Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waar zit de fout?

Gestart door Butselboy zondag 16 januari 2022, 00:20:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar zit de fout?
Lid sinds: 2021

offline
Waar zit de fout?
Hallo,
ik gebruik voor de binnenhuisverlichting van mijn modelbaan o.a. led strips. Specs: lengte van een strip= 1 meter, bevat 60 leds type 3528, voeding 12 V gelijkspanning, vermogen 5 Watt per lopende meter. Ik kort deze in in secties van 3 leds. Elke sectie is dus goed voor 1/20ste van 5 Watt = 0,25 Watt per sectie.
In een kerk gebruik ik 2 led-secties, in parallel geschakeld. Totaal vermogen = de som van beide deelvermogens = 0,25 + 0,25 = 0,5 Watt of 500 mW.
Als ik dit aansluit op een 12V voeding branden de leds mooi gelijkmatig (uren aan een stuk).
Vandaag heb ik ze aangesloten op een lichtdecoder van V*mann 5074. Deze wordt aangesloten op de 16 V-wisselspanningsuitgang van een transfo (F*ller 180641) en de decoder levert een interne gelijkgerichte spanning van 22 Volt (gemeten: 24 Volt zonder externe belasting, op de 200 V-meterschaal van de voltmeter), en dit op 4 groepen die onafhankelijk van elkaar kunnen worden geconfigureerd. Elke groep kan 8 kanalen aansturen.
Specs van de lichtdecoder: 100 mA maximale stroomsterkte per kanaal, dus 8 x 4 x 100 = 3200 mA totale stroomsterkte.
De kerkverlichting is aangesloten op kanaal 1 van groep 1 (groepen 2, 3 en 4 zijn niet aangesloten). Op de andere kanalen wordt de andere huisjesverlichting aangesloten (max 25 mA per kanaal). De decoder stuurt ad random de individuele kanalen opeenvolgend aan.
Wat blijkt nu? Als de kerkverlichting wordt geactiveerd, meldt de decoder een te hoog stroomverbruik en valt de verlichting uit :( . Dit is niet het geval bij de andere kanalen.
Volgens mij bedraagt het totale vermogen van kanaal 1: 500 mW (zie hoger); en met een gelijkgerichte spanning van 24 V (meetresultaat - zie hoger) bedraagt de totale stroom op kanaal 1 dan 500/24 = 48 mA, hetgeen beduidend lager is dan de toegelaten maximale stroomsterkte van 100 mA per kanaal. Dus: het licht zou moeten blijven branden, toch?
Wie kan mij dit verklaren? En...: mogelijke oplossing?

Bedankt alvast!

Jos
Re: Waar zit de fout?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar zit de fout?
Je gaat uit van 500mW bij 12V, so far so good. Maar bij 22V of de gemeten 24V is dat verbruik hoger.
Niet alleen je spanning gaat omhoog, ook de stroom door je leds.

Bij 12V: 12V-3*3V=3V over weerstand, zeg ff dat er 120 ohm weerstand op zit. Dan heb je je 0,025A=25mA per sectie.
Bij 22V: 22-3*3V=13V over die weerstand, I=0,108A=108mA en dat zit over die max van 100mA.

Daarnaast verstook je 1,4 W in je weerstand, en dat vind die niet leuk kan ik je zeggen. Dus spanning omlaag of extra weerstand erbij.
Re: Waar zit de fout?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Waar zit de fout?
12 Volt led strips. Uitgang 22 -24 Volt.
Kan je die led strips niet beter in serie zetten?
Re: Waar zit de fout?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Waar zit de fout?
Grote kans ook dat je led's kapot gaan, je zet er nu een spanning (22 á 24V) op die 2x zo hoog is als de ontwerpspanning (12V) van de ledstrip.
Eenvoudig op te lossen door telkens 2 ledstripjes in serie aan te sluiten, zoals Johan ook al schreef. Die ledstripjes moeten dan wel evenveel led's bevatten.
Re: Waar zit de fout?
Lid sinds: 2021

offline
Re: Waar zit de fout?
Iedereen bedankt voor de respons en de mogelijke oplossingen.


@ John: ik moet inderdaad rekening houden met de te grote restspanning na de leds, te wijten aan de hogere bronspanning van 22/24 V tov de klassieke 12 V. Met een bijkomende weerstand in de kring te solderen moet het lukken. Ik zal dan rekening houden met de warmte-ontwikkeling en weerstanden nemen met een voldoende hoog vermogen.


Maar dat betekent ook dat de overige led-lampjes-kringen in de andere kanalen, die nu wel branden, ook een hogere stroom zullen trekken (weliswaar onder de 100 mA). Zet ik hier veiligheidshalve ook bijkomende weerstanden in die kringen?


@ Johan en Hans: leds in serie zetten is ook een oplossing. Maar je vind overal dat serieschakelingen van leds niet aangewezen is (bij 1 defecte led is de ganse kring spanningsloos). Of zijn er argumenten om het wèl te doen? Is het niet beter om bijkomende weerstandjes te plaatsen?


Jos
Re: Waar zit de fout?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waar zit de fout?
Ook bij die andere kringen zul je aanpassingen moeten maken Jos. Mijn berekening is per sectie, en dat zat er al over/rond je limiet. Dat die kerk je uitgang plat legt komt omdat ie dus 2x de limiet verbruikt en dan schakelt ie eerder uit dan wanneer je dus rond die 100mA zit.

Wat Johan en Hans zeggen, in serie zetten, is nu juist handig. Effectief deel je de spanning per sectie gelijk, waardoor je mooi rond die 12V uitkomt. Anders moet je al die energie wegstoken in weerstanden.
Als je nu 18V als voeding had, ja dan moest je wel aan de weerstanden. Maar nu is in serie de betere keuze.
Die ene keer dat een led kapot zou gaan is balen, maar je hebt nu met je hogere stroom al een hoger risico dat je leds kapot te maken dan wanneer je ze in serie zet en daar een normale stroom hebt lopen. 
Re: Waar zit de fout?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Waar zit de fout?
Beste, Je gebruikt LED strips van 3 LED's per stripje. Die staan al in serie aangesloten op een 12V voeding. Wat is dan het probleem om daar nog eens drie LED's mee in serie te zetten? Gewoon doen!