Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Externe noodknop

Gestart door Ferdi dinsdag 18 januari 2022, 16:38:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Externe noodknop
Beste mensen,

Is het mogelijk een externe noodknop te maken (zie foto) die de baan stroomloos zet zonder alles echt uit te zetten? Deze moet dan werken zoals de stopknop van de CS3. Of kan dat misschien in iTrain geregeld worden?
Ik hoor het graag!

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2019

offline
Re: Externe noodknop
Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ooit eens iets gelezen van het gebruiken van een bezetmelder en een externe schakelaar.   Dit zou je dan kunnen koppelen via een 'Actie' (type SYSTEEM - onderdeel STOP)

edit - ter verduidelijking, dit is in i-Train.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2010

offline
Re: Externe noodknop
Goed, er zijn manieren om externe knoppen op de CDE-bus te laten werken. Maar die aansluiting heeft de CS3 niet meer. Voor de CAN-bus kan je eens bij dit project kijken: Het Can Digital Bahn Projekt Het ligt dus aan de centrale. Welke centrale heb je? En anders mogelijk kijken in de software of het daar mee kan via een bezetmelder en bijvoorbeeld een actie.

Groet Ronald.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Externe noodknop
Hoi Ferdi,

In iTrain:
- actie aanmaken
- voorwaarde (tabblad) ingeven
- uitvoering (tabblad):   
    - type  >  systeem > stop / start etc

Een mogelijkheid, weet niet of je dit bedoeld?

gr Matje
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Externe noodknop
Hi Ferdi,

Via een puls drukknop kan ik een bezetmelder activeren (bij mij komen enkele op en onder de baan verstopt) zodat ik de software op "stop" kan zetten.

groet
Harald

Re: Externe noodknop
antonv
gast

Re: Externe noodknop
Toch een beetje een vreemde gedachte om een noodknop in te lezen via software, 1 van de redenen om de noodknop nodig te hebben zou juist het slecht functioneren van de software of interfacing kunnen zijn...
Een goede noodknop grijpt rechtstreeks in op de voeding, in dit geval op de centrale of boosters.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

online
Re: Externe noodknop
 @citaat Die gedachte had ik ook. Maar, soms gebruik ik de stopknop op de CS2. Het voordeel daarvan is dat RocRail niet in de war raakt. Alle instellingen voor het automatisch bedrijf blijven van kracht, alleen de treinen stoppen. Dat is soms handig.

Helaas is die stopknop is niet betrouwbaar meer bij mijn centrale. Ik kreeg het nog niet gefixt en daarom is Ferdi's gedachte zeker geen gekke.
Lastig is alleen dat de meeste van deze noodstopschakelaars breekcontacten zijn. Dus in je software programmeren van een mechanische schakelaar op een S88 melder of iets van dien aard, is niet zo gemakkelijk. Of ik zie het te moeilijk. Misschien kun je hem koppelen aan een monostabiel relais dat bij het wegvallen van de stroom juist contact veroorzaakt met de terugmeld unit.

Groet,

Peter

Re: Externe noodknop
ACTS.zuid
gast

Re: Externe noodknop
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 18 januari 2022, 18:13:58

Dus in je software programmeren van een mechanische schakelaar op een S88 melder of iets van dien aard, is niet zo gemakkelijk. Of ik zie het te moeilijk. Misschien kun je hem koppelen aan een monostabiel relais dat bij het wegvallen van de stroom juist contact veroorzaakt met de terugmeld unit.


Koploperrijders gebruiken dat al jaren, het is standaard functionaliteit: schakelaar aan terugmelder x hangen, voorts een "speciale actie" maken. Melder x bezet: actie is noodstop.

Gr, Ben.


Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Externe noodknop
Gelukt!
Dank Matje en Harald.
Ik heb een 'bezetmelder' aangemaakt waar de noodknop aanhangt. Vervolgens in iTrain een actie die de bezetmelder activeert als stopknop op het systeem.
Werkt! Als ik de stopknop indrukt gaat de CS3 op stop. Ik maak vanavond een filmpje.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2019

offline
Re: Externe noodknop
ik vind het geen slecht idee, mijn CS2 staat achter de laptop (altijd te weinig plaats) en ik moet soms al eens duiken naar de noodknop.
Iets dat goed toegangkelijk naast de baan staat als knop lijkt een goed plan.

Patrick
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Externe noodknop
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2010

offline
Re: Externe noodknop
Mooi dat t gelukt is.
Zelfs je verbreek schakelaar is dus geen probleem.

Mvg Robin.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Externe noodknop
Hi Ferdi,

Mooi dat het werkt alleen met deze "grote"knoppen wel erg te uitnodigend om er op te drukken.
Zelf gebruik ik een stuk kleinere die ingebouwd worden.
zie: hier (zwarte ronde knop)

groet
Harald
Re: Externe noodknop
ACTS.zuid
gast

Re: Externe noodknop
 @citaat Rare Haralogica, je trekt in de trein toch ook alleen maar aan de noodrem als het nodig is?
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Externe noodknop
Citaat van: Haradigi op woensdag 19 januari 2022, 11:29:21
Mooi dat het werkt alleen met deze "grote"knoppen wel erg te uitnodigend om er op te drukken.
Zelf gebruik ik een stuk kleinere die ingebouwd worden.

Dag Harald,

Mijn ervaring is met de vorige baan bij een incident 'grote paniek'. Dan wil ik niet moeten zoeken naar een verstopt zwart knopje ergens onder de baan. Overal waar ik sta kan ik alert reageren: 'bam' en staat alles stil. Ze zitten wel onder de hoofdplaat, zodat ik er niet per ongeluk tegenaan loop.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Externe noodknop
nobody
gast

Re: Externe noodknop
Expres kortsluiting veroorzaken. Dan staat alles stil. :D
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Externe noodknop
Er zijn kindertjes die graag op een knop drukken, er zijn kinderlijke volwassenen, bij de MSG ligt een glazen schaaltje over deze noodknoppen.

Groet, Anne W
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

online
Re: Externe noodknop
Citaat van: nobody op woensdag 19 januari 2022, 12:01:14
Expres kortsluiting veroorzaken. Dan staat alles stil. :D
Klopt! En sommige decoders zijn dan de kluts kwijt... Maar ik vind Ferdi's oplossing wel een fraaie voor mijn haperende stopknop op de centrale.
Overigens heb ik ook een echte noodstopschakelaar om alle stroom ineens overal van af te halen. Voor echte (dreigende) rampen....

Groet,

Peter
Re: Externe noodknop
nobody
gast

Re: Externe noodknop
'k Speel ruim 65 jaar met elektrische treintjes en heb nog nooit een "noodknop" nodig gehad.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

online
Re: Externe noodknop
 @citaat echt een heel waardevolle bijdrage, Wim!
Mijn auto heeft airbags. Ik rij al 35 jaar auto. Nog nooit een airbag nodig gehad. In mijn eerste karretjes zaten ze niet eens. En toch ben ik blij dat ze er nu wel in zitten.
De dag dat door wat voor oorzaak ook, iets grof misgaat op je spoorbaantje en een soort kettingreactie van achter elkaar doorbrandende elektronica begint (ik heb er filmpjes van gezien) of je geautomatiseerde treinverkeer ineens in de soep loopt, is het heel fijn alles trefzeker ineens af te kunnen schakelen.
Motto: better safe than sorry!
Re: Externe noodknop
antonv
gast

Re: Externe noodknop
En net in de gevallen die jij opnoemt zou ik nooit vertrouwen op een noodstop die via een terugmelder ingelezen wordt, veel kans dat die dan ook niet werkt. Je kunt dat  een stopknop noemen maar dat is heus geen noodstop.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

online
Re: Externe noodknop
 @citaat ik beschrijf twee situaties:
1. Harde noodstop om alle stroom overal in keer af te halen, ter voorkoming van elektrische rampen.
2. Zachte noodstop als vervanger of aanvulling op de stopknop van het CS
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2010

offline
Re: Externe noodknop
iTrain heeft standaard een Start-Stop-knop (zie de bijlage). En ik meen dat je die kan activeren/deactiveren met de spatiebalk van je toetsenbord.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Externe noodknop
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 20 januari 2022, 10:20:31
iTrain heeft standaard een Start-Stop-knop. En ik meen dat je die kan activeren/deactiveren met de spatiebalk van je toetsenbord.

Dat klopt, maar ik wil ook ingrijpen als ik niet bij mijn toetsenbord sta.
Re: Externe noodknop
Gewoon een (stel) drukknop(pen) met verbreekcontact opnemen in de + van de voedingsleiding vóór dat je daar überhaupt wat van aftakt en met één klap staat je hele baan zonder spanning.

Of zie ik wat over het hoofd . . . ?

Algemeen:
Een Noodstop is een laatste redmiddel en het belangrijkste is dus dat die fail safe dient te zijn
En daarmee valt elke oplossing die gebruik maakt van een maakcontact (en daaronder dus ook een bezetmelders!) en of acties in software voor mij op voorhand af.

De enige fail safe noodstop is (afgezien van het verbreken van de 230V) een verbreek contact in je baanvoeding tussen de voeding en het eerste punt waar je je baan daadwerkelijk gaat voeden.

Ik weet niet wat ze nu doen, maar toen ik nog actief met M-Track bezig was, hadden we speciale 'ringleiding' onder alle modules hangen voor de noodstop die bestond uit 4 aders:
Waarom:
Om hem fail-safe te maken, want als niet alle verbindingen tussen de modules waren aangebracht en aan de koppen geen speciale doorverbinding was aangebracht, deed de hele baan het niet.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Externe noodknop
 @citaat
Drukknoppen met verbreekcontact waar de hele baan "voeding" door heen gaat ?

Met een maak contact die de massa verbind (rij drie rail) met een bezetmelder die schakelt de
software op "stop" (Bij TC heet dat bevriezen) die schakelt dan de centrale op stop en dan
gaan mijn booster's automatisch ook UIT.
Zo deden wij het ook in mijn lange M-Trak periode.
Overigens zat er altijd nog een 230V Hoofdschakelaar, maar daar moet je dan net wel bij staan.
Zie ook op mijn baan hier .

groet
Harald
Re: Externe noodknop
Citaat van: Haradigi op donderdag 20 januari 2022, 12:06:55Drukknoppen met verbreekcontact waar de hele baan "voeding" door heen gaat ?
Wat is daar op tegen? Beetje noodstopschakelaar kan 10-15 A aan.

M-Track voeding is (was?) afgezekerd op 3.5A per circuit en wordt (werd?) in de CV middels een relais wat bekrachtig wordt (werd?) via de genoemde ringleiding geschakeld.

Ik zeg 'was' etc, want dat is hoe ik hem destijds voor de vereniging gebouwd heb :-)
Re: Externe noodknop
peterp
gast

Re: Externe noodknop
Ik heb 2x een MS2 aan de CS3 hangen. Deze liggen op 2 verschillenden plaatsen van de baan en kunnen evt. ook als (nood)stop gebruikt worden
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2014

offline
Re: Externe noodknop
Het is wel een beetje een onzin verhaal van Anton sotfware matig is ook gewoon betrouwbaar, en niks slechter dan een contact.
De meeste moderne vlietuigen vlieg ook op software.
Allerlei beveiligings toepassingen maken gebruik van software matige koppeling.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2015

offline
Re: Externe noodknop
Kleine correctie, vliegtuigen vliegen niet op software maar op kerosine. Althans degene die ik vlieg.  ;)
Re: Externe noodknop
ACTS.zuid
gast

Re: Externe noodknop
Citaat van: R.C.Grootveld op donderdag 20 januari 2022, 12:01:30

Of zie ik wat over het hoofd . . . ?


Ja ....... ;)

Als je jouw methode hanteert staan de treinen stil terwijl het treinbesturingsprogramma dat niet weet. Dat laatste is nogal relevant als je de boel weer op wil starten immers het is van belang dat bekend is waar de treinen staan. Oftewel: wat je ook doet: zorg dat het programma mee gaat in de noodstop en dat kan prima middels het triggeren van een terugmelder met een daarop volgende actie die de boel uit zet.

Gr, Ben.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2014

offline
Re: Externe noodknop
Citaat van: flyerman op zondag 23 januari 2022, 07:29:34
Kleine correctie, vliegtuigen vliegen niet op software maar op kerosine. Althans degene die ik vlieg.  ;)
Maar zonder software  heb je er een zware kluif aan om hem in de lucht te houden :D
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2015

offline
Re: Externe noodknop
Daar heb je wel weer gelijk in.
Re: Externe noodknop
Citaat van: flyerman op zondag 23 januari 2022, 07:29:34
Kleine correctie, vliegtuigen vliegen niet op software maar op kerosine. Althans degene die ik vlieg.  ;)
Er zijn er ook die op "benzine" (AV-100) vliegen . . .
Re: Externe noodknop
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 23 januari 2022, 09:04:47
Ja ....... ;)

Als je jouw methode hanteert staan de treinen stil terwijl het treinbesturingsprogramma dat niet weet. Dat laatste is nogal relevant als je de boel weer op wil starten immers het is van belang dat bekend is waar de treinen staan. Oftewel: wat je ook doet: zorg dat het programma mee gaat in de noodstop en dat kan prima middels het triggeren van een terugmelder met een daarop volgende actie die de boel uit zet.
En kun je mij uitleggen waarom een besturingsprogramma de kluts (lees: Positie treinen) kwijt zou zijn, als je de spanning van de baan haalt?
Als dat zo is, durf ik als ITer te zeggen dat er dan iets niet klopt met dat programma.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Externe noodknop
Beste Rob.

Omdat het besturingsprogramma dan geen meldingen meer krijgt waar treinen in een blok zijn en vooral bij de huidige programma's waarbij de afgelegde afstand wordt berekend, geeft dat gevaarlijke gevolgen als de spanning weer ingeschakeld wordt, oude programma's met een rem- en stopmelder hadden daar minder last van.

Groet, Anne W
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2015

offline
Re: Externe noodknop
Maar als de spanning van de baan is, rijdt de trein niet verder.(Tenzij ze allemaal een powerpack hebben waar ze een lange tijd op door rijden).

Dus er veranderd niet zoveel in de positie van de treinen.
Re: Externe noodknop
Citaat van: flyerman op woensdag 02 februari 2022, 22:33:54
Maar als de spanning van de baan is, rijdt de trein niet verder.(Tenzij ze allemaal een powerpack hebben waar ze een lange tijd op door rijden).

Dus er veranderd niet zoveel in de positie van de treinen.
Dat bedoelde ik dus, en al helemaal als je met K-rails werkt en alles detecteert.

Ik geef toe dat het ver gezocht is, maar een nood-stop is voor mij een laatste redmiddel en dus moet die fail-safe zijn.
En dan is er voor mij maar één oplossing en dat is spanning er af.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Externe noodknop
Volgens mij missen jullie de essentie wat Ben bedoelt.

Als tussen de centrale en de baan met een noodknop de spanning van de baan wordt gehaald, dan weet het programma dat niet.
De powerknop blijft daar gewoon aan staan. Wat er verder gebeurt is dat de melders wel uitgaan, de spanning via de wielassen is immers weg.
Dit komt binnen bij de centrale en die geeft door aan het programma dat alle blokken vrij zijn. (geen bezetmeldingen meer)

het programma begint dan vrolijk nieuwe routes voor treinen te plannen en reserveren.
Als de spanning er dan weer op komt, start alles, ook de treinen die eigenlijk niet hadden mogen starten. Chaos...

Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Externe noodknop
Maar iTrain rekent wel verder.........

Bij mijn systeem gebeurt er inderdaad niets, als ik de verbinding verbreek tussen de booster en de baan, rijdt er niets meer, er komt geen lok aan in het blok van bestemming, dus er achter komt geen rijweg vrij en het systeem meldt dat een aantal treinen niet is aangekomen en waar.

Groet, Anne W
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2016

online
Re: Externe noodknop
Het is inderdaad software-afhankelijk en de oplossing van Ferdi is een hele mooie voor het kunnen stilzetten van de treinen en het weer laten hervatten van het automatische verkeer. Het geldt in principe voor alle geautomatiseerde banen. Ik vind het waardevol voor de situatie waarin je niet bij je computer of centrale kunt.
Het helpt ook niet tegen heel ernstige situaties van kortsluiting in je systeem of het doorbranden van een externe voeding. Gebeurt nooit, zegt bijna iedereen, maar toch zijn er plaatjes bekend van afgefikte banen. Het zal vast komen door foute aansluiting, maar wie maakt er nooit een foutje? En om zoiets te voorkomen, kan een keiharde noodstop, een schakelaar tussen de 230V uit de muur en je stroomvoorziening voor de modelbaan, nog redding bieden.

Groet,

Peter
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2019

offline
Re: Externe noodknop
Hier staat ook een simpele algemene schakelaar tussen stopcontact en de baan, aan de voorkant van de tafel waar ik er aan kan.
'k gebruik die alleen maar voor alles spanningsloos te zetten na gebruik, maar in theorie kan die ook als noodstop dienen.
Maar liever niet, want dan sluit de CS2 niet netjes af.

Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2021

offline
Re: Externe noodknop
Kan je het niet andersom doen:
Je gebruikt 1 bezetmelder die altijd bezet is. Zodra je dan de spanning van de baan haalt wordt hij dus laag in de software en dan op die wijziging zet je alles softwarematig in noodstop. Dan heb je het aan beide kanten netjes geregeld en ben je niet afhankelijk van een softwarematige noodstop, maar gaat je treinsoftware ondertussen ook niet verder met alles vrij te geven.
Re: Externe noodknop
ACTS.zuid
gast

Re: Externe noodknop
@R.C.Grootveld: lees wat Hans schrijft. Daarmee is je vraag beantwoord.

Citaat van: RocnetHans op woensdag 02 februari 2022, 23:30:17

Volgens mij missen jullie de essentie wat Ben bedoelt.

Als tussen de centrale en de baan met een noodknop de spanning van de baan wordt gehaald, dan weet het programma dat niet.
De powerknop blijft daar gewoon aan staan. Wat er verder gebeurt is dat de melders wel uitgaan, de spanning via de wielassen is immers weg.
Dit komt binnen bij de centrale en die geeft door aan het programma dat alle blokken vrij zijn. (geen bezetmeldingen meer)

het programma begint dan vrolijk nieuwe routes voor treinen te plannen en reserveren.
Als de spanning er dan weer op komt, start alles, ook de treinen die eigenlijk niet hadden mogen starten. Chaos...


Gr, Ben.
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Externe noodknop
Oh ja, mocht iemand vinden dat er betere programma's moeten komen: er zijn twee "weesprogramma's" in modelspoorland.....

Groet, Anne W
Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Externe noodknop
Citaat van: RocnetHans op woensdag 02 februari 2022, 23:30:17
..... , dan weet het programma dat niet.

1- De Noodstop bij mij zet de Software op "Stop" (of Hold)
2- De software schakelt de centrale uit
3- Als de centrale uit is gaan ook de Boosters UIT.
Via een Bezetmelder ingang met Puls schakelaar.
Dus het programma weet het wel
En op het scherm kan ik dit weer ongedaan maken (starten) en
alles gaat dan gewoon verder vanaf de plek waar elke lok is blijven staan.
Werkt natuurlijk niet als je ergens anders een schakelaartje tussen zet.

groet
Harald

Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2015

offline
Re: Externe noodknop
 @citaat inderdaad.
Re: Externe noodknop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Externe noodknop
Ik heb geen noodstop knop maar als ik een knop zou willen gebruiken zou hij aangesloten worden op een ingang van de S88.
In koploper kun je ( als deze melder gemaakt wordt ) de boel laten stil zetten, dan gaat mijn ECoS en boosters uit en weet koploper dat de boel stil staat.

Eigenlijk gebeurd dit ook als er een spookmelding binnen komt, dan zet koploper ook alles stil.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Externe noodknop
ACTS.zuid
gast

Re: Externe noodknop
Maar Peter en Harald, dat is toch allemaal al eerder gemeld..... ;)

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 18 januari 2022, 18:24:55

Koploperrijders gebruiken dat al jaren, het is standaard functionaliteit: schakelaar aan terugmelder x hangen, voorts een "speciale actie" maken. Melder x bezet: actie is noodstop.

Re: Externe noodknop
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Externe noodknop
Leuk draadje.

Het bevestigt mijn vermoeden. Taal is nog zo simpel niet.
En zelf verwoordt je dingen altijd anders dan een ander.

Het kan dus helemaal geen kwaad als 3 mensen dezelfde opmerking plaatsen
in hun eigen bewoording.  :thumbup:

Al kun je je er misschien over opwinden ....