Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Seinen bij Hosentraeger

Gestart door Heynsbergen maandag 24 januari 2022, 20:57:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Seinen bij Hosentraeger
Ben bezig een station te ontwerpen met een lang perron met halverwege het perron een Hosentraeger. Dit zodat twee lokaaltreinen in willekeurige volgorde langs het lange perron kunnen stoppen. Het station gaat ook beschikken over een doorrijdspoor. Wat is de juiste toepassing van Formsignale rondom de Hosentraeger? Alleen SH0/Sh1 of heb ik ook een Hp0/1/2 nodig per spoor?
Re: Seinen bij Hosentraeger
Als er afbuigend over de wissels gereden gaat worden heb je sowieso Hp0/Hp1 en Hp2 nodig.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Ik heb notificatie aangezet, ik ga je draadje volgen.
Als analoog rijder kan ik je niet helpen met het digitale gedeelte.
Van Zwitserse seinen weet ik veel (heb er boeken over gelezen), van Duitse seinen bar weinig.
Ik gebruik Hosenträgers zonder seinen, vandaar de interesse.

Bij je vraag dacht ik o.a. aan Geldermalsen en Zutphen.
Die stations maken een soortgelijk gebruik van Hosenträgers rond de perroneilanden.
Maar je rijdt Duits, zag ik.

Zoals ik je vraag begrijp, schiet een bestand in de 3railwiki tekort.
Dat bestand gaat over seinen en seingebruik in stations, over de Duitse situatie en dus ook over Hp0/1/2.

Jij noemt ook Sh0/Sh1 (dat staat er super beknopt in),
ik neem aan dat die afkortingen van Duitse oorsprong zijn, Schutzsignale.

Omdat die signalen o.a in rangeerdienst gebruikt worden, keek ik ook even hier en daar.

Het gaat om digitale besturing van die seinen, dus om seinbeelden
(en niet ook om treinbeïnvloeding=analoog).
Seinbeelden volgen wisselbewaking, blokken en rijwegen.
Het klopt toch dat je digitaal rijdt?

De overeenkomst met analoog is dat het gedrag op een Hosenträger altijd voorspelbaar is:
-op afbuigende sporen moet snelheid geminderd worden, en
-de diagonaal tegenover elkaar liggende wissels worden (bij 2-rail noodzakelijk, bij 3-rail optioneel) tegelijkertijd recht of afbuigend geschakeld (flankbewaking).
Daarmee worden rijwegen gereserveerd en/of geblokkeerd (en dus ook de seinbeelden daarop aangepast).

Het analoog grootste probleem is het vrijgeven van rijwegen (en dus op groen zetten van seinen)
nadat bepaalde routes geblokkeerd zijn geweest.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Dank voor de reacties en de linkjes. Al kan ik daar het directe antwoord (nog) niet in vinden.

Of je nu digitaal of analoog rijdt maakt natuurlijk voor de correcte plaatsing van de correcte seinen niet heel veel uit, hooguit voor de mechanische of digitale elektronica erachter.

Maar langzamerhand ontwikkelt zich wel mijn beeld verder. De betreffende sporen zijn geen doorrijsporen en dus is de snelheid sowieso beperkt tot 40 km/uur omdat de sporen ook achter afbuigende sporen van het hoofdspoor (tevens doorrijspoor) liggen. De Hosentraeger worden gebruikt voor rangeren (lees: loc wisselen) en voor treinen. Dus het wordt, denk ik, Hp0 en Hp2 (geen Hp1 want geen volle snelheid doorrijden) gecombineerd met Sh0 en Sh1 (voor rangeerdelen).
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2017

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Als je alleen van links naar rechts rijdt dan kan het ook zo:
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Mijn situatie wordt dat aan beide zijden van het dubbelspoor een perron ligt. Jouw plaatje bevestigd dus wat ik hierboven schreef, moet dan alleen dubbel worden uitgevoerd.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
@ Heynsbergen,

Als ik jouw stationssituatie bekijk zo bekijk, zou er voor elk wissel een hoofdsein moeten komen.
Langs het perron dus twee, waarbij op de beide locatie's dus een Hp0/Hp1/Hp2 moet komen.
Op het doorgaande spoor idem dito, m.u.v. de uitrijder. (Hier is geen afbuigend wissel.)

De Sh-seinen zijn in het Duitse systeem alleen bedoeld als rangeerseinen en staan toe dat er gerangeerd wordt.

Het voorsein V2/3 staat overigens niet correct en kan bij gebruik van armseinen nooit voor twee achterliggende seinen gebruikt worden.
Beter is gebruik te maken van uitsluitend een Hp0/Hp1/Hp2-sein voor het inrijden. Het voorsein voor het doorgaande spoor geeft dan informatie over het eerstvolgende (hoofd)sein.
Ook hier hoeven deze voorseinen op basis van toelaatbare snelheden en zichtbaarheid niet eens te worden geplaatst.

In de NL-situatie zou je langs het perron overigens wel kunnen volstaan met "laaggeplaatste" seinen. Deze situatie tref je vaker aan in NL.
Op het doorgaande spoor hoort sowieso voor elke wisselgroep een (hooggeplaatst) hoofdsein te staan.

John (VT601)
Re: Seinen bij Hosentraeger
Citaat van: VT601 op dinsdag 25 januari 2022, 13:30:50
De Sh-seinen zijn in het Duitse systeem alleen bedoeld als rangeerseinen en staan toe dat er gerangeerd wordt.
Dat is gedeeltelijk waar. Sh0/1 gaat zowel over trein- als rangeerbewegingen. Je ziet ook vaak een combinatie staan van een Hp0/1/2 met daarvoor een Sh0/1. Als het Hp-signaal 1 of 2 geeft, zal er geen trein uit het station gaan vertrekken. Dat gebeurt pas bij Sh1.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 25 januari 2022, 14:59:14
Citaat van: VT601 op dinsdag 25 januari 2022, 13:30:50
De Sh-seinen zijn in het Duitse systeem alleen bedoeld als rangeerseinen en staan toe dat er gerangeerd wordt.
Dat is gedeeltelijk waar. Sh0/1 gaat zowel over trein- als rangeerbewegingen. Je ziet ook vaak een combinatie staan van een Hp0/1/2 met daarvoor een Sh0/1. Als het Hp-signaal 1 of 2 geeft, zal er geen trein uit het station gaan vertrekken. Dat gebeurt pas bij Sh1.
Zo had ik dat ook begrepen uit een van de links die ik gaf.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2017

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Citaat van: VT601 op dinsdag 25 januari 2022, 13:30:50a) Het voorsein V2/3 staat overigens niet correct en kan bij gebruik van armseinen nooit voor twee achterliggende seinen gebruikt worden.

b) Op het doorgaande spoor hoort sowieso voor elke wisselgroep een (hooggeplaatst) hoofdsein te staan.
a) Waarom niet? Het is slechts een kwestie om de juiste mogelijkheden en vergrendelingen in de linialenkast te maken.

b) Het is maar net welke wissels je tot een wisselgroep rekent. De wissels tussen V2/3 en H3 (in rechte lijn) kun je tot één groep rekenen. Dan is een (extra) hoofdsein tussen V2/3 en H3 niet nodig.
Re: Seinen bij Hosentraeger
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Seinen bij Hosentraeger
Tijd om even mijn gedacht sporenplan bij te voegen en een korte uitleg te geven.
Het is een station aan een 2-sporige hoofdlijn waarop rechts wordt gereden in tijdperk III op stoom.
Het station kent 4 perrons, waarlangs 6 sporen. De centrale sporen zijn de sporen voor het doorgaand treinverkeer. Langs de daar gelegen perrons kunnen lange treinen stoppen of 2 korte treinen achter elkaar die dan ook achter elkaar moeten vertrekken.
Langs de perrons aan de buitenste sporen kan ook een lange trein stoppen, maar ook twee korte die elkaar via de kruiswissels dan kunnen passeren. De kopspoortjes hebben als functie om van loc te kunnen wisselen.