Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Waar blokken en melders plaatsen

Gestart door joland donderdag 27 januari 2022, 10:42:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar blokken en melders plaatsen
Hieronder een foto van mijn baan 1e gedeelte.
Nu komt mijn vraag, waar kan ik het beste de blokken en melders plaatsen en hoeveel melders per blok.
Ik wil naar alle waarschijnlijkheid met koploper gaan rijden, maar heb nu een cs3 plus, dus misschien wel een ander programma.
Nu begreep ik dat 3 melders per blok het beste is ?
Graag jullie mening hierover.
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Waar blokken en melders plaatsen
@ joland,

Voor het rijden met alleen de CS3 is één melder per blok voldoende, echter moet je dan ook weer "harde" stopsecties inbouwen.
Voor het rijden met de PC-besturing worden twee melders als regel gebruikt. (Er zijn programma's die met één melder kunnen werken, maar dit werkt minder nauwkeurig)
Drie melders kun je toepassen om naast de "enter" (begin) en "in" (of eindmelder) een volledige bezetmelding in het blok te genereren. Voor de besturings maakt dit weinig uit. De begrippen "enter" en "in" zijn rijrichting afhankelijk. Een melder kan dus zowel een "enter" als "in"-melder zijn. Dit is dus afhankelijk van de rijweg/rijrichting.

In principe maak je telkens een blok op een spoorsectie waar een hele trein in past en dan tussen wisselgroepen.
Daarmee kun je dit op jouw baanplan dus gemakkelijk zelf invullen.

Met de CS3 (en CS2) is koploper helaas niet te verbinden. Wil je meer visuele informatie hebben, kijk dan eens op het YouTube kanaal van Albert, waar hij het e.e.a. uitlegt voor Rocrail. Dit is echter niet alleen beperkt tot dit programma, maar is vaak op de meeste programma's ook toepasbaar.

John (VT601)

Re: Waar blokken en melders plaatsen
Hoi Joland,
Misschien heb je iets aan deze video: https://youtu.be/vzSD5WiGif8
Aangezien je centrale niet met koploper werkt is Rocrail een goed en gratis alternatief.

Succes,
Albert.
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Blokken en melders maken lukt me wel, maar waar precies te plaatsen in deze baan is meer het probleem.
Wat is wijs om ze waar te plaatsen ?
Als ik het goed begrijp, dan kan ik het beste 2 melders per blok plaatsen, een inrij melder en een uitrij melder, en dan mogen alle rails die daar tussenin zitten obewerkt blijven of moet ik ze dan alsnog knippen ?
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Heb je de video bekeken? Daar leg ik het uit.
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Het basis principe van een blok systeem is:
- Een trein naar een volgend blok kan wanneer het blok voor hem vrij is.
- Een blok loopt van sein tot sein.

Stel je heb een ronde baan met vier seinen = vier blokken dan kunnen daar drie treinen rijden.

Schakelprincipes
- Is het blok vrij, dan kan het inrijsein van het blok "groen" geschakeld worden.
- Is het blok bezet, dan kan het inrijsein van moet het blok "rood" geschakeld worden.

Dus de ronde baan met vier seinen, heeft vier bezet melders en je moet acht schakelregels aanmaken in de CS3 om het sein systeem te laten werken.

Hier

Re: Waar blokken en melders plaatsen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Ik zou trouwens, naast blokken, ook je baanplan nog eens nakijken. De binnenbaan klopt niet bovenin. Een 172 teveel en een 188 te kort.
Re: Waar blokken en melders plaatsen
Laurent, dat klopt, dat is globaal het baanplan wat ik heb, in het echt heb ik hem wel goed...:)