Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak

Gestart door Gertjan H donderdag 13 januari 2022, 14:23:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Nav een topic over de Vollmer modellen bedacht ik me dat ik mijn vraag hier ook wel kan stellen.

Ben bezig met de bouw van Kibri model (3)9848, volgens omschrijving ene kantoorgebouw o.a gebruikt icm de mijnwerk gebouwen.
Nu zijn de bouwinstructies van Kibri vaak erg summier en ook bij dit pakket kom ik er niet helemaal uit.
Maar mogelijk heeft iemand op het forum dit gebouw al eens gemaakt en weet hoe het moet: het gaat om het dakdeel tussen de beide gebouwhelften. Het zijn eigenlijk 2 ongeveer identieke delen die aan elkaar zijn gezet, met elk een eigen dakdeel. Tussen beide dakdelen zit echter nog een spleet die afgedicht moet worden en ik kan niet goed zien hoe dit zou moeten.

Iemand ervaring (de tekening is onduidelijk op dit punt).

gr. Gertjan
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Volgens mij met onderdeel 34 volgens de tekening.
Deze staat hoog in de tekening maar het lijntje loopt naar beneden volgens mij tussen de 2 dak delen.
Niet dat ik hem gebouwd heb maar dat haal ik uit de tekening een pdf op internet.
Je moet hem zelf volgens de tekening op maat maken de lengte staat er bij dus kun je het na meten of het klopt.


Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Ik heb even wat foto's bijgevoegd van de situatie. De eerste laat de spleet zien tussen de 2 dakhelften die moet worden afgedekt. Johan dank voor jouw zoekwerk. Het idee van nr 34 had ik idd ook uit de tekening gehaald, maar vond dit wat vreemd, want dit is eigenlijk de daklijst die bovenlangs de topgevel aan de voorkant moet worden geplaatst (er zitten ook inkepingen in). Maar er is royaal voorzien in onderdeel 34, dus misschien op meerder plaatsen in te zetten.
De 2e foto geeft weer hoe dit er uit zal zien (nog niet op maat geknipt). Het kan wel, maar ik vind het wat lomp.

gr. Gertjan
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
heb je geen halve maan profiel dat je daar kan toepassen ? Ziet er dan uit als een dakgoot tussen de 2 delen of een groef in het midden proberen te maken.
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Dank Anton. die had ik niet gevonden. Wel allerlei andere foto's, maar steeds van de zijkant of naar boven genomen en niet van het dak.
Deze bouwer heeft idd bouwdeel 34 gebruikt, maar ik zag dat hij wel een andere 'fout'  heeft gemaakt, nl de dichte ramen op de benedenverdieping aan de kant zonder brandtrap hadden eigenlijk op de plek van de ramen bij/achter de brandtrap moeten zitten.
@ Johnny: ik zal eens kijken in al mijn dozen met 'afval' stukjes of er iets bruikbaars bij zit.

gr. Gertjan
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bouw Kibri (3)9848: probleem afwerking dak
mss gewoon al zwart/grijs schilderen zo al een grote verandering zijn omdat het dan kleiner lijkt.