Citaat van: froelants op zaterdag 15 januari 2022, 10:28:28
Ik zou bij voorkeur flex rails in de bochten willen vermijden omdat ik met massadetectie wil werken
en dat is combinatie met flex rails is soms al eens moeilijk.
Kun je de bewering uitleggen:
Wanneer (wanneer is
soms ) is massadetectie moeilijk in combinatie met flex rails
en waarom is dat zo?
Ik zie namelijk juist een groot voordeel van het gebruik van flex rails in parallelle bogen.
In een schaduwstation maakt het niet uit hoe de sporen liggen,
zolang de treinen elkaar niet kunnen schampen.
Je kunt de hart-op-hart afstand kleiner maken naarmate de radius groter is
(omdat de uitzwenking en de overhang afneemt als de radius toeneemt)
Daardoor is het wellicht mogelijk om 9 in plaats van 8 parallelle sporen in het schaduwstation te verleggen.
Met flex-rails ben je niet afhankelijk van het K-rail aanbod.
Neem 2241 (Grote bocht I), R =553,9 mm. / 30 .
Als je weet (ooit berekend) dat vanaf R=515 mm een hart-op-hart afstand van 57 mm volstaat
(als je geen type D wagons hebt, ik bedoel wagons langer dan 31,3 cm),
dan besef je dat je in standaard parallelle bogen vanaf R=515 mm. nodeloos ruimte verspilt
(aan teveel ruimte tussen de sporen).