Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Piko lok rijd onregelmatig

Gestart door Sanderz28 zaterdag 22 januari 2022, 14:17:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko lok rijd onregelmatig
Lid sinds: 2020

offline
Piko lok rijd onregelmatig
Beste,

Ik heb onlangs een 2e hands Piko lok aangeschaft, ik vond hem erg veel varieren in snelheid op mijn baan. Nu heb ik hem opengemaakt en zie ik veel wit vet. Kan dit kwaad? Het vet is niet stroperig.

IMG20220122140334 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20220122140804 by Sander Zuurbier, on Flickr

Re: Piko lok rijd onregelmatig
Dat hoort zo. Het onregelmatig rijden komt daar in ieder geval niet van weg, eerder ligt het aan de motorregeling.

Gr, Ben.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Dit zit er in, zit ook vastgelijmd lijkt wel.

IMG20220122140315 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Piko lok rijd onregelmatig
ziet er op het eerste zicht gewoon een digitale omkeerschakeling uit van marklin.Is de lok digitaal ?
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Lijkt op een Tams decoder...
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Ja hij is digitaal.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Piko lok rijd onregelmatig
zou kunnen een oudere tams zijn.Decoder vervangen en zal beter rijden.Mss meteen ook leds inbouwen enzo en die capaciteiten eruit halen
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Het is een Piko AnDi ook wel geheten Uhlenbrock 75394. MM decoder, ook geschikt voor analoog bedrijf.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Heren.


Heb af en toe ook stottering bij piko locomotieven. Het blijkt dan dat er vaak geen goede massa is. kleine stofjes verzorgen de ellende (massa via de wielen). KIjk ook voor de zekerheid ook of de sleper goed afgeteld staat. Dez oplossing kost niets. Een nadere decoder kan altijd nog.

Hans
Re: Piko lok rijd onregelmatig
En controleer ook even of de wielslepers goed contact maken.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 22 januari 2022, 14:17:28

....... ik vond hem erg veel varieren in snelheid op mijn baan.


Als ik naar je baantje kijk zie ik veel stijgen en dalen. Is dat wat je bedoelt met variëren in snelheid? Zo ja dan heeft poetsen helemaal geen zin, de decoder heeft helaas geen lastregeling aan boord die automatisch de snelheid constant houdt.

Gr, Ben.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Is de enige die er last van heeft, ligt dus niet aan de baan lijkt mij.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Hallo,

zitten nog spoeltjes in voor FM/AM radio ontstoring, bij ombouw naar digitaal kunnen hierdoor verstoringen naar de decoder ontstaan, is een beetje achterhaald concept gebaseerd op verouderde richtlijnen< Piko heeft ook in zijn nieuwe locs nog een element die om deze reden beter verwijderd kan worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko lok rijd onregelmatig
De AnDi decoder zit er "af fabriek" in. Wat wel kan helpen is de condensatoren wegknippen behalve die ene die tussen de twee motorpolen zit.

Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 22 januari 2022, 19:34:43

Is de enige die er last van heeft, ligt dus niet aan de baan lijkt mij.


Ja dat snap ik, die andere locomotieven hebben niet zo'n decoder denk ik. Ik zeg niet dat het aan de baan ligt, ik vraag naar het rijgedrag bij stijgen en dalen.

Ik probeer je te helpen maar je geeft geen antwoord op m'n vraag. Het zou echt helpen als je iets meer informatie geeft over dat variëren in snelheid.

Gr, Ben.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Ben heeft een punt.
Als je andere locomotieven een decoder met lastregeling hebben, dan zullen deze niet of nauwelijks in snelheid variëren.
Welke andere locs heb je zoal rondrijden?
En met welke decoders?
Re: Piko lok rijd onregelmatig
excuus Ben, had je vraag niet goed gelezen. Ik hoop morgen de lok nog een keer te kunnen testen, ik zal het dan ook filmen.

@Ad tot nu toe heb ik alleen met genoemde lok gereden en een Marklin FX en een Mfx. Ik heb nog een aantal Piko locs, deze heb ik nog niet geprobeerd.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Hierbij het filmpje welke ik vandaag gemaakt heb, duidelijk is te zien dat hij op het laatste stuk vertraagd en als hij boven zit direct weer snelheid pakt.

https://youtu.be/gLAqUPCKgaY
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Nou, precies wat ik dacht. Je weet nu wat te doen.
Re: Piko lok rijd onregelmatig
De lok rijdt perfect regelmatig, maar net zoals jij met een fiets rijdt, traag bergop en snel bergaf 😉
Re: Piko lok rijd onregelmatig
 @citaat neehoor ik heb een elektrische fiets :D
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 25 januari 2022, 17:43:15
elektrische fiets :D
De decoder uit die fiets in dit treintje zetten?  :D
Re: Piko lok rijd onregelmatig
Ik ga hem wel een keer laten ombouwen, bedankt voor jullie hulp :thumbup: