Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?

Gestart door Jilger vrijdag 21 januari 2022, 08:53:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Goedemorgen,

Ik heb een groot aantal oudere Märklinlocs en een paar recentere. Die recentere zijn voorzien van de veelbesproken 'billigmotor', maar zelf vind ik die modellen geweldig rijden. Mooi stil, soepel en ze kunnen ook goed langzaam rijden.
Mijn oudere modellen maken lawaai, rijden minder soepel en rijden ook niet zo mooi langzaam.

Nu vraag ik mij af of ik mijn oudere locs zou kunnen verbeteren door ze om te laten bouwen naar de vijfpolige motoren, voorzien van (nieuwe) decoders. Het gaat specifiek om een analoge P8, een analoge BR24 en een Delta BR74. Het belangrijkste nind ik dat de locs een stukje stiller worden. Ik begrijp dat de tandwielen mogelijk meer herrie maken dan de wormaandrijving in de nieuwe modellen, maar ik hoiop eigenlijk datd e vijfpolige motor ook een stuk kabaal scheelt.
Kan iemand mij vertellen of dat inderdaad zo is? Ik hoor het graag!
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Hoi,

Oude motoren vervangen door hoogvermogen motoren en een nieuwe decoder heeft veel positieve resultaten voor het rijgedrag en lawaai en stapvoets rijden
Er zijn ombouwsets van Marklin verkrijgbaar voor de motoren.

Gr Matje
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Goedemorgen Jilger,

Er zijn heel veel meningen over de upgrades die je kunt uitvoeren maar ik zal i.i.g. de mijne aan je geven....
Probeer eerst eens een model goed schoon te maken en de speling op tandwielen te controleren, zo nodig delen vervangen.
Samen met het oude schoongemaakte anker en motorschild weet ik goede resultaten met een zogenaamde Hamo magneet (of een ESU exemplaar).
Daarnaast zijn er goede multiprotocoldecoders van ESU, Zimo of anderen, zelf kies ik altijd voor ESU vanweg het gebruiksgemak i.c.m. een ESU lokprogrammer.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ombouw naar de 5-polige motor vanBR74, BR38(P8) en BR24 om de geluidsproductie omlaag te brengen heeft niet heel veel zin.

Ja, het geluidsniveau zakt een beetje. Maar deze verlaging is niet zo groot dat alleen daarvoor je de motoren ombouwt. Een van de grotere reden dat de 5-polige motor stiller is, dat je tijdens de ombouw de tandwielen schoonmaakt en weer een weinig smeert met olie. t' Lost de slijtage van tandwielen en hun asjes niet op.

Ombouw naar maxon of vergelijkbaar motoren (die met wormwiel) is een grote en nauwkeurige ingreep, omdat het oude motorhuis moet worden verwijderd (gefreesd) en de nieuwe motor en tandwieloverbrenging moet worden geplaatst.

De 5-polige motor heeft wel weer meer zin als je een lager stroom verbruik en de betere aansturing wenst.

Jan-Peter   
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ja, de rijeigenschappen werden naar mijn ervaring echt wel veel beter met hoogvermogenonderdelen. Qua geluid maakt het weinig uit. Dat komt vooral van de tandwielen en die blijven zitten.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
 @citaat Mee eens. Dat geluid hoort nu eenmaal bij deze motoren en dat proberen te verbeteren is echt marginaal. Maar natuurlijk valt er veel te verbeteren aan het rijgedrag door 5P motoren of nog duurdere ombouw naar cardanaandrijving, zo ook met decoder instellingen rondom de motorregeling.

Maar onderstaand, dat voegt toch niets toe?

Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 21 januari 2022, 09:01:33

....... multiprotocoldecoders.......


Multiprotocol dien je eigenlijk juist te vermijden en in de praktijk worden allerlei protocollen in die decoders juist weer uitgezet. En ze zijn ook nog eens duurder....

Gr, Ben.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Nou ja, als de locs beter langzaam rijden, zal de herrie ook wel minder worden. Op dit moment laat ik ze sneller rijden dan ik eigenlijk zou willen, omdat ze anders niet zo soepel rijden. Bij langzamer rijden maakt een loc vanzelf minder herrie maken.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Let er bij de Analoge P8 er op dat deze niet zomaar omgebouwd kan worden.

Dit heeft te maken met de passing van de benodigde HAMO magneet, door deze ingreep past het lokhuis niet meer exact op het frame.
Marginaal verschil en als je daarmee kunt leven kun je deze prima digitaliseren.

Er zijn op het net diverse ombouw ervaringen geplaatst, bijvoorbeeld hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1418.msg47336#msg47336

Groeten,
Jelmer
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
De mening van de HLA motor (5*) snap ik alleen hebben de oudere LFCM motoren het voordeel van het vliegwieleffect van het anker, daarom mijn advies voor de HAMO magneet. Er wordt met M-rail gereden en die kan wat storingsgevoeliger zijn dan K of C, de HLA's staan dan abrupter stil dan een HAMO.
Daarnaast haal ik uit de posts van Jilger dat er met een infrarood Delta controller gereden wordt. Hierdoor is hij gebonden aan het Motorola protocol.
Decoders met alleen DCC ken ik wel, maar volgens mij zijn er vandaag de dag geen decoders van derde partijen die alleen maar Marklin Motorola verstaan.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Chris heeft zich goed ingelezen!
Inderdaad wordt er op M-rail gereden met de infrarood afstandsbediening. Dat is voor mijn minibaan absoluut voldoende.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Jilger,

Je zult alleen even bij jezelf te rade moeten gaan hoe je de decoders wil gaan programmeren. Dit kan namelijk niet met je setup.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 21 januari 2022, 10:06:15

...... het vliegwieleffect van het anker.....


Motoren met een magneet hebben echt geen vliegwieleffect, je bent in de war met een veldspoel die het veld verliest als er geen spanning meer op staat. Zo'n lok kan dan min of meer uitrollen.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Chris,

Ik hoef de decoders alleen maar een ander adres te kunnen geven. En ik wil de verlichting aan en uit kunnen zetten. Verder hoef ik geen functies te kunnen programmeren.
Mijn ouderwetse DELTA- en DIGITAL-decoders kan ik d.m.v. dipswitches een ander adres geven. De moderne MFX-decoders kan ik met de IR-afstandsbediening ook een ander adres geven. Ik weet echter niet hoe dat bij andere decoders in zijn werk gaat.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik behaal goede resultaten met kogellagers in het motorschild.  Bij trommelcollector motoren kun je ook het kunststof busje er simpel uit persen en ook daar dezelfde kogellager in zetten.

Motoren maak ik schoon met wasbenzine.  Ik heb een trilbad, maar met een simpele kwast gaat het ook prima.

Daarnaast gebruik ik geen olie meer, maar alleen nog siliconenvet.  Dat smeert, en vermindert het klapperen van de tandwielen.

Geluid van de sleper is soms nog wat te voorkomen met een fluistersleper.

De overige tips die hier genoemd zijn onderschrijf ik.

Er zijn ook nog mensen die het motorschild dikker maken.  Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
En... de koolborstelhouder vastlijmen op het motorschild !
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Eens in de zoveel tijd refereert iemand aan "het dikker maken van het motorschild" of "vastlijmen van de borstelhouders".
Ik heb dat jaren geleden aan de hand van een RE460 motorblok hier laten zien, maar dan wel in combinatie met het monteren van kogellagers. Ik vraag me af of er ooit iemand is geweest die het zelf ook heeft uitgeprobeerd en eventueel verder heeft verfijnd. Mocht dat zo zijn dan is dit de plek om het te laten zien. Ik vind het jammer wanneer wordt beweerd dat de te behalen resultaten slechts marginaal zijn, omdat daarmee een mogelijkheid om met weinig kosten de motorloop te verbeteren wordt ontraden (twee lagertjes, een druppel secondelijm en een likje epoxy). Vanzelfsprekend verdwijnt het geluid van versleten tandwielen niet door aanpassingen aan de motor, maar in de meeste van de loks die ik heb behandeld waren de tandwielen duidelijk niet de herrieschoppers, maar met name de combinatie borstels/borstelhouders. Ik ben benieuwd naar de beschrijvingen en de foto's ;)
Jilger, excuus voor het inbreken in je topic.

Hans.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Citaat van: hvanschaik op vrijdag 21 januari 2022, 22:27:47

Ik vind het jammer wanneer wordt beweerd dat de te behalen resultaten slechts marginaal zijn.........


Dat was ik en dat sloeg post voor mij en de topic titel: lok stiller maken door motor upgraden i.c. hoog vermogen onderdelen. Wat je daar mee bereikt wat betreft geluidsreductie vind ik marginaal.

Wij kennen elkaar bijna 10 jaar op dit forum en ik heb waardering voor je motorschild aanpak, dat is me bekend. Ook het kogellager verhaal is me bekend, ik heb er 10-tallen omgebouwd met als belangrijkste reden het niet meer hoeven smeren van de anker assen.

Gr, Ben.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Mijn ervaring met het ombouwen van een dcm naar hoogvermogen motor bij een delta lok

Het geluid is ietsjes stiller, maar niet zo stil zoals bijvoorbeeld mijn wormwiel treinen of die met de "wegwerpmotortjes".
Het gaf bij mij een kleine verbetering, en ik denk dat dit door de nieuwe onderdelen komt.
Het overige geluid zal wel iets bij de tandwiel/overbrenging zitten en gewoon bij koolborstel motoren horen.
geluid van echte koolborstelmotoren is zowiezo meer aanwezig dan brushless of wegwerp
Heb een redelijk nieuwe marklin v60 mfx, deze heeft ook de hoogvermogen motor met koolborstels en is net zo luid.

Wel vind ik de kruipstand en rij eigenschappen enorm verbeterd met de combinatie digitale decoder en hoog vermogen motor.
Veel soepeler en optrek en afrem vertraging zijn duidelijk verbetert.

Derk
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik heb een aantal locs met de 5 polige dcm en die zijn allemaal met kogellagers uitgerust.
Buiten de methode van Hans, die ik nog niet heb geprobeerd, blijven het herriemakers.
Er staat maar één loc met 5 polige motor op de baan en dat is een E03 (37575) en die is nog redelijk stil, maar veel andere locs met 5p dcm zijn op kruissnelheid toch behoorlijk rumoerig.
Als er dan een paar locs met 5p dcm over baan crossen, kan je bijna niet eens meer met elkaar praten.
En bij de locs met middenmotor, of in de ketel hoor je alleen het geluid van de wielen over de rail.
En het zijn ook niet de tandwielen, want ik heb bij een loc een keer een tandwiel verwijderd en dat maakt niks uit, het is echt het anker dat herrie maakt.
En ook een paar stoomlocs met klokanker en veel tandwielen (aandrijving op alle drijwielen) en die zijn stil, zei het dat deze wel ietsje meer geluid maken dan stoomlocs met aandrijving op één as.
Dit zijn bijvoorbeeld een Br 38 (37030) en een Klasse K (37059).
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik zou zeggen: probeer eens een drupje superlijm plus een likje epoxy :D :D :D
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Hoi,

Hans, ik heb je foto's gevonden (denk ik):

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37706.msg714228#msg714228

Klopt het nu, dan het gedeelte in de blauwe cirkel voorzien is van secondelijm en/ of epoxy?



Met vriendelijke groet,
William

Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Epoxy...
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Waar werd dan de secondenlijm gebruikt?
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Tussen koolborstelhouder en motorschild,
epoxy dempt heel goed trillingen.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
De meningen over de oorzaak van de niet zo stille standaard Märklin tandwielenmotor lopen nog steeds uiteen.


  • Achterstallig onderhoud
  • Motor zelf
  • Anker
  • Tandwiel(en)/-overbrenging
  • Kogellagers
  • Speling van een of meerdere onderdelen
  • Decoder
  • Iets anders...

Soms wordt het motor-/tandwielengeluid versterkt door de bovenbouw (m.i. vooral wanneer die van metaal is).

Na schoonmaak van een motor kan die best getest worden met een gelijkstroombron (na ombouw met permanente magneet).  Dan kan nagegaan worden hoeveel geluid de motor/tandwieloverbrenging maakt.
Het geluid van de tandwielen/-overbrenging (dus zonder anker enz.) kan eventueel getest worden op een rollenbank met aandrijving.

Bij SB-Modellbau zie ik veel oplossingen voor de (vaak niet al te goedkope) ombouw van Märklin motoren waarbij de motor wel en de aandrijving niet vervangen wordt.  Zou het "motorlawaai" dan toch vooral veroorzaakt worden door de motor zelf en de tandwielen/-overbrenging?


Willy
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Het is ook niet de motor die het geluid maakt maar de tandwielen.
Ik heb al eens van een 3326 alle tandwielen vervangen, dat gaf een goed resultaat, nog maar op één bepaalde snelheid maakte de lok een licht zoemend geluid voor de rest was die toen vergelijkbaar met een Marklin NS 6400 lok.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Daar waren we bijna aan het afdwalen, maar gelukkig zet je ons weer op het goede spoor, Mark. Niet meer leuteren over rammelende borstels, uitgelubberde lagergaten, epoxy en dat soort onzin, het zijn de tandwielen!!!
En nogmaals sorry, Jilger.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 22 januari 2022, 20:39:56
Het is ook niet de motor die het geluid maakt maar de tandwielen.
Onzin, trek de dcm motor maar eens uit een lok, zet de kap er weer op en duw deze over de rail.
Je zal merken dat je alleen wat zacht geritsel van de tandwielen hoort.
Ik heb een Br 78 die erg veel herrie maakt en ik dus ook niet op baan laat rijden.
Een tijd geleden tandwielen vervangen en voordat ik deze terug zette, liet ik de loc op de baan bewegen, dus met vrij lopende motor.
Het geluid van de motor was even hard, als met draaiende tandwielen.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Het gaat om toleranties in de onderdelen van de aandrijving. In ieder geval de tandwielen en mogelijk ook de plaatsing van het anker in het motorhuis. Is ook nooit anders geweest. Merken als HAG en Fleischmann gebruikten hetzelfde aandrijfconcept en zagen toch kans veel stillere aandrijvingen te produceren, gewoon door betere passing.
Er is dus ook niet veel aan te doen. Desondanks vond ik die hoogvermogenonderdelen zeer de moeite waard in verband met een betere loop.

Dat tandwielen die geen vermogen hoeven over te brengen minder lawaai maken, lijkt me vrij normaal Ad.  :)
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
"Er is dus ook niet veel aan te doen" .....
Gezien bovenstaande tips kom ik gelukkig tot een andere conclusie!
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik ook !  :D
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Citaat van: Kappa op zaterdag 22 januari 2022, 23:29:37
...zacht geritsel van de tandwielen hoort...
:idea: :D
Secondenlijm of epoxy tussen de tandwielen. Geheid dat de geluidsproductie terug is gebracht tot 0dB! Natuurlijk afgezien van de eenmalige ontsnapping van de magische rook.

Jan-Peter
(en voor de zuur pruimen onder ons, Uw aanwezigheid wordt zeer op prijs gesteld; deze reactie gewoon overslaan  8))
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Misschien dat een aanpassing door het voorzien van alle overbrengingen van lagers opheldering geeft.
Maar het is veel werk, en je moet er de juiste machines voor hebben.
Daarnaast draaien de tandwielen niet in een afgesloten tandwielkast zodat geluid zich goed verplaatst.

Mvg
Marcel
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik begrijp dat de herrie niet heel erg veel minder zal worden met nieuwe motoren en/of decoders.
Dan denk ik dat ik mijn geld beter kan besteden aan het kopen van nieuwe modellen. De eerste keuze wordt hoogstwaarschijnlijk de 36741, de BR74, maar dan als uitvoering van de K.P.e.V.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Beste Jilger, op zich is het investeren in mooie nieuwe loks een heerlijke bezigheid, maar je doet de oudjes dan wel een beetje tekort. Een moderne decoder stuurt - bv. vergeleken met een Delta - de motor zoveel beter aan dat alleen daardoor al betere (langzaam-)rijeigenschappen worden verkregen. Helaas moet dan de motor wel naar DC worden omgebouwd, maar dat kan eventueel met een HAMO of ESU magneet, waarbij het motorschild en het driepolige anker behouden blijven. Natuurlijk beter is om dat extra tientje op te hoesten om er een volwaardige vijfpoler in te bouwen. "Mijn" methode om de motor stiller te maken is - zeker voor oudere loks met een extra rammeltje hier en daar - geen wondermiddel, maar zal zeker nog iets toevoegen. Wat dacht je van een mix van beide ideeën: één van je oudere loks aanpakken en ook een nieuwe kopen.....
Succes, Hans.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Hoi Hans,

Sorry, maar ik begrijp gewoon oprecht nog altijd niet wat je precies bedoelt met secondelijm aanbrengen als ook een lik epoxy. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen. Ik heb er al het plaatje bijgehaald, ik heb het draadje van de RE460 opgezocht, maar ik snap het gewoon niet.  :(

Zou je aan kunnen geven, met een pijltje ofzo, op het eerder gedeelde plaatje, wáár je precies dat druppeltje secondelijm aanbrengt?

En wat betreft de epoxy: die smeer je er dus gewoon op, als extra demping? Verbindt deze ook nog zaken met elkaar, of kun je alles nog gewoon uit elkaar halen?

Ik heb lang nagedacht of ik deze vragen zou posten, aangezien ik waarschijnlijk iets ongelofelijk kleins over het hoofd zie, maar juist dát frustreert me gewoon, dus vandaar tóch de vragen.

Alvast bedankt voor eventuele verdere toelichting.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Hallo William, de foto die je al had opgedoken laat het gelukkig goed zien. Ik heb nu even geen lok beschikbaar voor nieuwe foto's, dus zal ik proberen de werkwijze nog een keer duidelijk te beschrijven. Ik begin met een goed schoongemaakt (alcohol) motorschild. De beide messing borstelhouders zitten daar op vastgeklonken dmv. het buisje waar het drukveertje aan vast zit. Dat bevestigingspunt is niet vreselijk stevig en daardoor heeft de hele houder nogal wat speling tov. de kunststof plaat. Ik zet de borstelhouders even vast met twee krokodilklemmetjes en dan laat ik vanuit de binnenkant van de borstelplaat twee druppels secondelijm tussen plaatje en houders lopen. Na een paar minuten (2 seconden is niet lang genoeg) zitten de houdertjes stevig vastgelijmd. Nu even goed kijken of er geen lijm is terechtgekomen waar het niet hoort (bv. binnenin de borstelhouder, mocht dat toch het geval zijn, dan even wegkrabben). Ik heb toen ik aan het experimenteren was ontdekt dat die lijmverbinding een enkele keer lostrilt en daarom leg ik er nu een laagje epoxylijm overheen. Ik gebruik daarvoor de metaalhoudende versie, omdat die na aanbrengen prachtig strak trekt en een glanzend oppervlak krijgt. Het door jou met blauw aangegeven deel van de foto laat precies de afdeklaag epoxy zien, die in dit geval ook nog zilverkleurig is geverfd, wat volkomen onnodig is. De epoxy laag fixeert de borstelhouders nog wat meer en verstevigt bovendien het vrij dunne plastic van de borstelplaat; de motor is na deze ingreep gewoon te (de)monteren, er zit niets vast dat los zou moeten kunnen. Dat is het hele verhaal en in combinatie met twee kogellagertjes en natuurlijk een goede afstemming met de decoder krijg je een zijdezacht lopende motor, die nooit meer gesmeerd hoeft te worden, nauwelijks borstelslijtage heeft, weinig stroom gebruikt en - daar ging het om - weinig geluid produceert. Natuurlijk heeft deze operatie geen enkele invloed op geluid dat door andere onderdelen wordt veroorzaakt, maar dat is eerder in dit topic al vastgesteld. Ik hoop dat e.e.a. hiermee helemaal duidelijk is, anders gerust verder vragen of een nieuw topic starten, we zijn tenslotte te gast in het topic van Jilger.
Succes, Hans
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Scheelt dit echt aanzienlijk qua geluid?

Want ik geef de koolborstels de schuld, het geluid van de borstels op het anker.
Deze heb ik nieuw gekocht; v60 art. 37861, en maakt nieuw net zo veel geluid als andere loks met dcm motoren die ik heb.
Een zoemend/schurend geluid van de koolborstels op het contact asje.
In vergelijking met andere loks die ik heb zijn deze luid te noemen.

Het zou raar zijn dat er op een nieuwe lok al speling op de tandwielen zou zitten.
Dus daar geloof ik niet zo in bij mijn recente v60 lok.

Heb een paar keer gekeken naar je oplossing, maar snapte behalve de opdikking van het schilt wat waarschijnlijk geluid zal absorberen snapte ik het ook niet helemaal wat ik hiermee kon winnen bij een nieuwe lok met een 5* dcm motor.
Misschien is het gewoon iets wat ik moet gaan proberen.

Zelf nam ik het al voor lief, want zelf denk ik dat de contactoppervlakte wel wat gladder had gemogen tussen borstel en anker.
Maar het stof/slijpsel zal ook wel ergens heen moeten denk ik.


Verder lopen de 5* dcm hoogvermogen prima met msd3 decoders

Derk
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Laten we zeggen dat bij een "normale" lok duidelijk verbetering haalbaar is. Het door jou beschreven geluid is niet normaal, dus daar is eerst een diagnose nodig. Als het inderdaad de borstels zijn, dan zal er ook flinke slijtage optreden. Motor even openmaken en onderzoeken.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Is schoon gemaakt, nieuwe borstels, ingereden, schoongemaakt etc.
En is schoon van binnen.

Eigenlijk vanaf nieuw was deze net zo luid als ander dcm aangedreven loks die ik bezit. (v60 is ook een dcm 5*)
Als je dit dan vergelijkt met de br24 36244 is de dcm motor niet echt stil te noemen.
(Een schurend geluid is misschien wel wat overdreven, maar zoemend kan de verwachting wekken dat deze stil is, wat ie dus niet is zoals wormwiel/wegwerp)

Mijn fout ook om regelmatig olie te gebruiken met het gevolg dat de koolborstels vettig werden en begon te haperen.
Heb het anker laten weken in wasbenzine, alles rondom goed schoongemaakt en werkt nu prima.
Nieuwe borstels, ingereden (kwart/half 3kwart) voor en achteruit.
Gebruik eigenlijk de techniek voorgeschreven voor rc auto's met koolborstel motor.

Lok rijd prima, ook in lage snelheid.
Ik neem het wat luider geluid nu voor lief aangezien deze net zoveel geluid maakt als andere van mijn dcm aangedreven loks. (delta e.d.)
En ook hetzelfde geluid maakte toen deze nieuw gekocht was, dus zal er wel bij horen.

Sta wel open voor verbetering, net als dat met die lagers. (staat nog op de te doen lijst)
Want durf de koolborstelkant nauwelijks meer te smeren, en heb gelezen dat minder beter is dan te veel.
En de trein rijd weer als nieuw, zonder haperingen of problemen en super langzaam.

Misschien is het wel gehoorbedrog en valt het geluid voor een dcm motor 100% mee, maar in vergelijking tot een wormwiel of wegwerpmotor die zonder geluid aan te zetten muisstil zijn valt het geluid van de dcm motor des te meer op.

Maar een oplossing om het rijgeluid te verminderen, daar sta ik wel voor open, eigenlijk met de reden dat het geluidsmodule beter tot zijn recht komt bij lager ingestelde volume zonder de extra zoemend bijgeluid.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Beste Derk, ik denk dat je een second opinion nodig hebt om een duidelijk beeld te krijgen. Je bent van harte welkom, maar ik woon wel een beetje ver weg....
Een clublid misschien of een oproepje via dit forum?
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Derk, hoe groot is het verschil in geluidsniveau met en zonder kap ?  Mijn waarneming is dat bij bepaalde modellen (o.a. V60 oud model, BR 89 oude modellen) de kap een flinke klankkast is. Heb zelf in vroeger jaren bij modellen met voldoende ruimte geëxperimenteerd met bekleding aan de binnenkant van de kap. Dit leverde in een aantal gevallen wel wat geluidsvermindering op, maar meestal in geringe mate.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Ik ben even met een experiment begonnen.  Mijn SBB Ae8/14 heeft 1 (oude 6090 achtige) decoder, en 2 5* motoren.  Beide motoren waren zwaar vervuild, en liepen heel slecht.  De ene motor heb ik nu omgebouwd naar kogellager, en heb ik helemaal gereinigd met wasbenzine.  De collector was enorm vies, die heb ik met contactspray gereiningd.  De borstelhouders heb ik vastgezet met secondenlijmgel, de tandwielen heb ik gesmeerd met siliconenvet. 

Het verschil is groter dan ik verwachtte.  De kogellagermotor loopt veel harder.  Daardoor maakt die ook meer lawaai. Ik verwacht dat als ze even hard zouden lopen, het geluid wel minder zou zijn.  Het gegier van de motor is verholpen.  Vanavond ga ik even verder, de motor moet weer even inlopen, mijn ervaring is dat het lawaai dan nog verder afneemt.

Ik zal een filmpje maken zodat beide vergeleken kunnen worden.  Daarna zal ik ook nog een experiment doen met alleen het schoonmaken van de tweede motor.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Wat ik nog mis is dit:
de koolborsteldruk verlagen door de veertjes iets terug te buigen...

scheelt ook weer herrie.
Re: Locs stiller maken door motor-upgrade en (nieuwe) decoder?
Klopt, maar dat is wel een "Fingerspitzengefühl" klusje. Iets te weinig druk en de zaak gaat vonken en inbranden en dat wil je ook liever niet.