Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wissels tekenen rocrail

Gestart door Stefan-90 donderdag 13 januari 2022, 22:53:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels tekenen rocrail
Lid sinds: 2021

offline
Wissels tekenen rocrail
Ik heb in de werkelijkheid een schaduwstation met daarin opstelsporen die paralel staan aan elkaar. Eerst heb je een linkse wissel en vervolgens meerdere rechtse wissels.

Hoe teken ik dit netjes in rocrail zodat dit er ook uit ziet als paralele banen van elkaar? Wanneer ik een wissel links en dan rechts teken kom ik niet uit.. Maar wanneer ik alleen linkse wissels teken ziet het er wel weer netjes uit, maar dan klopt het weer niet met de werkelijkheid.
Re: Wissels tekenen rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wissels tekenen rocrail
Bedoel je dit? er moet een verbindingstukje tussen zoals ernaast staat.

Re: Wissels tekenen rocrail
Maar dan teken je dus 3 x een linkse wissel. Terwijl het in werkelijkheid 1 x links is en 2 x rechts.

Dan kom je in de knoop met het schakelen van de wissel.

Re: Wissels tekenen rocrail
Ik zie in de RR tekening 1x L en 2x R
Ik had op mijn proefbaan een vergelijkbare situatie, kwestie van wissel ompolen

Ik denk dat je nog te veel op de lijn zit dat RR (of welk pakket dan ook) een representatieve weergave van de werkelijkheid moet zijn, terwijl het een logische moet zijn.
En dan is het feit of het op de tekening een L of R wissel is, niet relevant (althans in mijn optiek)

Ik moest ook wennen, lees "omdenken" bij het omschakelen van 'fact driven' (blok is bezet of niet) naar 'event driven' (trein meldt zich ergens en dan gebeurt er wat).

Re: Wissels tekenen rocrail
In die RR tekening staan 3 linkse wissels.

(bovenste plaatje 2 x linkse wissel)
(onderste plaatje 1e links, 2e rechtse wissel)


In mijn optiek is het niet meer logisch als je in Rocrail moet aangeven dat beide wissels links zijn ipv dat ze iets anders zijn. Dan kloppen je instellingen niet meer in Rocrail met de werkelijkheid. In bijvoorbeeld iTrain is het wel mogelijk om het zo te tekenen (zie 3e plaatje).

Ik snap dat jeje baanplan moet versimpelen om het in Rocrail te zetten, dus schuin neerzetten zoals in iTrain wel mogelijk is dat snap ik nog. Maar dat je wissels moet ompolen om je schema in Rocrail kloppend te krijgen is wel gek. 

Re: Wissels tekenen rocrail
Ik snap je redenering, maar wat dat betreft heeft RR wel meer eigenaardigheden.

Zo verkleurt het deel van een blok ná een bezetmelder niet als het blok bezet wordt, de ontwerper gaat er dus kennelijk vanuit dat je de bezetmelders altijd aan de uiteinden van een blok tekent.
En niet, bv, op één lijn bij een aantal parallelle sporen.
Re: Wissels tekenen rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wissels tekenen rocrail
@Rob,

Wat je beweert is niet helemaal waar, maar heeft meer te maken de spoorelementen sie aan het betreffende blok zijn toegekend.
Dit kan je handmatig corrigeren door het spoorelement aan het blok toe te wijzen.

John (VT601)
Re: Wissels tekenen rocrail
1. Weergave van 1 links wissel en dan 3 rechtse.
2. Weergave van bezet spoor tussen 2 wissels.
3. Alternatieve weergave
Re: Wissels tekenen rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wissels tekenen rocrail
Stefan,

Of je in je spoorplan nu linkse of rechtse wissels tekent is totaal niet relevant voor de functionaliteit.
het spoorplan is slechts een schematische weergave van je baan waarin alleen de relaties tussen blokken er toe doen.

dat I-train keurige afbuigende wissels heeft (als plaatje) en RR een wisselend geel vlakje maak voor de werking niks uit.
de Router zet na het automatisch aanmaken van alle routes (van blok naar blok), waarin ook de wissels worden opgenomen, het gele vlakje vanzelf in de juiste stand (rechtdoor of afbuigend)

na het aansluiten van de wisselaandrijving kontroleer je of de wisselstand overeenkomt met je baanplan, zo niet dan geef je aan dat
de aansluiting geïnverteerd moet worden. (of je kruipt onder de baan om de draadjes te verwisselen)

Re: Wissels tekenen rocrail
Bedankt AlbertG   dit is inderdaad de manier die het meest overeen komt met de werkelijkheid! Het kan soms zo simpel zijn  :D
Re: Wissels tekenen rocrail
Hier heb ik mij nog nooit om bekreund. Gewoon leuk getekend hoe het er schematisch uit ziet. En dan de stand checken. Met servo's moet ik soms ook in RR de geïnvesteerde optie kiezen omdat ik het soms niet goed afgesteld krijg. De uitslag, lengte van het verenstaaltje, en nog meer gepriegel maken dat ik er soms maar kies voor 'draden omkeren' in de computer. Die gaat daar heel ontspannen mee om. Dus, links en rechts is maar een beperkt begrip.

Groet,

Peter
Re: Wissels tekenen rocrail
Ik heb het wel graag kloppend. Daarnaast zijn mijn wissels goed aangesloten, ik heb 3 aderige kabels naar de wissels lopen, dus ze zitten altijd goed aangesloten.

Groot voordeel als je dit kloppend houd is het minder werk is om een overstap te maken naar een ander softwarepakket. En ik hou graag die vrijheid.
Re: Wissels tekenen rocrail
Ik denk dat er in mijn hoofd een soort van kortsluiting ontstaat als ik linkse en rechtse wissels andersom ga afbeelden.
Maar de mogelijkheid is er.

Re: Wissels tekenen rocrail
Niet bang zijn... Die kortsluiting in je hoofd is echt alleen in je hoofd. RocRail interesseert alleen de mogelijke rijweg. Ik vind de symbooltjes haast genderneutraal;  ik zie haast niet of het links of rechts is, maar dat zal wel aan mij liggen.

Groet,

Peter
Re: Wissels tekenen rocrail
Volgens mij is het de kunst om van iets wat geen probleem is toch een groot probleem te maken, en er dan oeverloos over door bomen (zeiken).

Groetjes.