Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm

Gestart door froelants zaterdag 15 januari 2022, 10:28:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Hallo,

Ik ontwerp momenteel mijn schaduwstation maar de rechte lengte van mijn baan is nogal beperkt dus komt mijn schaduwstation in een bocht te liggen. Ik heb een 8 rails parallel liggen mijn eerste twee hebben een bocht met gebogen rails van 2241 en 2251 maar de volgende 6 moet ik ook leggen. Ik zou bij voorkeur flex rails in de bochten willen vermijden omdat ik met massadetectie wil werken en dat is combinatie met flex rails is soms al eens moeilijk.

Ik zoek dus rechte rails die samen een lengte van 64.3 mm als ik alleen 2241 rails gebruik voor mijn bochten of 129,3mm als ik een combinatie van 2241 en 2251 rails gebruik voor de bochten.

Wat raden jullie aan? Zaag ik flex rails op maat of zie je combinatie van rechte K rails die werkbaar is.

mvg,
Frank
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Hoi,


Je kunt ook standaard k-raks zelf op lengte
Maken. Werkt nagenoeg hetzelfde als flexrails, maar
Dan stijf ipv flexibel.


Roy
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lekker de zaag pakken.
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
zet eens een plan hier dan kunnen we gerichter info geven. Mijn schaduwstation passeert ook een bocht en daar is massadetectie wel mogelijk
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Citaat van: froelants op zaterdag 15 januari 2022, 10:28:28
Ik zou bij voorkeur flex rails in de bochten willen vermijden omdat ik met massadetectie wil werken
en dat is combinatie met flex rails is soms al eens moeilijk.
Kun je de bewering uitleggen:
Wanneer (wanneer is soms ) is massadetectie moeilijk in combinatie met flex rails
en waarom is dat zo?

Ik zie namelijk juist een groot voordeel van het gebruik van flex rails in parallelle bogen.
In een schaduwstation maakt het niet uit hoe de sporen liggen,
zolang de treinen elkaar niet kunnen schampen.

Je kunt de hart-op-hart afstand kleiner maken naarmate de radius groter is
(omdat de uitzwenking en de overhang afneemt als de radius toeneemt)
Daardoor is het wellicht mogelijk om 9 in plaats van 8 parallelle sporen in het schaduwstation te verleggen.

Met flex-rails ben je niet afhankelijk van het K-rail aanbod.
Neem 2241 (Grote bocht I), R =553,9 mm. / 30 .
Als je weet (ooit berekend) dat vanaf R=515 mm een hart-op-hart afstand van 57 mm volstaat
(als je geen type D wagons hebt, ik bedoel wagons langer dan 31,3 cm),
dan besef je dat je in standaard parallelle bogen vanaf R=515 mm. nodeloos ruimte verspilt
(aan teveel ruimte tussen de sporen).
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Ik zie ook geen problemen bij massadetectie in gebogen flex rail.
Wel twee dingen die je moet ondervangen: solderen van de melddraad aan de spoorstaaf en niet goed op elkaar aansluitende overgangen.
Solderen gaat het beste aan de raillasjes, dus zorg dat die ergens voorhanden zijn in de meldsectie  Anders is speciaal soldeer nodig of de overmoed om S-39 (Inox) te gebruiken. Dat laatste kan uiteindelijk heel vervelend uitpakken, maar het schijnt verantwoord te kunnen. Spaarzaam en daarna goed schoonmaken.
Het niet goed gelijnd aansluiten van doorgezaagde spoorstaven kun je verhelpen met kunststof raillasjes, hoewel ook die niet zorgen voor heel veel stijfheid. Wat wel helpt? Goed buigen! Eenmaal netjes gevormd, ligt flexrail ook in bogen stabiel. Ook doorzagen op het juiste punt (bij dicht op elkaar liggende bevestiging aan de bielzen) is belangrijk.
En hoe flauwer de boog, hoe simpeler het is!

Groet,

Peter
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Ik heb ook flexrail in de baan liggen, maar niet in de schaduwstations.
Een "Atlas Railroad Super Saw" gekocht om de flex rail te zagen en dat ging goed en nauwkeurig, want met de dremel + diamandzaag maak je veel bredere zaagsnedes en dat wilde ik niet.
Maar die Atlas zaag is volledig stomp geraakt op de gewone K-rail.
Starre K-rail is van een ander, veel harder metaal gemaakt dan Flex-rail en laat zich veel lastige zagen.

Kun je de flexrail in je sachaduwstation dan niet zo leggen dat je vlak voor de wissel twee of drie 2200 kan zetten en daar de rail isoleren en een stopsectie kan maken?
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Citaat van: Kappa op zaterdag 15 januari 2022, 17:16:48

.........want met de dremel + diamandzaag maak je veel bredere zaagsnedes en dat wilde ik niet.


Maar als je na het zagen de spoorstaven naar elkaar toe schuift is een eventuele te grote sparing weer opgelost. En een isolatie lasje er tussen natuurlijk, dat doe je door ter plaatse de railschoenen weg te snijden en iets uit te hollen zodat je spoorstaven mooi in één vlak liggen. En in een boog doe je de spoorstaven versprongen zagen en vóór buigen, dan krijg je geen knik.

Maar goed: moet ik als 2railer op een Marklin forum nou uitleggen hoe je Marklin flex moet leggen?  :D :D
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 15 januari 2022, 17:52:34
moet ik als 2railer op een Marklin forum nou uitleggen hoe je Marklin flex moet leggen?  :D :D

Niemand houd je tegen  :offtopic:
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Dag Jan-Willem,

Ik heb al enkele keren gemerkt dat rails een tikkeltje open komen te staan wanneer je een flex-rail doorzaagt in een bocht. Ik plaats er gewoonlijk Peco isolatie joiners tussen om het te beperken, maar ik probeer het te vermijden als het kan. Maar de oplossing om de bocht zullen we die dan maar "grote cirkel" III, iV, V, VI, VII noemen met flex rails te maken en in het geheel te detecteren.

De oplossing om een flex-rail in veelvouden van 64,3 of 129,3 op lengte te zagen zou ik zeker voor opteren maar ik was, en dat had ik misschien bij mijn vraag moeten plaatsen, een trackplan aan het ontwerpen en rails op maat verliep niet zo eenvoudig als gewenst.

Met vriendelijke groeten,
Frank
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Citaat van: froelants op zondag 16 januari 2022, 12:09:36
Ik heb al enkele keren gemerkt dat rails een tikkeltje open komen te staan
wanneer je een flex-rail doorzaagt in een bocht.

Ja, daar exact, daarop slaat Ben's commentaar:

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 15 januari 2022, 17:52:34

  • Als je na het zagen de spoorstaven naar elkaar toe schuift is een eventuele te grote sparing weer opgelost.
  • Een isolatie lasje er tussen natuurlijk, dat doe je door ter plaatse de railschoenen weg te snijden en iets uit te hollen zodat je spoorstaven mooi in één vlak liggen.
  • In een boog doe je de spoorstaven versprongen zagen en vóór buigen, dan krijg je geen knik.

Er zijn uiteraard meer manieren dan deze 3. Het forum staat er vol mee.  :D
Maar het is tof dat een 2-railer (ex K-flex rail rijder) dat nog even oprakelt.  O:-D

Om er 2 te noemen:
-AlbertJan: drupje hete lijm aan de buitenkant tussen bielsen
-Jan22:      tijdelijk schroefje aan de buitenkant van de spoorstaaf tot de ballastlijm is opgedroogd. 

Zoek, en gij zult vinden.
Re: rechte K-rails in veelvoud van 64,3 of 129,3 mm
Citaat van: froelants op zaterdag 15 januari 2022, 10:28:28a) Ik zoek dus rechte rails die samen een lengte van 64.3 mm ...
b) of 129,3mm

c) of zie je combinatie van rechte K rails ...
d) die werkbaar is.
d) Maar wat is werkbaar? Max. 2 rails? Max. 4 rails? Afwijking niet groter dan 1 mm? of 0,5 mm?
c) Ja.
a) M2204 + M2293 = 22,5 + 41,3 = 63,8 mm -> 0,5 mm te kort.
b) M2203 + M2204 + M2208 + M2293 = 30 + 22,5 + 35,1 + 41,3 = 128,9 mm -> 0,4 mm te kort.

Persoonlijk neem ik "iets" langere rails. In dit geval: M2201 (90 mm) respectievelijk M2206, M2207 of M2200 (168,9 mm / 156 mm / 180 mm). Daar haal ik (met een slijptol) het "middenstuk" (= aantal bielsen) tussenuit.

Daarna trek ik de rails zonder railschoen een stuk naar buiten. En kort die naderhand op de gewenste lengte in.
Het eruit trekken van de rail doe je door de tegenoverliggende rail inclusief biels in een bankschroef te klemmen. En dan met toenemende kracht (dus niet met een ruk!) de rail zonder railschoen door de fixatie van de biels te trekken. Wel even tegenkracht tegen de biels geven!

P.S. De puntcontacten zijn dan elektrisch onderbroken!