Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?

Gestart door GregBem81 maandag 17 januari 2022, 21:10:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2021

ICE collector.

offline
Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Hi! Ik heb recent een topic aangemaakt voor wie mijn nieuw project wil volgen maar wellicht kan ik hier nog wat tips bekomen om mijn getekend project nog te finetunen? Ik heb 2/3e van de rails al binnen, en wil asap de laatste bestelling plaatsen om alle rails binnen te hebben.
Moet in anyrail de hoogtes nog instellen maar verder ben ik best wel overtuigd van mijn ontwerp, wellicht veranderd er nog wel eea in de praktijk...  O:-D

Hierbij de twee tafels die door een brug verbonden zijn:


Tafel Zuidkant by gregory van den bemden, on Flickr


Tafel Noordkant by gregory van den bemden, on Flickr
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Hi Gregory,

Tips om te fine tunen?  Die heb ik niet. Als je hiervan overtuigd bent, moet je het uitvoeren.
Op mij komt het over als nogal veel. Railspaghetti, waarvan het doel me niet zo helder is. Of gaat het erom zo veel mogelijk treinen tegelijk te laten rijden via zoveel mogelijk sporen? Dat gaat prima, zo te zien.
In dat geval is alleen de bereikbaarheid nog een zorg. Maar als je lenig en slank  genoeg bent, zal het nog wel gaan.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen bij de realisatie.


Succes!

Peter
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Misschien moet je de tekeningen wat uit elkaar halen.
Zo vind ik het niets en kan ik er geen touw aan vast knopen.
Wat is het thema?
Zijn er schaduwstations?
Zo maar wat vragen.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Hoewel je heel veel ruimte hebt, zie ik bochten R1 liggen (24130, 24671, 24672). Bijna al het rollende materiaal van Märklin kan dat in principe wel aan, maar er zijn uitzonderingen, en juist de recente modellen van de ICE 4 (o.a. 39714 en 39716) hebben een kleinst bereidbare boogstraal van 437,5 mm. Als het mijn baan zou worden, zou ik helemaal geen R1 gebruiken. Als je het toch wilt, moet je dat beperken tot trajecten waar de ICE's toch nooit komen. Bij de zichtbare sporen kan zoiets bijvoorbeeld bij rangeersporen of bij een depot, of bij een enkelspoors lokaaltraject. In een schaduwstation kan het bijvoorbeeld bij een deel van de opstelsporen, dan moeten de ICE's de andere maar gebruiken. Daarvoor moet je het echter wel zo ontwerpen dat ze onderweg nergens wissels 24671/672 tegenkomen op bij die opstelsporen te komen.

Iets heel anders is dat een groot deel van de rechte trajecten evenwijdig aan de rand van de baan ligt. Dat oogt nogal statisch. Hier en daar wat meer diagonaal ziet er wat realistischer uit, zelfs al is het maar een paar graden. Maar uiteindelijk is dit een kwestie van smaak, verder maakt het niet uit.

Tenslotte een detail: ik zie op enkele plaatsen meegebogen slanke wissels, netjes volgens de voorbeelden van Märklin met een heleboel bochten 24315. Het kan echter met minder. Sommigen gebruiken ze zelfs helemaal niet, maar slijpen gewoon een stukje berm af van andere rails. Zo ver ga ik niet, maar ik gebruik andere patronen dan Märklin. Vooral als je twee of meer van die wissels combineert, scheelt dat nogal. Hieronder voeg ik een paar voorbeelden bij. Daar waar gele bochten liggen, mag je eventueel ook krappere gebruiken, in plaats van de groene eventueel ruimere.

Aan de hand van jouw plaatjes is het overigens lastig om het geheel goed te overzien. Zodra je hoogtes hebt ingesteld, zou je het Anyrail bestand als bijlage bij een post kunnen toevoegen, dan kunnen geïnteresseerden het met de gratis demo-versie van Anyrail bekijken.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Het is een ambitieus project.

Als ik je foto's zo bekijk (die zeggen me meer dan de tekeningen) ben je bezig op het nul-niveau, en volgt er nog van alles in de opbouwfase. Op dat niveau vind ik een statisch ogende baan niet erg.
Juist handig om zoveel mogelijk sporen neer te leggen.

Meerdere parallelle sporen in de bocht is iets waar C-rails zich niet zo goed voor leent.
Ik ben meer van de flex-rails (maar ja, daarom bouw ik met K-rails en Peco om maar iets te noemen).
Het voordeel daarvan is dat je het Profiel Vrije Ruimte en de hart-op-hart afstand per radius zelf uitrekent, uitgaande van een bepaalde minimum straal.

Die minimum straal ligt bij mij hoger dan R1 (maar lager dan R2) omdat ik ben uitgegaan van de minimum draaicirkel van het meest problematische voertuig in mijn bezit. Waar mogelijk begint mijn radius vanaf R=515 mm omdat vanaf daar hart-op-hart afstanden van 57 mm zijn te verwezenlijken (met mijn wagenpark).

Wat je met flexrails makkelijk kunt verleggen, kan een geroutineerde M-rails of C-rails rijder met stukjes rechte rails tussen de gebogen rails ook bereiken. Het vergt wat meer ervaring en wat meer kleine stukjes rails. Maar het kan. Ik zou daar dan ook voor gaan, en die hele R1-boog schrappen.

Uit je andere draadje dit overzicht:

Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Wellicht zou je in 2 zichtbare niveaus kunnen werken. Mijn suggestie zou zijn:

- Een mooi langgerekt station op niveau 1
- Een "paradestrecke" in een hele flauwe boog op niveau 2, al dan niet over een brug over een glooiend landschap (denk aan het traject naast de A3)
- Aan de andere zijde van de tafel kun je dit omdraaien, waarbij je bv een wat groter kopstation op niveau 1 kunt maken, niet voor de ICE, en opnieuw een mooi paradetraject, maar nu op niveau 0 (bijv. langs een rivier).
- Truc is om achter de schermen het schaduwstation te maken icm de mogelijkheid tot keren, zodat de treinen terugkomen uit dezelfde richting.

Kijk eens naar banen zoals bijv. Porsche Traumwerk, of vele Brandl-banen. Dat zijn geen spaghetti-banen zoals hetgeen je nu voor ogen hebt. Wanneer je zoveel tijd en geld wilt gaan besteden in 1x, dan ook maar meteen goed 👍.

Succes!

Groeten,
William
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Nee 24671 is een R1 straal. Afmeting komt overeen met een 24130 + 24077.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
 @citaat

Klopt helemaal, ik was in de war met een andere wissel... Ik heb dit inmiddels verwijderd uit mijn bijdrage  :thumbup:. Als je wil, kunnen we onze 2 bijdragen hierover ook zelf verwijderen, of laten verwijderen, dat ruimt weer op in het draadje  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Met wat je toont en vertelt is het onmogelijk tips te geven, ik zie inderdaad 262m rails liggen maar kan er echt niks aan vast knopen...
Wat is je bedoeling? Kun je niet wat zaken aanduiden op je plan, waar is het station, wat is schaduwstation, welke sporen zijn zichtbaar, welke zijn verborgen? Wil je tussen 2 stations over en weer rijden. Wil je rangeren?
Enfin, we weten eigenlijk niks.
Om toch een tip te geven: begin wat kleiner...
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Anyrail biedt je de mogelijkheid om een plan in "lagen" te tekenen. Doe dat dan ook. Deel je plan in in lagen van 8 of 10cm en teken deze apart in Anyrail. Of maak lagen voor de diverse onderwerpen zoals ICE Strecke, lokaallijn, goederenlijn, schaduwstation etc. Dat maakt het gehele stukken overzichtelijker. Voor voorbeelden zie mijn topic Baanbouw Rehausen. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75417.0
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Laat ik 1 stap verder gaan:

Dit zou ik nooit doen, en wel hierom ....

Het kost je optimale parallelle bogen om deze sporen aan de buitenzijde te leggen.
Als je deze kopsporen aan de binnenkant legt, dan kun je de bogen verder optimaliseren.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2021

ICE collector.

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Bedankt allemaal, tot nu toe inderdaad erg bruikbare tips!! :important:

Ik zal eens kijken om komende dagen de tekening ook duidelijker te maken in anyrail. Heb daar al de verborgen rails zo aangegeven maar dat is op de foto niet zo duidelijk.
Wel jammer van de R1 rails... Had gedacht dat deze eventueel in een spiraal of verborgen nog wel van pas konden komen...
helemaal niet bij stilgestaan dat er treinen zouden zijn die er überhaupt niet overheen kunnen?! 8o

Ik lees net in de handleiding van de ICE4 dat 360mm de kleinste radius is om te berijden... :help:
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Met alle respect, maar een ICE is een hoge snelheidstrein en die vraagt om mooie lange flauwe bogen.
Op die grote tafel is dat zeer goed mogelijk. Beter wat minder rails en je baan aanpassen dan een ICE door R1 loodsen.
Dat is echt geen gezicht en zeker niet als het in het zicht is.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Het zijn met name wagons en treinstellen(de echte 1/87 modellen)die moeite hebben met R1 360mm daarom is het advies gebruik R2 437,5.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Ik vrees dat je de R1 ook niet in de helix moet plaatsen. Zeker redelijk lange rijtuigen, zoals jij van plan bent om mee te gaan rijden, moet je meer ruimte geven. Er is straks vast iemand die daar wel gebruik van maakt en ja, ook dat heeft weer te maken met stijgingspercentage, maar mijn ervaring is dat die radius niet te doen is.

Verder ben ik het ook wel met Jan22 eens mbt zijn opmerking over flexrails. Zelf maak ik in het zichtbare deel tzt ook gebruik van Peco en met flexrails kun je hele mooie flauwe bochten maken. Aan de andere kant, ICE's rijden over HSL en dat is misschien weer wel een voorbeeld konijnen gaten waar een trein uitschiet naar een andere buis 😉
Groet Dennis
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Citaat van: GregBem81 op dinsdag 18 januari 2022, 22:20:51Ik lees net in de handleiding van de ICE4 dat 360mm de kleinste radius is om te berijden... :help:

Daar heb je gelijk in. Ik had alleen op de site gekeken, nu zie ik pas dat Märklin zichzelf tegenspreekt. In de beschrijving van diezelfde ICE 4 staat namelijk "Kleinst bereidbare boogradius 437,5 mm". Daardoor weet ik ook niet meer wat juist is. Maar ook als de huidige Märklin ICE's allemaal R1 aan kunnen, raad ik dat toch af. Je weet maar nooit wanneer Märklin met een ICE komt die wél correct op schaal 1:87 is, en daardoor écht niet meer door R1 kan. En er zijn ook andere fabrikanten. En je hebt ruimte zat om die bochten R1 te vermijden.

Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
De ruimte die je hebt vind ik fantastisch (zoals al aangegeven in het baan-bouw topic). Het voorliggende railplan spreekt mij echter totaal niet aan, maar dat is uiteraard persoonlijk. Inhoudelijk sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen (o.a. Peter, Martin, Anton). Misschien gaat een meer lagen plaatje iets meer duidelijkheid geven, maar dat gaat waarschijnlijk niet veel afdoen aan de logica van het plan. Ik mis het idee, maar dat komt mogelijk ook omdat het nog niet gegeven is ? (behalve dat het een modern tijdperk is en er met lange ICE treinen wordt gereden).

Maar ik ben wel benieuwd, dus zal e.e.a gaan volgen.

gr. Gertjan
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Om mijn beschrijving te visualiseren:

https://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=232181

Hier voelt een ICE zich thuis. Lijkt me heerlijk om in een relaxte stoel te kijken hoe mijn ICE's door een dergelijk landschap "flitsen". Alleen hele flauwe bogen en alle scherpe/ haakse bochten helemaal uit het zicht.

Ook in dit draadje (eerste pagina nochtans) zijn mooie foto's te vinden:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56132.0

Voorbeeld van een flauwe boog vind je hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56132.msg999822#msg999822), alleen zou ik die in jouw geval over de gehele lengte doortrekken (met K-rails of zelfgemaakte flex-C rails).

Wanneer je dit op niveau 1 zou doen, en een mooi station of niveau 0, of andersom (op de andere tafel), denk ik dat je een hele mooie baan kunt maken. Zelfs een kopstation is mogelijk: het gaat namelijk voornamelijk om treinstellen, dus geen problemen met het omlopen van locs. Dat kan echter nog altijd gebeuren op het voorliggende rangeergebied.

Ik zie het helemaal voor me, maar dan zie ik dus zeker geen spaghetti zoals jij die getekend hebt. Maar hé, feit is: het belangrijkste is dat JIJ er blij van wordt  ;)!

Groeten,
William

Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Mocht je wel flauwe bogen willen, maar niet met flexrail aan de slag, dan kun je ook bogen leggen met R9 (gecombineerd met R4 en R5).

Hieronder mijn baanplan en wat oude foto's. Misschien heb je er wat aan?
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Lid sinds: 2021

ICE collector.

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tips?
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 18 januari 2022, 22:41:12
Met alle respect, maar een ICE is een hoge snelheidstrein en die vraagt om mooie lange flauwe bogen.
Op die grote tafel is dat zeer goed mogelijk. Beter wat minder rails en je baan aanpassen dan een ICE door R1 loodsen.
Dat is echt geen gezicht en zeker niet als het in het zicht is.

Thx martin, voor alle duidelijkheid, er lag geen enkele R1 of zelfs R2 bocht in het zicht!
Alleen uitzonderlijk R3 maar vooral R4, 5 en 9!
De spiralen en bochten uit het zicht waren soms in R1, ben nu aan de slag aan het gaan om deze om te zetten naar R2/3.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 18 januari 2022, 06:33:40
Wellicht zou je in 2 zichtbare niveaus kunnen werken. Mijn suggestie zou zijn:

- Een mooi langgerekt station op niveau 1
- Een "paradestrecke" in een hele flauwe boog op niveau 2, al dan niet over een brug over een glooiend landschap (denk aan het traject naast de A3)
- Aan de andere zijde van de tafel kun je dit omdraaien, waarbij je bv een wat groter kopstation op niveau 1 kunt maken, niet voor de ICE, en opnieuw een mooi paradetraject, maar nu op niveau 0 (bijv. langs een rivier).
- Truc is om achter de schermen het schaduwstation te maken icm de mogelijkheid tot keren, zodat de treinen terugkomen uit dezelfde richting.

Kijk eens naar banen zoals bijv. Porsche Traumwerk, of vele Brandl-banen. Dat zijn geen spaghetti-banen zoals hetgeen je nu voor ogen hebt. Wanneer je zoveel tijd en geld wilt gaan besteden in 1x, dan ook maar meteen goed 👍.

Succes!

Groeten,
William

Bedankt Wiliam, goede tips, in zeker opzicht ook wel wat ik heb toegepast hoor. Ruimte is groot maar ook niet mega groot voor lange treinen ook te kunnen laten rijden. Leuk idee om een kopstation op de kleine tafel te maken want daar heb ik niet de ruimte om aan beide kanten te draaien!
Schaduwstation had ik onder de berg op de korte tafel, en voorzie ook dat ik (wanneer de treinen zich zouden opstapelen, ik op -1 nog steeds kan uitbreiden.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 19 januari 2022, 00:19:48
Citaat van: GregBem81 op dinsdag 18 januari 2022, 22:20:51Ik lees net in de handleiding van de ICE4 dat 360mm de kleinste radius is om te berijden... :help:

Daar heb je gelijk in. Ik had alleen op de site gekeken, nu zie ik pas dat Märklin zichzelf tegenspreekt. In de beschrijving van diezelfde ICE 4 staat namelijk "Kleinst bereidbare boogradius 437,5 mm". Daardoor weet ik ook niet meer wat juist is. Maar ook als de huidige Märklin ICE's allemaal R1 aan kunnen, raad ik dat toch af. Je weet maar nooit wanneer Märklin met een ICE komt die wél correct op schaal 1:87 is, en daardoor écht niet meer door R1 kan. En er zijn ook andere fabrikanten. En je hebt ruimte zat om die bochten R1 te vermijden.

Ok dat is gek, ik ga de R1 schrappen inderdaad, ff op safe! :thumbup:

Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 18 januari 2022, 23:05:22
Ik vrees dat je de R1 ook niet in de helix moet plaatsen. Zeker redelijk lange rijtuigen, zoals jij van plan bent om mee te gaan rijden, moet je meer ruimte geven. Er is straks vast iemand die daar wel gebruik van maakt en ja, ook dat heeft weer te maken met stijgingspercentage, maar mijn ervaring is dat die radius niet te doen is.

Verder ben ik het ook wel met Jan22 eens mbt zijn opmerking over flexrails. Zelf maak ik in het zichtbare deel tzt ook gebruik van Peco en met flexrails kun je hele mooie flauwe bochten maken. Aan de andere kant, ICE's rijden over HSL en dat is misschien weer wel een voorbeeld konijnen gaten waar een trein uitschiet naar een andere buis 😉
Groet Dennis

Helix was op zich geen issue qua stijgingspercentage gezien er ook 360mm tussen zaten, maar ik ga die R1 gewoon verwijderen, problemen vermijden!
flexrails ga ik zeker niet aan beginnen, ga met rechte rails werken en veel 12° bochten dat zal vloeiend genoeg zijn voor me! bedankt!

Citaat van: Gertjan H op woensdag 19 januari 2022, 14:37:42
De ruimte die je hebt vind ik fantastisch (zoals al aangegeven in het baan-bouw topic). Het voorliggende railplan spreekt mij echter totaal niet aan, maar dat is uiteraard persoonlijk. Inhoudelijk sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen (o.a. Peter, Martin, Anton). Misschien gaat een meer lagen plaatje iets meer duidelijkheid geven, maar dat gaat waarschijnlijk niet veel afdoen aan de logica van het plan. Ik mis het idee, maar dat komt mogelijk ook omdat het nog niet gegeven is ? (behalve dat het een modern tijdperk is en er met lange ICE treinen wordt gereden).

Maar ik ben wel benieuwd, dus zal e.e.a gaan volgen.

gr. Gertjan

Thanks, ruimte is zeker leuk. Plan zal wellicht meer in mijn hoofd zitten dan dat het visueel te zien is... Had misschien een foto moeten posten met alleen de zichtbare rails... Station op 0, twee lange slanke trajecten op 1 en 2 en een oversteek naar de andere tafel zichtbaar op -1... andere tafel korter station op -1 met haven, en een traject op een berg +2 waaronder een schaduwstation zit. Ik zal met het volgende plan een mooier visueel beeld proberen tekenen! :o)

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 19 januari 2022, 14:52:53
Om mijn beschrijving te visualiseren:

https://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=232181

Hier voelt een ICE zich thuis. Lijkt me heerlijk om in een relaxte stoel te kijken hoe mijn ICE's door een dergelijk landschap "flitsen". Alleen hele flauwe bogen en alle scherpe/ haakse bochten helemaal uit het zicht.

Ook in dit draadje (eerste pagina nochtans) zijn mooie foto's te vinden:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56132.0

Voorbeeld van een flauwe boog vind je hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56132.msg999822#msg999822), alleen zou ik die in jouw geval over de gehele lengte doortrekken (met K-rails of zelfgemaakte flex-C rails).

Wanneer je dit op niveau 1 zou doen, en een mooi station of niveau 0, of andersom (op de andere tafel), denk ik dat je een hele mooie baan kunt maken. Zelfs een kopstation is mogelijk: het gaat namelijk voornamelijk om treinstellen, dus geen problemen met het omlopen van locs. Dat kan echter nog altijd gebeuren op het voorliggende rangeergebied.

Ik zie het helemaal voor me, maar dan zie ik dus zeker geen spaghetti zoals jij die getekend hebt. Maar hé, feit is: het belangrijkste is dat JIJ er blij van wordt  ;)!

Groeten,
William



Prachtig William, dat is precies wat ik op nieveau 1 en 2 wil doen... om deze trajecten zo lang mogelijk te kunnen maken had ik ze dus doen op het einde van de tafel doen 'verdwijnen' in een tunnel om scherp met een bocht te werken, maar dat moet dus even een R2 bocht worden. Er zal zeker geen spaghetti te zien zijn dat is een vertekend beeld doordat je de zichtbare en onzichtbare sporen door elkaar ziet lopen B)

Citaat van: rscosworth op woensdag 19 januari 2022, 16:18:19
Mocht je wel flauwe bogen willen, maar niet met flexrail aan de slag, dan kun je ook bogen leggen met R9 (gecombineerd met R4 en R5).

Hieronder mijn baanplan en wat oude foto's. Misschien heb je er wat aan?

Ik heb inderdaad je topic al gelezen, mooie tafel inderdaad!! Ik wil zelf wel iets meer hoogte creëren, bedankt voor de tip!! :D