Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?

Gestart door Gertjan H woensdag 26 januari 2022, 13:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Uhlenbrock heeft la jaren een (niet bestaand/niet leverbaar) artikel in haar assortiment: de MFU module. Deze zou de mogelijkheid bieden om met een Intellibox (ik laat even in het midden welk type, want dat is me niet helemaal duidelijk) te kunnen communiceren in uitgebreide vorm (128 stappen, ook programmeren?) van de M* MFX decoders.
Het lijkt er op dat dit artikel nooit in de verkoop gaat komen, waarschijnlijk door bescherming van het MFX protocol door M*. Maar ik denk dat het technisch dus mogelijk moet zijn (er van uitgaande dat het apparaat wel werkt, maar octrooirecht oid speelt). Weet iemand of dat zo is/werkt het?
En zouden er ook hobbyisten zijn die al iets gemaakt hebben dat hier op lijkt (open vraag).

gr. Gertjan
Re: MFU module Uhlenbrock
Het wordt elk jaar aangekondigd als nieuwigheid maar idd nog steeds niet op de markt. M beschermt (voorlopig) zichzelf want toen ze destijds de 6021 uitbrachten waren er ook veel spoorders die de intellibox I kochten. En ik denk dat ze daarom op hun hoede zijn en de protocollen niet willen bekendmaken.
Dus ja, het is afwachten. Trouwens die MFU module zie ik ook wel zitten ipv veel te duur CS3.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Het lijkt erop dat Uhlenbroch de heeeeel lang verwachte MFU module nu toch uit gaat brengen (zie reactie Uhlenbrock op mijn vraag):
Helaas idd alleen voor de IB II. Dus de allereerste IB (65000) is hiermee niet geholpen, dus zal ik toch alle (100%) MFX decoders tzt gaan vervangen door DCC.

________________________________________


der Mfx Adapter wird ende diesen Monats gefertigt und die Auslieferung ist für den 11.08. geplant.

Der Adapter kann aber nur mit der Intellibox II (Art.Nr 65100) verwendet werden. Alle anderen Intelliboxen gehen leider nicht.

In der neuen Intellibox 2neo ist der mfu-Adapter bereits integriert.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 12 juli 2022, 15:53:50

Dus de allereerste IB (65000) is hiermee niet geholpen, dus zal ik toch alle (100%) MFX decoders tzt gaan vervangen door DCC.


De lol van MFX is (lijkt mij) het automatisch aanmelden van locomotieven met naam / nummer en alle functies worden tevens "ingelezen". Maar bij een oude IB is dat helemaal niet mogelijk want er is geen lokdatabase. Waarom ben je / was je dan zo gebrand op de mfu adapter, het is toch nutteloos?

Gr, Ben.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Tja Ben, als je het zo bekijkt heb je gelijk. Ik dacht dat met de MFU module de IB de MFX decoders 'volledig'  aan zou kunnen sturen. Die automatische terugmelding had ik eigenlijk nog niet eens in gedachten. Dat gebeurt toch ook niet met DCC decoders? Of ben ik er al te lang uit en laat mijn geheugen me in de steek.

Maar gezien het antwoord van Uhlenbrock valt die MFU module toch al af.
Je antwoord in het andere topic in deze categorie spreekt eigenlijk voor zich. Ik heb in 1999 die eerste  IB idd gekocht met het idee om niet alleen vast de zitten aan het M* protocol. De werkelijkheid gaat waarschijnlijk zijn dat alle MFX en andere decoders tzt DCC moeten gaan worden (maar er rijdt nu nog niets, dus eerst maar eens kijken hoe de IB die MFX decoders aan stuurt.

gr. Gertjan


Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
 @citaat Gertjan hoeveel decoder moet je vervangen dan? Als het er meer dan 20 zijn kun je net zo goed een andere centrale aanschaffen.
Verder is het gewoon onzin om een CS3 of andere multi protocol centrale duur te noemen, kijk eerst eens wat erin zit en wat je er mee kunt.
Sommige mensen kunnen weg komen met een simpelere goedkopere centrale al worden die ook steeds duurder.
Mogelijkhed3n kosten nu een maal geld omdat iemand over meerdere mensen het moeten ontwerpen en bouwen.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Ik heb hem in praktijk gezien... Daarmee is ook alles gezegd. Had niks met MFX mee. Schijnen nog wat problemen met der aansturing van "vreemde" mfx decoders te zijn.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Ik zie nog even het probleem niet... Mfx locs rijden als het goed is toch op MM2 protocol?
Misschien mis je een aantal functies als je heel uitgebreide (sound) decoders hebt maar gewoon rijden en lampjes aan en uit, moet wel kunnen. Het enige is dat de locomotieven zich niet vanzelf aanmelden op de IB. Maar ja, dat doen ze soms ook niet op mfx-centrales... Ook niet op de dure exemplaren waarmee wel van alles kan en je steeds moet bedenken wat je ervan kunt en wilt gebruiken.

Groet,

Peter

Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 06 september 2022, 23:33:21
Het enige is dat de locomotieven zich niet vanzelf aanmelden op de IB. Maar ja, dat doen ze soms ook niet op mfx-centrales..

Dat is een stelling waar ik het niet mee eens ben.

De nieuwste IB heeft wel MFX aan boord, en ja ook jouw MFX lok's zullen daarop aangemeld worden.
Als jij een lok mist op de CS 3 dan doe je iets niet goed als eindverbruiker of je doet er niks aan om erachter te komen waar de lok dan wel verblijft.......ja gewoon in je centrale en vaak al reeds aangemeld.
Er wordt zo vaak raar gekeken naar het aanmelden op MFX, dat je het zo makkelijk kunt oplossen door een vinkje hier of daar...(bij de lok's allemaal of laatst gebruikt).

Bij Stomm waar ik vrijwilliger ben bedien ik met regelmaat de CS 3 aldaar en zelfs van een nieuwe lok werd er geroepen dat aanmelden niet ging......maar ja er wordt nogal veel geschakeld tussen de centrales en de raisl die er lag was nog niet aangesloten.
Eenmaal contact doemde meteen de aanmelding op en dat geroep van dat ie zich niet aanmeldde verstomde gewoonweg.

Om op de module terug te komen hij was al uitgeleverd in Duitsland ergens in Maart las ik, maar Uhlenbrock heeft hem zelf achterhaald door een nieuwe centrale in het oude jasje te steken met wat nieuwe functies zoals het MFX protocol en W-Lan.
Hij luistert dan naar de naam Intellibox 2neo, en is te koop voor €649,-.
Goed het is geen alternatief voor die module, maar wel vele malen uitgebreider wat natuurlijk dat kostenplaatje beheerst.

 
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 september 2022, 15:11:43

Verder is het gewoon onzin om een CS3 of andere multi protocol centrale duur te noemen, kijk eerst eens wat erin zit en wat je er mee kunt.


Je betaalt voor wat er in het doosje zit. Het is net als bij een doos bonbons: je pikt de lekkere er uit en die andere laat je liggen. Het liefst had je een doos zonder die andere....
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Hans, bij mijn weten komt de module gewoon. Ik heb hem vorige week bij een beta tester gezien, maar nooit meer gedacht aan de werking.
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 september 2022, 15:11:43
@citaat Gertjan hoeveel decoder moet je vervangen dan? Als het er meer dan 20 zijn kun je net zo goed een andere centrale aanschaffen.

Het zijn er volgens mij minder dan 20. Een aantal loks zijn nog helemaal niet digitaal omgebouwd, dus daar gaat zeker DCC in.
Voor de MFX loks: straks maar eens zien hoe die rij-eigenschappen zijn icm de IB.
Ik denk dat mijn oude IB verder nog goed voldoet als (slechts) doorgeefluik.

gr. Gertjan
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Wijze gedachte, Gertjan, er is een goede kans dat je meeste locs, ook die met mfx, goed rijden op de IB. Vooral als er een computerprogramma voor de treinbesturing gebruikt wordt. Het hangt er een beetje vanaf hoe dat programma omgaat met de optrek- en afremvertraging. RocRail maakt gebruik van de instellingen in de decoder, om dataverkeer te besparen, maar de meeste andere programma's vereisen juist dat je de betreffende vertraging in de decoder uitzet. Dan kun je volgens mij goed finetunen en is ombouw geen noodzaak. Wel rijd je dan met een paar protocollen tegelijk, maar dat gaat goed. Tenminste, bij mij geeft dat geen problemen.

Groet,

Peter
Re: MFU module Uhlenbrock: gaat hij dan toch komen?
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 10 september 2022, 07:45:13

Wijze gedachte, Gertjan, er is een goede kans dat je meeste locs, ook die met mfx, goed rijden op de IB. Vooral als er een computerprogramma voor de treinbesturing gebruikt wordt. Het hangt er een


Je kunt met die decoders met de IB op 14 stappen MM rijden, da's niet optimaal t.o.v. 28 maar best te doen in automatisch Koploper bedrijf. Het wordt wat minder fraai als je met 140 km/hr schaalsnelheid wilt rijden, de afstand tussen de verschillende rijstappen wordt dan erg groot hetgeen je gaat zien bij het optrekken / afremmen.