Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708

Gestart door kokoke3 vrijdag 21 januari 2022, 19:16:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Hallo Allemaal

Eerste keer dat ik gebruik maak van dit forum. Moiest er iets niet correct gepost worden, laat maar weten.
Het volgende: Momenteel ben ik bezig met een ombouw van mijn Marklin ICE 2 (36711) met een ESU loksound 5 met sleperomschakelaar en daarbij behorende binnenverlichting ESU 50708 in elke wagon en in het stuurrijtuig.
Tot zover alles ok. Nu wil ik de bestaande marklin eindverlichting aansluiten (printplaatje met gecombineerde massa en 2 ingangen voor de rode en de witte leds) ESU stuurt naar negatief, Dus is het noodzakelijk om dit signaal gaan te inverteren. Hiervoor was ik van plan om twee optocouplers te gebruiken met NPN transistor (type ILD 74 van VIShay). Dit lukt wel met de de loksound (via de vaste 12V en de stuursignalen) Op de verlichtingsprint daarentegen zijn er 2 uitgangen voor de achter- en voorverlichting voorzien (5V) met reeds een voorschakelweerstand, zodat er rechtstreeks een led kan aangesloten worden. Leek me dus vrij eenvoudig (rechtstreeks aan te sluiten op de optocoupler, dit is trouwens een LED), niet dus. Iemand die dit probleem kent, of die kan helpen?
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Je denkt te moeilijk.

Bij Marklin is oranje draad de "+".
Grijze- (witte frontseinen) en gele draad (rode sluitseinen) zijn de "-".

Dus ESU gele draad voor sluitseinen, waar Marklin's gele draad zat.
De witte draad van ESU komt waar dus de grijze draad van Marklin zat.
De blauwe draad van ESU komt waar oranje van Marklin zat.

Vergeet niet de weerstanden in de stroomkring op te nemen. (1,5k.Ohm)

Mvg
Marcel
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Marcel

Bedankt voor je info. Maar zo simpel is het niet (bekijk schema in bijlage maar eens) Echter had ik dit probleem al opgelost via de loksound 5 (Gecombineerde 12V en naar nul schakelende uitgangen) door een geïnverteerd signaal via de  ILQ74 met NPN transistor te sturen (zelfgemaakt printje), zodat ik een gecombineerde massa ipv een gecombineerde + krijg.
Het probleem zit hem nu dat ik via de al reeds geïnstalleerde uitgangsweerstand(en), zowel voor de front als het achterlicht op de verlichtingsprint (ESU 50708) deze optocoupler niet meer kan aansturen.
Ik ging ervan uit dat ik deze uitgang(en) rechtstreeks zou kunnen gebruiken, daar deze in geschakelde toestand reeds 1,5V en 20 mA aansturen.
Ik heb dus totaal geen idee wat er mis gaat. Sluit ik een traditionele led aan, is er geen probleem.
In bijlage de schema's van zowel de ESU als mijn zelfgemaakt printje met optocoupler en bijbehorende weerstanden.
Het verschil zit hem nu hier dat ik de ingangen rechtstreeks wil aansturen zonder de ingangsweerstanden van het schema, en dus ook geen gemeenschappelijke voeding.
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Helpt dit: KLIK
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
 @citaat Nee Fred, het doel daarvan is heel anders.

Even verder gelezen, denk dat je probleem voor de opto bij de ledstrip zit. Pak eens de Ub en F1 pads, daar moet dan wel een weerstand bij, en kijk dan eens of dat werkt.
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Morgenvroeg eerste werk. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt!!
Re: ombouw binnen- en sluitverlichting marklin ICE 2 (36711) met ESU 50708
Ik ben samen met mijn neefje een "goede" verlichtingsprint aan het ontwikkelen speciaal voor de ICE2.
Deze week zouden we er 5 prototypes moeten ontvangen.
Als je interesse hebt kan ik je er 1 sturen straks om te testen ..

Groet,
Martijn