Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel module terugmeldcontact

Gestart door franske woensdag 12 januari 2022, 12:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel module terugmeldcontact
Beste,

Kan iemand mij vertellen welk type nummer ik nodig heb voor de micro switches van het terugmeld contact. Ik heb nu enkele wissel aansturingen overgekocht waar deze door gesoldeerd zijn nu geeft mijn 7271 op beide ledjes een terugmelding.
Ik zou graag de switches weer terug willen solderen maar kan ze nergens vinden.

Mijn excuses als dit al eens eerder behandeld is maar kon er niet iets over vinden.
Re: Wissel module terugmeldcontact
Re: Wissel module terugmeldcontact
Aangezien zo velen ze er uit gooien moeten die toch niet voor veel geld nieuw gekocht worden?
Re: Wissel module terugmeldcontact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Wissel module terugmeldcontact
Tsja, dat is maar helemaal de vraag. Ook ik heb ze er allemaal uitgehaald, maar op de resolute manier, met de kniptang. Van hergebruik is dus absoluut geen sprake. En bij enkele heb ik er gewoon een draadje over gesoldeerd. Zitten er dus nog wel in maar doen niets meer.
Re: Wissel module terugmeldcontact
Citaat van: cvdw op woensdag 12 januari 2022, 16:28:06
deze misschien ?
https://www.conrad.nl/p/zf-microschakelaar-dh2c-c6pa-30-vdc-05-a-1x-aanaan-moment-1-stuks-705698

Lijkt er wel op heb bij 2 modules ze eruit gesoldeerd om te kijken naar een type nummer maar niks kunnen vinden helaas.
Vind ze alleen wel erg duur dan is het niet echt rendabel om meerdere wissels te gaan doen

En denk dat de meeste ze wel grof eruit halen of meteen weggooien maar hebben meer mensen dan geen last van foute terugmelding of accepteer je het maar?
Digitaal aansturen heeft dan ook geen nut lijkt me dan krijg je ook foute waardes, of werkt dat anders.
Re: Wissel module terugmeldcontact
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Wissel module terugmeldcontact
Als cobe ze liet zien bij conrad, dan heb ik ze uitgebouwd uit de aandrijvingen voor de c-rail wissels dan heb ik ze liggen en mag je ze zo hebben.
Groet,
Jasper
Re: Wissel module terugmeldcontact
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel module terugmeldcontact
En ik doe niet aan terugmelding, als er wat fout gaat zijn dat toch vaak de wisseltongen die de motor niet "volgen".

Groet, Anne W
Re: Wissel module terugmeldcontact
Als je ze hebt liggen en ze werken nog dan wil ik ze graag overnemen, heb online de juiste nog niet gevonden al wel paar die erop lijken.
Re: Wissel module terugmeldcontact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel module terugmeldcontact
Ik zie dat je uitsluitend met C-rails rijdt.

Ik heb me dat afgevraagd omdat microswitches zijn ingebouwd, in de wisselaandrijving. Door Märklin zelf, maak ik daaruit op. En ik heb geen C-rails, uitsluitend K-rails en M-rails (en wat 2rail spul).

Ik vroeg het me af vanwege een draadje van Frans Hufkes.
Die heeft microswitches, zelf in gebouwd, in M-rails wissels.

En daarmee kom ik bij Anne W's opmerking:

Citaat van: Anne W op woensdag 12 januari 2022, 22:41:53
En ik doe niet aan terugmelding, als er wat fout gaat zijn dat toch vaak de wisseltongen die de motor niet "volgen".

Bij zelfbouw ligt dat anders.

Frans Hufkes had microswitches zo ingebouwd dat de mechanische wisseltong-aansturing de microswitch schakelt, in plaats van andersom. Daarom hoef je bij zijn methode er niet aan te twijfelen dat de terugmelding correspondeert met de stand van de wisseltongen.

Iets soortgelijks (zonder microswitch) betrof een truc voor zelfbouw-terugmelding bij K-rails wissels van een voormalig forumlid. De wisseltong streek aan de onderzijde over een messing draadveer, en bij contact vond terugmelding plaats. Zodoende was gegarandeerd dat de stand van de wisseltong overeenkwam met de melding.

Uiteraard zijn microswitches ingebouwd in Märklin wisselaandrijvingen, minder geloofwaardig.
Re: Wissel module terugmeldcontact
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Wissel module terugmeldcontact
Hallo franske,

Stuur maar even via je pb jou adres dan stuur ik ze naar je toe.
Groet, Jasper
Re: Wissel module terugmeldcontact
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wissel module terugmeldcontact
Ik denk dat je zoiets zoekt. ==>https://octopart.com/dh2c-c6pa-cherry-18620988
Of https://www.tme.com/au/en/details/dh2c-c6pa/microswitches-snap-action/cherry/
Maar je komt per aandrijving al snel tot 4 á 5 euro per aandrijving.