Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Intellibox 2. Instellen van Rijwegen.

Gestart door JevanHa vrijdag 28 januari 2022, 10:02:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intellibox 2. Instellen van Rijwegen.
Lid sinds: 2021

Eindelijk een baan met rijdende trein.

offline
Intellibox 2. Instellen van Rijwegen.
Hallo,

Ik heb een regel die ik hanteer bij Computers of apparaten. Het is best een confronterende regel maar heel vaak waar. 1) Wanneer er niet gebeurt wat ik verwacht, dan stel ik mij de vraag. Wat doe IK fout.

En dat heb ik nu ook bij het maken van Rijwegen in de Intellibox 2. Op het opstelspoor zitten drieweg wissels waar de Intellibox niet goed mee weet om te gaan. Koploper gelukkig wel. Scheelt weer in het niet hoeven maken van diode schakelingen voor de drieweg wissels.

Om het mijn kleinkinderen wat makkelijker te maken om treinen van en naar de Opstelplaats te halen of te brengen had ik het plan opgevat om door de Intellibox uit te laten voeren in plaats van met Koploper. Het kiezen van het juiste opstelspoor.

Maar er gebeurt niet wat ik verwacht. Dus ik heb regel 1 toegepast en ben de (niet makkelijke) gebruiksaanwijzing maar weer aan het lezen gegaan. Daarin gelezen dat je een Terugmelder KAN gebruiken wanneer je het wilt automatiseren. Dat doe ik al met Koploper. Maar nu wil ik het met de Intellibox uitvoeren. Dus dat heb ik dan weer vertaald naar, dat hoeft dus niet. Verkeerd gedacht heb ik ervaren. Toevallig heb ik een niet aangesloten en gebruikte TM poort. Die erin gezet met de waarde Off en het lijkt nu inderdaad dat hij wat wil gaan doen. Schermpje flits. Maar niet de wissels van het Opstelsppor of andere niet opstel spoor gerelateerde wissels die ik er tijdelijk heb ingezet.
Weer terug naar regel 1. Wat doe ik fout ?

De Wissels worden aangestuurd met het Loconet protocol zodat de Pc ook in de gaten heeft wat er vanuit wanneer  Intellibox een bepaalde handeling uitvoert. Intellibox weet dat ook want ik hoef voor de wissels alleen het nummer op te geven. Wat weer vertaald wordt naar de juiste K83 en welke poort op die K83. Tot nu toe daar nog geen problemen mee gehad. Beiden (Pc met Koploper en de Intellibox) weten nu wat de ander doet.
Wat doe ik nu fout bij die rijwegen ?

Groetjes
Jan
Re: Intellibox 2. Instellen van Rijwegen.
Lid sinds: 2021

Eindelijk een baan met rijdende trein.

offline
Re: Intellibox 2. Instellen van Rijwegen.
Ik ben er zelf al achter gekomen. Zonder gebruik te maken van een TerugMelder (TM) lukte mij niet.
1) Allemaal hetzelfde TM nummer geven gaat niet goed want dan worden de knoppen met elkaar verbonden.
2) Een in gebruik zijnde TM nummer is ook geen goed idee. Want je zet met die TM nr ongewild een baan Vrij of Bezet en dan heb je weer een probleem met Koploper omdat een spoor Bezet wordt gemeld en jij maar niet kan vinden waarom ? Ook merkte ik dat toen de Loc over dit spoor reed (handmatig) de wissels ook gezet werden als gevolg van het Bezet worden van de TM.  :(
3) Virtuele TM nummers gebruiken mag. Ik bedoel daarmee TM nummers die dus niet aan gesloten of al ergens anders in gebruik zijn. Ik gebruik maar 3 TM's S88. Dus mijn eerst volgende vrij nummer is (3*16)+1 = 49. Nog hogere nummers gebruiken zal ook wel werken, denk ik. Niet geprobeerd ik was al blij, dat dit werkte.  :)

Groetjes
Jan

Dit probleem mag van mij gesloten worden. Of moet / kan ik dat zelf doen ?