Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.

Gestart door AlbertJan dinsdag 25 januari 2022, 15:21:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Beste mensen.
Reeds vele jaren heb ik allerlei digitale locs verzameld, zowel vanaf fabriek ingebouwde maar ook locs die door de vorige eigenaar (of winkelier) voorzien zijn van een decoder.
Meestal heb ik deze locs direct getest en daarna type decoder, adres en eventuele extra gegevens genoteerd.
Nu ben ik in de loop der jaren van een aantal digitale locs de gegevens kwijt en moet ik weer opnieuw uitzoeken hoe te gebruiken.
De locs met dipswitches om het adres in te voeren zijn natuurlijk makkelijk maar vooral de DCC of programmeerbare decoders zijn soms helemaal niet uit te lezen.
De decoder wordt eenvoudig niet herkend door de centrale en zodra ik het adres gevonden heb, werkt deze uitstekend.

Hoe kan het dat een groot aantal programmeerbare decoders niet uit te lezen zijn?
En hoe kan ik het eenvoudigst aan het juiste adres komen?

Als voorbeeld heb ik een Roco TEE met ingebouwde sound decoder in de gemotoriseerde loc.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Je kan het moeilijk doen door een adres uit te lezen. Maar als het DCC-protocol is kan je "gewoon" met CV1 een nieuw adres in programmeren. Dan moet hij op dat adres reageren. Even kijken naar het aantal rijstappen 14, 28 of 128. Bij hele oude decoders zou ik 14 of 28 uit proberen.

Wil je hem uitlezen met bijvoorbeeld de Esu Lokprogrammer dan zal je even moeten kijken naar de software-versie van de Lokprogrammer. De nieuwste versie (v5) kan alleen vanaf lokpilot 3 aan. Voor oudere Esu's kan je versie 2.79 van de software gebruiken. Al moet je met de software ook gewoon CV1 kunnen uitlezen.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Bij DCC adressen zegt dat niets. 'k Heb diverse DCC loc waarvan het lange adres in CV1 de waarde 3 is, terwijl het echte adres
in CV 17 en CV 18 staat.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Beste AlbertJan,
Welke centrale heb je ter beschikking?
Mvg
Olivier 77
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Dag AlbertJan,

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 25 januari 2022, 15:21:34
Hoe kan het dat een groot aantal programmeerbare decoders niet uit te lezen zijn?
En hoe kan ik het eenvoudigst aan het juiste adres komen?

Zowat elke zichzelf respecterende decoderfabrikant heeft zijn een decoder-programmer.
De bekendste is de ESU-lokprogrammer.
Marklin heeft zijn eigen programmer voor de nieuwste generatie decoders.
En zo zijn er nog een paar merken die een eigen programmer hebben om decoders uit te lezen.

Je zou eens kunnen kijken bij JMRI (www.jmri.org).
Dat is een open source- groep die diverse programma's hebben voor de modelspoor en die alle? decoders zouden kunnen uitlezen.

Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 25 januari 2022, 20:58:41
Welke centrale heb je ter beschikking?

AlbertJan, je kunt CV1 via de centrale opvragen, er is meestal een read en write optie naast elkaar.
Maakt niet uit welk merk de decoder is, je zal het antwoord krijgen.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Beste reageerders.
De centrale die ik gebruik is de Märklin CS 60215, mijn ESU programmer kan ik al een tijdje niet vinden dus die zal in de verhuizing/opslag wel kwijtgeraakt zijn.

Het gaat mij vooral om het feit dat locs die ik al gebruikt heb, niet uit te lezen zijn en nadat ik het juiste adres (terug) gevonden heb, het wel gewoon doen.
Natuurlijk is het mogelijk dat in de afgelopen jaren, tijdens verhuizingen/opslag enz, er iets kapot gegaan is maar het is toch normaal dat je een goed werkende decoder uit kunt lezen op je centrale. (was voorheen wel zo. O:-D)

@Olivier/Ronald/Fred
Dat ga ik zeker proberen maar niet iedere decoder laat zich "zien" op de centrale.
Of moet ik er dan vanuit gaan dat deze kapot is?

Het voorbeeld van de Roco TEE met geluids decoder.
Deze is niet uit te lezen maar gaat op digitale stroom héél langzaam optrekken en gaat dan steeds harder.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Als hij langzaam gaat optrekken etc dan staat hij in analoog-herkenning. Soms is dat op te lossen door een lange omschakelpuls te geven, ik zou het wel eerst even checken in de gebruiksaanwijzing. De decoder ziet er uit als een ESU (loksound), dus zou niet fasegevoelig moeten zijn. Dat is bij oudere Märklin decoders nog wel eens het geval, en is op te lossen door rood en bruin om te wisselen.  In dit geval zou ik de loc even als enige aan de centrale hangen, zodat je zeker weet dat het signaal "schoon" is. Veel decoders hebben ook een aangesloten motor nodig, anders doen ze niets.

Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
De ESU programmer kan "vreemde" decoders niet lezen, wél schrijven.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
 @citaat: De Esu-software kan van "vreemde" decoders ook losse CV waardes inlezen en schrijven. Dat is geen probleem. Soms heb je een uitdaging als de lok een powerpack heeft. Dan wil het soms niet echt lekker.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Goeie, powerpacks blokkeren het uitlezen van CV's inderdaad.  Ik zie op de foto boven geen powerpack aangesloten zitten.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
 @citaat Klopt. Het zal hier mogelijk zitten in de leeftijd van de decoder in combinatie met mogelijk lang niet gebruiken. Vaak helpt het om even op de baan te laten staan. Maar even CV1 programmeren met een "moderne" centrale helpt. Je geeft de lok standaard adres 3 en je kan rijden.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Ik realiseer mij net dat ik jaren geleden van een overleden 3railforum lid een aantal locs met eigenbouw decoders heb overgenomen.
Deze digitale modelspoorder was docent op een MBO school en had zelf locdecoders ontworpen die door zijn leerlingen werden gebouwd en daarna ingebouwd in analoge locs.
Ik kan de lijst met overgenomen locs niet meer vinden maar dit zou een verklaring kunnen zijn.

Maar nu eerst eens wat tips en adviezen opvolgen om te zien of dit resultaat oplevert! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
De eerste lokdecoders bij Roco ,laten niet veel toe.
Het is al niet uitgebreid , en enkel wat noodzakelijke adressen kunnen gelezen worden. Ik spreek voor DCC , ik weet niet dat voor 3 Rail hetzelfde is.
Je kan zelfs geen lange adressen instellen.

Bij mij zijn deze decoders eruit , ze zijn niet meer van deze tijd , en ga ze waarschijnlijk gebruiken als functiedecoders.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Beste helpers.
Net CV1 op 1 gezet en de geluidsdecoder doet het! :thumbup:
Blijkbaar toch een redelijk "nieuwe" want rijdt uitstekend op 128 rijstappen en een prachtig diesel geluid.
Niet alles werkt omdat er in de achterste motorwagen ook nog een decoder zit die (nog) niet aan de praat gekregen is.
Ook de (binnen) verlichting werkt (nog) niet maar er liggen ook nog een aantal losse kabels in.
Is even de kleurcodes er bij zoeken en weer verder experimenteren.

Maar voorlopig rijdt deze 8-delige TEE bijzonder mooi en met fraai geluid! :thumbup:

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen en door naar het volgende project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Het is dan ook een ESU Loksound al of niet in Roco oem-versie.
Dat laatste denk ik niet. Gezien de dikke motor is deze TEE aanzienlijk ouder dan de decoder en ongetwijfeld zonder decoder geleverd.
Re: Zoeken van adressen van reeds ingebouwde (soms onbekende?) loc decoders.
Ook hier wordt hard gewerkt aan de ombouw van twee van deze treinstellen.

Zie de foto's