Citaat van: Robber op donderdag 24 april 2008, 10:57:19
Maar als bijv een mfx-lok zich na een half jaar gebruik spontaan niet meer aanmeld, dan heeft dat niets met transportschade of eindcontrole te maken. Tijdens de eindcontrole zal hij best goed gefunctioneerd hebben. En dit soort ongemakken komt steeds meer voor vind ik bij marklin. Was de nazorg nu maar in orde, maar ook daar laten ze nogal wat steken vallen helaas.
Tja, het zijn natuurlijk ook steeds complexere dingen.
Een lokje zoals Märklin 30 jaar geleden maakte, is nog steeds met dezelfde kwalileit (en toleranties) te maken, en zal dan ook nog steeds net zo lang goed blijven.
Maar modernere loks zijn nou eenmaal een stuk complexer. Er is dus meer wat mis kan gaan, en er is minder tolerantie (speelruimte) voor fouten & sliijtage. Logisch dus dat het ook meer problemen zijn. Met de kwaliteitscontroles van 30 jaar geleden los je dat niet op.
Ik zie het zo:
- Met oude locs die nu nog steeds nieuw verkocht worden, is nix mis: Ze hebben niet of nauwelijks problemen, en als er problemen zijn los Märklin die meer dan schappelijk op (kijk bv naar de zinkpest). Daar is dus niets in verslechterd.
- Nieuwere modellen zijn vaker stuk dan oude modellen. Dat kan komen doordat ze complexer zijn, doordat alles nauwkeuriger op elkaar afgestemd moet zijn, doordat de nieuwigheden kwalitatief minder zijn, of omdat de kwaleitscontrole faalt. De 1e 2 doe je nix aan: dan moet je maar simpelere locs kopen, en geen nieuwe functies of betere details willen. De derde lijkt me ook niet aan de orde, want veel materialen worden ook bij de oude locs gebruikt (grondstoffen), dn Märklin heeft hier niet vaker last van dan anderen (zoals ESU of ROCO). Blijft de 4e dus over: de kwaliteitscontrole is nog die van 30 jaar terug...
- Er gaat meer stuk tijdens het transport: Vroeger was dat probleem een stuk minder, want transport was toen nog iets bijzonders (wie verstuurde 10 jaar geleden nou regelmatig dure pakketjes van/naar het buitenland?). Transport is tegenwoordig ook een massa-product geworden, en het bijbehorende gebrek aan zorgvuldigheid. Gevoeligere loc's en ruwere behandeling levert logischerwijs ook een hogere uitval op. En dat hoeft niet altijd meteen te zien te zijn (transportschade aan de doos), maar kan ook later pas duidelijk worden (beginnende kabelbreukjes of printplaatbreukjes, of uit het lood geslagen asjes die zich later, na slijtage, pas openbaren). Ook dat kan ervoor zorgen dat een MFX loc zich na 6 maanden niet meer aanmeldt...
Kortom, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Maar dat heb ik al eerder gezegd.
Märklin mag misschien wel eens wat beter kijken naar de eind-controle (en of die nog wel past bij de huidige stand van de techniek & modellen), en de snelheid van afhandelen van klachten en reparaties. Maar juist daarin is ze volgens mij op de goede weg, door mensen van het oude stempel te vervangen door mensen die meer begrijpen van de markt zoals ze nu is. Märklin is niet voor niets in de problemen gekomen onder de oude leiding.
Märklin verdient mijn vertrouwen, juist omdat ze dingen goed (maar verre van snel genoeg) oppakt. Overal lees ik berichten van mensen die spullen opsturen vanwege kleine en grotere klachten, en gewoon binnen een paar weken helemaal nieuwe dingen terugontvangen. Of handelaren die het in overleg met Märklin direct oplossen. En dan heb ik het over jaren oude zinkpest-Köfjes, Central Stations, draaikranen, locs met geluidsproblemen, Magazines enz enz enz. Probeer dat maar eens met je TV, auto, computer, bankset enz. En zelfs bij internet/eBay winkels, al zit daar natuurlijk veel meer kaf tussen het koren.
Dus, als ze nou inderdaad de aandacht geven aan het moderniseren van de kwaliteitscontrole, versnellen van afhandeling van klachten en reparaties en vooral doorgaan met hun coulante service, hou ik er wel vertrouwen in!
Natuurlijk baalde ik ook toen de waterpomp op mijn BR03 afgebroken was.... Nou en?
Vroegere BR03 modellen hadden nieteens zulke fragiele onderdelen. Het is goed en snel opgelost, daar komt mijn positieve gevoel door.
EgMaf