Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Insider 92.5 39692

Gestart door baureihe42 woensdag 12 januari 2022, 17:02:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2018

offline
Insider 92.5 39692
Een pracht model. Twee dingen vind ik zeer vervelend. Ik moet wel 15 iccontjes aanpassen. Dat staat prima beschreven, maar mijn vraag is: als ik 1 icoontje veranderd heb, kan ik dan direct naar de volgende f toets gaan om daar een icoontje te wijzigen, of word ik uit met menu gegooid en moet alles weer van voren af aan.
Tweede vraag: Het motorgeluid is te luid. Ik weet dat ik dan een c waarde moet verlagen, maar weet niet hoe dat werkt. Ik vermoed bij lok configureren: lok programmeren, maar welk cv adres moet ik dan invoeren? Dan zou het moeten lukken.
groeten Wim
Re: Insider 92.5 39692
.
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2018

offline
Re: Insider 92.5 39692
Hartelijk voor dit deel van de vragten. Blijft over:
Kun je meerdere icoontjes makkelijk na elkaar veranderen of moet je steeds stappen terug naar een hoofdmenu?
groeten Wim
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Insider 92.5 39692
Met welke centrale rijd je?

Groet, Anne W
Re: Insider 92.5 39692
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Insider 92.5 39692
Citaat van: baureihe42 op woensdag 12 januari 2022, 17:02:59
Ik moet wel 15 iccontjes aanpassen.
Waarom eigenlijk?
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2018

offline
Re: Insider 92.5 39692
Er zitten wel 23 functies op met allemaal een luidspreker icoontje!!! Er zijn andere icoontjes dat weet ik. Dus ik moet het werk van Märklin afmaken. Vanaf de fabriek kunnen ze toch beter zelf de icoontjes programmeren. Ik wil dus alleen weten of het echt een rot werk is: stuk voor stuk naar het menu om de lok aan te passen, of kan je als je een icoontje veranderd hebt gewoon doorgaan naar de volgende functie toets.

MS2
Het alternatief: steeds het boekje erbij, bril afzetten, lezen, bril op en dan veranderen trekt me niet echt!

Handleiding is dus niet nodig, eigenlijk alleen werkervaring.
Groeten Wim
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2020

offline
Re: Insider 92.5 39692
Bij een ms2 kan dat wel kloppen.

Nu is de mijn ms2 nog niet ge-update, maar ik heb dat bij het programmeren van de msd3.
Dit doe ik met het mdecodertool3, hierin zijn veel icoontjes te vinden die de functie uitbeelden.
Alleen kent de ms2 deze icoontjes niet altijd, dus die worden weergegeven als luidspreker. (als bedrijfsgeluid)

Als het goed is zie je alleen icoontjes die de ms2 wel kent, en wat deze niet kent of in het geheugen zit wordt aangegeven als luidspreker.
Tenminste bij mij.
Dus wel rook, licht, schildpad, fluit, luidspreker e.d.  Maar niet de iconen van binnenverlichting, vuurhaard, perslucht, luchtpomp, rijgeluid etc deze worden op de ms2 als een luidspreker uitgebeeld.

Als ik in de decoder tool andere treinen die ik heb open uit de bieb, dan zie ik waar de ms2 bijvoorbeeld een luidspreker aangeeft ook soms andere iconen worden weergegeven in de tool.
Misschien dat de cs2 en 3 deze iconen wel kent, dat kan ik je niet vertellen.
Denk daarom dat de ms2 alleen de iconen gebruikt die op de ms2 staan, ook al zijn er andere iconen voor de functies van je trein geprogrammeerd door marklin.

Je kan bij de ms2 simpel de iconen aanpassen als je wilt, dit staat wel in de gebruiksaanwijzing.
" aanpassen functies" je kan het icoon aanpassen en de knop als moment/schakel instellen.

Moment is zolang je de toets vast houd (of timer), schakel is 1 keer drukken is aan 2e keer is uit.
Met shift draaiknop scrol je zo door het menu van de icoontjes om er 1 uit te zoeken.

Derk
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2011

offline
Re: Insider 92.5 39692
Citaat van: DA79 op dinsdag 25 januari 2022, 10:06:10
Bij een ms2 kan dat wel kloppen.

Misschien dat de cs2 en 3 deze iconen wel kent, dat kan ik je niet vertellen.

In ieder geval bij de CS2 kun je de iconen aanpassen, zitten aardig wat in.
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2018

offline
Re: Insider 92.5 39692
Dank voor de reacties. Ik ga me er maar eens aan wagen en meld als ik klaar ben hoe het gegaan is.
Re: Insider 92.5 39692
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Insider 92.5 39692
Veruit de meeste geluiden vind ik niet echt interessant, omdat ze niet tot nauwelijks herkenbaar zijn.
Bij stoomlocs heb je veel sis en watergeluiden die ook random worden afgespeeld.
Dus om al die geluiden ook nog een icoontje te geven... :|
Re: Insider 92.5 39692
Lid sinds: 2018

offline
Re: Insider 92.5 39692
Inmiddels is het eenvoudig gelukt het algehele geluid te dimmen. Gelukkig. Inderdaad vaak een overbodige klere herrie. Van de andere geluiden zijn er een paar leuk, maar met dat gepruts ben ik na een kwartier gestopt. Ik had het boekje bij de hand en kwam een heel eind, maar de juiste functie kiezen blijft lastig met dubbel klikken en shift. Ik schrijf nu even de wel leuke geluiden op (een stuk of drie) en kan daar heel goed mee leven.
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Wim