Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan van Daan

Gestart door Daan zondag 23 januari 2022, 18:09:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Baanplan van Daan
Hoi allemaal,

Hieronder een eerste poging voor het baanplan voor mijn baan ( topic hier https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87405.0 ).

Zoals in mij baanbouw topic al aangegeven is het thema een kopstation voor een dubbele hoofdlijn, die nog enkelsporig doorloopt naar een denkbeeldige haven en opstelterrein waar tevens een boemeltje heenrijdt.
Heb vooraf een paar wensen opgesteld war het aan moet voldoen:

  • Geen radius kleiner dan 900m (tegenboog slanke wissel. Daar waar dit niet mogelijk is, probeer ik het zicht te breken met bv bruggen of gebouwen
  • Tenminste 1 perronspoor van minstens 4 meter voor mijn trekduw ICRm stam
  • Perronsporen vanuit beide richtingen/sporen te bereiken via maximaal 1 afbuigend wissel
  • Rangeermogelijkheden en een kopspoortje voor locomotieven
  • Goederentreinen van 3m moeten er kunnen staan

De twee gebogen wissels die je rechts onderin ziet, zijn geen standaard marklin K-rail, deze twee wissels zijn gemaakt door weichen-walter, op basis van 2274/2251.

Graag jullie feedback.

Groeten, Daan
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan van Daan
Hoi Daan,

Heb naar je ontwerp zitten kijken maar ben er nog niet helemaal uit wat nu wat is. Die vier sporen helemaal bovenin is je kopstation? en de vijf sporen in de bocht rechts is het goederenopstelgedeelte? Dan neem ik maar aan dat het enkelsporige lijntje net onder de 4 sporen naar de haven gaat. Daar zou dan ook een boemeltje moeten gaan rijden, maar vanaf welk perron moet dat dan vertrekken? Dat wordt een rangeerbeweging zo te zien. Tot slot het wissel uiterst rechts waar de twee bovenste sporen splitsen zou ik in plaats van rechte een links wissel inbouwen. Dat maakt het spoorverloop net dat beetje strakker en mooier.
Just my two cents.
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan van Daan
Ah dat had ik misschien duidelijker moeten uitleggen.  De perrons lopen rechts met de boog mee. Dus een lang perron tussen het 2e en 3e spoor van boven. Het onderste perron krijgt een a en b zeg maar.  En dat boemeltje moet dus van het rechtse gedeelte vertrekken om meteen de wissel te pakken naar de enkelsporige lijn. De gebogen sporen daaronder zijn idd voor goederen treinen.

Zelf ben ik nog aan het denken hoe ik iets wat meer rangeermogelijkheden kan inbouwen. De twee perron sporen kunnen nog wel iets korter evt.

Gr. Daan
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan van Daan
Dank dat de ruimte tussen de sporen dan wel iets groter moet worden, anders worden de perrons wel erg smal.



Gr Gertjan
Re: Baanplan van Daan
Ik denk dat er 1 breed perron is bovenaan en naar rechts de hele boog door.
Maar voor de duidelijkheid zou je dat beter eens intekenen.
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan van Daan
Citaat van: Gertjan H op maandag 24 januari 2022, 19:52:26
Dank dat de ruimte tussen de sporen dan wel iets groter moet worden, anders worden de perrons wel erg smal.



Gr Gertjan
Heb hart afstand aangehouden van 20cm. Zou dat niet voldoende zijn?
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baanplan van Daan
Hoi allemaal,

Het was me toch nog niet helemaal naar de zin, dus ik ben weer met wintrack aan de gang gegaan. Het station was me net te veel een U. Heb de wisselstraat onder een beetje gekanteld, en meteen na de wisselstraat een korte iets scherpere knik erin getekend, om vervolgens juist een veel slankere boog te maken langs het perron. De scherpe knikken verberg ik door (zie foto) een brug te maken over het spoor.

Ik heb nu ook de perrons ingetekend voor de duidelijkheid. Al met al een stuk beter al zeg ik het zelf. Ook even een 3d weergave van de wisselstraat. Enige compromis is het wegvallen van de mogelijkheid om met personen treinen uit het  station naar links te vertrekken. Misschien is dat beter zo, en komt het minder geforceerd over. Meteen links van de wisselstraat 3 opstelsporen voor leeg materieel. En er is een uithaalspoor en kopspoor voor locomotieven.

Wat vinden jullie ervan?

Groeten,
Daan
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan van Daan
Dat ziet er veel beter uit Daan. Voor je boemeltje kun je nu heel eenvoudig het perron een beetje doortrekken zoals op het plaatje met Paint grof is ingetekend.
Re: Baanplan van Daan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan van Daan
Dag Daan,
20 cm is zeker royaal genoeg, maar dat bedoelde ik niet. Je hebt veel aandacht besteed aan het bereikbaar worden va de stationssporen door treinen, maar je bent de reizigers vergeten  >:-D. In het voorliggende plan zijn 3 opstelsporen 'boven'  het perron getekend, maar hoe komen jouw passagiers in de trein? Voor een trein op het middelste spoor moeten ze bij in- en uitstappen het andere spoor oversteken. Dat lijkt mij in het echt een zeer ongewenste situatie. Dus mijn opmerking slaat op het aantal perrons dat je kwijt moet om alle sporen met reizigerverkeer bereikbaar te maken voor die reiziger. Dus moet elk spoor in elk geval aan 1 zijde aan een perron grenzen en juist daarvoor is nu te weinig ruimte tussen (sommige) parallelsporen.