Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!

Gestart door AlbertJan zaterdag 29 maart 2008, 17:24:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Beste forumleden.
Aangezien ik zo langzamerhand al mijn materiaal uitgezocht heb en ook in gebruik aan het nemen ben valt mij wel, zo af en toe, wat dingen op.
Één van die dingen is dat van de Engelse wissel het middenstuk nogal erg snel beschadigd! :shock:



En op de beschadigde delen ontstaat dan uiteindelijk ook nog roest, hoewel ik hierbij wel moet vermelden dat de vorige eigenaar, een Duitse tandtechnicus, niet zo erg voorzichtig met zijn modelbouwgips omsprong en hier nogal op geknoeid had zonder dit weer schoon te maken. :roll:

Nu is mijn vraag : uit wat voor materiaal bestaan deze delen (de delen met de blauwgrijze kleur) en hoe kun je dit weer enigszins glad krijgen? :?:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
helpt het niet om er met een railgum er over heen tegaan om de roest er van af te krijgen.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hallo Tim.
Met de railgum zal ik er ongetwijfeld de roest er wel afkrijgen maar waar het mij om gaat, uit wat voor materiaal bestaan deze delen (waarom beschadigt dit zo snel?) en hoe krijg ik dit materiaal weer enigszins glad.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hoi AlbertJan,

Ik vind het vreemd dat de twee gebogen railstaven in het midden van de kruising niet roestig zijn, terwijl die toch tot hetzelfde gietstuk behoren als de stukken die wel verroest zijn. Ik vraag me af wat er met dit wissel gebeurd is...

Martijn
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Nu heeft hij eens een kruiwissel die hij niet moet vervuilen nu is het weer niet goed  :D
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Albertjan,
Roest rijkelijk inspuiten met wd-40.
Tijdje laten zitten en dan met een (oude) tandenborstel uitborstellen.
Vervolgens nog een keer met wd-40 inspuiten en dan de veroeste delen polijsten met een stevige droge doek (oud laken). Indien nodig deze handelingen herhalen en als laatste ontvetn met wasbenzine en een kwast of tandenborstel.

Willem-Jan
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Albertjan,

Daarom moet je ook roest rijden...  Gebeurd in het echt ook altijd. Over elke wissel op de hoofdbaan wordt vanaf alle kanten in gereden. Wel raar trouwens dat het geroest is, heb je nog meer gevallen liggen of is het er maar 1 ?

Groetjes,

Robbert
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hallo Martijn.
Citaat van: Acido op zaterdag 29 maart 2008, 18:22:21
Hoi AlbertJan,

Ik vind het vreemd dat de twee gebogen railstaven in het midden van de kruising niet roestig zijn, terwijl die toch tot hetzelfde gietstuk behoren als de stukken die wel verroest zijn. Ik vraag me af wat er met dit wissel gebeurd is...

Martijn

Dit was mij nog helemaal niet opgevallen maar inderdaad het zijn alleen de beide kruizen! :?
En dan alleen het gedeelte waar de slepers overheen gaan, de afgebogen delen van de kruizen hebben dit niet!

@Robbert.
Ik heb er nog één met dezelfde beschadigingen (ruwe beschadigde bovenkant) maar dan zonder roest.
En roest eraf rijden, alleen moet je dan wel dag en nacht je treinen laten rijden! :idea: :roll: :lol:

@Willem-Jan.
Goede tip om dat te doen met WD-40, al eerder een keer gelezen maar nooit meer aan gedacht!

Wie weet trouwens uit wat voor materiaal deze kruisstukken zijn gemaakt?
(het is dus geen RVS  :wink: lijkt wel aluminium? :?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Alulminium roest toch normaal niet.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
AlbertJan,

Lees dit eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_%28metaal%29

Mvg,
Peter
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hallo Peter.
Leuk, informatief stukje over het fenomeen roest.
Het lijkt er inderdaad op dat deze kruisstukken uit "gewoon" ijzer bestaan, weliswaar voorzien van een laagje (coating?) blauwgrijs iets, waar (bij beschadiging) en vocht (in dit geval vochtig scenery materiaal) een behoorlijke hoeveelheid roest op ontstaat! :(
Vandaar dat de andere, eveneens beschadigde, kruiswissel totaal geen roest heeft, het vocht percentage op mijn treinenkamer is dermate laag dat dit niet meer voor zal (kan) komen.

Ik ga nu met WD-40, tandenborstel en een railgum dit kruiswissel weer eens netjes opknappen! (hoop ik dan hè? :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
AlbertJan,

Weet je zeker dat het roest is? :?
Volgens mij is dat gedeelte namelijk van plastic, aangezien daar de slepers precies overheen glijden.
Bij mijn C-wissels is het in iedergeval wel van plastic.
Je wielen maken ook geen massa kontakt boven op die stukjes rails, maar maken massa met de flens op het metaal wat daar tussen ligt.

groetjes,

Charlie.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
ja inderdaad bij mij is dat van plastic 
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hallo AlbertJan,

Indien het roest is, zo kun je lezen, ontstaan er putjes waarin de roest zich vastgezet heeft die niet (meer) te verwijderen is waardoor het oxidatieproces verder gaat.

Mvg,
Peter
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Beste meedenkers!
Aangezien ik ook twijfels heb t.a.v. het gebruikte materiaal had ik ook de volgende vraag gesteld.

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 29 maart 2008, 17:24:26
Nu is mijn vraag : uit wat voor materiaal bestaan deze delen (de delen met de blauwgrijze kleur) en hoe kun je dit weer enigszins glad krijgen? :?:

En aangezien ik hier (nog) geen antwoord op heb is het best tricky om dit met wat voor middel schoon te gaan maken.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat dit wel plastic achtig aanvoelt.
Dus misschien is dit wel helemaal geen roest maar één of ander scenery product! :oops:

Wie geeft mij hierop het verlossende antwoord?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
zie mijn antwoord
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 29 maart 2008, 21:03:18
Alulminium roest toch normaal niet.

[zwaar off-topic]

Hi Johnny

Dat wil jij niet weten, aluminium is een metaal wat het hardst "roest" of beter gezegd oxideerd van alle metaalsoorten. Binnen enkele minuten is b.v. een zaagsnede bij Aluminium volledig geoxideerd  :P
Echter Aluminuim heeft één prettige eigenschap wat b.v. staal (in de volksmond ijzer) niet heeft.  De oxidelaag die ontstaat op het Aluminium oppervlak is zo hecht dat het voor de onderliggende materiaal volledig afsluit voor zuurstof. Het oxidatie proces stop dus en het "roest" dus niet verder. Maak je een beschadiging dan oxideerd dat even flink en dan stopt het proces weer. Daarom is Aluminuim ook alleen maar met speciale technieken te solderen en te lassen (niet weggelegd voor de hobby-ist)

[ontopic-mode aan]

@Martijn. De buitenliggende railstaven van het getoonde wissel roesten niet omdat die van roestvrijstaal zijn.

Mvg, Johan
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
AlbertJan,
De de delen met de blauwgrijze kleur zijn gewoon van kunststof.
Je zou dus de bruine rommel er gewoon af kunnen schuren met fijn schuurpapier.

groetjes,

Charlie.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Hallo Peter.

Citaat van: Freak op zondag 30 maart 2008, 14:09:45
Indien het roest is, zo kun je lezen, ontstaan er putjes waarin de roest zich vastgezet heeft die niet (meer) te verwijderen is waardoor het oxidatieproces verder gaat.

Dit had ik inderdaad gelezen maar aangezien ik nog niets schoongemaakt had kon ik ook niet onder deze laag kijken.
Ik heb nu een klein stukje schoongeschraapt en er zitten geen putjes in het materiaal.

@Roestijzer (Ron) :lol:

Citaat van: roerijzer op zondag 30 maart 2008, 13:56:56
ja inderdaad bij mij is dat van plastic 

Ik had begrepen dat dit op het bericht ervoor sloeg, namelijk bij een gewone wissel.
Bij de wissel is het duidelijk hetzelfde plastic als wat ook voor de wissel gebruikt is maar bij de kruiswissel (lijkt mij inderdaad plastic) is het blauwgrijs van kleur.

Ik ga dit maar eens goed schoonmaken (blijkbaar is dit dus geen roest) en mocht dit niet lukken kan ik deze kruiswissel eens volledig gaan demonteren om deze onderdelen weer te gaan gebruiken om een andere defecte kruiswissel weer bruikbaar te maken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Johan , Ik bedoelde eigenlijk als alumium oxideert wordt het niet zo bruin als het vermoedelijke  roest bij deze wissels . Ik zou gewoon een rail gum proberen.
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
(Roestig) ijzer zou moeten reageren op een magneet, heb je dat al geprobeerd?
Re: Kruiswissel (Engelse wissel, Engelsman) met roest!
Bij mijn engels wissel is dat gedeelte plastic :lol:
Is dat een oudere versie?

oplossing: antiroest neem ik aan?

Dennis