Ik heb notificatie aangezet, ik ga je draadje volgen.
Als analoog rijder kan ik je niet helpen met het digitale gedeelte.
Van Zwitserse seinen weet ik veel (heb er boeken over gelezen), van Duitse seinen bar weinig.
Ik gebruik Hosenträgers zonder seinen, vandaar de interesse.
Bij je vraag dacht ik o.a. aan Geldermalsen en Zutphen.
Die stations maken een soortgelijk gebruik van Hosenträgers rond de perroneilanden.
Maar je rijdt Duits, zag ik.
Zoals ik je vraag begrijp, schiet een bestand in de 3railwiki tekort.
Dat bestand gaat over
seinen en seingebruik in stations, over de Duitse situatie en dus ook over Hp0/1/2.
Jij noemt ook Sh0/Sh1 (dat staat er super beknopt in),
ik neem aan dat die afkortingen
van Duitse oorsprong zijn, Schutzsignale. Omdat die signalen o.a in rangeerdienst gebruikt worden, keek ik ook even
hier en
daar.
Het gaat om digitale besturing van die seinen, dus om seinbeelden
(en niet ook om treinbeïnvloeding=analoog).
Seinbeelden volgen wisselbewaking, blokken en rijwegen.
Het klopt toch dat je digitaal rijdt?
De overeenkomst met analoog is dat het gedrag op een Hosenträger altijd voorspelbaar is:
-op afbuigende sporen moet snelheid geminderd worden, en
-de diagonaal tegenover elkaar liggende wissels worden (bij 2-rail noodzakelijk, bij 3-rail optioneel) tegelijkertijd recht of afbuigend geschakeld (flankbewaking).
Daarmee worden rijwegen gereserveerd en/of geblokkeerd (en dus ook de seinbeelden daarop aangepast).
Het analoog grootste probleem is het vrijgeven van rijwegen (en dus op groen zetten van seinen)
nadat bepaalde routes geblokkeerd zijn geweest.