Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden

Gestart door antonv donderdag 13 januari 2022, 10:54:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
'k Had dit eerst geplaatst in een ander topic met de bedoeling de topic starter eens iets anders aan te bieden, een beetje out of the box thinking, maar wellicht  is het beter dit een afzonderlijk draadje nog wat verder uit te werken, er is altijd wel iemand mee gediend  ;)
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Alhoewel ik weinig tijd heb is een beetje tekenen af en toe een leuke ontspanning en dus pas ik het ontwerpje tussen de soep en de patatten af en toe een beetje aan.
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
3D plaatjes om een idee te geven hoe het er ongeveer zou kunnen uit zien:
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
hoe geraak je in de middenzone, met trapje over het lage gedeelte?
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Afhankelijk van hoe oud je bent, er onder of er over 😉
Voor mij zou het er onder zijn, maar dan wel met de baan op redelijk grote hoogte.
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: antonv op donderdag 13 januari 2022, 11:07:37
tussen de soep en de patatten

Ik heb deze uitdrukking geleerd van mijn Vlaamse collega's. Ik ben benieuwd hoeveel van mijn landgenoten dit begrijpen  :) :P
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Hoe noemen jullie dat dan, een vluggertje 😉
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
In een verloren kwartiertje, als je even tijd (over) hebt
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
En een reactie op het interessante baanplan zelf:
- als je toch een opening in het midden creëert, kun je dan niet beter volledig langs de wand bouwen. Daarbij max 80cm diepte aanhouden, behalve bij de holle klimspiraal.
- de 3 opstelsporen in het goederen emplacement liggen erg dicht tegen elkaar. Gaat dat werken?
- ik mis een aankomst/vertrek spoor voor goederentreinen. Zou ik met een Engels wissel in het verlengde van het uithaal spoor plaatsen als 4e stationsspoor
- met 2 perrons kun je 3 sporen bedienen, nu heb je nog een derde perron getekend. Lijkt me overbodig
- kopspoor in het station zou ik omdraaien zodat een trein niet hoeft kop te maken richting berg station
- plaatsing van perron in berg station tov stationsgebouw vind ik onlogisch
- inhaal spoor in klimspiraal, gaat dat wel goed? Ik zou een inhaalspoor plaatsen op de helling baan richting klimspiraal
- verdekte kopsporen ben ik geen fan van

Welke railsoort heb je gebruikt voor je tekening?
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Ik ben het met een groot deel van je opmerkingen eens hoor, maar zoals gezegd, dit is rap rap getekend op de beschikbare plaats van een forumlid dat hulp vroeg en ik weet niet eens hoe zijn kamer er uit ziet...
Ik probeer mensen eens out of the box te doen denken, dus het gaat hem helemaal niet over de details maar over het principe.
Alles moet dus nog verschoven en/of aangepast worden, dit is niet meer dan een draft versie om te tonen wat het zou kunnen worden, voor mij heeft het totaal geen zin dit verder uit te werken. Ik had het even goed met potlood op papier kunnen schetsen, meer is het niet.
Dat was de basis: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87347.msg1454162#msg1454162
Over verborgen kopsporen heb ik een andere mening: voor treinstellen is dat ideaal, die kunnen dan gewoon terug keren naar waar ze van kwamen zonder te keren, het heeft zelfs geen zin die te forceren om een rondje te rijden.
Het inhaal spoor in de bovenste klimspiraal kan dienst doen als schaduwstation voor een railbus die over en weer rijdt naar het kopstation, die hoeft dan niet altijd naar beneden te rijden. Niettegenstaande er boogwissels gebruikt worden in een helling zullen er zeker gen problemen optreden omdat wissels en aansluitende rails perfect in hetzelfde (schuine) vlak liggen.
Ik heb getekend met C-rails, maar zoals al gezegd ik had het evengoed met potlood kunnen doen  ;)
 
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Ik vind het idee van dit plan wel sterk  :thumbup:
Re: Klein baantje met veel mogelijkheden
Omdat ik zo graag teken er toch nog een beetje aan gesleuteld.
De ene zal het beter vinden, de andere misschien net iets minder, maar ik ben er nu wel tevreden mee, 't is toch niet voor mijzelf ;)

Er zijn nog ontelbare varianten van te maken of iets compleet anders, enkel de fantasie begrenst wat kan en niet de beschikbare plaats zoals velen denken, ook op kleine oppervlaktes is zonder alles vol te leggen oneindig veel mogelijk. 

Ik blijf er nu af, als iemand anders zich geroepen voelt om er nog iets aan te verbeteren of gewoon te veranderen, ga je gang.
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Ik zie dat je veel slanke wissels hebt toegepast. Uit je laatste post kan ik niet halen of je overal de aansluitstukjes 24071 hebt toegepast. In eerdere Posts zie ik ze niet overal terug. Dat kan, maar dan moet je wel gaan zagen. Ook al is het een fictief ontwerp, zagen op een 5-10 plekken vind ik niet realistisch
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Blijft leuk, allemaal. Je zou dit ook nog als dubbeldeks lay-out kunnen uitvoeren.
En over logische of onlogische sporenplannen gesproken: er is een special van MiBa (meen ik) waar kleine eindstations uit de echte wereld worden besproken. Het is soms haast krankzinnig. Er was een situatie waar drie diesellocs nodig waren om twee treinen van ieder een paar rijtuigjes lang, in het stationnetje te krijgen en weer te laten vertrekken, met veel heen en weer geschuif over de paar spoortjes waar men over kon beschikken.
Een timesaver puzzel in het echt. Met het idee: leuk om na te bouwen.

Het is in elk geval veel leuker, vind ik, dan de achtbanen of spaghettischotels die geregeld de revue passeren en 'zo veel rijmogelijkheden' zouden hebben, maar feitelijk niks meer bieden dan rondjes rijden. Maar iedereen beleeft deze hobby op zijn manier!

Groet,

Peter
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: bigboynl op zondag 16 januari 2022, 08:17:08
... kan ik niet halen of je overal de aansluitstukjes 24071 hebt toegepast...maar dan moet je wel gaan zagen.... zagen op een 5-10 plekken vind ik niet realistisch
Ah, dat is voor mij een evidentie dat je constructie materiaal moet op maat maken, waarom dan ook geen rails?
De dragende structuur voor je modelbaan is toch ook volledig opgebouwd met op maat gezaagd hout? Sterker nog, in het hele huis waar de modelbaan staat is alles versneden en verzaagd, stenen, aluminium, hout, koper, zink, glas, echt alles, je kunt je toch geen huis voor stellen dat volledig zou opgebouwd zijn uit standaard materialen zonder enige aanpassing?
Wat houdt het op maat maken van een plastieken railtje dan nog uit? Er moet zelfs niet gezaagd worden, even tegen de schuurband of schuurschijf steken om een paar millimeter plastiek bedding weg te halen is voldoende.
Ik ben zelfs niet van plan ook maar 1 passtukje te kopen, alles zal verzaagd worden van de goedkoopste standaard railstukken. Dat deed ik al met M-rail vele jaren geleden. En dat doe je flex rail toch ook, die moet je dan zelfs nog in vorm houden.
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 16 januari 2022, 08:51:24
Een timesaver puzzel ...
Een timesaver boeit mij ook maar is mij dan weer net iets te beperkt, daar kan eigenlijk behalve gerangeerd niet meer op gereden worden.
Maar ik streef er wel naar om ook op de allerkleinste baantjes een mogelijkheid tot rangeren te voorzien, liefst met een van de hoofdbaan gescheiden rangeerterrein(tje) waar treinen uit elkaar gehaald en weer samengesteld kunnen worden, 2 opstelsporen en daar tegenover een uittrekspoor zijn daarvoor voldoende en daar is nagenoeg altijd plaats voor.
Verder voorzie ik liefst een kopstationnetje waar de locs moeten omlopen, en die dan op een andere plaats weer moeten omlopen of via een keerlus kunnen terugkeren, dan heb je aan 1 keerlus genoeg en kan het zelfs zonder.
Verder streef ik er altijd naar, ook op de kleinste baantjes een verdwijnende trein te vervangen door een andere via een verborgen inhaalspoor of schaduwstation. Als er dan meerdere treinen rijden valt het nauwelijks op dat er uiteindelijk toch maar rondjes gereden worden, er moet gewoon afwisseling genoeg zijn. Ik gruw van een trein die in 1 ruk een rondje rijdt, soms is de laatste wagon nauwelijks uit het station of de loc rijdt al langs de andere kant het station binnen..
180° bochten volledig in het zicht vind ik ook een afknapper...
En als je dan nog de moeite doet de standaard railgeometrie helemaal over boord te gooien door rails aan te passen kun je op de kleinste oppervlakten leuke baantjes bouwen waar heel veel op te doen is.
En omdat op kleine baantjes enkel korte treinen rijden is het vaak zelfs mogelijk zichtbaar enkel slanke wissels te gebruiken.

Als je op dit baantje hier een aantal treinen geautomatiseerd laat rondrijden als 'achtergrond' beweging is er nog werk voor 2 om alles manueel te bedienen: 1 bediener van het rangeerterrein en 1 bediener van het over en weer rijden met de pendeltreinen.
Ideaal als ouder-kind baantje (om genderneutraal te blijven  ;)).
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: antonv op zondag 16 januari 2022, 09:11:17

Ah, dat is voor mij een evidentie dat je constructie materiaal moet op maat maken, waarom dan ook geen rails?


Omdat dit baanplan dient als voorbeeld om een ander een "out of the box" baanplan te bieden, had ik standaard rails verwacht. Niet iedereen is bedreven in het zagen van C-rails. "speeltmettreintjes" laat zien dat er heel creatieve oplossingen met de standaard C-rails mogelijk zijn.
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Ik geloof dat je out of the box verkeerd interpreteert...
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Ik zie vaak dat de uitdrukking vaak verkeerd wordt geschreven.
Het gaat hier om 'outside the box' denken. Je moet dus niet vanuit de doos denken, maar er helemaal uitstappen en dan pas gaan denken. Out of the box is een variant op plug and play. Het is wat het is en doet alleen wat het moet.
Maar dat terzijde.

Voorts kan ik mij goed vinden in je manier van denken over de ontwerpen, Anton.
Voorheen presenteerde Märklinmanus hier ook allerhande leuks.
Desondanks grijpen veel mensen nog steeds naast erg zichtbare rondjes om de kerk, nogal hoekig ogende railplannen (90 of 180 graden bogen die goed in het zicht liggen) en zichtbare keerlussen, want het is 'belangrijk dat je trein kan keren'. Vind ik ook, maar wel graag uit het zicht. Anders: netjes omlopen!  Of gewoon pendelen.

Anderzijds is het voor mij ook: ieder zijn meug! En leve de vrijheid....

Groet,

Peter
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Ik heb het niet over out-of-the-box, dat gaat over standaard materialen, maar over out-of-the-box-thinking, en dat gaat over creatieve ideeën, het tegenovergestelde van hokjes-denken: https://www.vocabulary.com/dictionary/out-of-the-box%20thinking
Ik schrijf dus helemaal niks verkeerd maar het wordt verkeerd begrepen.
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Er zijn blijkbaar verschillende interpretaties mogelijk https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Out-of-the-box
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Maar dat zeg ik toch..
Out-of-the-box heeft niks te maken met out-of-the-box-thinking, het eerste gaat over materialen, het tweede over creatief denken.
Blijkbaar moeilijk te accepteren...
Die eigenaardigheden komen toch ook voor in het Nederlands, denk eens aan bedelen, dat kan in zijn zinsverband zowel hulp vragen als uitdelen betekenen, ook precies het omgekeerde 😉
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
De verwarring komt doordat hier twee termen door elkaar gehaald worden:

1. Out of the box.
2. Thinking outside the box.

Geschreven lijkt het bijna hetzelfde, maar het zijn twee verschillende termen, niet slechts één met verschillende interpretaties. Ik denk dat de verwarring komt doordat Anton het over 'out-of-the-box-thinking' heeft, terwijl hij 'outside-the-box-thinking' bedoelt. Omdat 'out-of-the-box-thinking' niet bestaat, laat de ene lezer onbewust het woord 'thinking' weg terwijl de ander 'outside' in plaats van 'out' leest.

Hopelijk is hiermee de verwarring opgelost, dan kunnen we het weer over anton's ontwerp hebben.
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 19 januari 2022, 08:06:00
Omdat 'out-of-the-box-thinking' niet bestaat..
Dus dat bestaat niet: https://www.vocabulary.com/dictionary/out-of-the-box%20thinking?
Ik heb een hele beroepsloopbaan in engineering gewerkt en de term duizenden malen gehoor en gebruikt en iedereen begreep elkaar. Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Engelsen, Amerikanen, Chinezen wisten allemaal direct waar het over ging. Geen een, werkelijk geen een, zei outside-the-box-thinking...
En omdat er hier een paar dat niet (willen?) begrijpen zou het niet bestaan?
Ernstig blijven he  ;)
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Kunnen we weer terug naar het onderwerp?
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
 @citaat Ja hoor.  ;)
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: AlbertG op woensdag 19 januari 2022, 10:05:43
Kunnen we weer terug naar het onderwerp?
Ja, doe maar, waar wacht je op?  ;)
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Op een creatief plug and play baanplan zonder gezaag in C-rails
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
@bigboynl, je zit een aardig baanontwerp topic te frustreren met gezeur, beetje jammer toch. Wees een big boy en ga mee doen zou ik zeggen..... ;)
Re: Klein (C-rail) baantje met veel mogelijkheden
Citaat van: bigboynl op donderdag 20 januari 2022, 08:56:04
Op een creatief plug and play baanplan zonder gezaag in C-rails
Als je nu nog niet door hebt dat onaangepaste C-rail bedoeld is voor vloerbaantjes voor kinderen en er zonder minieme aanpassingen aan de rails niets creatiefs mee te doen valt ga ik hier geen energie meer insteken.
Bigboy, gedraag je toch niet als een litte boy...
Ik ga nog 1 ding voorstellen, zaagt makkelijker dan plastiek en is misschien meer iets voor jou, en dan ben ik hier weg, salut en de kost!