Citaat van: BlikkenTinus op zondag 16 januari 2022, 08:51:24
Een timesaver puzzel ...
Een timesaver boeit mij ook maar is mij dan weer net iets te beperkt, daar kan eigenlijk behalve gerangeerd niet meer op gereden worden.
Maar ik streef er wel naar om ook op de allerkleinste baantjes een mogelijkheid tot rangeren te voorzien, liefst met een van de hoofdbaan gescheiden rangeerterrein(tje) waar treinen uit elkaar gehaald en weer samengesteld kunnen worden, 2 opstelsporen en daar tegenover een uittrekspoor zijn daarvoor voldoende en daar is nagenoeg altijd plaats voor.
Verder voorzie ik liefst een kopstationnetje waar de locs moeten omlopen, en die dan op een andere plaats weer moeten omlopen of via een keerlus kunnen terugkeren, dan heb je aan 1 keerlus genoeg en kan het zelfs zonder.
Verder streef ik er altijd naar, ook op de kleinste baantjes een verdwijnende trein te vervangen door een andere via een verborgen inhaalspoor of schaduwstation. Als er dan meerdere treinen rijden valt het nauwelijks op dat er uiteindelijk toch maar rondjes gereden worden, er moet gewoon afwisseling genoeg zijn. Ik gruw van een trein die in 1 ruk een rondje rijdt, soms is de laatste wagon nauwelijks uit het station of de loc rijdt al langs de andere kant het station binnen..
180° bochten volledig in het zicht vind ik ook een afknapper...
En als je dan nog de moeite doet de standaard railgeometrie helemaal over boord te gooien door rails aan te passen kun je op de kleinste oppervlakten leuke baantjes bouwen waar heel veel op te doen is.
En omdat op kleine baantjes enkel korte treinen rijden is het vaak zelfs mogelijk zichtbaar enkel slanke wissels te gebruiken.
Als je op dit baantje hier een aantal treinen geautomatiseerd laat rondrijden als 'achtergrond' beweging is er nog werk voor 2 om alles manueel te bedienen: 1 bediener van het rangeerterrein en 1 bediener van het over en weer rijden met de pendeltreinen.
Ideaal als ouder-kind baantje (om genderneutraal te blijven
).