Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply

Gestart door Keesjan woensdag 12 januari 2022, 10:21:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Hallo, ik ben Keesjan en op dit moment bezig met het opbouwen van mijn Z spoor baan. Deze baan is digitaal via een MS2 maar deze wil ik ivm uitbreiding gaan vervangen door een CS3 of Ecos. Van belang is hierbij dat de baanspanning niet (veel) hoger komt dan ca 12V.
Op de voeding voor de CS3 (60041) zit een schuifschakelaar waarmee tussen 15V en 19V gekozen kan worden maar mij is niet duidelijk of de CS3 ook werkelijk werkt met de 15V instelling. Op een ander Duits forum had ik namelijk gelezen dat de CS3 onder ca18V geheel niet werkt. De 15V stand op de voeding is dan wellicht enkel bestemd voor gebruik bij andere centrales of boosters.
Is er iemand die kan bevestigen of de CS3 ook werkelijk werkt met de schakelaar van de voeding op 15V?
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Beste Keesjan,

Er is een Z-Spoorclub, https://www.z-spoorclubnederland.nl/, wellicht contact zoeken, zij weten vast meer.

Groet, Anne W
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Marklin CS3 handleiding, staat gewoon op de website: KLIK
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Hoi, bedankt voor de reacties, de website van de z spoorclub had ik wel eens gezien maar ik kan daar vrij weinig info vinden. Ik verwacht ook niet dat er daar zullen zijn die een z baan met een CS3 besturen.
Ook de Marklin handleidingen doorgelezen (van zowel de CS3 als ook van de betreffende voeding) maar of het staat er echt nergens in of ik lees er steeds overheen.
Wellicht dat hier iemand de CS3 icm de betreffende voeding gebruikt en deze een keer op de 15V stand heeft geprobeerd.
Ook op de diverse duitse en engelse websites heb ik hier in ieder geval niets over kunnen vinden (behalve een post van iemand die aangaf dat de CS3 bij 15V vanuit een labvoeding niet op zou starten). 15V blijft trouwens nog wel hoog voor Z spoor maar dit kan ik met een paar diodes nog wel naar een acceptabele waarde brengen.
Als we niet in zo'n bijzondere tijd zaten was ik wel langs de handelaar gegaan waar ik deze wil aanschaffen maar dit is op dit moment een beetje lastig.
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
 @citaat

Contact zoeken is wat meer als de website bekijken, Märklin levert ook geen digitaal z-materieel, dus iemand anders moet dat doen en ik dacht dat er iemand was die altijd in Houten stond en "gelieerd" is aan die club.

Groet, Anne W
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Hoi Keesjan,

Kijk hier eens:   


En ook bij Velmo decoders.

Achja de centrale is een CS 2, maar met de CS 3 zal dit ook lukken als je een spanningsregelaar er tussen zet.
klikje doen

Veel plezier!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Hoi, deze had ik nog niet gezien.
Echter rijdt ik al een tijdje digitaal met ca 10 z locs, inderdaad met deels velmo decoders en een deel met D&H decoders.
Op dit moment gebruik ik hiervoor een mobile station 2 welke met een andere voeding van 12V werkt. Het kleine schaduwstation wordt hierbij bestuurd via een Arduino.
Het stukje digitaal maken van mijn baan was dus niet zozeer de vraag, dit had ik in de beginpost wellicht wat beter moeten aangeven.
Vanwege uitbreiding van de baan wil ik nu dus een uitgebreidere centrale aanschaffen (er zijn geen plannen om met een software programma op een pc te gaan rijden) en het is mooi als deze met een lagere spanning kan werken.
De CS2 zoals in het filmpje kan inderdaad met een lagere spanning overweg maar van de CS3 is het mij niet duidelijk. Hoewel de CS3 voor mij ook een aantal voordelen heeft neig ik ondertussen toch wat meer naar een Ecos, deze kan in ieder geval met een lagere spanning werken en heeft ook een instelbare stroombegrenzing.
Een schakeling om de railspanning te verlagen na de centrale heb ik in eerste instantie al gebruikt (toen ik de MS2 nog op 18V had draaien) maar daar was ik niet erg enthousiast over.
Gr,
Keesjan
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 voeden met 15V uit 60041 power supply
Hoi Keesjan,

Je kan de CS 3 centrale zelf gebeurtenissen laten maken en die dan vervolgens door bezetmelders laten schakelen.
Nu is het interne geheugen 4GB, en daardoor groter dan bij de CS 2, maar met de CS 3 kun je dat interne geheugen uitbreiden met een 32 GB SDHC kaart.

Dan heb je voldoende voor jouw treinen om zonder pc programma te besturen.
Wel moet je elke route in de CS 3 programmeren, maar voor je dit doet, zou ik eerst de routes eens op schrijven.
Zodat je weet welke trein welke snelheid moet hebben en welke wissel/seinen je moet schakelen om niet te botsen.

M.v.g.

Hans V200.0