Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin rails zonder puco's.

Gestart door v200marklin maandag 24 januari 2022, 17:29:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin rails zonder puco's.
Ik kwam dit tegen in de marklin folder uit 1953 , nooit geweten dat Marklin deze rails op de markt heeft gebracht. 8o

Mvg Gert
Re: Marklin rails zonder puco's.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Marklin rails zonder puco's.
Er staat zonder middenrail MET puntkontakten. Dus wel puco's.

Re: Marklin rails zonder puco's.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin rails zonder puco's.
Hoi Gert,

Ze gingen toen net over van de middenrail naar puntcontacten, en ze zijn behoorlijk slecht afgebeeld.

Zal ook wel met de druktechniek dan wel de details van de tekeningen te maken hebben.

Maar het betreft ook de Metalen rails met kunststof bielzen.......en die hadden iets minder opvallende puko's ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Marklin rails zonder puco's.
Metalen rails met kunstof bielzen. Ik heb hier een meter van liggen voor mijn programeerspoor. Is een heel stuk beter visueel dan de 'normale' m rails. Maar was ook stukken duurder, en is daarom nooit doorgekomen.

Re: Marklin rails zonder puco's.
Citaat van: Maarten Marklin op maandag 24 januari 2022, 17:38:16
Er staat zonder middenrail MET puntkontakten. Dus wel puco's.

Dat kan je dus op 2 manieren lezen  :D, en op de plaatjes zie je geen puco's.
Re: Marklin rails zonder puco's.

[/quote]

Dat kan je dus op 2 manieren lezen  :D, en op de plaatjes zie je geen puco's.
[/quote]

De afbeelding waarbij de rechte rails op de kopse kant weergegeven wordt laat de beruchte pennen zien.
Re: Marklin rails zonder puco's.
Over de serie 3800 en 3900 lopen verschillende draadjes. Hier bijvoorbeeld.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=8114.0

Waarin je overigens kan lezen dat er een speciale versie voor opwindtreinen is geweest: zonder puko's.  :D
Maar dat waren niet deze.
Re: Marklin rails zonder puco's.
Even een flinke sprong in de tijd, naar die van nu.
Myworld rails zijn zonder puco's (?) en geheel van plastic, geleiden dus ook niet.
Een alternatief  voor een opstelterrein om uitsluitend wagons op te stellen.
Een "lowbudget" opstelterrein of tuin zoals je wil voor degene die van veel materieel op de baan houden.
Re: Marklin rails zonder puco's.
dan kun je toch ieder merk 2rail gebruiken?  en eventueel bij spijt later zo'n pukostrip inzetten?  Of zie ik dat verkeerd?
Re: Marklin rails zonder puco's.
Kun je de Myworld plastics niet zonder meer aanklikken op de bestaande C-rails?
Bij andere soorten rail vervangende railassen of een nogal dure overgangsrail gebruiken.
Met andere rails ziet er dan ook heel anders uit: vergelijk van C-rail naar bv. K-rail.

By the way: de geschiedenis herhaalt zich: als voorloper van C-rail was er ook nog een paar jaar Alpharail in het programma van M*.
Zeg maar marketing technisch beetje mislukte poging om jongere doelgroep van ca. 5 jr. en ouder aan te boren eind jaren '80 vorige eeuw.

En terug naar de historie: Was de 3900 serie een soort M-rail "de luxe"uitvoering?
Wie gebruikt ze nog en wat zijn dan de verschillen met de 5100/5200 M-rails?
Re: Marklin rails zonder puco's.
De belangrijkste verschillen zijn de kunststof bielzen, fraaiere montage van de puko's, ruimere bogen dan 5200 en slankere wissels.
Het was minder goed verkrijgbaar, duurder en toch niet modelgetrouw genoeg kennelijk om populair te worden.
Ik ken het bestaan van deze rails eigenlijk ook nog maar sinds een paar jaar. Toen ik nog actief met M-rail was en dat gewoon nog in de winkel lag, wist ik niet dat deze serie er ooit was geweest.

Groet,

Peter
Re: Marklin rails zonder puco's.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin rails zonder puco's.
Onbekend maakt onbemind zegt een spreekwoord ;)
Re: Marklin rails zonder puco's.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rails zonder puco's.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 25 januari 2022, 00:16:49
Toen ik nog actief met M-rail was en dat gewoon nog in de winkel lag, wist ik niet dat deze serie er ooit was geweest.
Hier nog zo eentje.  :D
Re: Marklin rails zonder puco's.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin rails zonder puco's.
Citaat van: Baanloos op maandag 24 januari 2022, 21:24:32
Kun je de Myworld plastics niet zonder meer aanklikken op de bestaande C-rails?
Ja. En zo worden ze wel eens gebruikt. Of als Overgangsrail tussen Trix en Märklin C rail.
Re: Marklin rails zonder puco's.
Het bijzondere is de radius van de bochten. Deze was veel groter dan de latere 5200 rails. Bijpassend is de slanke wissel en de bijzondere kruising.
Re: Marklin rails zonder puco's.
Ken je klassiekers, dat was gewoon een kopie van het railsysteem van het Franse VB; gekocht of gepikt, daar wordt tot op heden over gediscussieerd en gespeculeerd 😉
http://trainsdefrancois.free.fr/vb.php
Re: Marklin rails zonder puco's.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Marklin rails zonder puco's.
Informatief stukje...  :thumbup:

Mvg
Marcel