Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!

Gestart door AlbertJan zaterdag 29 maart 2008, 12:06:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Davy op donderdag 03 april 2008, 16:23:01


Is dat toevallig dhr Olearts? Ik kom hem regelmatig tegen op beurzen. Hij verkoopt ook vaak exclusief gelimiteerde oplagen van Belgische modellen. Een initiatief wat ik in NL helaas mis. 
Ben ook wel eens in zijn winkel aan huis geweest, was wel even zoeken, maar was zeer onder de indruk van zijn assortiment.

Wij hebben daarvoor nu de Marklinshops zij kunnen bij Marklin modellen laten maken. En Marklin gaat dit ook voor de shops doen. Maar het kan niet voor een appel en een ei.

Als er bijvoorbeeld 200 Marklinshops in Duitsland zijn dan kunnen zij zelfs compleet nieuwe modellen laten maken door Marklin.

En lees dit eens staat op Stummi's forum over de plannen van Roco, die zijn nog harder dan die van Marklin.

Ik citeer:
"Seit Bestehen der Modelleisenbahn GmbH wurden die unverbindlichen Preisempfehlungen gegenüber dem Handel nicht erhöht? betont Heher. ( Zitat aus Veröffentlichung vom 27.3.2007)

Das mag ja durchaus zutreffend sein, denn Roco gibt die UVP vor und verlangt von seinen Kunden, den Händlern, diese auch einzuhalten und an den Endverbraucher weiterzugeben. Das dies unter Zwang und mittels einem ausgeklügelten Stufensystem durchgesetzt wird, verschweigt man lieber.

Stufensystem bedeutet, das Händler vertraglich verpflichtet wurden, eine maximal vorgegebene Rabattspanne einzuhalten. In 2007 waren dies maximal 12,5 % auf den UVP. In den nächsten Jahren wird diese Rabattspanne jährlich um 2,5 % reduziert. Gleichzeitig wurde es Händlern untersagt im Internet (bspw. bei 1-2-3) zu verkaufen. Hält sich ein Händler nicht an diese Vorgaben, wird er einfach nicht mehr beliefert.

Langfristig bedeutet dies für die Endverbraucher jedoch eine konstante, jährliche Preissteigerung. Im Sinne des Verbrauchers ist dies wohl kaum. Den Händlern dient dies ebenfalls recht wenig, denn auch hier hat man eine Mehrklassengesellschaft eingeführt. Je nach Händlerumsatz kann sich dieser über einen zusätzlich Rabatt freuen und sofern er als Shop- oder sogar als Galeriehändler eingestuft wird, gibt es einen Zusatzrabatt".











Als je mijn berichten citeer doe dat dan op de juiste manier, je hebt nu mijn tekst gekopieerd en geplakt (eerste 4 regels). Dat wilde ik even kwijt, voor de rest heb ik geen behoefte om op jouw 'proza' te reageren.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik ook niet op de jouwe.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Davy op vrijdag 04 april 2008, 17:36:44
Ik ook niet op de jouwe.



een beschaafd mens zou zijn excuses hebben aangeboden

groeten, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Nou de rijeigenschappen zijn nu toch veel beter dan 5 of 10 jaar geleden. Ook zien de loks er beter uit. Zijn ze stiller en is er bij Marklin heel veel gebeurd. Ze hebben veel veranderd en voor vele had dat niet gehoeven, maar hadden ze dat niet gedaan dan bestond Marklin niet meer. De andere bedrijven hebben namelijk precies hetzelfde gedaan. Ook hun kwaliteit is er op achteruit gegaan. Maar wat is er nu op achteruit gegaan. Ik vind het allemaal wel meevallen hoor.

Er zijn vooral op de forums nogal wat zeikers aan de gang. Als ik vraag aan mijn handelaar wat er nu allemaal misgaat en wat hij moet opsturen dan is dat tegenwoordig niet meer dan vroeger. Bovendien heb je nu 2 jaar garantie vroeger maar 1 en was je toen ook met veel minder tevreden.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Zeiken is in deze tijd van internet en fora ook veel makkelijker geworden. En als je anderen constant hoort zeiken, ga je zelf ook denken dat het "altijd" mis is/gaat, en dat je geluk hebt gehad als het "eens een keert"je" wel goed gegaan is.

Het blijven massaproducten: Hoe ouder je wordt, hoe meer geld je (meestal) hebt om spullen te kopen, hoe meer spullen je dus koopt, hoe vaker je zult pech hebben, ook als de absolute kans op pech gelijk blijft.

Dus zelfs als de kwaliteit nu beter is als vroeger, heb je toch meer kans op "pech". Simpel omdat je vaker iets koopt en dus vaker het risico op pech loopt.

Statistisch heb ik nog niets gezien of gehoord om te denken dat er nu daadwerkelijk meer mis is als vroeger. Maarja, statistisch is alles te bewijzen (ik heb een achtergrond in de wiskunde  8)).

De vraag is dus eigenlijk: Wat is harder achteruit gegaan: De kwaliteit van de producten, of het begrip van de koper?

Groet,
EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik denk zelf dat de kwaliteit erop vooruit gegaan maar dat het begrip van de koper ver te zoeken is, maar ja dat is mijn mening maar.

En ja het gaat bij sommige modellen fout.

Maar de eerste V200 van Marklin met geluid ergens in 1997 of 1998 ging ook helemaal fout. Mijn handelaar vertelde toen al dat hij al de eerste modellen allemaal moest terugsturen.

Dus ook toen ging het soms goed mis en ook toen moest je soms lang wachten totdat je lok gerepareerd was.





Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik hoorde van de dealer dat Marklin van een nieuw model eerste een beperkte oplage maakt, deze verkoopt en wacht op eventuele klachten.
De volgende grote batch kan dan worden aangepast.
Dit scheelt een hoop werk en frustraties achteraf.

En houd ook rekening met het feit dat 1 ontevreden klant harder schreeuwt dan 100 tevreden klanten.
Dus als Marklin 10.000 loks van een bepaald model op de markt zet en er gaan er 100 defect, dus 1%, dan wordt er direct moord en brand geschreeuwd.

En het is net als met auto's ed, hoe meer electronika je er in stopt, des te groter de kans op storingen.
Vroeger had je een motor en een rijrichtingsschakelaar en daar moest je wel je best voor doen om die om zeep te helpen.

Zelf denk ik, dat het met de kwaliteit bij Marklin, door de bank genomen, wel snor zit.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Ad en Davy en alle andere forumleden.
Zelf geloof ik ook niet dat de kwaliteit van de Märklin producten minder wordt!
Natuurlijk komen er met de huidige super geavanceerde modellen meer problemen voor dan bij de oude analoge locs.
Waar het mij nu om gaat is dat de aflevering (eindcontrole) niet meer gebeurt zoals dit voorheen dus wel gebeurde! :?
Voorbeeld : vorig jaar bij Grotendorst aangeschafte TEE set 39700, waar bij vrijwel alle sets, 1 of meerdere bekledingen van de draaistellen al los in de doos lagen!
Ik heb bij 14 sets moeten zoeken naar een intact exemplaar, wel gevonden maar na een aantal dagen viel er spontaan zomaar 1 af en meerdere zitten nu los!
Natuurlijk los je dit zelf op (gewoon weer vastplakken) maar het zegt toch wel iets.

Citaat van: Kappa op zaterdag 05 april 2008, 09:24:36
Ik hoorde van de dealer dat Marklin van een nieuw model eerste een beperkte oplage maakt, deze verkoopt en wacht op eventuele klachten.
De volgende grote batch kan dan worden aangepast.
Dit scheelt een hoop werk en frustraties achteraf.

Dit zou ik een prima oplossing vinden, ik zou best als eind controleur door Märklin aangesteld willen worden, maar dan wil ik dit ook graag weten! :o
En bij klachten natuurlijk snel een vervangend model of (blijkt haast onmogelijk! :shock:) een snelle reparatie en terugzending.

Ook ben ik het met jullie eens dat de koper sneller schreeuwt (is gewoon mondiger?) wanneer er iets niet helemaal goed is en ook de diverse modelbouw forums (of fora) dragen er toe bij dat bij klachten iedereen snel op de hoogte is! (maar ook de goede ervaringen! :idea:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 05 april 2008, 10:00:33
Voorbeeld : vorig jaar bij Grotendorst aangeschafte TEE set 39700, waar bij vrijwel alle sets, 1 of meerdere bekledingen van de draaistellen al los in de doos lagen!
Ik heb bij 14 sets moeten zoeken naar een intact exemplaar, wel gevonden maar na een aantal dagen viel er spontaan zomaar 1 af en meerdere zitten nu los!
Natuurlijk los je dit zelf op (gewoon weer vastplakken) maar het zegt toch wel iets.

AlbertJan, kan het ook niet zijn dat de TEE door een of andere prutserige verkoper uit de doos is gerukt en er weer in terug is gepropt?
Wie weet wat er allemaal met zo'n trein is gebeurd en zeker met die TEE, die toch al enkele jaren geleden is geproduceerd en al een tijd in de winkel ligt, of in de etalage heeft gestaan en wellicht al diverse proefrondjes heeft gereden.
Ik weet niet of je altijd de schuld bij Marklin kan leggen.
Wil niet zeggen dat ik Marklin vrijpleit van fouten, die zullen er genoeg gemaakt worden.

Mijn vroegere buurman kocht destijds een Br 01.10, 39103 en die brak al wat leidingwerk van de lok bij het uit de doos halen.
Het uit de doos halen is al een kunst op zich.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: henkv op donderdag 03 april 2008, 19:38:14
Olaerts heeft geen 200 shops nodig, maar laat in zijn uppie complete modellen ontwikkelen. Daaronder peperduur messing in schaal 0, maar ook gewone grootseriemodellen van de Belgische reeks 15 bijvoorbeeld. Hij neemt overigens binnenkort een groter pand in gebruik.

Van de Nederlandse Märklinshops heb ik tot nu toe alleen maar bovenmatig geprijsde kleurvarianten gezien.


Even off topic: waar gaat hij nu naar toe? Weet iemand dat al?
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 april 2008, 09:24:36
Ik hoorde van de dealer dat Marklin van een nieuw model eerste een beperkte oplage maakt, deze verkoopt en wacht op eventuele klachten.
De volgende grote batch kan dan worden aangepast.
Dit scheelt een hoop werk en frustraties achteraf.

En houd ook rekening met het feit dat 1 ontevreden klant harder schreeuwt dan 100 tevreden klanten.
Dus als Marklin 10.000 loks van een bepaald model op de markt zet en er gaan er 100 defect, dus 1%, dan wordt er direct moord en brand geschreeuwd.

En het is net als met auto's ed, hoe meer electronika je er in stopt, des te groter de kans op storingen.
Vroeger had je een motor en een rijrichtingsschakelaar en daar moest je wel je best voor doen om die om zeep te helpen.

Zelf denk ik, dat het met de kwaliteit bij Marklin, door de bank genomen, wel snor zit.




Dit schijnt inderdaad te kloppen. In Duitsland zijn al wagons uitgebracht die voor het vierde kwartaal staan opgegeven.
Ook met sommige loks zoals de nieuwe br59 schijnt dit te gelden.

Men zou zo kunnen zien of een model goed valt of niet en zoniet dan heeft men nog even tijd om kleine gebreken te kunnen verhelpen.
Nadeel mensen gaan zeiken over de leveringstijden dat dit wel zolang duurt en wij in Nederland moeten misschien nog langer wachten op onze spullen.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Snipperdinges, heb jij ook een naam ? De verhuis van Guido zal wel op tijd en stond aangekondigt worden tot hiertoe weet ik alleen dat het diepenbeek word. De nieuwe opening is voorzien op 27/09/
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 05 april 2008, 14:33:44
Snipperdinges, heb jij ook een naam ? De verhuis van Guido zal wel op tijd en stond aangekondigt worden tot hiertoe weet ik alleen dat het diepenbeek word. De nieuwe opening is voorzien op 27/09/

hij viert dit jaar ook zijn 20 jarig bestaan, met diverse aanbiedingen. Dus gewoon even zijn website in de gaten houden.

groetjes, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: SniperEye op zaterdag 05 april 2008, 12:38:08
Citaat van: henkv op donderdag 03 april 2008, 19:38:14
Olaerts heeft geen 200 shops nodig, maar laat in zijn uppie complete modellen ontwikkelen. Daaronder peperduur messing in schaal 0, maar ook gewone grootseriemodellen van de Belgische reeks 15 bijvoorbeeld. Hij neemt overigens binnenkort een groter pand in gebruik.

Van de Nederlandse Märklinshops heb ik tot nu toe alleen maar bovenmatig geprijsde kleurvarianten gezien.


Even off topic: waar gaat hij nu naar toe? Weet iemand dat al?

Verhuist naar Diepenbeek, vlakbij Hasselt las ik op de website... nu Broux er niet meer is in Hasselt is er binnenkort terug opnieuw een prima winkel daar...

Jonas
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
dat probleem van de 397000 van de wielenzijkantjes is een bekent probleem.

maar we dwalen zo wel een beetje af
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 05 april 2008, 10:00:33
Hallo Ad en Davy en alle andere forumleden.
Zelf geloof ik ook niet dat de kwaliteit van de Märklin producten minder wordt!
Natuurlijk komen er met de huidige super geavanceerde modellen meer problemen voor dan bij de oude analoge locs.
Waar het mij nu om gaat is dat de aflevering (eindcontrole) niet meer gebeurt zoals dit voorheen dus wel gebeurde! :?


of kwaliteit van marklin, of de eindcontrole niet meer gebeurt als vroeger is eigenlijk niet interessant voor ons. Het gaat om het resultaat wat wij als consument in handen krijgen. We moeten het niet gaan vergoeilijken door de schuld te geven aan eindcontrolleurs, transporteurs, onhandige winkeliers, of vanwege het feit dat het allemaal complexer is als vroeger. Men vraagt topprijzen, dus mag men ook topkwaliteit verwachten. En ik heb toch niet de indruk dat er topkwaliteit geleverd wordt. Ook de nazorg laat zeer te wensen over. Reparatietijden van vele maanden, zelfs langer als een jaar vind ik niet normaal.

CiteerOok ben ik het met jullie eens dat de koper sneller schreeuwt (is gewoon mondiger?) wanneer er iets niet helemaal goed is en ook de diverse modelbouw forums (of fora) dragen er toe bij dat bij klachten iedereen snel op de hoogte is! (maar ook de goede ervaringen! )

Mensen zijn inderdaad mondiger geworden. Ik ben zelf werkzaam in de medische sector, en wij ervaren ook dat patienten mondiger zijn geworden (gelukkig). Ik denk dat dit los staat van internet en fora.
Fora brengt ons wel met elkaar in kontakt zodat we ervaringen (goed en slecht)kunnen
uitwisselen. Ik zou dat niet 'schreeuwen' willen noemen. Waar ik me wel aan stoor is dat er mensen zijn (gelukkig niet veel) die iets lezen op een ander forum, of een gerucht horen en dat dan hier verkondigen als de waarheid en niets anders als de waarheid.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik koop een nieuwe CS.
Ik haal hem uit de doos sluit alles netjes aan niks....alleen licht ga zo door Maerklin je verliest trouwe klanten!!
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 april 2008, 09:24:36
Ik hoorde van de dealer dat Marklin van een nieuw model eerste een beperkte oplage maakt, deze verkoopt en wacht op eventuele klachten.
De volgende grote batch kan dan worden aangepast.
Dit scheelt een hoop werk en frustraties achteraf.

En houd ook rekening met het feit dat 1 ontevreden klant harder schreeuwt dan 100 tevreden klanten.
Dus als Marklin 10.000 loks van een bepaald model op de markt zet en er gaan er 100 defect, dus 1%, dan wordt er direct moord en brand geschreeuwd.

En het is net als met auto's ed, hoe meer electronika je er in stopt, des te groter de kans op storingen.
Vroeger had je een motor en een rijrichtingsschakelaar en daar moest je wel je best voor doen om die om zeep te helpen.

Zelf denk ik, dat het met de kwaliteit bij Marklin, door de bank genomen, wel snor zit.



net als bij de koploper! ook beperkte oplage.

Daan
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Je maakt een nieuw model 39420. Dit model functioneert niet naar behoren. 2 jaar laten breng je een variant als 39421 op de markt. Heeft deze ook de sleperproblemen als bij de 39420.
Zo jaag je de klanten vanzelf weg.
Ik snap hier helemaal niets van!
Erwin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Re460 op dinsdag 22 april 2008, 21:08:05
Je maakt een nieuw model 39420. Dit model functioneert niet naar behoren. 2 jaar laten breng je een variant als 39421 op de markt. Heeft deze ook de sleperproblemen als bij de 39420.
Zo jaag je de klanten vanzelf weg.
Ik snap hier helemaal niets van!
Erwin
Precies mijn 39420 is al weg.
Maar dat van de CS slaat alles je koopt een apparaat van over de 500 euro winkelwaarde en dan werkt hij gewoon niet waar ben je dan mee bezig?
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Joost, ik vind het erg lullig voor je. Ik hoop dat de CS gauw wordt omgeruild tegen een goed exemplaar.
Erg vervelend, maar................... blijven lachen het is en blijft hobby. Blijft eigenlijk een luxeprobleem.
Maar goed ik ben er ook helemaal klaar mee!
Erwin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Kan ook door het vervoer komen als je hebt gekocht op ebay of ver weg bij een andere dealer dan kan het heel goed komen door het verantwoordelijke postbedrijf.

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een kapotte loc krijgt die gewoon door het vervoer kapot is gegaan.

En Marklin maakt niet zelf het CS dan doen derden.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Davy op dinsdag 22 april 2008, 22:58:05
Kan ook door het vervoer komen als je hebt gekocht op ebay of ver weg bij een andere dealer dan kan het heel goed komen door het verantwoordelijke postbedrijf.

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een kapotte loc krijgt die gewoon door het vervoer kapot is gegaan.

En Marklin maakt niet zelf het CS dan doen derden.


Hij zat in een hele grote doos met nog veel meer spullen.
Hij was super verpakt en ik weet van binnen uit de TNT daar daar voorzichtig word mee omgegaan :!:
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Mijn handelaar heeft wel eens een lading locs gekregen die het vervoer ook niet hadden overleefd er waren allerlei dingen afgebroken en ook dit was super verpakt. Vervoer en verpakking blijft mensen werk en daar gaan gewoon dingen mis mee.

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
nou joost
daar ben ik het niet mee eens (en ik denk albert jan ook niet )
afgelopen week heb ik via de tnt een pakket binnen gekregen van wentink occ en die hadden ze doodleuk achter onze container gezet ,
met als gevolg ik zit op een pakket te wachten die dus al een volle dag achter mijn grijze container ligt
nu zat er geen loc in of een CS
maar toch voor mij een pakket met waarde !!!
(sowieso vind ik het niet kunnen ) mijn kolenfabriek van trix
ik een klacht ingediend en wat krijg ik terug

CiteerGeachte heer Van Veen,

Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft een klacht over de bezorging van uw pakket. Het spijt mij dat u ontevreden bent over de aflevering van uw pakket. Namens TNT Post bied ik u mijn excuses aan. Graag leg ik u uit wat ik voor u ga doen.

Uw klacht ga ik doorgeven aan de manager van de afdeling pakkettenbezorging. Hij zal er op toezien dat de kwaliteit van de bezorging op uw adres verbetert. Ik ga ervan uit dat u uw pakketten weer naar tevredenheid ontvangt. Hiermee is uw klacht afgehandeld, u krijgt daarom geen reactie meer. Ik wil u hartelijk danken voor het melden van uw klacht. Mocht het in de toekomst toch nog voorkomen, laat het mij dan alstublieft weten.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Wilt u reageren op deze e-mail of heeft u nog andere vragen? U kunt hiervoor 24 uur per dag terecht op (email adres verwijderd door mezelf )

Met vriendelijke groet,
(naam weggehaald wegens privacy redenen door mijzelf )
Namens TNT Post Klantenservice

het is niet voor jou persoonlijk hoor maar ik heb dit nu en albert jan heeft het al gehad
dus voorzichtig bij de tnt wil ik niet zeggen
net als hun systeem om klachten af te handelen
sorry en het is nu opgelost  :shock: :shock: :? zeggen ze dan !!!


groet robert
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: remcy op woensdag 23 april 2008, 02:28:31
nou joost
daar ben ik het niet mee eens (en ik denk albert jan ook niet )
afgelopen week heb ik via de tnt een pakket binnen gekregen van wentink occ en die hadden ze doodleuk achter onze container gezet ,
met als gevolg ik zit op een pakket te wachten die dus al een volle dag achter mijn grijze container ligt
nu zat er geen loc in of een CS
maar toch voor mij een pakket met waarde !!!
(sowieso vind ik het niet kunnen ) mijn kolenfabriek van trix
ik een klacht ingediend en wat krijg ik terug

CiteerGeachte heer Van Veen,

Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft een klacht over de bezorging van uw pakket. Het spijt mij dat u ontevreden bent over de aflevering van uw pakket. Namens TNT Post bied ik u mijn excuses aan. Graag leg ik u uit wat ik voor u ga doen.

Uw klacht ga ik doorgeven aan de manager van de afdeling pakkettenbezorging. Hij zal er op toezien dat de kwaliteit van de bezorging op uw adres verbetert. Ik ga ervan uit dat u uw pakketten weer naar tevredenheid ontvangt. Hiermee is uw klacht afgehandeld, u krijgt daarom geen reactie meer. Ik wil u hartelijk danken voor het melden van uw klacht. Mocht het in de toekomst toch nog voorkomen, laat het mij dan alstublieft weten.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Wilt u reageren op deze e-mail of heeft u nog andere vragen? U kunt hiervoor 24 uur per dag terecht op (email adres verwijderd door mezelf )

Met vriendelijke groet,
(naam weggehaald wegens privacy redenen door mijzelf )
Namens TNT Post Klantenservice

het is niet voor jou persoonlijk hoor maar ik heb dit nu en albert jan heeft het al gehad
dus voorzichtig bij de tnt wil ik niet zeggen
net als hun systeem om klachten af te handelen
sorry en het is nu opgelost  :shock: :shock: :? zeggen ze dan !!!


groet robert
De bezorgers zijn niet van TNT!
Dat zijn ingehuurde mensen van pakketdiensten.
Daarmee praat je de zaak niet goed natuurlijk,maar hier komt gewoon laten we zeggen de 'echte'TNT en daar heb ik nooit problemen mee het ligt eraan waar je woont.
Als je een offieciele klacht indiend gebeurt er meer dan je denkt geloof me maar!

groeten joost
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
eh,...heren. Deze topic ging toch over de teruglopende kwaliteit van marklin? niet over de kwaliteit van TNT :?
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
@Robert,
Wat had je dan gehoopt voor reactie te krijgen van TNT?

Groeten,
Herman
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Dat ze in elk geval de bezorger er op aanspreken en als het een subcontractor is er uit gooien.

@Joost
Je zegt het goed, ingehuurd door TNT. Ik geef TNT een opdracht en daar zijn ze verantwoordelijk voor. Dat TNT een stelletje prutsers inhuurt dat zich niet aan de TNT standaard houdt is volledig de schuld van TNT.  Ik als klant mag het verschil niet merken of TNT zelf, of een subcontractor het pakket aflevert. (Er staat iets over in in de ISO 9001)
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: DB op woensdag 23 april 2008, 16:36:08
Dat ze in elk geval de bezorger er op aanspreken en als het een subcontractor is er uit gooien.

@Joost
Je zegt het goed, ingehuurd door TNT. Ik geef TNT een opdracht en daar zijn ze verantwoordelijk voor. Dat TNT een stelletje prutsers inhuurt dat zich niet aan de TNT standaard houdt is volledig de schuld van TNT.  Ik als klant mag het verschil niet merken of TNT zelf, of een subcontractor het pakket aflevert. (Er staat iets over in in de ISO 9001)

Tuurlijk dat zeg ik ook als je goed leest :wink:
Maar geloof me TNT doet er alles aan om het goed te laten lopen maar je begrijpt dat ze niet veel kunnen doen tegen de koeriersbedrijven die moeten het zelf afhandelen.
Ook helpt het als mensen er een officiele klacht van maken anders gebeurt er niks heh dan mag je ook niet zeuren vind ik.

groeten joost
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
nou robber
denk dat het best gezegd mag worden lees je er maar even overheen !!
als je hetzelf mee maakt ga je hier anders over denken
toen albert jan het meemaakte dacht ik ach dat gebeurt bij mij niet nou nog geen 4 maand later dus wel
zolang het je niet boeit hoef je het niet te lezen zodat je je niet hoefd te ergeren

en herman
sorry maar ik vind het niet kunnen en met deze reactie komen ze er gewoon te makkelijk mee weg
maar nu ik het zo verder lees dat er meer mee gedaan wordt dan kan ik er tot op zekere hoogte wel tevreden mee zijn
het gaat mij niet om de reactie maar dat er zo omgegaan wordt met mijn gekochte spullen
ik koop veel via internet
de volgende keer zit er wel een trein in en gebeurt het weer !!
is het dan weer sorry !!!
dat bedoel ik ermee te zeggen !!

vriendelijke groet robert
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!

Citeereh,...heren. Deze topic ging toch over de teruglopende kwaliteit van marklin? niet over de kwaliteit van TNT

Toch steun ik Robber in deze. Ik wil graag weten of de kwaliteit van Märklin beter of slechter wordt en of de verandering van kwaliteit te maken heeft met minder of een andersoortige controle. Dus graag back to the topic.

Andersdenkenden kunnen toch altijd een nieuw topic starten, bv. Welke distributiemaatschappij, 3PL (third party logistics) of pakkettendienst heeft de beste (of slechtste?) service.

Groeten, Paul


Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik vraag me af hoe M* een apparaat van een winkelprijs van 579,00 ? de fabriek verlaar zonder te kijken of het wel degelijk werkt :(
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
ik ben het ook wel eens met robber
maar heel even off topic moet kunnen om ook andere dingen aan het licht te brengen
er wordt altijd een beetje snel gereageerd als het heel even over iets anders gaat
iedereen weet dat zij of hij on topic moet blijven maar om binnen een paar uur al te beginnen met een reactie er zit net acht uur tussen en 1 bericht die terug antwoord op mij
daarom vind ik dat je er best even overheen kan lezen
groet robert

maar om zelf ook weer on topic te gaan !!!!

joost
dat vraag ik me ook af
maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben
veel mensen klagen over de ms en ik heb met mijn 2 msen nog geen enkel probleem gehad
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: joostboudewijns op woensdag 23 april 2008, 21:38:17
Ik vraag me af hoe M* een apparaat van een winkelprijs van 579,00 ? de fabriek verlaar zonder te kijken of het wel degelijk werkt :(
Denk maar niet dat er ook maar één lok de de fabriek verlaat, zonder een uitgebreide test.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Rob(ert)
Nu ben ik het wel met jullie beiden eens, veel topics dwalen af door allerlei andere onderwerpen en sterven dan een snelle dood! :(
Maar Davy heeft een goed punt dat het vervoer soms ook schuld heeft bij mankementen aan locs en ander materiaal en aangezien er nogal vaak erg nonchalant met de bestelling wordt omgegaan is het vervoer er (helaas) ook een beetje schuldig aan van de teruglopende kwaliteit.

@Ad.
Het (uitgebreid) testen daar heb ik toch mijn twijfels over.
Bij een (eenvoudige) loc zal dit nog wel kunnen maar bij een loc vol met electronica en vele functies zal dit toch maar beperkt gebeuren om dan maar niet over een CS met alle functies, te spreken.

Daarom kan ik het mij heel goed voorstellen dat, zoals er al eerder op het forum over werd gesproken, dat Märklin een 1e productie serie op de markt zet om evt. klachten op te lossen, dit zou dan ook goed aansluiten bij het (minder) uitgebreid controleren van de producten.

In oude filmpjes van Märklin over de controle van de analoge locs is toch goed te zien dat deze "uitgebreide" controle, in verhouding tot de huidige locs, toch maar heel "simpel" was.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Albertjan, dit testen kan toch volledig automatisch gebeuren!?
Bij elke fabrikant ondergaan alle electronische apparaten een functionele test eer ze de fabriek verlaten.
En Märklin teste vroeger ook altijd de loks, dit kon je vaak op foto's in de oude catalogie zien.
Ik kan mee eerlijk gezegd niet voorstellen dat Marklin hun producten ongetest laten vertrekken.
In dat filmpje van de rialbus kon je ook goed zien dat alles werd getest.
Natuurlijk rijden ze er geen uren mee, maar daarom geven ze ook garantie.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hoi Ad.
Dit kon ik mij ook absoluut niet voorstellen maar ik geloof er ook niet in dat ieder product nog even uitgebreid getest wordt.
Misschien moet er ook naar de Märklin fabriek een busreis georganiseerd worden (jaja, ik wil ook mee! :lol:) om dit met eigen ogen te kunnen bekijken? 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op donderdag 24 april 2008, 10:00:13
Hoi Ad.

Misschien moet er ook naar de Märklin fabriek een busreis georganiseerd worden (jaja, ik wil ook mee! :lol:) om dit met eigen ogen te kunnen bekijken? 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Ik zou zeggen kijk even of dit kan..... ik wil ook wel mee :D


Bas
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citeerik ben het ook wel eens met robber
maar heel even off topic moet kunnen om ook andere dingen aan het licht te brengen

tuurlijk, ik ga zelf ook dikwijls genoeg off-topic, dat moet wel kunnen.
Maar volgens mij is er totaal geen verband tussen TNT en de kwaliteit van marklin die achteruit gaat.

De marklinshops worden volgens mij niet door TNT bevoorraad, en al was dat zo, dan is het nog niet relevant. Transportschade valt gauw genoeg op als je iets in de winkel koopt, en dan neem je het gewoon niet mee naar huis. Maar als bijv een mfx-lok zich na een half jaar gebruik spontaan niet meer aanmeld, dan heeft dat niets met transportschade of eindcontrole te maken. Tijdens de eindcontrole zal hij best goed gefunctioneerd hebben. En dit soort ongemakken komt steeds meer voor vind ik bij marklin. Was de nazorg nu maar in orde, maar ook daar laten ze nogal wat steken vallen helaas.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Robber op donderdag 24 april 2008, 10:57:19
Maar als bijv een mfx-lok zich na een half jaar gebruik spontaan niet meer aanmeld, dan heeft dat niets met transportschade of eindcontrole te maken. Tijdens de eindcontrole zal hij best goed gefunctioneerd hebben. En dit soort ongemakken komt steeds meer voor vind ik bij marklin. Was de nazorg nu maar in orde, maar ook daar laten ze nogal wat steken vallen helaas.
Tja, het zijn natuurlijk ook steeds complexere dingen.
Een lokje zoals Märklin 30 jaar geleden maakte, is nog steeds met dezelfde kwalileit (en toleranties) te maken, en zal dan ook nog steeds net zo lang goed blijven.
Maar modernere loks zijn nou eenmaal een stuk complexer. Er is dus meer wat mis kan gaan, en er is minder tolerantie (speelruimte) voor fouten & sliijtage. Logisch dus dat het ook meer problemen zijn. Met de kwaliteitscontroles van 30 jaar geleden los je dat niet op.

Ik zie het zo:
- Met oude locs die nu nog steeds nieuw verkocht worden, is nix mis: Ze hebben niet of nauwelijks problemen, en als er problemen zijn los Märklin die meer dan schappelijk op (kijk bv naar de zinkpest). Daar is dus niets in verslechterd.
- Nieuwere modellen zijn vaker stuk dan oude modellen. Dat kan komen doordat ze complexer zijn, doordat alles nauwkeuriger op elkaar afgestemd moet zijn, doordat de nieuwigheden kwalitatief minder zijn, of omdat de kwaleitscontrole faalt. De 1e 2 doe je nix aan: dan moet je maar simpelere locs kopen, en geen nieuwe functies of betere details willen. De derde lijkt me ook niet aan de orde, want veel materialen worden ook bij de oude locs gebruikt (grondstoffen), dn Märklin heeft hier niet vaker last van dan anderen (zoals ESU of ROCO). Blijft de 4e dus over: de kwaliteitscontrole is nog die van 30 jaar terug...
- Er gaat meer stuk tijdens het transport: Vroeger was dat probleem een stuk minder, want transport was toen nog iets bijzonders (wie verstuurde 10 jaar geleden nou regelmatig dure pakketjes van/naar het buitenland?). Transport is tegenwoordig ook een massa-product geworden, en het bijbehorende gebrek aan zorgvuldigheid. Gevoeligere loc's en ruwere behandeling levert logischerwijs ook een hogere uitval op. En dat hoeft niet altijd meteen te zien te zijn (transportschade aan de doos), maar kan ook later pas duidelijk worden (beginnende kabelbreukjes of printplaatbreukjes, of uit het lood geslagen asjes die zich later, na slijtage, pas openbaren). Ook dat kan ervoor zorgen dat een MFX loc zich na 6 maanden niet meer aanmeldt...

Kortom, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Maar dat heb ik al eerder gezegd.
Märklin mag misschien wel eens wat beter kijken naar de eind-controle (en of die nog wel past bij de huidige stand van de techniek & modellen), en de snelheid van afhandelen van klachten en reparaties. Maar juist daarin is ze volgens mij op de goede weg, door mensen van het oude stempel te vervangen door mensen die meer begrijpen van de markt zoals ze nu is. Märklin is niet voor niets in de problemen gekomen onder de oude leiding.

Märklin verdient mijn vertrouwen, juist omdat ze dingen goed (maar verre van snel genoeg) oppakt. Overal lees ik berichten van mensen die spullen opsturen vanwege kleine en grotere klachten, en gewoon binnen een paar weken helemaal nieuwe dingen terugontvangen. Of handelaren die het in overleg met Märklin direct oplossen. En dan heb ik het over jaren oude zinkpest-Köfjes, Central Stations, draaikranen, locs met geluidsproblemen, Magazines enz enz enz. Probeer dat maar eens met je TV, auto, computer, bankset enz. En zelfs bij internet/eBay winkels, al zit daar natuurlijk veel meer kaf tussen het koren.

Dus, als ze nou inderdaad de aandacht geven aan het moderniseren van de kwaliteitscontrole, versnellen van afhandeling van klachten en reparaties en vooral doorgaan met hun coulante service, hou ik er wel vertrouwen in!

Natuurlijk baalde ik ook toen de waterpomp op mijn BR03 afgebroken was.... Nou en?
Vroegere BR03 modellen hadden nieteens zulke fragiele onderdelen. Het is goed en snel opgelost, daar komt mijn positieve gevoel door.

EgMaf

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op donderdag 24 april 2008, 09:51:18
Albertjan, dit testen kan toch volledig automatisch gebeuren!?
Bij elke fabrikant ondergaan alle electronische apparaten een functionele test eer ze de fabriek verlaten.
En Märklin teste vroeger ook altijd de loks, dit kon je vaak op foto's in de oude catalogie zien.
Ik kan mee eerlijk gezegd niet voorstellen dat Marklin hun producten ongetest laten vertrekken.
In dat filmpje van de rialbus kon je ook goed zien dat alles werd getest.
Natuurlijk rijden ze er geen uren mee, maar daarom geven ze ook garantie.
Precies ik denk dan M* vast wel een computer programma kan ontwikkelen om de CS/MS voordat hij naar de winkels gaat te testen!
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 24 april 2008, 13:57:36
Citaat van: Kappa op donderdag 24 april 2008, 09:51:18
Albertjan, dit testen kan toch volledig automatisch gebeuren!?
Bij elke fabrikant ondergaan alle electronische apparaten een functionele test eer ze de fabriek verlaten.
En Märklin teste vroeger ook altijd de loks, dit kon je vaak op foto's in de oude catalogie zien.
Ik kan mee eerlijk gezegd niet voorstellen dat Marklin hun producten ongetest laten vertrekken.
In dat filmpje van de rialbus kon je ook goed zien dat alles werd getest.
Natuurlijk rijden ze er geen uren mee, maar daarom geven ze ook garantie.
Precies ik denk dan M* vast wel een computer programma kan ontwikkelen om de CS/MS voordat hij naar de winkels gaat te testen!
Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat ze dat hebben & doen!
Je moest eens weten hoeveel PC's of wit/bruingoed tijdens transport overlijden. De schokken, trillingen, temperatuurverschillen en snelle veranderingen in warmte en vochtigheid kun je tijdens een kwaliteitscontrole nauwelijks nabootsen. Toch zorgen juist die voor veel uitval bij electronica. En in een locje of CS heb je niet de ruimte van een wasmachine om met "industry-grade" componenten te werken.

Bij ouwe locjes had je die electronica allemaal niet, logsich dat dat toen dus ook minder problemen opleverde.
Dit soort problemen zijn bijna niet op te lossen, daarom ben ik blij dat Märklin zo coulant is met het afhandelen van garantieaanspraken.

Ik heb liever dat ze sneller zijn met het terugsturen na een probleem, dan dat ze zich puur gaan richten op nacontrole...

Maar da's mijn mening!
Groet, EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
CiteerMaar modernere loks zijn nou eenmaal een stuk complexer. Er is dus meer wat mis kan gaan, en er is minder tolerantie (speelruimte) voor fouten & sliijtage. Logisch dus dat het ook meer problemen zijn. Met de kwaliteitscontroles van 30 jaar geleden los je dat niet op.

Moderne auto's zijn ook een stuk complexer als 30 jaar geleden. Toch was een auto 30 jaar geleden na 100.000km technisch zo goed als afgeschreven, en na 5 jaar al behoorlijk roestig. De km-teller ging niet eens verder dan 99.999 Tegenwoordig is een auto na 5 jaar en 100.000 nog een jonge betrouwbare occasion, ondank alle zaken die nu aan boord zitten waar we 30 jaar geleden nog niet eens van durfde dromen (navigatiesystemen, automatische airco, etc)
Maar wat is er goed beschouwd nou zo complex aan een moderne lok? Zo gek veel is er toch niet veranderd? De mechanische rijrichtingschakelaar is vervangen door een decoder, met evt een luidsprekertje. Zo hi-tech is dat nu ook weer niet.

Citeer- Er gaat meer stuk tijdens het transport: Vroeger was dat probleem een stuk minder, want transport was toen nog iets bijzonders (wie verstuurde 10 jaar geleden nou regelmatig dure pakketjes van/naar het buitenland?). Transport is tegenwoordig ook een massa-product geworden, en het bijbehorende gebrek aan zorgvuldigheid.

Het is best mogelijk om spullen schadevrij/gecondioneerd te transporteren. Ook al hangt daar misschien een iets hoger prijskaartje aan. Uiteindelijk is dat op den duur niet eens veel kostbaarder. Minder schade, minder garatie-claims, en vooral minder ergenis.
Als ik bij een patient een kapotte brug in zijn mond moet zetten en daarbij als excuus zeg: "sorry, is tijdens transport gebeurd van het tendtechnisch lab naar de praktijk, kan ik niks aan doen", dan kom ik daar ook niet mee weg.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Egmaf,
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar de garantie vind ik nou niet echt top hoor!
2 weken nadat de garantie was afgelopen MS kapot niks garantie hoor gewoon nieuwe kopen dat kan beter vind ik.

En zonder Bon ben je ook nergens ik heb een loc maarja ik ging er niet van uit dat hij kapot zou gaan en ik dacht dat het bijgeleverde garantie bewijs genoeg zou zijn maar nee hoor dikke pech!

groeten joost
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 24 april 2008, 15:13:47
Egmaf,
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar de garantie vind ik nou niet echt top hoor!
2 weken nadat de garantie was afgelopen MS kapot niks garantie hoor gewoon nieuwe kopen dat kan beter vind ik.

En zonder Bon ben je ook nergens ik heb een loc maarja ik ging er niet van uit dat hij kapot zou gaan en ik dacht dat het bijgeleverde garantie bewijs genoeg zou zijn maar nee hoor dikke pech!

groeten joost

Hallo Joost,

Bij garantieproblemen ben ik altijd door de handelaar goed behandeld, waarbij de handelaar dan weer ruggespraak hield met Märklin. Bon is zelfs nooit naar gevraagd, maar ik heb dan ook nooit problemen gehad die tegen het einde van de termijn pas optraden.
Ook bij het bestellen van reserveonderdelen heb ik ze altijd binnen een paar weken in huis, en tegen een redelijke prijs. Dat is bij andere luxe artikelen (wit-/bruingoed, auto's, motoren e.d.) wel eens anders.

Jouw ervaringen zijn helaas anders. Dan begrijp ik ook waarom jouw mening een andere is.

Groet,
EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Robber op donderdag 24 april 2008, 14:52:16
Maar wat is er goed beschouwd nou zo complex aan een moderne lok? Zo gek veel is er toch niet veranderd? De mechanische rijrichtingschakelaar is vervangen door een decoder, met evt een luidsprekertje. Zo hi-tech is dat nu ook weer niet.
Ik dacht aan: filligranere onderdelen (zoals mijn waterpomp), meer & kleinere electronica, meer & kleinere kabels, soldeerpunten e.d. Allemaal punten die (naar mijn mening) minder tolerantie hebben en kwetsbaarder zijn dan de vroegere varianten: Als het veertje van je relais of borstels niet de juiste kracht gaf, werkte het meestal toch wel. Pas als het helemaal verkeerd was, kreeg je problemen. Tegenwoordig zijn al die toleranties een stuk kleiner, omdat we meer functies, meer kleine details, stillere motoren, rustigere loop e.d. willen hebben, wat kleinere (massa-)veertjes, kleinere tandwielen e.d. nodig maakt.

Citeer
Citeer- Er gaat meer stuk tijdens het transport: Vroeger was dat probleem een stuk minder, want transport was toen nog iets bijzonders (wie verstuurde 10 jaar geleden nou regelmatig dure pakketjes van/naar het buitenland?). Transport is tegenwoordig ook een massa-product geworden, en het bijbehorende gebrek aan zorgvuldigheid.

Het is best mogelijk om spullen schadevrij/gecondioneerd te transporteren. Ook al hangt daar misschien een iets hoger prijskaartje aan. Uiteindelijk is dat op den duur niet eens veel kostbaarder. Minder schade, minder garatie-claims, en vooral minder ergenis.
Als ik bij een patient een kapotte brug in zijn mond moet zetten en daarbij als excuus zeg: "sorry, is tijdens transport gebeurd van het tendtechnisch lab naar de praktijk, kan ik niks aan doen", dan kom ik daar ook niet mee weg.
Tuurlijk kan alles tegen een aangepaste prijs. Daarom schreef ik juist dat het transport steeds meer een massa-product geworden is, waarbij er bij de massale variant steeds minder "voorzichtig" gedaan wordt.
Je kunt het risico op transportschade natuurlijk ook beperken door alles zelf in Göppingen op te halen. Maar zelfs als je daar alles vooraf test, heb je af en toe garantie nodig.

Het zou eigenlijk wel eens een leuke test zijn, om te kijken of aankopen in Göppingen (en daar ter plekke door de koper getest) een lagere fail-rate hebben dan aankopen die thuisbezorgd zijn. En dat dan herhalen als het product 1 en 2 jaar oud is. Ik denk dat daar best verschil in zal zitten, maar zeker weet je het pas als je het probeert....

Groet,
EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
CiteerIk dacht aan: filligranere onderdelen (zoals mijn waterpomp), meer & kleinere electronica, meer & kleinere kabels, soldeerpunten e.d. Allemaal punten die (naar mijn mening) minder tolerantie hebben en kwetsbaarder zijn dan de vroegere varianten

In vergelijking met een mobiele telefoon is een Marklin lok een grofstoffelijk lomp ding. De elektronische componenten in een mobieltje waarmee je kunt bellen en fotograveren is vele malen fijner uitgevoerd als de decoder van een modeltrein. Toch geven mobieltjes minder problemen als de produkten uit Goppingen. Een mobieltje wordt meestal vervangen omdat het model uit de mode is.
Afgebroken waterpompen zijn geen issue. Die breek je meestal zelf af, en als je er eentje koopt met afgebroken onderdelen ben je wel een beetje suf bezig. Er van uitgaande dat de meeste loks toch gewoon in de winkel worden gekocht.

CiteerTuurlijk kan alles tegen een aangepaste prijs. Daarom schreef ik juist dat het transport steeds meer een massa-product geworden is, waarbij er bij de massale variant steeds minder "voorzichtig" gedaan wordt.

Misschien moet men dan eens wakker worden, en een dure modellok niet meer als een 'massaprodukt' behandelen/verzenden.

CiteerHet zou eigenlijk wel eens een leuke test zijn, om te kijken of aankopen in Göppingen (en daar ter plekke door de koper getest) een lagere fail-rate hebben dan aankopen die thuisbezorgd zijn. En dat dan herhalen als het product 1 en 2 jaar oud is. Ik denk dat daar best verschil in zal zitten, maar zeker weet je het pas als je het probeert....

Lijkt me een vrij zinloze test. Hoe wil je aantonen dat storingen die optreden na 2 jaar het gevolg zijn van een transport. Sinds wanneer bezorgt marklin ook modellen rechtstreeks aan de klanten? Ik heb begrepen dat je die bij de marklinstore/shop dient te kopen. Ik verwacht dan gewoon een feilloos produkt, en het kan mij totaal niet boeien onder welke omstandigheden dit produkt de reis van Goppingen naar de winkel heeft afgelegd. Dat is volkomen de verantwoordelijkheid van diegene die het produkt verkoopt aan mij.

groetjes, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: martin op donderdag 24 april 2008, 18:00:31
CiteerIk dacht aan: filligranere onderdelen (zoals mijn waterpomp), meer & kleinere electronica, meer & kleinere kabels, soldeerpunten e.d. Allemaal punten die (naar mijn mening) minder tolerantie hebben en kwetsbaarder zijn dan de vroegere varianten

In vergelijking met een mobiele telefoon is een Marklin lok een grofstoffelijk lomp ding. De elektronische componenten in een mobieltje waarmee je kunt bellen en fotograveren is vele malen fijner uitgevoerd als de decoder van een modeltrein. Toch geven mobieltjes minder problemen als de produkten uit Goppingen. Een mobieltje wordt meestal vervangen omdat het model uit de mode is.
Tja, hier heb je een punt. Behalve dan dat ik vaker gezeik met mobieltjes heb dan met locomotieven. Ze gaan juist snel kapot en garantie is dan waardeloos. Bovendien doet het me meer pijn als ik een paar dagen of weken zonder mobieltje zit, dan bij locomotieven.

CiteerAfgebroken waterpompen zijn geen issue. Die breek je meestal zelf af, en als je er eentje koopt met afgebroken onderdelen ben je wel een beetje suf bezig. Er van uitgaande dat de meeste loks toch gewoon in de winkel worden gekocht.
Beetje suf, ja, dat klopt inderdaad wel  :lol:

Citeer
CiteerTuurlijk kan alles tegen een aangepaste prijs. Daarom schreef ik juist dat het transport steeds meer een massa-product geworden is, waarbij er bij de massale variant steeds minder "voorzichtig" gedaan wordt.
Misschien moet men dan eens wakker worden, en een dure modellok niet meer als een 'massaprodukt' behandelen/verzenden.
Precies! Dus niet zeuren over slechte eind-controle als je zelf daarna veel grotere risico's neemt door producten te kopen zonder ze te testen, en ze aan flinke risico's bloot te stellen door ze als massa-product op te laten sturen!

Citeer
CiteerHet zou eigenlijk wel eens een leuke test zijn, om te kijken of aankopen in Göppingen (en daar ter plekke door de koper getest) een lagere fail-rate hebben dan aankopen die thuisbezorgd zijn. En dat dan herhalen als het product 1 en 2 jaar oud is. Ik denk dat daar best verschil in zal zitten, maar zeker weet je het pas als je het probeert....
Lijkt me een vrij zinloze test. Hoe wil je aantonen dat storingen die optreden na 2 jaar het gevolg zijn van een transport.
Het was een leuke gedachtenspinsel (een zogenaamde brain-fart), niet serieus bedoeld. Overigens ging het daarbij dan ook alleen om statistisch bewijs, dus moet de test dan ook op grote schaal aangepakt worden.

CiteerSinds wanneer bezorgt marklin ook modellen rechtstreeks aan de klanten? Ik heb begrepen dat je die bij de marklinstore/shop dient te kopen. Ik verwacht dan gewoon een feilloos produkt, en het kan mij totaal niet boeien onder welke omstandigheden dit produkt de reis van Goppingen naar de winkel heeft afgelegd. Dat is volkomen de verantwoordelijkheid van diegene die het produkt verkoopt aan mij.
Nu leg je de verantwoordelijkheid bij de verkoper, de winkel, niet bij Märklin. Dat ben ik met je eens, maar heeft dan niets meer te maken met de eindcontrole van Märklin. Ik ga er vanuit dat als verkopers bij Märklin gaan klagen over de transporteur, dat zeker gevolgen zal hebben!

Eens hoeven we het niet te worden, we hebben verschillende ervaringen en dit is tenslotte een discussie-forum.

Groet,
EgMaf

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
CiteerNu leg je de verantwoordelijkheid bij de verkoper, de winkel, niet bij Märklin. Dat ben ik met je eens, maar heeft dan niets meer te maken met de eindcontrole van Märklin. Ik ga er vanuit dat als verkopers bij Märklin gaan klagen over de transporteur, dat zeker gevolgen zal hebben!

Het is de nederlandse wetgever die de verantwoordelijkheid legt bij de verkoper, niet ik.  Maar je hebt gelijk, dit heeft niets met de eindcontrole te maken die marklin uitvoert. Ik geloof eerlijk gezegd dat de eindcontrole bij marklin ook wel in orde is. Als alle functies naar behoren werken voordat het de doos in gaat, dan is de eindcontrole in principe goed. We kunnen niet verwachten dat elke lok een uitgebreide duurtest moet ondergaan. De eindcontrole kan in principe ook heel summier zijn als de controle op het gehele productie proces maar in orde is. Maar dat is iets wat wij hobbyisten niet kunnen beoordelen.

groetjes, Martin