Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

glockenanker/msd3

Gestart door DA79 woensdag 26 januari 2022, 21:38:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
glockenanker/msd3
Heb ik nog ergens rekenschap mee te houden bij het inbouwen van een msd3 in een lok met klockenankermotor?
De lok is marklin 3611 (wurtC) en heeft als het goed is een faulhaber motor?
Voor zover ik kon vinden mag dit geen probleem zijn?
Heb zelf alleen ervaring met dcm loks naar dcm hoogvermogen ombouwen met motorsetje en dan msd3 inbouwen.

Ik heb ergens gelezen dat je bij een klockenanker lok je de motorinstellingen op 4 (coreless) kunt zetten.
Dit heb ik al ingesteld voor mijn versie uit de decodertool3

Wel vind ik het raar dat in de bieb van marklin de lok 37118 ingesteld is op 6 dc hard?
Dit is toch ook een klockenanker versie? Foutje? of kan dit ook als instelling. (dc hard?)
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: glockenanker/msd3
 @citaat Staat aangegeven, 3611  Verwarring is ontstaan door het noemen van een andere versie met catalogusnummer 37118
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
Die 2 lijken ook wel iets op elkaar ;)

De bedoeling is om een 3611 te voorzien van een msd3 decoder met daarop de marklin data van 37118 om mee te starten.

Was nieuwsgierig of ik dan nog wat bijzonders tegenkom waar ik rekenschap mee moet houden i.v.m. het motortje.

Behalve dat de latere 37118 voorzien is van een mfx decoder zie ik dat beide de faulhaber klokanker motor hebben? (wiki)
Bij dcm loks heb ik steeds de motor omgebouwd tot 5 polig hoogvermogen marklin setje.
Dan heb je een gebruiksaanwijzing die je kan volgen of nalezen.
Weet dat bij de dcm hoogvermogen ombouw je zowel 3 als 5 kunt gebruiken als motor instelling, dit heb ik ergens gelezen.

Maar het motortje van de 3611 is mij nog onbekend om aan te passen naar msd3.
Daarom vraag ik ook liever waar ik dan rekenschap mee dien te houden.
Niet dat ik wat over het hoofd zie qua aansluiten motor op msd3 basisplaat, en heb geen voorbeeld lok om af te kijken.

Het enige verschil qua motoren (wurtc) wat ik zie op wiki is dat de laatste 37119 een andere motor heeft (dc)

In de bieb van M is bij 37118 het motortje ingesteld op 6 dc hard,  volgens mij moet dit 4 coreless zijn i.v.m. de faulahber motor.
Heb geen idee of dit mag/kan "6 dc hard" voor een faulhaber, net als de standaard setting van de msd3  "5 dc zacht".


Derk
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2014

offline
Re: glockenanker/msd3
Hallo Derk,

Je kunt oude modelen intern niet 1 op 1 vergelijken met nieuwe.
De 3611 heeft een faulfaber maar de nieuwe 37118 heeft waarschijnlijk een dunne DC motor daarom ook andere motor instellingen.
Re: glockenanker/msd3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: glockenanker/msd3
Ik heb hier een 3511 omgebouwd met msd3 en vervangende drager in de tender.
Deze print heb ik hier vandaan ==> Klik
De loc rijdt zijdezacht met de msd3 decoder.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
Badankt Kappa,

Kun je mij uitleggen waarom ik deze precies nodig ben?
Kan je niet de drager van de msd3 zelf gebruiken?
Of is deze veel praktischer te gebruiken voor de ombouw.

En als ik deze drager gebruik, is dat plug en play of moeten er nog dingen worden om gesoldeerd i.v.m. dat hierbij lokpilot of loksound wordt geadviseerd.
Staat wel bij dat een andere decoder ook mogelijk is.
Maar even het zekere voor het onzekere door dit te vragen. :D

En heb jij de motor ingesteld op 4 coreless?  of standaard laten staan op 5


Brund55;  op wiki 3rail bij de wurt c  staat bij 37118 als motor "klokanker", is de dunne dc dan ook een soort van klokanker?
Re: glockenanker/msd3
ACTS.zuid
gast

Re: glockenanker/msd3
Even over de motorinstellingen: als je een klokanker/Faulhaber hebt kies je voor 4 coreless, dat staat in de handleiding en dat doen ze niet voor niets. ;)

Voorts ga je bij problemen met het rijgedrag sleutelen aan de K en de I waarde van de regeling, zie daarvoor ook de handleiding.

* de K geeft de sterkte van de regeling aan, die moet je aanpassen (verlagen) als je lok onregelmatig loopt in de lagere decoder stappen.
* de I parameter regelt de traagheid van de motor. Grotere vliegwielen maken de motor "traag reagerend", kleine of geen vliegwielen of klokanker motoren maken de motor "snel reagerend". Als je motor schokkerig reageert kort voor het stoppen verlaag je dus de waarde in geval van een Faulhaber.

Dragerprinten zijn een beetje geneuzel, wat Marklin mee levert bij z'n decoder voldoet gewoon.

Gr, Ben.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
Dank je Ben,

Vroeg mij al af wat ik met de K en I instellingen kon doen in de decoderprogrammer welke onder de motorkeuze staat.

Eigenlijk zou hier een soort overzichtje van moeten komen, dan is het voor een beginner die met decoderprogramma's werkt ook begrijpelijk wat je kunt aanpassen.
Tot nu toe liet ik deze instellingen ongemoeid, zag wel dat ze per lok verschilden, maar had geen idee waarvoor deze instellingen nou precies waren.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: glockenanker/msd3
Na inbouw van een msd3 in mijn koploper heb ik automatische inmeting gedaan, zie blz. 30.

Dat was gelijk goed. Als de loc niet naar wens loopt kies dan een ander motortype en meet opnieuw in.

Simpel toch.
Re: glockenanker/msd3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: glockenanker/msd3
Die ik ook, gewoon de automatische inregel procedure gebruiken.
Je moet dan wel een lang stuk spoor hebben zonder al te veel scherpe bogen, want de oc spurt er ineens met een rot gang vandoor.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 28 januari 2022, 11:31:05
Dragerprinten zijn een beetje geneuzel, wat Marklin mee levert bij z'n decoder voldoet gewoon.
Dan kan jij vinden Ben, maar deze loc heeft een speciale sleper met een pen die door de tender steekt en onder decoder in een metalen klem zit. Zie ook ==> Klik.
En de ledjes hebben een contactlip die op de decoderprint contact maakt.
Je kunt natuurlijk de standaard drager print er in proberen te frotten en een draadje aan die pen solderen, of die pen afzagen en wat isolatie tape eromheen plakken en de ledjes met een draadje en een losse weerstand aan de decoder solderen, maar netjes ziet het er dan allemaal niet meer uit, om over betrouwbaarheid al niet te spreken.
Maar die keuze laat ik aan de ombouwer over.
Re: glockenanker/msd3
ACTS.zuid
gast

Re: glockenanker/msd3
Citaat van: DA79 op vrijdag 28 januari 2022, 14:13:22

Vroeg mij al af wat ik met de K en I instellingen kon doen in de decoderprogrammer welke onder de motorkeuze staat.


Primair blijft de motorkeuze van belang. Doe je dat verkeerd kost je dat uiteindelijk de levensduur van de Faulhaber motor.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
Nog even terugkomend op de motorkeuze.

Lees net dat je motor waarde 8 ook kunt gebruiken?
Gleichstrommotor mit kurtzer emk-pauze ( waarde 8)
Technik -tipp nr 325 (marklin pdf)

CiteerAuch fur entsprechende sensible Glockenankermotoren ist diese Einstellung geeignet

Ga hem zelf op 4 zetten, en wil toch kijken of ik een spoor kan maken voor een inrijrit.
Heb dit eigenlijk nog met geen enkele van mijn loks hoeven doen.
Behalve dat ik de maximum rijsnelheid aanpas naar een " realistische" snelheid.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
Zo het makkelijkste zit er in.

Ben content met de drager, dankzij kappa.
De kleinste speaker van de msd3 lijkt te zijn gemaakt voor deze, de grote had ook gepast als ik de nokjes/draadhouders van de achter nen koppeling houder had afgevijld.
Mijn S 3/6 heeft ook deze kleine speaker en er zit sound genoeg in.

Heb de openingen van de koppel stang iets breder uit geboord zodat de draadjes er bij passen.(tussen de verdikte flensen)
Nu het moeilijkste nog, de draden en aansluiting voor de rookgenerator (aux 1) en rookgenerator (aux 2) en de wat minder lastige interieur verlichting (aux3)
Op de plaat V+ onder de motor een extra oranje draad gesoldeerd voor het interieur led (welke ik nog moet uitzoeken welke led)
De rookgenerator gaar via massa, want de 3.5mm past er in zonder te boren.
De 3e seinlicht voorkant, lipje V+ blijft zitten en andere is een draad aan gesoldeerd.

Het lastigste waar ik nu mee aan het puzzelen ben is waar laat ik de draden. :? :?
Ik heb nu de 2 draden door de rookketel, maar moet langs de motor, en de enigste plek met zeer weinig ruimt is bij het motortje. 8o
Kijken of dit te doen is zonder afbreuk aan de lok, maar zonder een beetje dremel werk aan de binnen kant gaat het niet lukken.
Heb nog geen lok gehad met zo weinig marge voor 2 draadjes.

Andere oplossing zou zijn een nieuwe plaat in de lok laten maken met gescheiden v+ en aux 2 en aux 1 zodat die voorste aansluiting gesplitst kan worden.
Re: glockenanker/msd3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: glockenanker/msd3
Waarom twee AUX poorten voor de rookgenerator?
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
1 voor de rookgenerator, en 1 voor de 3e seinlicht voorkant. (de lantaarn op de ketel)

Zoals ik heb begrepen is deze lantaarn laat in epoche 1 pas toegevoegd aan stoomloks en diende als sein?
Neem aan dat deze dan niet altijd aan stond, en waarschijnlijk bij slecht zicht of tegenliggende lok als sein gebruikt.
Of ik moet dit totaal verkeerd hebben begrepen?

De v+ kon ik laten zitten, de andere heb ik geïsoleerd en verbonden aan aux 2, tenminste dit is de bedoeling als ik om het motorsteun kom. :D
De 2 draden aux 1 en aux 2 lopen nu door de ketel, die hol is, maar moet nu nog om de motorsteun gedeelte heen.
Onder of boven langs de printplaat in de lok gaat niet.
Enige mogelijkheid is om de motorsteun heen, of een andere print in de lok laten maken.

Mijn bedoeling is om aan 1 kant van de metalen kap iets uit de sparing voor de motor bevestiging te dremelen zodat de draden er net langs kunnen.
Heb de steun aan 1 zijde ook al iets dunner geslepen aan de zijkant, wel oplettend, er zit een bevestigingsschroefje dus niet te veel weg geslepen.
De motorsteun past precies in de kap waardoor er geen plek is voor eventuele draden, vandaar ook dat zij er een print in de lok hebben geplaatst denk ik.


De cabine verlichting is niet zo spannend qua draden, als iemand een leuke idee heeft qua led is welkom.
zoek iets van een kleine micro led die niet opvalt wat ik tegen de kap kan plakken. liefst met weerstandje er al in.
Wil i.p.v. 2 gaatjes 1 gaatje boren zoals in een van de voorbeelden die ik heb, de voedingsdraden komen al precies bij de motor uit, het enige plekje waar je onzichtbaar draden kunt wegwerken en waar iets van ruimte is.

Dan heb ik aux 1 voor rook, aux 2 voor 3e sein en aux 3 voor cabine.

Als laatste stap kleur mengen en de weg geslepen delen even weer bij stippen, tenminste als alles een beetje meezit en mijn idee gaat werken 8o
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
De 1e testrit zit erop. :D

Heb de volgende instellingen gebruikt: (standaard dc zacht instelling maar dan coreless motor i.p.v. dc zacht)
4 coreless
1 analoog
1 auto pi controller
regelinvloed 255
regel frequentie 40
k 80
i 60
d 0

Moet zeggen dat deze direct al veel beter rijd dan met de originele decoder met de ms2.
Qua rijgedrag geen bijzonderheden, loopt eigenlijk best mooi vloeiend.
Geen hapering meer in kruipstand. :D :D

Dat maakt mij nieuwsgierig wat de inmeet rit hier dan nog beter aan maakt qua rijgedrag?
Is de inmeetrit een must?

Kan ik dit doen als ik alle loks van de baan haal?
Of is beter een losse baan maken.

Volgens mij moet een inmeetrit ook met de ms2 willen, heb dit ergens dacht ik gelezen.


Update over de ombouw;

Ik laat de voorste verlichting zoals deze is, A te weinig plek om nog een weerstand erin te wurmen, B kwam erachter dat je de lantaarn eruit kon halen :D
De rookgenerator werkt prima, heb het draadje aan de seuthe gesoldeerd. Massa via lok.
Draadje door de ketel langs de motorsteun.
Rest nog het zoeken naar een klein cabine ledje.

En ik kwam erachter dat ik nog 1 onderdeel mis, zie zoek sectie, mis waarschijnlijk de extra lantaarn? 282130
Tenminste, heb 1 gaatje voor over op de tree en zag op google dat er iets op hoort.
Volgens schema de lantaarn, maar gevonden foto's laten iets zien van een gebogen slang?

Derk
Re: glockenanker/msd3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: glockenanker/msd3
Citaat van: DA79 op maandag 14 februari 2022, 22:17:58
En ik kwam erachter dat ik nog 1 onderdeel mis, zie zoek sectie, mis waarschijnlijk de extra lantaarn? 282130
Tenminste, heb 1 gaatje voor over op de tree en zag op google dat er iets op hoort.
Volgens schema de lantaarn, maar gevonden foto's laten iets zien van een gebogen slang?

Kijk even op de foto van de 3511 op de 3railwiki.

Op de bufferbalk zit inderdaad een slang, ik denk voor stoomverwarming.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: glockenanker/msd3
Hoi Derk,

De inmeetrit is geen must. Als je tevreden bent over het rijgedrag en dat ben je dan laat je het zo.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
 @citaat

Ok :thumbup: bedankt voor de info, misschien dat ik die inmeet rit later eens een keer ga proberen.
niet dat het nodig is maar om te kijken wat dit in verschil doet.
De lok rijd soepel ook in lagere snelheid, heb wel de V max bijgesteld. (doe ik altijd op +/- schaal snelheid)


Dit viel mij ook al op Kappa, alleen staat dit niet in het onderdelen schema.
Hierin staat een lamp omschreven.
Maar als ik marklin 3611 google, zie ik meestal z'n slang ding op de foto.
Wel viel mij op dat in dat gaatje een koper grondplaatje te zien is, dus een lampje zou dan ook kunnen.

Ik mis dus iets, en zou graag dit lokje compleet hebben.
Re: glockenanker/msd3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: glockenanker/msd3
 @citaat Er zitten toch al drie lantaarns aan de voorzijde van jou loc?
De 3311, de 3511 en 3611 zijn identieke locs, alleen de electronica van de aandrijving is verschillend.
Re: glockenanker/msd3
Lid sinds: 2020

offline
Re: glockenanker/msd3
 @citaat

Je hebt helemaal gelijk.
Heb 3 lampen erop zitten.

Heb dus niet goed op de onderdelen schema van marklin gekeken, tijd voor bezoek aan hans denk ik. 8)
Dat slang onderdeel zie ik er helemaal niet tussen staan op de schema.

dus mis het slang onderdeel tussen de 2 lampen, alleen geen idee hoe ik dit onderdeel zonder nummer kan zoeken.