Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen

Gestart door Charlemagne donderdag 27 januari 2022, 15:28:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Van mijn onlangs gekochte E 44.5 (39445) deden gisteren plotsklaps het frontsein en sluitlicht E 44.5 het niet meer. Ook de pantografen willen niet omhoog. Alle geluiden en ook de binnenverlichting van de loc doen het wel. Kort daarvoor had ik mijn met binnenverlichting geprepareerde wagonnetjes op de rails getest. Die met sleper maakte kortsluiting, omdat bij nadere inspectie (doormeting) bleek dat de sleper die ik met een schroefje door de bodem had vastgezet daarmee ook sluiting maakte met de massa. Wel weer meer geleerd van de Märklinologie, n.l. dat het metalen bodemplaatje (tussen het kunststof) helemaal doorloopt naar de assen. Was ik niet op verdacht. De wagon stond circa 5-10 seconden op de rails voordat ik de sluiting doorhad. Kan dat het euvel met de loc hebben veroorzaakt? Hopelijk geen onherstelbare schade.

Jullie reactie stel ik erg op prijs.

Karel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Zeg nooit nooit.
Kortsluiting op je baan ontstaan door iets anders dan jou lok zou niet de oorzaak moeten zijn. Als het goed is schakelt de centrale de baanspanning af. Heb je de centrale ook al eens uit en weer aan gedaan.
In geval van een Mobile station 2 zou ik de lok wissen en weer opnieuw laten aanmelden, ook zou je de lok kunnen resetten naar de standaard fabriekswaarden.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Als de sleper sluiting maakt, loopt er alleen een kortsluitstroom door dat deel van de sleper wat contact maakt met puko en rail.
En door de sluiting stort de railspanning even kort in.
Er zal in ieder geval geen kortsluitstroom door de loc (decoder) lopen, want dat kan technisch niet.
Je kunt de decoder een reset geven en kijken of dat het probleem verhelpt.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Peter en Ad, dank voor jullie geruststellende reacties. Ik ga jullie adviezen opvolgen.
Karel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Karel,

Ik heb ook een E44 nummer 39440 en die vertoonde hetzelfde probleem. Opgestuurd naar Duitsland want de decoder bleek gesneuveld, kosten voor nieuwe decoder plus montage, testen, verzending etc. ruim € 250,-
Hopelijk is het voor jou minder ernstig maar houd rekening met......
Jan
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Karel, je hebt dacht ik 5 jaar garantie op een Insider model.
Als de reset niet het gewenste resultaat geeft, ga er dan gewoon mee terug naar je dealer en claim garantie.
Het mag niet zo zijn dat een (dure) loc kapot gaat na sluiting op de baan, want dat gebeurt aan de lopende band.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Ben bang dat Jan gelijk krijgt. Ik heb alle mogelijke oplossingen geprobeerd, maar helaas blijft het resultaat hetzelfde. Alle functies werken, behalve de rijverlichting en het bewegen der pantografen. In december gekocht bij Seitz in Duitsland. Dat wordt een hoop gedoe en oefening in mijn HBS-A Duits...
Karel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Hoi Karel,

Wat bedoel je met andere functie? Zijn dat allemaal geluidsfuncties?
En rijdt de loc nog wel?
En hoe heb je de reset uitgevoerd?
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen

Ad, alle geluidsfuncties doen het, inclusief die van het bewegen van de pantografen. Alleen frontsein en sluitlicht geven geen sjoege. De trein rijdt ook naar behoren, met inbegrip van veranderen van rijrichting. Het is me nog een raadsel.

Ik heb de reset uitgevoerd met mijn MS3. Lok entfernen -> endgültich löschen. Nogal radicaal maar alez...
Daarna herkende hij mijn loc niet, maar met de automatische zoekfunctie werd hij gelukkig toch gevonden.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: Jan Vrijbalk op vrijdag 28 januari 2022, 23:00:22
Karel,

Ik heb ook een E44 nummer 39440 en die vertoonde hetzelfde probleem. Opgestuurd naar Duitsland want de decoder bleek gesneuveld, kosten voor nieuwe decoder plus montage, testen, verzending etc. ruim € 250,-
Hopelijk is het voor jou minder ernstig maar houd rekening met......
Jan
Vind ik die 250 belachelijk hoog, of heb je soms een nieuwe lok gekregen?
Ik heb het vermoeden dat de communicatie tussen de decoder en de pic(processor die op de dragerprint zit)verstoord is.
Resetten doe je via instelling van de lok in de MS2 of door onder DCC waard 8 onder cv 8 te schrijven.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Terug naar de winkel Karel, de decoder is naar de knoppen. Je hebt garantie dus zullen er geen kosten aan verbonden zijn.

Gr, Ben.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
@citaat dat hoeft niet heb het zelfde gehad met een Marklin lok, deze lok gebruikt meer functie uitgangen dan de decoder heeft dus zit er een pic op de dragerprint. De front en sluit seinen zijn dit meestal ik vermoed ivm stroom verbruik.
Mijn advies doe eerst een reset je kunt altijd nog terug met de lok.
Bij mij was ook een kortsluiting de oorzaak na reset werkte alles weer goed.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat Ja jij hebt altijd alles al eens meegemaakt. Maar als een kortsluiting op de baan een decoder ontregelt of zelfs deels uitschakelt is dat gewoon een slechte decoder. En Jan Vrijbalk heeft hetzelfde meegemaakt dus is dat kennelijk tekenend voor de kwaliteit van het Marklin spul. Tot slot: een decoder resetten helpt mogelijk de functie toewijzing om zeep (met de nadruk op mogelijk) en dan heb je een nieuw probleem.

Dus hop: terug naar de winkel.

Gr, Ben.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: Kareltje op zaterdag 29 januari 2022, 16:46:16
Ad, alle geluidsfuncties doen het, inclusief die van het bewegen van de pantografen. Alleen frontsein en sluitlicht geven geen sjoege. De trein rijdt ook naar behoren, met inbegrip van veranderen van rijrichting. Het is me nog een raadsel.

Ik heb de reset uitgevoerd met mijn MS3. Lok entfernen -> endgültich löschen. Nogal radicaal maar alez...
Daarna herkende hij mijn loc niet, maar met de automatische zoekfunctie werd hij gelukkig toch gevonden.

Zoals Ben aangeeft, met je loc terug naar de winkel en garantie claimen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Hoi,

De wagons die je bij post 1 eraan had, had deze een stroomgeleide koppeling aan de lok ?

Want je had het ook over de sleper van de wagon.
De lok beschikt over een stroomvoerende koppeling die de rijtuigen voed, en dat kan niet met 2 slepers.
Je kan vanuit de lok de wagons voorzien van stroom voor de verlichting.

Hoop dat het niet zo is. Misschien is daarom je decoder defect als het wel zo is. En dan alleen de verlichtingsuitgang.

M.vr.gr. Erwin
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: Kareltje op zaterdag 29 januari 2022, 16:46:16
Ik heb de reset uitgevoerd met mijn MS3. Lok entfernen -> endgültich löschen. Nogal radicaal maar alez...
Daarna herkende hij mijn loc niet, maar met de automatische zoekfunctie werd hij gelukkig toch gevonden.
Dat is geen reset van de decoder, maar je hebt gewoon de loc uit de loklijst van de MS3 gegooid en hij heeft zich daarna weer aangemeld en dat duurt altijs een paar minuten.
Ik zou het toch nog even proberen om de decoder een echte reset te geven, voordat deze terug gaat naar Duitsland en je de loc een tijd kwijt bent.

In de handleiding staat op blz 22 de decoder reset, zie hieronder.

Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Uitstel van executie, het probleem komt weer terug....
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Dank voor al jullie wijsheid! Wat betreft de vraag van Erwin: nee, mijn rijtuigen zijn alleen met een eigen sleper uitgerust. Mijn loc heeft ook geen stroomvoerende koppeling. De koppeling van het rijtuig van de stam die aan de lok zit heb ik ook bewust niet stroomvoerend gemaakt, omdat die dingen van Marklin lastig blijken te koppelen (bij mij in ieder geval).

Dank ook Ad voor de informatie over de reset van de decoder. Niet eerder gedaan dus een 'uitdaging' voor deze beginnende digispoorder. In mijn handleiding vind ik daarover trouwens niets op p. 22.

Op mijn MS2 (versie 3) zit overigens wel een reset mogelijkheid - lok zurüchsetzen - die ik heb geprobeerd, zonder succes.

Ik houd jullie op de hoogte

Beste groet,

Karel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Sorry Ad, ik zie nu pas dat je verwijst naar Pagina 22 van de loc-handleiding. Waarschijnlijk met die reset op een Central station gebeuren (?)
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Reset kan op elk digitaal besturingssysteem van Marklin.
Dan geef je cv08 waarde 08.
Uitgaande dat de decoder origineel is (meld zich normaal aan met bedrijfsnummer volgens handleiding loc) dan wordt decoder weer naar de afgeschermde geprogrammeerde instelingen teruggezet.

Mvg
Marcel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat Ik ben bang dat ik wat hulp nodig heb. Moet ik op mijn MS2 keuzemenu 'CV programmeren' of 'Lockaart beschrijven'? Neem aan ÇV-programmeren', maar wat daarna? Welke keuze om in 'Terugzetten naar serie-instellingen' te komen. Sorry voor deze beginnersvragen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Staat allemaal in de handleiding van de MS...
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat @citaat CV programmeren. Maar dat hoef je niet te doen om het probleem op te lossen, je hebt de decoder al gereset via het reset menu en dat heeft niet geholpen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Karel, even te bevestiging, gingen de lampjes van je loc even knipperen nadat je die reset had uitgevoerd?
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: Kappa op zondag 30 januari 2022, 20:10:24
Karel, even te bevestiging, gingen de lampjes van je loc even knipperen nadat je die reset had uitgevoerd?

Ad, ik heb de rest via CV programmeren nog niet uitgevoerd.

Ik begon eraan, met de simpele verwijzing van Wim dat het allemaal in de handleiding staat, maar dat bleek een tegenvaller.

In de handleiding staat op p. 18 naast een schermafbeelding Kies: Loc programmeren. Dat is al verwarrend als je naar de opties op het plaatje kijkt ('Loc Wijzigen' en CV programmeren). Enfin, ik koos voor CV programmeren.

Dan komt in het geheel niet 'Stap 1: CV adres' en een mogelijkheid tot kiezen (zoals in de handleiding staat), maar:

'Lees MFX-blokkerlijst 0%' , en na goedgeuring
'MFX item selectie' - Phys 9 t/m 16, Logic 10 t/m 18, en Sound 4 t/m6

Na nog ergens op gedrukt te hebben, kreeg ik:
'MFX blok selectie' Info Root, Motor, Output, Sound.

Ik raakte de weg kwijt....

Karel

Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Ik lees dat je een ms2/3 hebt,

Wat ik wel eens doe 1 of 2 x reset in ms2 menu, daarna lok wissen en weer aanmelden.

Kwam er bij mij achter dat bij 1x reset bijvoorbeeld kans is dat de vooraf veranderde snelheid of geluidsterkte niet altijd terug op fabrieksinstelling is.
Soms werkt het de 2e keer wel bij resetten, of ik wis de lok en meld deze weer aan.

Net als her-programmeren msd3, moet daarna altijd eerst weer de lok wissen en weer aanmelden voordat de nieuwe geprogrammeerde data in beeld komt.
Tenminste bij mijn ms2.

Dit moet eigenlijk niet nodig zijn, maar de ms2 geheugen blijkt soms hardnekkig. :?
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Hoi Kareltje,
Ik heb pas nog 2 nieuwe M decoders ingebouwd en ontdekte dat er weer wijzingen hebben plaatsgevonden.
De belangrijkste is dat de decoders na een reset lang niet altijd in de MFX mode maar de DCC mode starten.
De lok blijkt dan op twee plaatsen in je MS2 te staan; één als MFX lok en op een andere plaats staat hij als DCC - 3 (dat kan anders zijn)
Mogelijke oplossing (werkte bij mij); Kijk of dat bij jou ook zo is en verwijder ze alle twee uit de lijst.
Zet de de MS op protocol alleen DCC. (MS STOP) Zet de lok op de rail en laat de lok herkennen. De lok meldt zich aan als DCC lok.
Bijv. DCC-37 0.i.d. Nu de lok resetten met CV8, waarde 8 invullen. Je kunt zien dat er iets gebeurd aan het knipperen van de verlichting of bewegen van de lok.
Daarna lok van de rails. MS op protocol MFX, MM en DCC. De lok weer uit de loklijst verwijderen (DCC -37).
MS op stop. Lok op de rails en laten herkennen. Waarschijnlijk komt de lok dan als MFX op je scherm. Daarna zou de verlichting het weer moeten doen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: Kareltje op maandag 31 januari 2022, 14:09:08
Citaat van: Kappa op zondag 30 januari 2022, 20:10:24
Karel, even te bevestiging, gingen de lampjes van je loc even knipperen nadat je die reset had uitgevoerd?

Ad, ik heb de rest via CV programmeren nog niet uitgevoerd.

Je hebt toch de procedure "lok zurüchsetzen" gedaan?
Dan zouden de lampjes geknipperd moeten hebben, als de procedure geslaagd is.

Lees anders de info over programmeren met de MS2 op deze 3rail pagina eens door. ==> Klik.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat Ad, ik heb dat gedaan, maar kan mij niet herinneren of ik iets zag knipperen.
Ik digiduizel langzamerhand. Ongelooflijk wat een M trein allemaal impliceert, als ik terugdenk aan de jaren 50 en 60 toen ik jaren achtereen met locs reed zonder mankeren. Maar van achteromkijken krijg je een stijve nek, dus zal ik blijven volharden. Eerst maar eens de 3rail pagina volgen. Wat daarin staat komt geloof ik in de buurt van het advies van Digibert.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Ik heb inmiddels de aanwijzingen 'CV programmeren met de MS2' uitgevoerd, zonder resultaat. Daarbij CV-waarde 8 op 8 gezet. Weet alleen niet zeker of 8 hetzelfde is als 08, zoals in alle beschrijvingen staat... Sta nu op het punt om het op te geven en de rijverlichting erbij te denken. So much for M! Ben jullie allen zeer dankbaar voor de adviezen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Anders probeer je het nog een keer met "08", verder hoe "mooier" machines werken hoe ingewikkelder het wordt, dat geldt niet alleen voor modelspoor, overigens kun je nog steeds analoog rijden als je dat wilt, maar dan mis je een aantal van die mooie dingen.

Groet, Anne W
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 30 januari 2022, 09:27:17
Uitstel van executie, het probleem komt weer terug....
Het probleem hoeft niet meer terug te komen, mogelijk is alleen de communicatie tussen 2 digitale componenten verstoord.
Dit issue treed niet alleen op bij treintje maar met kan bij alles wat gebruikt maakt van een digitale communicatie bus.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Hier een filmpje hoe je een MFX decoder kunt resetten de eerst 3 minutten kun je skippen.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Karel,

Als je HBS A Duits hebt is jouw duits nu nog goed genoeg om Seits 'an zu rufen' en hen het probleem voorleggen met tevens het verzoek om de loc op te mogen sturen. Kost je wellicht een paar tientjes verzendkosten maar aanzienlijk goedkoper dan mijn oplossing. Mijn garantietermijn was helaas verstreken. Daarbij was ik nog vergeten te vermelden dat naast die andere kosten ik alleen aan BTW al € 50,- kwijt was.
En als ik al die andere adviezen lees kom je niet veel verder, het enige wat je er aan overhoudt is hoofpijn.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Nogmaals dank voor al jullie adviezen. Inderdaad Jan, es ist höchste Zeit, die Firma Seitz anzurufen. En wat die hoofdpijn betreft... Ik probeer het te relativeren door mijzelf voor te houden dat het maar oude-mannen-speelgoed is. Maar de digitale kwaliteit van Märklin heeft bij mij wel een knauw gekregen. Net met een baan begonnen en bij twee nieuwe locs al het niet functioneren van parameters moeten constateren.
Karel

PS: Had contact met verkoper. Loc is terug naar Duitsland.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Dit heeft niks met digitale kwaliteit van Marklin te maken maar met digitale sturingen algemeen.
Door een kortsluiting word ook de digitale data verminkt, met een mogelijk gevolg dat stuurunit niet meer reageren er is dan eerst een reset nodig.
Maar in het slechtste scenario is er elektronica overleden.
Had je de lok nog gereset?
Ook kan de verkoper/Marklin jou een rekening sturen omdat de gevolgen door de gebruiker zijn veroorzaakt.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat Mark, alles naar behoren uitgevoerd, zonder resultaat. Loc is al op de post.
Karel
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Oke, dan is het afwachten wat het gaat worden.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Citaat van: hmmglaser op woensdag 02 februari 2022, 14:08:46

Ook kan de verkoper/Marklin jou een rekening sturen omdat de gevolgen door de gebruiker zijn veroorzaakt.


Karel heeft de lok "onlangs" gekocht schrijft hij, da's dus binnen 6 maanden. Binnen die termijn zal de verkoper/Marklin moeten bewijzen dat het de schuld van Karel is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat de lok niet goed is gebruikt. Dat gaat ze niet lukken in het probleemgeval wat wij hier bespreken: het ding gaat spontaan kapot door een kortsluiting op de baan en dat is een kwaliteit probleem.

Gr, Ben.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Hij heeft zelf al aan gegeven wat er is gebeurt.
En decoders gaan niet zo maar kapot, in bijna alle gevallen is de oorzaakt wel te achterhalen.
Het is aan de winkelier/fabriekant hoe het af te handelen.
Je trekt als consument echt aan het kortste einde.
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
 @citaat Garantiebepalingen: je weet er kennelijk helemaal niets van.....
Re: Frontsein en sluitlicht E 44.5 uitgevallen
Ik kocht de loc in december. De winkelier toonde zich begripvol en zei onmiddellijke dat ik of de loc rechtstreeks naar M kon sturen met aankoopnota, of aan hem zodat hij het verder kon afhandelen met M. Dat zou wat langer duren. Ik heb voor die laatste optie gekozen. Neem aan dat het goed komt.