Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!

Gestart door AlbertJan zaterdag 29 maart 2008, 12:06:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:woorden ze eindelijk wakker
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:woorden ze eindelijk wakker
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 06 november 2009, 09:16:34
(Alsof we gaan zitten sabbelen aan onze treintjes! :mrgreen:)

Dirk-Jan


Op een enkeling na misschien  :lol: maar zet een lok op de rails: daar doe je geen handschoenen bij aan. Dus ik vind het wel kwalijk.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Stoomloc 37887 nog maar net terug uit reparatie. Probleem was verholpen en hij liep weer als een zonnetje. Maar na ongeveer tee uur rijden begonnen de zelfde problemen opnieuw. Kan al weer terug naar de winkel. Zucht...
Dit is een model uit de catalogus 2008. Ik heb de indruk dat dit een slecht Märklin jaar is, want dit is niet mijn enige loc uit dat jaar met problemen.
Heeft iemand dezelfde ervaring??
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ja hoor, het is weer zover. Toch maar weer eens nieuw gekocht. Een ice. En wat denk je, het geluid doet het niet. Een simpel geluidje, als een kwakende zieke eend. Kan in de lijst van de eerdere aankopen waaraan wat mankeerde. Is het nu zoveel gevraagd dat een aankoop naar behoren functioneert? Blijkbaar wel. Zie ook mijn eerdere ervaringen met aankopen om dit draadje. Ik word er echt moedeloos van.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Zaterdag de set 26410 Karlsruher zug gekocht, ik moet zeggen, ziet er netjes afgewerkt uit, niets aan te bemerken. Treinset flink laten toeren, schakelen, geluid etc. was prima in orde. Ik moet eerlijk zeggen ik heb behoorlijk wat "nieuw"spul en het werkt tot nog toe prima. Alleen van mijn railbus is een bumpertje afgebroken, en dit na een kleine aanrijding. dit dingetje staat al een half jaar in bestelling.
verder heb ik een MAK, Taurus, 421, V200, br 141, Railbus, br 141 nieuwe versie, en nog een zwitserse loc uit een startset waarvan ik de code niet weet. Allen rijden prima, prima geluid en rijeigenschappen. Wellicht heb ik voortdurend geluk bij mijn aankopen, effe afkloppen als ik het zo lees.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
De ervaringen met de levering van nieuwe modellen en de service die daarbij hoort is zeker niet goed. Ik heb bijvoorbeeld begin dit jaar de koploper gekocht. Eenmaal geleverd viel het me allemaal toch wat tegen. Het model had veruit superieur moeten zijn aan de lima modellen van jaren geleden. Maar eigenlijk is dat niet zo, behalve motorisch dan. Voor die prijs moet een product echt perfect zijn, als klant mag ik dat verwachten. Uiteindelijk krijg je een matig model, met rommelige elektronica en zeer kwetsbare onderdelen. Vergelijk dat bijvoorbeeld met de hondekoppen van piko. Perfecte service, redelijke uitvoering (echt niet slechter dan de koploper van Marklin) en super rijgedrag. Tot overmaat van ramp bleek bij een inspectie van het motorvoertuig van de koploper er brand te hebben gewoed in de trein zelf. Hoe dat kan is mij een raadsel maar het heeft wel de kap beschadigd. Navraag bij de winkelier leerde dat een nieuwe kap niet meer geleverd kan worden. En dat extra vreemd omdat het blijkbaar wel mogelijk is een nieuwe versie van het model te leveren. De conclusie moet zijn dat Marklin niet meer die kwaliteit levert die het ooit deed. Het is ronduit slecht, heel slecht. Wat dat betreft was een bankroet wel verdiend.

Om het verhaal helemaal compleet te maken. Ik heb net de NMBS serie11 van LS models aangeschaft. Niet goedkoop maar wat een schoonheid. Als ik dat model vergelijk met hetgeen Marklin op de markt brengt is het verschil toch wel heel erg groot, qua rijgedrag, uitvoering, echt onovertroffen. Misschien is het tijd voor een nieuwe fabrikant die wel die kwaliteit gaat leveren die je vandaag de dag mag verwachten.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: peter451 op woensdag 09 december 2009, 19:39:59Wat dat betreft was een bankroet wel verdiend.

Welkom hier. :P

Jij gaat hier vast vrienden maken met zo'n ongenuanceerde uitspraak. :?

Breng je Koploper terug naar de winkel en claim garantie. Je hebt er recht op gezien de kennelijke productiefout.

Je had vooraf het model beter moeten bekijken in plaats van achteraf allerlei commentaar geven over kwetsbaarheid en rommelige electronica. Vast een impulsieve aankoop geweest. :wink:

Gr, Ben.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik ben van mening dat je gezien het aankoopbedrag een goed product mag verwachten zonder het in de winkel toe hoeven gaan inspecteren, impulsieve aankoop of niet.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik heb de indruk dat er in de jaren 2006-2008 af en toe te snel nieuwe dingen op de markt gebracht zijn, zonder dat alle kinderziektes eruit waren. Dit geld niet alleen voor de treinen, maar ook voor de machines die ze maken. Als ik het goed begrepen heb is er de laatste jaren flink in nieuwe apparatuur geïnvesteerd en kennelijk was (of is?) nog niet alles 100% goed afgesteld. Op dit moment gaat de bezem door de tent (zoals bekend is) en hopelijk kunnen we over 10 jaar terugkijken op dit dipje in de wetenschap dat alles toch nog goed gekomen is.

Om nou te zeggen dat Märklin het verdient kapot te gaan omdat ze een paar mindere jaartjes achter de rug hebben vind ik veel te ver gaan. Vergeet niet dat ze door alle nieuwe snufjes ook de mogelijkheden voor het "spelen" ontzettend vergroot hebben!

Overigens heb ik zelf nog vrijwel geen problemen ondervonden. Heel soms doet een decoder ineens raar (geluid valt weg o.i.d.), maar dat is altijd na een "harde reset" (stekker er uit en weer er in) weer opgelost.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
@Peter,
De Koploper van Märklin is zeker wel gedetailleerder en mooier dan de Lima. Je zou ze eigenlijk naast elkaar moeten zetten, dan zie je echt wel een verschil.  :) Over de vergelijking met de Hondekop ga ik het maar helemaal niet hebben. Daar zit toch echt wel een behoorlijke klasse verschil in. In detaillering en ook in kwaliteit van het spuitwerk.
Bovendien zou ik je willen vragen van LSm wat onderdelen te bestellen. Ik wens je veel succes! Wedden dat je LSm opeens ook niks meer vind?
Märklin heeft de Koploper in China laten maken, met al zijn voor- en nadelen. De nadelen zijn op dit moment de beroerde onderdelen leveringen. Het voordeel was de prijs. Voor Märklinbegrippen namelijk een aangename prijs-kwaliteitverhouding.

Groeten,
Herman
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Beste mensen,

het gaat hier volgens mij om een beperkt aantal treinen die het niet doen of niet goed doen, zoals eerder gemeld heb ik (afkloppen) nog geen problemen gehad met mijn treinen, en ik heb toch redelijk wat nieuw spul rondlopen zoals de railbus, de v200 en de karlsruher zug. De koploper is gewoon een miskleun van Märklin geworden in die zin, hij komt uit China. Ik heb begrepen dat ze in de toekomst dit eigenlijk liever niet meer willen omdat ze zelf ook wel inzien dat ze hier geen kwaliteit vandaan kunnen halen op dit momen. Op zich vind ik de prijs van de rails bijvoorbeeld veel te hoog voor de kwaliteit, het is behoorlijk kwetsbaar en een paar keer uit en in elkaar en we hebben wat naadjes. Het ziet er mooi uit maar sterk...mmm nee. Ik snap ook best dat er dingen geroepen worden van net goed etc. het is een hoop geld, je emotie is joepie een mooie trein en dan de bittere smaak van het niet functioneren. Ik wens iedereen met deze problemen veel sterkte met de afwikkeling. En laten we hopen dat Märklin nog lang mag blijven bestaan en dat de kwaliteit die ze gaan bieden weer als vroeger is.

gr. Henk
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: ÖBB op zaterdag 12 december 2009, 09:14:49
En laten we hopen dat Märklin nog lang mag blijven bestaan en dat de kwaliteit die ze gaan bieden weer als vroeger is.
^----Ja, wat hij zegt  :D . Ondanks dat ik een enorme Märklin fan ben, kan ik me de teleurstelling van sommige mensen wel voorstellen. Om over de frustraties van de winkeliers maar niet te spreken. Zo werd de eerste serie van de recent uitgebrachte BR23 stoomloc geplaagd door defecte decoders en (in veel gevallen) mankementen aan het drijfwerk. Dat is bij latere series hersteld, maar als je bijna 400 euro neertelt voor een loc dan is dat toch wel zuur (goed, in Houten en op 't web kost 'ie minder, maar dan heb je weer een groter probleem als er iets mis mee blijkt te zijn). Ik ben onwijs blij dat mijn BR23 storingsvrij is.... Maar goed, recent heeft Märklin de kwaliteitscontrole verscherpt en ik heb er alle vertrouwen in dat toekomstige modellen in orde zijn.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: woutje op woensdag 09 december 2009, 20:05:03
Citaat van: peter451 op woensdag 09 december 2009, 19:39:59Wat dat betreft was een bankroet wel verdiend.
Ben,

het is inderdaad een ongenuanceerde opmerking. Maar van Marklin verwacht ik eigenlijk op alle vlakken een topproduct. In de uitvoering maar ook waar het gaat om klantenservice. Uiteindelijk hebben we het wel over Marklin. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat wel eens iets mis kan zijn maar dat neemt de teleurstelling niet weg. Uiteindelijk was de Koploper zeker geen impulsaankoop, zeker niet voor dat bedrag. Met model stond al geruime tijd op mijn verlanglijstje en het model ziet er ook echt goed uit (de vergelijking met Lima was inderdaad niet terecht). aan de buitenkant had ik er niets aan kunnen zien, aan de binnenkant ook niet trouwens. Ik ga nog proberen het model te laten repareren, misschien dat dat gaat lukken. Ik hou jullie op de hoogte.

peter
Welkom hier. :P

Jij gaat hier vast vrienden maken met zo'n ongenuanceerde uitspraak. :?

Breng je Koploper terug naar de winkel en claim garantie. Je hebt er recht op gezien de kennelijke productiefout.

Je had vooraf het model beter moeten bekijken in plaats van achteraf allerlei commentaar geven over kwetsbaarheid en rommelige electronica. Vast een impulsieve aankoop geweest. :wink:

Gr, Ben.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Per jaar besteed ik zo'n EUR 3.000 aan Marklin. Keer op keer verbaas ik me over de precisie van de C-rails. Ook de locs zijn over het algemeen prima, de ene geluidsgenerator klinkt mooier dan de ander maar ze schijnen stuk voor stuk authentiek te klinken. Storingen heb ik niet, wel heb ik sterk het vermoeden dat mijn dealer de locs checkt voordat hij mij meld dat ze er zijn. Maar dat vind ik uitstekende service en mee willen werken om de naam van Marklin op nivo te houden.

De Koploper heb ik gehad, na 3 maanden weer doorverkocht. Ik was door het dolle toen ik hoorde dat ie kwam. De kwaliteit is gezien zijn prijs (ik heb er bij de officiele dealer EUR 350 voor betaald) echt prima. Ik ergerde me aan de lage bankjes, dat is nodig om de electronica zo veel mogelijk uit de doorkijk te houden. Marklin heeft echt een mooi Nederlands model uitgebracht, complimenten dat zij dat voor zo'n relatief klein afzetgebied doen. En laten we dat als liefhebbers van Nederlandst materiaal ook koesteren. De detaillering en fijnmechanica van de grootschalige producten is echter voor een mierenneuker als ik veel bevedigender. En daarom rij ik Marklin.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: peter451 op woensdag 09 december 2009, 19:39:59
De ervaringen met de levering van nieuwe modellen en de service die daarbij hoort is zeker niet goed. Ik heb bijvoorbeeld begin dit jaar de koploper gekocht. Eenmaal geleverd viel het me allemaal toch wat tegen. Het model had veruit superieur moeten zijn aan de lima modellen van jaren geleden. Maar eigenlijk is dat niet zo, behalve motorisch dan. Voor die prijs moet een product echt perfect zijn, als klant mag ik dat verwachten. Uiteindelijk krijg je een matig model, met rommelige elektronica en zeer kwetsbare onderdelen. Vergelijk dat bijvoorbeeld met de hondekoppen van piko. Perfecte service, redelijke uitvoering (echt niet slechter dan de koploper van Marklin) en super rijgedrag. Tot overmaat van ramp bleek bij een inspectie van het motorvoertuig van de koploper er brand te hebben gewoed in de trein zelf. Hoe dat kan is mij een raadsel maar het heeft wel de kap beschadigd. Navraag bij de winkelier leerde dat een nieuwe kap niet meer geleverd kan worden. En dat extra vreemd omdat het blijkbaar wel mogelijk is een nieuwe versie van het model te leveren. De conclusie moet zijn dat Marklin niet meer die kwaliteit levert die het ooit deed. Het is ronduit slecht, heel slecht. Wat dat betreft was een bankroet wel verdiend.

Om het verhaal helemaal compleet te maken. Ik heb net de NMBS serie11 van LS models aangeschaft. Niet goedkoop maar wat een schoonheid. Als ik dat model vergelijk met hetgeen Marklin op de markt brengt is het verschil toch wel heel erg groot, qua rijgedrag, uitvoering, echt onovertroffen. Misschien is het tijd voor een nieuwe fabrikant die wel die kwaliteit gaat leveren die je vandaag de dag mag verwachten.


Ben het helemaal eens met dit verhaal!

Heb afgelopen 2 jaar 10 nieuwe treinen gekocht, waarbij er maar één direkt goed was!
De andere mankeerden allemaal wat; van defekte dekoder tot wiebelend over de baan rijden
,stotterend rijden en noem maar op. Ben vaak naar de winkel terug gegaan om ze om te ruilen.
Sommige dingen zie je nu eenmaal beter als ze thuis op de baan staan.

Nu heb ik het niet over een lokje van 100 euro, maar over loks in de prijsklasse van 300 tot 550 euro.

Het is toch te gek voor woorden dat een lok bv. de br 45 nr. 37453 van 530 euro wiebelend over de rails gaat!
Heb er drie over de rails zien rijden en geen een was goed.

De loks die ik nu heb zijn wel naar mijn verwachting en mankeren niets, maar het blijft toch
te gek voor woorden dat je zo vaak terug moet naar de winkel!

Ik had verwacht dat marklin na het uitstel van betaling wel wat geleerd had; niet dus.

Van mij mag de boel op de fles gaan. De kwaliteit die ze vroeger leverden wordt m.i. toch nooit meer
bereikt. Wat je nu ziet, dat de prijzen dit jaar soms met 10% omhoog gaan en dan zo'n belabberde
kwaliteit leveren; ga zo door Marklin het einde komt vanzelf!

Ben zwaar teleurgesteld in Marklin. Ik heb jaren Marklin verzameld en nu stop ik ermee.
De modellen die ik heb zijn goed en houd ik, maar koop geen nieuwe meer.

Mvg. Henny.



Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
als marklin op de fles gaat hoe kom je dan aan je onderdelen
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Gaan we een fabrikant die al 150 jaar bestaat afrekenen op de afgelopen jaren?
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
is het niet zo als marklin de loks niet meer verkoopt. is het dan niet zo dat ze hun kwaliteit weer gaan verbeteren .
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met marklin.

Als je zoveel pech hebt kan ik begrijpen dat je baalt maar toch moet je
de moed niet verliezen en je handelaar moet het oplossen.

Groeten,
Gijs
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
dat wiebelen of stotterend rijden is door marklin allang opgelost.zit in de printplaat.

er word hier gepraat over slechte c rails maar dat is oud nieuws.die rails die jij waarschijnlijk hebt komen uit 2004 dacht ik en die hebben die problemen en dat is ook allang opgelost.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 18 april 2010, 19:54:09
Gaan we een fabrikant die al 150 jaar bestaat afrekenen op de afgelopen jaren?

Lijkt me niet onredelijk. We kopen nu modellen en niet 30 of 150 jaar geleden
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Alles wat tot nu toe koop rijd perfect  :D
Alleen het aller stomste nadeel is dat de c-rails best vaak kapot gaat  :evil: :evil: :cry: :cry:
de hoekstukjes of de verbindings stukjes ''kraken'' er dan af.
dus ik lijm alles maar weer aan elkaar en ze doen het weer, maar het blijft irritant,
Dus zou marklin slecht plastic gebruiken voor de c-rails??

MVG Clint
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: henkv op zondag 18 april 2010, 21:39:29
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 18 april 2010, 19:54:09
Gaan we een fabrikant die al 150 jaar bestaat afrekenen op de afgelopen jaren?

Lijkt me niet onredelijk. We kopen nu modellen en niet 30 of 150 jaar geleden

Nee,maar we vergelijken de kwaliteit van nu,met die van een aantal jaren terug.

En wordt er geen tweede hands meer gekocht dan?

Laatst las ik nog een topic over een 1100 van de jaren vijftig.

Mvg Hans V200.0
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Paar maanden geleden ice gekocht, kon meteen weer terug, enige tijd daarna Koploper gekocht, kon ook weer terug. Je betaalt een hoop geld, maar dan heb je ook niets. De Koploper is weer terug, de winkel kon m niet testen. Staat nu nog in de doos. Laat m daar maar in. De Ice is ook weer terug maar staat nog bij de winkel, wellicht vraag ik om omruil.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: catzeiler op zondag 18 april 2010, 22:22:04
Paar maanden geleden ice gekocht, kon meteen weer terug, enige tijd daarna Koploper gekocht, kon ook weer terug. Je betaalt een hoop geld, maar dan heb je ook niets. De Koploper is weer terug, de winkel kon m niet testen. Staat nu nog in de doos. Laat m daar maar in. De Ice is ook weer terug maar staat nog bij de winkel, wellicht vraag ik om omruil.
Een winkel die je koploper niet kan testen?

Daar koop je dan toch je modellen niet meer?

Je hebt wel pech wat dit aangaat,en ik hoop dat het eigenlijk niemand overkomt.

Mvg Hans V200.0
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 18 april 2010, 19:54:09
Gaan we een fabrikant die al 150 jaar bestaat afrekenen op de afgelopen jaren?


Waarom eigenlijk niet wanneer de "gemiddelde" kwaliteit sinds een paar jaar duidelijk niet meer is wat het "vroeger" was (retorische vraag)?

Het is niet omdat M. reeds ruim 150 jaar bestaat dat de kwaliteit nu eens wat minder mag zijn. Ik zou juist verwachten dat de kwaliteit minimaal hetzelfde is of zelfs nog beter wordt.

Dat er soms wel eens tijdens de produktie iets fout gaat is tot daar aan toe. Maar maanden of jaren achter elkaar met grote regelmaat spullen kopen waar wat mee mis is? Structureel dus. Gebrek aan kwaliteitscontrole vermoed ik; daarop is hoogstwaarschijnlijk bezuinigd toen M. in de financiële problemen kwam (en nog steeds is).

In 1994 ben ik weer M. gaan kopen (en soms geen klein beetje) maar het is vooral de laatste paar jaren dat er vaak aankopen terug moesten omdat er onderdelen ontbraken, onderdelen slecht waren gemonteerd of het rijgedrag onder de maat was.

En dan is mijn conclusie: de kwalitiet in zijn geheel bij M. is achteruit i.p.v. vooruit gegaan. Maar niet de prijs. Integendeel.

En dan praat ik nog niet over het feit dat M. mij verweesd heeft achtergelaten met de Central Station CS1 omdat ze mot hadden met een "samenwerkende" vennoot. Betrouwbaarheid ook al deur uit...

Was ik een 2-railer dan kocht ik al lang en breed bij de concurrentie.


nmbs < Willy > sncb
=============

Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: nmbssncb op zondag 18 april 2010, 23:50:55
Was ik een 2-railer dan kocht ik al lang en breed bij de concurrentie.
Daar hoef je geen 2-railer voor te zijn of worden! Er zijn zat mensen die allang 100% concurrentie rijden en toch 3-railer zijn.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: marklin1995 op zondag 18 april 2010, 21:45:51
Alles wat tot nu toe koop rijd perfect  :D
Alleen het aller stomste nadeel is dat de c-rails best vaak kapot gaat  :evil: :evil: :cry: :cry:
de hoekstukjes of de verbindings stukjes ''kraken'' er dan af.
dus ik lijm alles maar weer aan elkaar en ze doen het weer, maar het blijft irritant,
Dus zou marklin slecht plastic gebruiken voor de c-rails??

MVG Clint

Clint, lees even het volgende topic over dit onderwerp :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13672.msg214313#msg214313

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Brigitte op maandag 19 april 2010, 09:08:57
Citaat van: nmbssncb op zondag 18 april 2010, 23:50:55
Was ik een 2-railer dan kocht ik al lang en breed bij de concurrentie.
Daar hoef je geen 2-railer voor te zijn of worden! Er zijn zat mensen die allang 100% concurrentie rijden en toch 3-railer zijn.


Brigitte,


Dat is wel zo, alhoewel je bent altijd ook duurder uit wanneer een 3-rail versie verkrijgbaar is bij de concurrenten.
Voor de infrastructuur - zeg maar de rails - zit je wel bijna vastgebonden aan M. tenzij je wilt experimenteren bijvoorbeeld met Peco spoor. Dit is voor veel 3-rail modelspoorders niet echt weggelegd.

De C-rail is handig in gebruik wanneer je de geometrie onder knie hebt. Maar de slanke engelse kruiswissel (DKW) ontbreekt nog steeds in het assortiment nadat C-rail inmiddels toch al zo'n 10 jaar op de markt is.
Als kind (zeg maar in de jaren 50 heb ik wel M. zien rijden op zelfgebouwd 3-rail spoor waarbij de middengeleider echt een derde massieve rail was. Op die grote baan (ik schat ruim 25 m2) stonden toen de nostalgische, robuuste M. loks zoals de (te lange) krokodil, de Re 4/4 I, enz. Robuust en tegelijkertijd toch natuurgetrouw.

De jacht op detaillering van vandaag kent geen grenzen en met super macro-lenzen worden foto's gemaakt van details van loks die voor het gros onder ons met het blote oog niet meer te lezen zijn. De technologie vandaag is tot veel meer in staat dan de mens nog redelijkerwijs kan ervaren.

Ik verwacht dat M. de komende jaren vaker "nostalgische" modellen en sets op de markt zal brengen zoals de Capitole, de V200 en "blikken" rijtuigen want daar is op dit moment m.i. een belangrijke niche-markt aanwezig. Die nostalgische modellen hebben het grote voordeel dat het "treintjes" zijn die nog steeds de verbeelding aan het werk zetten, betrouwbaar functioneren en robuuust zijn. Redelijk "natuurgetrouw" en eenvoudig "bespeelbaar". Dit heeft M. groot gemaakt destijds. Wanneer alles zo is geperfectionneerd dat verbeelding er niet meer toe doet is er steeds minder lol aan te beleven en gaat het sneller vervelen...


nmbs < Willy > sncb
==============
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Willy, ik ben die laatste regel niet met je eens. Waarom zou iemand van perfecte details minder kunnen genieten dan mindere details?
Het hangt er maar van af hoe je je baan maakt, met wat voor visie bouw je zelf je wereld op.
Ik ben heel erg blij met fijne details maar ik heb dan ook extreem scherpe ogen. Ik ben zo'n figuur die alle figuurtjes van Albert Jan heeft overgeschilderd en overal stropdasjes, knoopjes oogjes op heeft geschilderd met een kwastje 0 of 00.  Simpelweg omdat ik van perfectie hou tot in details.
Maar evengoed kan ik heel erg genieten van de "rauwe" uitvoerigen uit vroegere jaren van M*.

We beleven spoor allemaal op onze eigen manier, toch?
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik heb dezelfde set gekocht een paar jaar geleden en mijn ervaring is goed. Maar ik heb niet zo veel verstand van locs en misschien het is niet goed. Wie weet!.

Ik dacht dat dit set oud was en een nieuwe is met een nieuwe centraal station, klopt?

Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik ben het ook niet met Willy eens. Immers gaat het om ieders eigen invulling.

Neem ondergetekende nu eens. Ik rijd met alle vormen door elkaar. D.w.z. Roco 1/87, Märklin kunststof rijtuigen, Märklin metalen rijtuigen, met kortkoppeling, zonder kortkoppelin. Ik kan van alles genieten. Alleen ga ik niet mixen in een treinsamenstelling.

Dat maakt deze hobby juist zo leuk. Je kan kiezen hoe je er invulling aan geeft.

Groeten

Olav
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik ben toch wel van de menig met name door de ervaringen die ik als kind had met Marklin en dat dan vergelijk met nu dat de treinen uit de jaren voor het digitale tijdperk onverwoestbaar leken. Hier ligt nog een E44 uit de jaren 60 en die doet het ook nog steeds zonder problemen. Built to resist!

Vind dat de sinus motor wel een mooi verbetering is ten opzichte van vroeger maar als ik het dan weer vergelijk met de nieuwe Fleischmann motoren lopen die toch nog steeds stiller en mooier. Maar dat is een persoonlijke mening van een leek :P
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hoe fijner, hoe gedetailleerder, hoe meer functies, hoe meer er aan een object kapot kan gaan.
Tot nu toe is er niet één nieuwe loc geweest waarover ik klachten had, terwijl er toch wel geregeld iets nieuws op de baan komt. Tref ik het dan? Zoek ik de "verkeerde" uit?

Overal kan iets fout gaan. Kijk naar Toyota, jarenlang nummer één in betrouwbaarheid, het was -net als Märklin- de standaard. Synoniem voor betrouwbaarheid en langlevendigheid.
Inmiddels is het al een tijd onrustig en wordt het ene na het andere model naar de dealer geroepen voor herstel. Uit het enorme modelgamma zijn dat tot nu toe 4% van de modellen. Maar je staat als fabriek wel in je hemd omdat het onder een vergrootglas werd gelegd.
In het journaal verscheen een oudere man die in de USA zijn Prius niet meer kon laten stoppen. Het ding ging harder en harder en harder... De politie stopte hem uiteindelijk, de auto werd wereldnieuws. "Zie je wel, het is troep" hoorde je de eigenaar briesen.
De auto ging naar de importeur, die onderzocht de wagen en vond niets. De auto ging naar de autoriteiten en die vonden...niets. Op een pakje sigaretten na dan, wat waarschijnlijk het gaspedaal had laten klemmen (ze vonden tabaksrestjes in die hoek).

Enfin, dit is een beetje hoe ik het verhaal Kwaliteit beoordeel...
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Eeeeh, wanneer was Märklin de standaard?  :?:
Als je dat overdreven verhaal vergeet, dan is er niet zoveel bijzonders aan de hand. Vrijwel alle modellen van vroeger waren bij normaal gebruik tamelijk onverwoestbaar, gewoon omdat ze eenvoudig waren. Tegenwoordig zijn modellen door de detaillering en de techniek inderdaad wat kwetsbaarder.
Is er dan verder helemaal niks veranderd? Soms toch wel. Neem nou zoiets als de verschoven bedrukking van de Olympische Koploper. Het model ziet er nog steeds aantrekkelijk uit hoor, daar niet van. Maar toch denk ik dat Märklin zoiets 10 jaar geleden niet had laten passeren. Momenteel moeten ze wel.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: henkv op maandag 26 april 2010, 20:36:28
Eeeeh, wanneer was Märklin de standaard?  :?:


Al jaren. Als je weet wie de uitvinder is van HO, van spoor Z en zeker gedurende de jaren '50-'70 mag je echt wel zeggen dat ze als de standaard te boek staan, of stonden.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kermit65 op dinsdag 27 april 2010, 13:33:51Al jaren.

.....wordt M* ook wel "marktleider" genoemd.

Citaat van: henkv op maandag 26 april 2010, 20:36:28Het model ziet er nog steeds aantrekkelijk uit hoor, daar niet van. Maar toch denk ik dat Märklin zoiets 10 jaar geleden niet had laten passeren. Momenteel moeten ze wel.

Wat kwaliteitscontrole bij M* betreft: in de filmpjes die tegenwoordig op Märklin TV worden getoond (alleen voor Insiders te zien) zie ik een tendens dat dit onderwerp (weer) behoorlijk wat aandacht krijgt. Voorzover die er al niet was lijkt dat in ieder geval weer de (juiste) aandacht te krijgen.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ja, als Märklin dat op zijn filmpjes laat zien, dan moet het wel waar zijn natuurlijk.  :P


Citaat van: Kermit65 op dinsdag 27 april 2010, 13:33:51
Al jaren. Als je weet wie de uitvinder is van HO, van spoor Z en zeker gedurende de jaren '50-'70 mag je echt wel zeggen dat ze als de standaard te boek staan, of stonden.

Toevaliig weet ik door wie en waar H0 is uitgevonden en dat was niet door Märklin of in Duitsland. Het zou je verbazen waar dat wel was.

Jullie maken het jezelf onnodig moeilijk door te blijven geloven in de mythe van Märklin als standaard of als eenzaam kwaliteitsproduct die het ooit zou zijn geweest. In vergelijking met zo'n mythe kunnen de daadwerkelijke hedendaagse producten alleen maar tegenvallen.
Wel kun je in het algemeen zeggen dat de modellen vroeger eenvoudiger en dus robuuster waren en dat er vroeger meer tijd, geld en menskracht kon worden uitgetrokken voor de ontwikkeling van modellen en voor service. Dat betekent een wat hogere defectenstand dan vroeger en wat meer fouten door haastwerk. Ingewikkelder is het niet.
Overigens waardeer ik de ontwikkelingen in techniek en detaillering in de modelspoorwereld persoonlijk toch vooral positief.

Het Märklin concern wordt pas sinds de overname van Trix en de latere overnames wel marktleider genoemd, hoewel de producten buiten Europa maar mondjesmaat worden afgezet en het belang van het bedrijf voor tweerailers sowieso beperkt is gebleven. Dat valt ongeveer samen met de periode waarin de financiële en organisatorische problemen begonnen, dus of het nou zo'n zegen is.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: henkv op dinsdag 27 april 2010, 15:02:30

Toevaliig weet ik door wie en waar H0 is uitgevonden en dat was niet door Märklin of in Duitsland. Het zou je verbazen waar dat wel was.

Kom alwetende Henk, laat ons gewone stervelingen niet in het duister omtrent dit prangende vraagstuk en verlos ons van onze onwetendheid. Maak ons deelgenoot van uw kennis en we zullen u eeuwig dankbaar zijn....
Hasta la Pasta
Fred
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Henk, waarom rij jij eigenlijk Märklin? Ach, laat maar...
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo,

Hoewel ik echt een fan ben van Marklin, wil ik toch een kanttekening plaatsen bij de keuze van marklin voor de decoders.Op dit moment plaats ik vraagtekens bij de kwaliteit van de geleverde decoders in de locs. Vorig jaar december heb ik de BR E 03 (37575) gekocht. Bij het testen op de baan bleek de loc bij lage snelheden schokkerig te rijden. Deze loc is toen via Keuterman bij Marklin Duitsland terecht gekomen. Ik moet toegeven dat de geleverde service optimaal was. De loc rijdt nu voorbeeldig. Twee andere locs, de Mallet (37967) en de VT 08.5 (39081) zijn eveneens op weg naar Duitsland. Bij het veranderen van de CV-waarden, weigeren de locs vervolgens te rijden. Geluidsfuncties werken nog wel. Wanneer de decoder weer op de fabrieksinstellingen wordt teruggezet, rijdt de loc weer. Ik verwacht van Marklin dat de geleverde decoders optimaal presteren. Het is wel ironisch dat mijn laatste drie aankopen toch weer problemen hebben met de decoder.

Groetjes,
Rob
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kermit65 op dinsdag 27 april 2010, 15:23:37
Henk, waarom rij jij eigenlijk Märklin? Ach, laat maar...

Rij ik Märklin? Ik heb modellen van het Märklin concern tussen mijn andere modellen.

@IJsengel, wat betreft H0.
Al in de jaren '20 van de vorige eeuw werd in Engeland modelspoor met spoorwijdte 16,5 mm ontwikkeld. Dat werd niet onmiddelijk een succes, maar het idee stak de grote plas over. In de Verenigde Staten kwam het in de jaren '30 tot normen voor tweerail-gelijkstroom onder de term H0. Ongeveer tegelijkertijd introduceerden Märklin en Trix in de jaren dertig hun 16,5 mm drierailsystemen en dat noemden ze aanvankelijk naar Brits voorbeeld 00.
Kort na de oorlog gingen sommige Duitse fabrikanten modellen voor de Amerikaanse tweerailmarkt en later voor een eigen Europese tweerailmarkt produceren en daarmee werd de term H0 op het Europese continent geïntroduceerd. Märklin en Trix namen die term op den duur ook over. Als je in oude catalogi van Märklin kijkt, dan zie je hoe lang het duurde voordat daarin het begrip H0 voor het eerst wordt gebruikt.
Märklin als 'uitvinder' van H0 is een typisch voorbeeld van mythevorming door Märklin die grif door de liefhebbers wordt geslikt.

De echte deskundige op dit gebied is overigens Klaas Zondervan.

Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Dank Henk!
Dit gelijkt een stukje tekst wat bijna rechtstreeks uit de Wikipedia te halen is.
Het grappige is dat bijvoorbeeld de Duitse Wiki pagina meldt dat de firma Bing uit Neurenberg wel eens de eerste kon zijn geweest die iets op 16.5 mm spoorbreedte fabriceerde.
Elke wiki zijn eigen waarheid zullen we maar denken.
Ik ben nog van de gewone Winkler Prins Encyclopedie....

H la P
Fred
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Of het zo in een wiki staat weet ik niet. Ik heb het in ieder geval van Klaas Zondervan en die heeft een jaar of wat geleden de moeite genomen om de teksten uit de periode zelf door te nemen. Dat is bijzonder, want in de meeste gevallen worden er gewoon mythes en halve waarheden herhaald en dat is in de meeste wiki's niet anders. Klaas heeft van zijn bevindigen verslag gedaan in een nummer van Railmagazine.
Dat Bing erbij betrokken was zou best kunnen, omdat de hele normering van spoorwijdtes aan het begin van de 20e eeuw op gang is gebracht door een Brit die modellen door Bing wilde laten produceren.
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kermit65 op dinsdag 27 april 2010, 16:29:10
Best lachen, als je weet wie de eigenaar van Bing was.

Kom alwetende Richard, laat ons gewone stervelingen niet in het duister omtrent dit prangende vraagstuk en verlos ons van onze onwetendheid. Maak ons deelgenoot van uw kennis en we zullen u eeuwig dankbaar zijn....
Hasta la Pasta
Fred

8)
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo allemaal, ik heb een naar een pdf-je op de marklin site.

Pas wel op het is alleen voor liefhebbers dus jullie zijn gewaarschuwd :D

http://www.marklin.nl/bedrijf/images/Korte%20historie%20modeltreinen.pdf

Linkje kopiëren en in je brouwser plakken.

Ben benieuwd,
Gijs
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Bing dus
Re:Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
In opdracht van Bassett-Lowke.
Bassett-Lowke is de Brit waar ik het over had. Toen die aan het begin van de twintigste eeuw modellen door Bing wilde laten produceren, was het zaak om een eenduidige maatvoering af te spreken al was het maar vanwege het verschil in gebruikte lengtematen. De afspraken werden ook heel bijzonder uitgedrukt, namelijk als mm/foot. Ofwel één Engelse foot in het echt stond gelijk aan x mm in model. Voor schaal 0 is dat dan 7mm/foot, omgerekend 1:43,5.  De helft daarvan werd begin jaren twintig 3,5mm/foot omgerekend 1:87. In Engeland gebruiken ze die termen nog steeds.

Goed verhaal op de site van Märklin.