Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe aslagers monteren

Gestart door Lobomotion69 vrijdag 21 januari 2022, 15:48:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe aslagers monteren
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Nieuwe aslagers monteren
Wanneer een wagon er de nodige kilometers heeft op zitten dan kan het gebeuren dat er teveel speling komt in de aslagerpotten. Daardoor staat de wagon dan te laag op de rails. Dat is geen mooi gezicht en kan ook problemen geven met obstakels langs de baan (perrons, wissellantaarns ed.). Dan wordt het tijd om er nieuwe aslagerpotten in te zetten en dat kun je doen zoals hier beschreven.

Eind vorig jaar liep ik tegen een dergelijk probleem aan en heb dat toen hier gerapporteerd. Zie link https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86014.msg1435966#msg1435966. Wim (ACTS.zuid) kwam toen met de gouden tip. Heb die dingen toen besteld samen met de aangeboden tooltjes. In de afgelopen tijd heb ik tussen alle andere werkzaamheden door die dingetjes ingebouwd. Het resultaat had ik al laten zien in mijn draadje "Baanbouw Rehausen". Daar kwam toen de vraag naar voren hoe je die dingen inbouwd. Daarom nu hier deze uitleg.

Op de eerste foto zie je de benodigdheden, vier lagerpotjes (op de foto drie), twee boortooltjes, een zelfgemaakt tool om het lager op de juiste plaats en diepte te krijgen, een klemmetje en een setje 2-k epoxy lijm. Het zelfgemaakte tooltje is van messingprofiel waarin een stukje as is gesoldeerd (een oude tweerail as gesloopt). Dit moet uiteraard wel exact in het midden gezet worden en met de juiste diepte.

Met het grootste boortool ruim je het asgat zover op dat de lagerpot er goed in past. Met het kleine boortool kun je het center nog wat verder uitdiepen, indien nodig. Je kunt vanaf drie zijden in het gat boren, links, rechts en van onder. Recht van voren of van boven gaat niet, daar zit de andere aspot en de bodem in de weg. Helemaal centrisch krijg je het gat dus niet maar dat is niet erg, Dat wordt opgevuld met epoxy. Wel is het belangrijk dat het gat in het midden zit. Passen met een lagerpotje en het tooltje of het in het midden en op de juiste hoogte en diepte zit. Als alles goed past een beetje epoxy aanmaken en het geboorde gat daarmee opvullen. Ik plak dan een stukje cellotape over het centreertooltje, plaats het lagertje in de epoxy en klem dan het centreertoolje er op. Nogmaals goed controleren of alles recht en in het midden zit. Dan opzij leggen om te drogen. Dat duurt meestal niet zo heel lang met goede epoxy. Dan kan het klemmetje er af en kan het centreertooltje verwijderd worden. Door het stukje plakband kleeft dat niet aan de epoxy vast. Zo doe je alle aspotjes behandelen. Tenslotte een nacht goed laten doorharden. Daarna kunnen de restjes epoxy, die uit het gat zijn geperst door het klemmetje, verwijderd worden en het geheel weer glad afgewerkt worden. Weer een wagon klaar voor nog vele plezierige spoorkilometers.
Re: Nieuwe aslagers monteren
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 21 januari 2022, 15:48:50

Wim (ACTS.zuid) kwam toen met de gouden tip.


Goed gedaan.  :thumbup:

Gr, Wim Ben.
Re: Nieuwe aslagers monteren
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe aslagers monteren
Sorry Ben. Blijkt maar dat ik ook maar een mens ben.