Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900

Gestart door AlbertG woensdag 12 januari 2022, 15:05:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
In de handleiding van deze decoder staat dat de maximale spanning op de uitgangen 20V is.
Dit is in te stellen via CV 50 en 51 met waardes tussen 0 en 63, de standaard waarde is 32.
Programmeren en teruglezen van de ingestelde waarden gaat goed met een lampje aangesloten op uitgang A1.

Als ik deze waarde instel op 63 dan meet ik op de uitgang A1 een spanning van 9,5V
Ik gebruik daarvoor de uitgang A1 en het soldeerpunt voor de 20V zoals in de handleiding staat afgebeeld.

Ik heb al wat artikelen doorgelezen over deze decoder maar heb er niet 1 gevonden die over de spanning gaat, wel een opmerking op een Duits forum waar staat dat die 20V onzin is omdat deze spanning afgeleid wordt van de railspanning.

Dus mijn vraag: wat is de werkelijke maximale uitgangsspanning van deze decoder?
Link naar de handleiding: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/Bes76900e.pdf
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
Die 20V is inderdaad de gelijkgerichte baanspanning en zal dus mee variƫren met de baanspanning.
De intensiteit van een aangesloten lampje wordt geregeld door het permanent of met een blokgolf naar massa te schakelen. Bijvoorbeeld een blokgolf met een duty cycle van 50%, even lang hoog als laag zal resulteren in een lampje dat (ongeveer) op halve sterkte brandt.
Er wordt helemaal geen spanning geregeld of ingesteld, die is vast.
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
Hoi Anton,
Bedankt voor je reactie.
De eerste regel begrijp ik, daarna wordt het me te technisch. Ik begrijp ook niet wat dat met mijn vraag te maken heeft.
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
Ik weet echt niet hoe ik dat eenvoudiger kan uitleggen, misschien kan iemand anders dat wel.
Het komt er op neer dat de uitgangen PWM gestuurd zijn, er komt geen variabele spanning aan te pas, het lampje wordt gedurende een bepaalde tijd altijd gevoed met de maximumspanning en die is de gelijkgerichte baanspanning.
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
Hoi Anton,
Nogmaals bedankt.
De uitgangsspanning is dus niet altijd 20V zoals de handleiding vermeldt. Dat is goed om te weten.
Ik heb een voeding van 12V op mijn DCC++ centrale aangesloten. Ik weet niet hoeveel baanspanning dat oplevert maar het was voldoende voor mijn n-spoor testbaantje.

Op mijn eigen baan heb ik voedingen van 18V, mag ik er dan van uitgaan dat dat ook een hogere uitgangsspanning van de decoder oplevert?
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Uitgangsspanning Uhlenbrock functiedecoder 76900
bij esu is dat althans zo : de AUX uitgangen zijn 1.5 volt lager dan de baanspanning (aangeboden aan de decoder)