Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Voeding lichtstroomkring dmv. adapter

Gestart door Tjoekedoris woensdag 12 januari 2022, 21:11:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Beste mensen, ik heb even de volgende overweging:

Onder mijn baan heb ik 2 stroomkringen bestemd voor lichtbronnen en 1 stroomkring bestemd voor diversen.
De stroomkring van "diversen" wordt gevoed door een de alom bekende oude witte Märklin transformator 66471 van 32VA, waarvan ik de lichtuitgang heb gebruikt, maar dit is AC natuurlijk.
De 2 lichtstroomkringen worden beide gevoed met een Voltcraft netwerkadapter, waarvan ik de uitgangsspanning kan reguleren van 5 tot 24 Volt, oftewel DC.
Zo heb ik één stroomkring ingesteld op 9 Volt, en een andere stroomkring op 15 Volt.
Nu is het zo, dat ik verschillende leds tot mijn beschikking heb en bijv. ook diverse soorten lantaarns met ingebouwde weerstand, die maar 3 Volt aankunnen.
De stroomkring van "diversen" is bij lange na niet vol en de bedoeling was om alleen decoders etc op aan te sluiten. Nu overweeg ik om die trafo ook in te zetten voor de verlichting van bijv. Viessmann lantaarns die 16V DC aankunnen.
Het bereik van de diverse verlichtingen wordt hierdoor breder en het kost me geen extra moeite, want het netwerk ligt er al
Dan moet ik er wel een Viessmann powermodule 5215 o.i.d. tussen zetten.
Mijn 1e vraag is dan:  Doen mijn decoders het dan nog wel. Ik weet dat de ingang AC en DC aankan, maar ben een leek op dit gebied.

Anderzijds kan ik natuurlijk nog een aparte Voltcraft netwerkadapter van 16V kopen, die zijn voordeliger en het is gelijkstroom.
Mijn 2e vraag is dan: is zo'n adapter voldoende in staat de decoders te voeden en de verlichting als daar wordt om gevraagd.

Het zou natuurlijk mooi zijn als dit laatste zou kunnen zonder problemen, want dan kan ik de trafo verkopen en speel ik quitte.
Moet zo'n adapter dan nog aan meer eisen bijv. ten aanzien van de stroomsterkte voldoen.
Ik ben een beetje onzeker, vandaar mijn vraag.


Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Hi Martin,

Ik heb verschillende voedingen onder de baan.
Zowel 16V wissel als 12V gelijk.
Zelf ga ik BIJ de LED verlichting een weerstand in serie zetten al naar gelang de behoefte (zit op klein soldeer stripje).
Ook omdat er soms een LED is aangesloten en soms meerdere LED's in serie (dus andere weerstand).
In mijn draadje staan verschillende voorbeelden en Klik hier voor de voedingen.
(Iets verder scrollen voor de voedingen)

groet
Harald
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Ik heb een adapter van Voltcraft op het oog die qua. spanning instelbaar is. Ik wil die dan op 16V gebruiken in plaats van mijn trafo.
Deze geeft een uitgangsstroom aan van 4A.
De märklin trafo is 32VA en bij 16V is dat 2A.
Is dat een probleem?
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
16 volt is 16 volt... Je krijgt alleen meer vermogen uit het ding 4A in plaats van 2A. Daar zit het verschil in.

Kijk even in de handleiding van de Viessmann 5215 daar staat iets in over omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom voor de aangesloten apparaten. Als ik het zo lees hoeft gelijkstroom geen probleem te zijn.
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Hoi Martin,

Mijn module/segmentenbaan heeft de volgende setjes draden:
- Rijspanning (rood/bruin)
- Accessoires 16V~ (geel/zwart) Voeding door Marklin trafo, voor 16~ artikelen, verlichting e.d.
- Accessoires 9V = (wit/grijs) Voeding Arduino's en lichte artikelen
- Digitaal signaal (oranje/groen) voor aansturing digitale componenten, ook bij analoog verkeer

Door deze configuratie ben ik lekker flexibel, wil ik analoog rijden kan ik zelfs wissels digitaal schakelen (via Arduino). Voor voedingen hoger dan 9 volt = kan ik de 16v ~ met een gelijkrichter en een dc-dc buck-convertor op de gewenste spanning brengen. De 9 volt 1Ampere adapter voedt voornamelijk de Arduino's en dus de zelfbouwseinen in het schaduwstation en de servo's van de wissels (die gaan toch nooit gelijktijdig allemaal om). En ook die spanning kan nog met een Dc-Dc omlaag.
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Soms will je lichtjes wat minder fel laten branden en dan is de standaard 18 Volt DC (bijv. uit de Viessmann Switch Pilot) wat te veel. Ook werken motors in bijv een watermolen of en ski-lift te snel. Ik heb bij Conrad een heel slimme oplossing gevonden waarmee je een DC bron van bijv 16 Volt (of ander Voltage) kan wijzigen in een bron van 2-3 V tot maximaal 16 Volt DC, instelbaar. Zo kan je alle DC voltages maken die je wilt, voor een serie LEDjes of motortjes. Het is een klein blokje electronica, kost ca 5 Euro en wordt gemaakt door MAKERFACTORY MF. Artikel nr bij Conrad is 2134134. Reuze handig en op veel plekken te gebruiken. Ik heb er meteen 10 van gekocht om al mijn verlichting e.d. mee te kunnen tunen tot het gewenste licht-niveau.

Pieterman
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Makkelijk is het zeker, zo'n spanningsregelaar, maar is het ook efficiënt? Als je de spanning maar een klein beetje terugbrengt, van 18 V naar 16 V bijvoorbeeld, zal het nog wel meevallen. Maar als je 18 V terugbrengt naar 3 V, verspil je dan niet 5/6e van het vermogen? Met andere woorden, als je een 18 V voeding gebruikt om 3 V te maken, is deze spanningregelaar dan niet gewoon een kacheltje?

Als je maar weinig vermogen nodig hebt, maakt efficiëntie niet zo veel uit, maar anders gebruik ik liever een voeding met een spanning die hooguit een klein beetje hoger is dan wat ik nodig heb. Of bijvoorbeeld meerdere leds in serie zetten zodat ze met een hogere spanning prima branden.
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Ik gebruik al jaren de DC-DC stepdown converters van Alie.

groet
Harald
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Volgens de documentatie heeft de schakeling een omzetting efficiëntie van maximaal 92 % die afneemt naarmate de uitgangsspanning lager is dan (meer verschilt met) de ingangsspanning. En de module wordt inderdaad dan warm (vermogens verlies). Maar voor een klein (lokaal) LEDje of motortje is dat geen probleem. Je kan de schakeling beter niet voor een grote belasting gebruiken.

Pieterman
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Kijk hier: KLIK.
Een stuk goedkoper, sneller te leveren en voor een knaak in je brievenbus.

Gr, Ben.
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
HIER duizend en één voedingen in alle maten & gewichten.
De juiste keuze zal je pas kunnen doen wanneer je weet welke spanning je wenst en welke stroom je nodig hebt.
Op welke spanning werken je toestellen, lampjes op 16V, decoder op xxV, ..... op yV, ...
Hoeveel stroom trekt één lampje, één decoder, één... ...?
Vermenigvuldig stroom component met aantal componenten en je weet welke stroom je MINIMAAL nodig hebt voor die componenten.
Led's zijn een buitenbeentje omdat je met de STROOM de lichtopbrengst regelt, niet spanning.
Het overschot aan spanning (en warmte) werk je dan weg met de serieweerstand.
Dus zou ik zeggen maak eens een duidelijk lijstje van wat je nodig hebt, dat zal het zoeken wat vereenvoudigen... ...
Suc6


Link aangepast na info Ben... ...
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Citaat van: mcs51 op maandag 07 februari 2022, 07:15:41

HIER duizend en één voedingen in alle maten & gewichten.zoeken wat vereenvoudigen... ...


Waar dan?
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Voeding lichtstroomkring dmv. adapter
Da's simpel. Bij vele apparaten zit tegenwoordig een losse voeding; als het apparaat dan kapot en niet te repareren is, heb je er weer eentje. Aan de duizend kom ik niet helemaal, maar het zijn er genoeg.