Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Remmodule (huub maaskant) en weigerende locs / sluitng

Gestart door jogt5 zondag 23 januari 2022, 14:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remmodule (huub maaskant) en weigerende locs / sluitng
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds een paar maanden weer vol overgave met deze prachtige hobby begonnen.
Uit kostenbesparing heb ik besloten om de remmodules van Huub Maaskant te bouwen.
Heb er inmideels 4 gebouwd maar heb telkens hetlzefde issue: 1 loco (36827 Halloween loc) fuctioneerd perfect op alle 4 de remsecties. Mijn 2 andere locs (36740 tenderloc uit startset en de 37806, V200) remmen wel netjes maar trekken bij groen niet meer op. Als ze ""doorschieten" op het noodstopgedeelte veroorzaken ze een sluiting in de baan.
Voor de duidelijkheid de halloween tenderloc 36827 heeft dit niet, waaruit ik opmaak dat er geen issue met de aansluitng is.
Wie heeft de gouden tip?
Re: Remmodule (huub maaskant) en weigerende locs / sluitng
Hallo

Ik ben van mening dat er toch iets niet klopt aan de aansluiting, indien er een trein gebruik maak van de noodstop sectie kan deze bij een correcte aansluiting van de remmodule geen sluiting veroorzaken omdat dit deel geheel vrijgeschakeld is,  dmv van het relais , van de baanspanning. Met andere woorden de draad vanaf de rails van het noodstop deel tot aan het relaiscontact heeft nergens verbinding mee als het sein op rood staat.

Wellicht kun je even meten als het sein op rood staat of dit deel spanning vrij is

Dat er 1 trein geen sluiting maak zeg daarom niks over de aansluiting , uit eigen ervaring ,als ik vergeten was om een deel te isoleren van een ander deel had de eene loc er wel last van en bij een andere merkte je er niks van

Succes met het zoeken van het probleem,

Gr Richard
Re: Remmodule (huub maaskant) en weigerende locs / sluitng
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmodule (huub maaskant) en weigerende locs / sluitng
Heb je de introductie van dit draadje gelezen?

Ik bedoel dit citaat:
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 22 december 2018, 16:09:50
Het vreemde is dat de remmodule soms goed werkt, maar soms rijdt de trein los door het rood zonder af te remmen of te stoppen. Soms geraakt de trein, na voor het rood gestaan te hebben en het signaal overgaat op groen, dan weer niet gestart. Het is alsof even de rijspanning opkomt en dan dadelijk weer wegvalt. Dit lijkt mij duidelijk een probleem dat zich situeert bij de aansturing van het relais.

Het draadje eindigt met een aangepast schema:


Citaat van: Vic1956 op vrijdag 28 december 2018, 20:01:15
Voor al diegene die ook de remmodule van "Huib Maaskant" wensen te bouwen, in combinatie met een armsein, hier in bijlage het schema met de twee toegevoegde diodes. Met dank aan Leen, die dit probleem wist op te lossen. Voedingspanning sein en remmodule 16VAC.

In dat draadje is ervan uit gegaan dat de toevoeging met een armsein van belang is.

Een soortgelijke conclusie werd in 2013 ook al getrokken:
Draadje: Maaskant afremmodule remt niet af in remsectie
Citeer
Als je hier klikt,
dan zie je om welke afremmodule het gaat.

En het lijkt mij ook dat er iets verkeerd om zit aangesloten.

Maar er is meer aan de hand met die Huub Maaskant modules:
Citaat van: 2504 op zondag 05 september 2021, 11:38:26
Wij hebben een Piko NS 2200, welke wat problemen gaf met de CS3
(...)
Grootste probleem wat wij niet opgelost krijgen is dat deze loc zich niets aantrekt van de afrem modules (schema floodland) die wij op sommige plaatsen in de baan hebben zitten.

Het blijkt een aanpassing te zijn van cv waarden ....

Remmodule van Huib Maaskant

Daaruit komen twee tips:
Citaat van: loc1200 op zaterdag 21 november 2020, 12:08:57
Je kan toch D1 en D2 overbruggen in "groen stand" met het relais, behorende bij het sein.
(Overgangssectie via rail en afremsectie via bovenleiding)
Ben je overal van af.

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 21 november 2020, 07:32:23
EMK referentiespanning. Als je variaties hebt op de baanspanning (bij goedkope boosters, ongestabiliseerde boosters of bij gebruik van remmodulen) zorg je er voor dat de instelling zo'n 2V lager is als de laagste baanspanning. Je zult dan tijdens het rijden geen last hebben van variaties in snelheid.

Geen idee of de lokdecoders van JackTrain dat kunnen.