Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin M wissels digitaliseren

Gestart door Rob G vrijdag 21 januari 2022, 11:56:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin M wissels digitaliseren
Beste allemaal,

Als ik M wissels wil gaan digitaliseren kan dat met alleen een K83 of heb ik daar nog meer voor nodig naast mijn ESU centrale?
En hoeveel wissels kunnen er op één K83? Ik heb 28 wissels liggen dus wil eerst even gaan rekenen.

Ik kan deze informatie niet goed terugvinden op internet.

Vast mijn dank,
Rob
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Kijk eens hier: KLIK

Of hier: KLIK
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Met de digikeijs DE4018 kun je 8 wissels digitaliseren. Mijn ervaring is dat het vrij simpel werkt.
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Het kan ook met Viessman (zie 5211 - 5213 - 5280).
Er zijn veel merken op de markt dan M hoor
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Mocht je een beetje met de soldeerbout en dergelijke om kunnen gaan zou je ook de wisseldecoders zelf kunnen maken. Elektuur heeft ooit wisseldecoders uitgebracht om het zo te noemen. Deze werken ook zonder problemen op het motorola format. Alleen weet ik niet of de printjes nog verkrijgbaar zijn, maar het ontwerp kan je gewoon vinden als je zelf printjes kan maken. Zo goedkoop vind je ze nergens.

Overigens wel even opletten bij de diverse wiseldecoders. Een aantal hebben de gele draad aan massa liggen, daardoor brandt het wissellampje niet. Beter is om de lampjes apart te voeden. Dat is een eenvoudige ingreep op de wissel.
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Ik gebruik Rosoft wisseldecoders.

groet
Harald
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Meestal gaan er vier wissels op een 'meervoudige' decoder. Een veelvoud van vier komt ook voor.
Het lijkt aantrekkelijk te gaan voor zoveel mogelijk op een module. Qua bedrading is dat minder gunstig, tenzij alles misschien al analoog naar de oude schakelkastjes is getrokken. Zo niet, kijk dan wat het beste uitkomt.
Houd er verder rekening mee dat de lampjes stroom vragen. Apart draadje maken is een goed idee. Ze gebruiken anders wellicht dure digitale stroom.
Het voordeel van andere dan de k83 decoders is dat je ze voor de levering van de puls en eventueel de verlichting, apart kunt voeden met stroom, anders dan via de baan/centrale. Dan gebruik je daarvoor een gewone goedkopere voeding. De k83 is daarvoor trouwens ook aan te passen.

Groet,

Peter
Re: Marklin M wissels digitaliseren
Hallo iedereen,

Ik was even afwezig vandaar mijn late reactie. Maar enorm bedankt, ik ga beginnen met 28 wissels die nu met schakelaars gestuurd worden en door de treinen door middel van een contact rails om te bouwen naar digitaal. Ik ga binnenkort naar België (Antwerpen), eens kijken of ze daar wat goedkoper zijn ik denk dat ik ga zoeken naar het merk dat geadviseerd wordt met de mogelijkheid voor 8 wissels.

Met veel dank Rob