Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station

Gestart door KNed donderdag 27 januari 2022, 11:57:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Ik heb een Central Station 1 (nummer 60212) verkocht aan iemand die al een Mobile Station 2 of 3 had en die persoon meldt nu een probleem:
Hij heeft een 37184(.10) loc, een BR18 S3/6 die vanaf fabriek een rookgenerator en wat geluidsfuncties heeft.
Op zijn Mobile Station heeft hij deze loc zelf ingevoerd omdat hij het nummer niet wist (loc tweedehands gekocht, ik heb met hem uitgedokterd welk nummer erbij hoort). Ook zelf de functies toegevoegd op de MS en daar werkt alles, geluid, rookgenerator, etc.

Op de CS die hij van mij heeft overgenomen heeft hij de loc in eerste instantie ook handmatig ingevoerd, symbolen er zelf bij gezet. Rijden, licht en geluid deden het toen maar de rookgenerator deed niets.
Terug op de MS werkt alles wel.
Ik heb hem nu de loc via de databank laten toevoegen (na het nummer dus met hem bepaald te hebben, mede dankzij de 3rail wiki :thumbup:).
Resultaat: loc staat direct goed qua symbolen. rijden, licht en geluid weer geen probleem maar roken doet hij niet.
De beste man heeft de loc opengemaakt, een lampje tussen rookgenerator aansluiting en de rail gehouden en de functie wordt dus geschakeld, maar het lampje brand wel zwak zegt hij.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Volgens mij gaat >dit topic< ook over deze loc/decoder.

Koen
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Hier vind ik nog iets over een probleem wat er op lijkt
https://www.stummiforum.de/t188876f5-Mobile-Station-Dampfgenerator.html

Kan het zijn dat de baanspanning lager is met het CS1?

Ik zal nog even navragen welke MS m'n "klant" precies heeft, en of hij de goede trafo gebruikt. Ik heb een 60052 erbij verkocht

Koen
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Niemand een idee?

Ik heb nog wat navraag gedaan bij de koper. Alles zou goed aangesloten zijn, trafo is een 52VA versie dus zou voldoende stroom moeten leveren.

Koen
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Ik vraag mij af of hij überhaupt wel de juiste functie aanstuurt? Als hij het zelf invoert is er geen enkele garantie dat de juiste functieuitgang geactiveerd wordt.
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Hij heeft er dus een lampje tussen gezet en die werd aan en uit geschakeld met de functie dus het zal wel kloppen.
Hij ging nog wat testen, ik wacht het wel af.

Koen
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Ik denk niet dat de spanning het probleem is maar het digitale signaal wat erop word gezet, dit lijkt een verstorend effect te creëeren.
Re: Rookgenerator werkt niet op Central Station, wel op Mobile Station
Ik weet het ook niet. De koper heeft verder niet meer gereageerd dus ik ga er maar vanuit dat het opgelost is. (de toon van eerdere communicatie nodigt helaas niet uit om te vragen hoe het afgelopen is)

Koen