Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?

Gestart door Roland maandag 24 januari 2022, 17:08:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Beste modelspoorders,

Ik rij nog lekker analoog en ook de besturing is eigenlijk nog ouderwets, je weet wel, van die blauwe Marklin kastjes.
Die rode en groene drukknopjes, tja, met kastjes uit de jaren 60, dat werkt allemaal niet zo lekker meer.

Tijd dus om eens wat te gaan bedenken, iets nieuws te gaan maken met frisse, nieuwe drukknoppen.

Intussen een behuizing gevonden, via een bekende buitenlandse website talloze drukknoppen laten overkomen,
naar de bouwmarkt voor een paar nieuwe boren en centerpunten -ik hoop dat één ieder weet wat centerpunten zijn, de kerel in de bouwmarkt zag water branden toen ik het vroeg waar ik die dingen kon vinden, maar goed...

Aftekenen, 60 gaatjes boren uit de hand, drukknoppies erin en klario!
Nouja, bijna dan... Want -en nu komt het-, hoe kan ik nu het handigste de aansluitingen op de achterzijde maken?

Ik zat te denken om hele strips met kroonsteentjes te gaan bevestigen, maar dat is a) niet mooi, en b) ook niet handig.
Je zult altijd zien dat er één schroefje van een hele strip dol draait waarna je dus de hele zooi los kunt halen om die strip te vervangen.
Bovendien, het paneel kan nog uitgebreid worden, en je zou op de achterzijde niet eens genoeg ruimte hebben voor ál die aansluitingen.

Ik zat zelf te denken om er 25-polige Sub-D connectoren in te zetten. Dit zijn de oude printer-aansluitingen, twee rijen pennen, in totaal dus 25.
Ik zou zelfs zés van deze Sub-D ook wel DB25 connectoren kwijt kunnen. Goedkoop, want die dingen kosten bijna niks.
Ik heb alleen nog een probleem, mijn besturingstafel staat iets van de baan af. Lekker vanaf de barkruk alles monitoren en besturen  :P
Hierdoor moet ik ongeveer 5,5 meter kabel hebben voor de verste wissels in de baan. De eerste wissel vanaf de tafel ligt op ca. 2,5 meter.
Is het handig om die Sub-D connectoren te gebruiken in combinatie met 25-polige bandkabel? Die is 2 Euro per meter.

Om nou 60 draden te trekken van 0,14mm2 wordt een bende, onoverzichtelijk en dan moet er nogal wat kabel in...

Zou dit bovenstaande een beetje te doen zijn of hebben jullie nog andere tips?
Ik had ook al bedacht om met oude netwerkkabel te gaan werken, 8 draden per kabel, maar ik ben bang dat de getwiste draden in
combinatie met wisselstroom voor vervelende wervelstromen en mogelijk storingen gaan zorgen.

Ik ben benieuwd hoe dat jullie je besturing hebben en de bekabeling hebben geregeld.

Alvast bedankt voor die bloe... ehhh aandacht  ;)
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
soepele kabel 26 draadjes voor je D sub connectoren.Je doet idem op de tafel zelf maw je maakt een kabel met benodigde lengte en aan weerszijden sub connectoren mannelijk. Kan je hem zolang maken als nodig en geen gepruts achteraf.Al je connecties worden dan op een vrouwelijk deel gemaakt zowel op je box als aan je baan. Van die stromen zou  ik me niet teveel aantrekken want zijn toch geen amperes en je hebt er geen terugmelding ook .
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Bandkabel is een optie, maar de doorsnede daarvan is wel kleiner dan 0,14mm², dus dat kan een probleem worden. Overigens ook UTP kabel heeft een kleinere doorsnede maar wel groter dan bandkabel. In een ver en grijs verleden heb ik voor dergelijke toepassingen ook wel PTT telefoonkabel gebruikt. Die was er met 48 en nog meer aders maar of dat nog bestaat weet ik niet. Moet je even zoeken, want in de moderne digitale telefonie wordt dat niet meer gebruikt.
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
is nog te koop :

VVT - Cca Telefoniekabel - per meter of op haspel

Hoge Kwaliteit Cat3 Utp 50 Paar Multi-Core Telefoon Kabel

Soms kan ik er wel aan geraken op de storthoop maar denk dat opsturen dan meer kost dan nieuwkoop
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Van die SubD connectors heb je er ook grotere, tot wel 260-pins, standaard te verkrijgen.
Dan red je het met één connector hé.
Verder zijn er ic's die een parallel signaal kunnen omaetten in een i2c of seriëel signaal,
Dan red je het zelfs met 2 á 3 draadjes !
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Wow wow wow... even reageren  :D

Oké, dus Sub-D connectoren gaan het denk ik wel worden als ik het zo lees.
Ik zou echt niet weten wat anders te gebruiken, dit zou een prima oplossing zijn.
Bandkabel ga ik inderdaad vergeten, da's 7 x 0.127mm wat ik zo snel kan vinden, wel héél dun inderdaad...

En sn00zerman, ik hoop dat je me hier eens meer over kunt vertellen.
Ik zat al te denken aan een soort draadloze manier, bij elke wissel (want dat moet dit kastje gaan schakelen)
een ontvangertje en dan per drukknop een soort datasignaaltje te laten generen en dat te verzenden via de ether.
Helaas is mijn kennis hierin best wel beperkt, maar het idee is eigenlijk hetzelfde.

Ik weet niet hoe lang ik deze baan nog hou, of hij snel af is, maar waar ik wel naar streef, is wat universeels.
In het geval van deze wissel-schakelkast (met 30 wissels die nu te schakelen zijn, heb er maar 20 nodig),
ik kan hem in een andere baan ook zo weer gebruiken. Het is niet specifiek op deze baan gemaakt.
Stel dat ik ooit ga verhuizen of een andere baan wil maken, kan dit gewoon weer gebruikt worden.
gaat er een drukknop stuk, dan kan er zo een andere in en klaar is kees.

Ik ga me eens verdiepen in die i2c techniek, geen idee hoever ik hiermee kom.
heb wel een Arduino in gebruik mét een display wat ook met i2c werkt. Dat werkt prima, alleen geen idee hoe precies  :D
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
I2C?? Dus dan ga je gewoon een ouderwetse centrale nabouwen? Is het dan niet goedkoper om via Mp, Ebay, ed een tweedehands op de kop te tikken? een oude IB basic ofzo
Met Arduino's kun je dan prima wissels, rails aan/afschakelen seinen aansturen enzovoort.
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
neee, ik zou gewoon I2C gebruiken om een heleboel knopjes, door een paar draadjes te sturen, en aan de andere kant dat signaal terug om te zetten in het oorspronkelijke signaal. Parallel naar I2C, en dan terug van I2C naar parallel ...

Wat dat draadloos betreft, da's ook een optie, maar dat wordt wel een dure oplossing hé.
Niet aan de kant van je kast, want daar heb je voldoende met een ESP32 en een matrix-pattern om je knopjes in te lezen.
Die ESP32 kan op zijn beurt signalen uitsturen naar verschillende andere ESPs.
Alleen, een ESP32 per wissel voorzien, dat wordt een dure grap ...
je hebt natuurlijk ook goedkopere RF-modules, maar die dingen zijn storingsgevoelig, zeker de laatste jaren nu meer en meer huishoudens een wifi netwerk hebben.
(ook al zitten die op verschillende frequenties, die zelfbouw dingen zijn toch onderhevig aan storingen)

Als je wil kan ik de berekening per wissel wel eens maken (en je helpen met schema en code)
Er zijn uiteraard ook tussenoplossingen te bedenken, zoals 4 wissels op één draadloze ontvanger enzo (beetje het principe van de huidige wisseldecoders, dat zijn ook 4 wissels per decoder)


Laat maar weten waar ik bij kan helpen :-)
groeten,
Kris
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
 @citaat @citaat

Er zijn nu Raptors in de basis uitvoering te koop, is dan een gewone multi-protokol centrale, heeft geen ingebouwde booster.

Groet, Anne W
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
???
we zoeken hier toch een oplossing voor het knopjes-probleem van een analoog-rijder ?
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Dank voor al het meedenken...

Ik heb me wat verdiept in I2C, maar da's te hoog gegrepen voor mij vrees ik.
Ik snap sowieso niet wat ik moet hebben aan hardware en al helemaal niet hoe het werkt.
Laat staan dat ik daar dan nog een programma voor moet schrijven in de Arduino, want daar ben ik ook echt geen held in.
't Is al heel wat dat ik met een Arduino mijn schaduwstation kan aansturen, maar dat heeft ook maanden geduurd.
Dat draadloze gebeuren idem, dat wordt inderdaad vrij prijzig en is storingsgevoelig door wifi en andere draadloze signalen.

Misschien toch maar beter om gewoon kabeltjes te gaan trekken.
Voor de lange einden (> 5 meer) maar ook korter, twee draden twisten (met boormachine) en klario.
Op die manier worden het (voor nu dan) tien getwiste kabels, voor twintig wissels.
Kabelgootje langs de muur en/of andere kabelgeleiders en het moet te doen zijn.
Ik zou dan hooguit nog een doosje van 100 meter draad moeten aanschaffen, à 11,= Euro geloof ik.
De rest, schakelaars voor de baansecties, verlichting, seinen en andere verbruikers, kunnen op dezelfde wijze worden gedaan.

Ik ga alvast de Sub-D connectoren bestellen, dan kan ik die vast in gaan bouwen  O:-D
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Als ik even terug mag komen op de DB25 connector: bij allekabels.nl hebben ze in diverse lengtes kabels voor deze connectors.
https://www.allekabels.nl/computerkabels/6329/1178074/serile-aansluitkabel-serieel-25-polig.html
Ze zijn er met male/female en male/male.
Ik kan alleen niet vinden hoe dik de draadjes zijn in de kabel...
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
So! Die prijs valt me mee voor 5 meter lengte!
Echter, ik vermoed dat het heel dunne draadjes zijn.
De mantel, de afscherming en dan óók nog 25 draden erin... kan nooit echt dik zijn volgens mij.
Ik zou wel de 5-meter variant kunnen nemen (of twee in mijn geval) en dan centraal onder de baan de boel gaan verdelen.
Geen snoertjes langs de muur of de besturingstafel, maar gewoon twee dikkere kabels.
Beter en veiliger denk ik, je zult altijd zien dat ik of iemand anders achter een draadje blijft hangen...
Iets met de Wet van Murphy: "Anything that can go wrong, will go wrong" ;)

Solderen aan een 25-polige connector is kinderspel voor me, dus dat zou ook een optie zijn.
Onder de baan kan ik dan wel een male of female connector gebruiken om alle wisseldraden naartoe te leiden.

Voordeel ook hierbij is, het universeel en in een andere baan ook weer te gebruiken.
Bovendien is het altijd uitbreidbaar met nóg een kabel en op het bedieningskastje eventueel nog meer drukknoppen/schakelaars...
Dank voor de tip!  :thumbup:

Note: hier nog wat goedkopers gevonden!
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Hallo,

Dit is een mooi bediening paneel, hou ik van  :)

Zo heb ik het gedaan op mijn baan,  klik

Gr Einte
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Citaat van: Roland op maandag 24 januari 2022, 17:08:30
Intussen een behuizing gevonden, via een bekende buitenlandse website talloze drukknoppen laten overkomen,
naar de bouwmarkt voor een paar nieuwe boren en centerpunten -ik hoop dat één ieder weet wat centerpunten zijn, de kerel in de bouwmarkt zag water branden toen ik het vroeg waar ik die dingen kon vinden, maar goed...
Ik kan mee voorstellen dat die best man water zag branden want ik heb ook nog nooit van een centerpunt gehoord(ben werkzaam in de elektro/metaal techniek vermoed dat je een centerpons bedoelt? Of had je het misschien over een kras pen.
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
 @citaat / Mark: De benaming centerpunt als benaming voor een centerpons ken ik ook wel. Mogelijk ligt het aan de regio waar je vandaan komt  :)  Leeftijd durf ik zo niet te zeggen  :D
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Besturingskast gemaakt, maar welke connector op de achterzijde?
 :offtopic:
Joh, da's interessante info.
Ik dacht nog gewoon aan een boortje met een centreerpunt, blijkt het weer iets totaal anders te wezen.  :thumbup: