
Re: VT 11
Willem
gast

Re: VT 11
Beste vt601 en hanskl

Er is ook in mijn roco vt11.5 een nieuwe motor gezet.
Deze motor is aangekocht bij muilwijk in gorinchem.
Daar is mij al verteld dat de oude motor een stroom vreter was.
De nieuwe motor rijdt op een vlakke baan prima.
aleen als er een steigings perc. boven de 3 % is zakt de snelheid drastisch
naar beneden. Zou dit graag opgelost zien.


Groetjes Wim
Re: VT 11
markos
gast

Re: VT 11
Citaat van: VT601 op dinsdag 13 februari 2007, 21:16:28

Ik ken ook de oudere versie (Helvetia). Deze was nog niet digitaal voorbereid, maar kende wel een sleperwisseling en had electrisch geleidende koppelingen. Het was wel een hoop gedoe, om de trein vast- en los te koppelen.

John


Hoi John,

Helaas heb ik er nog geen op de kop kunnen tikken....
De Helvetia, is die eigenlijk uitgebreider, omdat de stroomvoerende koppelingen er tussen zitten?
heeft die wel interieur en interieurverlichting, wat schakelbaar te maken is via een in te bouwen decoder?
of is daar te weinig "stroomvoerendmateriaal" in de koppeling voor aanwezig.... :)
Re: VT 11
chris
gast

Re: VT 11
Zie bespreking nieuwe VT11.5 (2 rail)

  nieuwe VT 11.5 Roco
Re: VT 11
markos
gast

Re: VT 11
Chris,

wat een prachtige uitleg van de NIEUWE 2 railer!

Ik heb er pas nog naar zitten kijken (op internet)
Ik vind het echter nogal wat om zo'n nieuwe helemaal om te moeten bouwen naar 3-rail als ik ook een goede 2e handse kan vinden in 3 rail.

Vandaar dat ik op zoek ben naar info over de oude 3 railer
Re: VT 11
GerritK
gast

Re: VT 11
Heb de "Lyntog" variant (digi-sound) rijd leuk, mooi dieselgeluid.... is helaas maar 4 delig, omdat de tussenrijtuigen in Denemarken niet op de veerboot passen(?)

Ik heb hem op Ebay.de voor een "habekrats" gekocht.