Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

faller lampje brand te fel.

Gestart door josje40 maandag 17 januari 2022, 15:57:19

Hoi
Ik wil graag een aantal 12-16 volt wisselstroomlampjes van faller zachter laten branden.
Wat voor een weerstand moet ik daarvoor gebruiken.
Het zal best wel ergens op dit forum staan, maar ik kan het niet zo gauw vinden.
GR.    Jos
Re: faller lampje brand te fel.
Eén of meer lampjes in serie zetten. Geen verspilling door weerstanden.
Het gaat om het volgende.
Ik heb een toiletgebouwtje op de baan staan waarbij ik een lampje wil laten branden als de deur open gaat.
Aangezien ik nog verschillende faller micro lampjes 671 heb liggen, wil ik die gebruiken.
Dat lampje brandt te fel als ik die aansluit op een marklin trafo van 12-16 volt.
Het gaat dus om een lampje bij een item.
Gr.    Jos

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: nobody op maandag 17 januari 2022, 16:00:24
Eén of meer lampjes in serie zetten
Dat was in 2011 ook de tip, om dezelfde reden

Belangrijker is, misschien, dat de 671 (180671) een microlampje is oftewel een lichtdiode (LED), en geen ouderwets minipeertje (gloeilamp). En omdat het op 12-16 volt, 35mA, AC én DC, aansluitbaar is, betekent dit dat er in de bedrading ergens een diode moet zitten (om de LED te beschermen tegen AC en tegen een verkeerde stroomrichting).

Citaat van: josje40 op maandag 17 januari 2022, 16:10:45
waarbij ik een lampje wil laten branden als de deur open gaat.(...)
Het gaat dus om 1 lampje bij 1 item.
In serie zetten is dus niet zo'n goede tip als je niet weet waar het tweede lampje dan wel zou moeten komen (onder tafel?). Dan toch maar een geringe weerstand?

Hoe bereken je die? Weerstand = (Spanning / Stroom) = V/A uitgedrukt in Ohm (Ω),

Volgens deze gegevens doet 12/35 Ω in serie zetten met een lampje precies het zelfde
als een tweede lampje zou doen.

Alleen bestaat er niet zo'n weerstand dus neem je er eentje die qua waarde
daar het dichtste bij in de buurt komt.

Afijn, in de 3railwiki staat ergens een kladblok, en daarop wordt het allemaal uitgelegd, en wordt ook doorverwezen naar een weerstands kleurcalculator. Altijd praktisch om te weten.

**edited Mijn bril gaf kuren ...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat probleempje kun je op twee manieren oplossen.
1.  meten is weten
of
2.  try and error.

Voor oplossing 1 heb je een multimeter nodig. Je weet de spanning die uit de trafo komt. Je meet de stroom die door het lampje gaat met de multimeter. Nu kun je met de wet van Ohm de weerstand berekenen.

Voor oplossing 2 heb je weerstanden nodig van verschillende waardes. Kwestie van uitwisselen tot je de juiste lichtsterkte hebt.
Of een potmetertje: Dan kun je lichtintensiteit instellen.

Windhoven

Citaat van: Jan22 op maandag 17 januari 2022, 17:03:49
Belangrijker is, misschien, dat de 671 (180671) een microlampje is oftewel een lichtdiode (LED), en geen ouderwets minipeertje (gloeilamp). En omdat het op 12-16 volt, 35mA, AC én DC, aansluitbaar is, betekent dit dat er in de bedrading ergens een diode moet zitten (om de LED te beschermen tegen AC en tegen een verkeerde stroomrichting).

Een microlampje is toch een echt gloeilampje met gloeidraad (ook wel bekend als rijstkorrel lampje) en geen LED.
En als het dan een echt gloeilampje is, waarom dan niet aansluiten op een analoge rijregelaar? Bijvoorbeeld op een witte trafo. Draadjes niet op geel en bruin maar op rood en bruin aansluiten en met de regelknop kies je de gewenste sterkte/felheid.

Groet,

Peter

Märklin fahren-ärger sparen

Beetje witte verf ( eventueel mengen met geel als je dat effect wilt ) op het lampje smeren en klaar  :P
Hoe dikker de verf, hoe minder licht.
Schilderstape werkt ook en is ook te doseren.

Grtz Tony
Goede morgen.
Ik begrijp dat het lampje op een marklin trafo staat dus AC., op de gele bus en bruine. Zet is een diode in serie met het lampje dus gele bus, diode lampje en de bruine draad. Dan krijgt het lampje maar de halve sinus. (geen condensator gebruiken om de zaak af te vlakken.). Denk dat aftakken vanaf de rode bus (de spanningsregelaar)  geen optie is.

Hans
 @citaat Regeltrafo (rode bus) is goede keuze.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Heel vroeger in mijn gelijkstroomtijd '2-rail tijd', had ik van die kleine groene Fleischmann regelaartjes, waarmee je dus individueel aangesloten stroomafnemers kon tunen.
Weet de naam er zo niet meer van.

Daarmee zou je dus aan kunnen sluiten op een centrale trafo, maar is de felheid apart regelbaar.

Groeten,

Jan
 @citaat Zie ===> klik
Citaat van: trein12 op vrijdag 21 januari 2022, 06:13:39
Goede morgen.
Ik begrijp dat het lampje op een marklin trafo staat dus AC., op de gele bus en bruine. Zet is een diode in serie met het lampje dus gele bus, diode lampje en de bruine draad. Dan krijgt het lampje maar de halve sinus. (geen condensator gebruiken om de zaak af te vlakken.). Denk dat aftakken vanaf de rode bus (de spanningsregelaar)  geen optie is.

Hans

Lijkt me geen goed idee: als je maar de halve fase gebruikt (de positieve in dit geval) zal het lampje aan en uit gaan, met de frequentie van de wisselspanning, toch in het geval het om een ledje gaat.
Je kan dit even snel verifiëren door het ledlampje aan te sluiten op een gewone batterij van bvb 9 V. Normaal loopt de stroom door een led van + naar -. Dus als je vaststelt dat het lampje niet meer brandt als je draden even van pool verwisselt, heb je te maken met een gloeilampje. Deze kunnen gewoon op een halve fase werken, als je maar zorgt voor een aangepast weerstand/condensator combinatie.
Voor  ledverlichting moet je oppassen: ledverlichtingsintensiteit is stroomgestuurd (hoe groter de spanning, hoe groter de stroom door de led, hoe hoger de lichtopbrengst - maar opgepast: de spanning en stroom zijn maar lineair in een zeer beperkt gebied. Als je een te hoge spanning aanlegt, kom je in het exponentiële deel van de kurve en schiet de stroomsterkte bliksemsnel naar boven, en dit kan een led niet lang verdragen!). Dus het is best om de stroomsterkte even te (laten) meten. Normaal heeft een ledje genoeg aan 10 à 15 mA. Indien je daar boven komt, heb je 2 opties: ofwel een tweede led in serie zetten met de eerste (maar dan heb je ook meer licht), ofwel een bijkomende weerstand inlassen.

Jos
Maar het is dus een gloeilampje.
Een diode betekent dan echt een verminderde lichtopbrengst.