Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V

Gestart door Steem maandag 18 december 2017, 23:31:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Jazeker! Is al fout gegaan. :o)
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Steemwiek: Opbouw nieuwe tafel
Het hoogste niveau is bereikt! Nu nog het laagste. En er moet nog valbescherming komen, en de stijging moet gelijker, maar voor nu heb ik 3 video's voor jullie:





Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Ik heb inmiddels alle locs, treinstellen en wagons met sleper een flinke tijd over de baan laten rijden, en uiteindelijk is er slechts 1 die constant problemen geeft op 1 van de slanke wissels. De Artitecs, Roco's, Piko's en de Rivarossi rijden zonder problemen en het is uitgerekend de Koploper van Marklin die stoort op de Marklin 24722 in "terugrijdende" richting. Te zien/horen op onderstaande video rond 2:03. De koploper heeft 2 slepers, en slechts 1 ervan doet moeilijk. Kans is dus groot dat dit redelijk makkelijk op te lossen is, en anders moet ik even kijken naar het eerder vermelde "schoentje" voor op de wissel.



Ik heb lang nagedacht over wat nu de volgende stap gaat zijn, maar ik denk dat ik nu toch echt met de ringleiding, blokken en massadetectie aan de gang moet. Alleen kan dat denk ik niet zonder goede centrale. Ik zit dus even zelf op een "wissel" waarin ik een keuze moet gaan maken. Daarna kan ik klein beginnen met testen, en dat dan door gaan voeren op de grote baan. Ik wil dat doen voordat ik de rest van de rails ga liggen. Met wat er nu ligt, kan ik alvast mooi uit de voeten, en ik kan overal nog goed bij.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
 @citaat Zet even op een rijtje wat je allemaal wilt, zodat je daardoor makkelijker een centrale kan kiezen.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Steven,

KLIK: hier wordt al een aardige discussie over de CS3 en Ecos2 gevoerd.
Misschien heb je er wat aan.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Had al een tijdje niet in je topic gekeken, maar ziet er goed uit! Maximaal de ruimte benut en een leuk baanplan! Volgens mij heb je de bouw van de 'tafel' ook wel slim gedaan en ziet er strak uit. Heb zelf een wat grotere ruimte beschikbaar (lengte vergelijkbaar maar wat breder) maar zit al te klooien dat het te klein is voor wat ik wil. Dus blijf dit zeker volgen als inspiratie. :)
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Je kunt terwijl je aan het oriënteren bent alvast beginnen met het knippen van de rails, als je tenminste voor massadetectie wilt gaan. Dat is een vrij eentonig klusje, dus heb ik het destijds in een heleboel kleine etappes gedaan.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Maar moet ik voor massadetectie alle rails knippen, of alleen die waar ik blokken van wil maken?
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Alleen die voor massadetectie. Je isoleert je linker- of je rechterrail van de ander (eenzijdig ook de bekende rode dopjes ter isolering van het bezettraject). Zodra er een trein met ongeïsoleerde assen op dat spoor komt gaat er een stroompje lopen dat de bezetmelder detecteert. De detector geeft dat door aan je centrale (en die weer aan de PC als je die hebt aangekoppeld). Het kan een keuze zijn om bijvoorbeeld wissels mee te nemen in je bezetmelding, maar dat is lang niet altijd het geval. Die zou je dan niet hoeven knippen.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
 @citaat als het goed is gaat er geen stroompje lopen maar word er spanning gedetecteerd het is massa detectie anders was het stroom detectie.
Verder kun je er voor kiezen om de complete baan te knippen dan word alles gezien ook stilstaande ontkoppelde wagens of detectie stukken wat makkelijker is maar meer risico bied.
Verder voor wat centrale's betreft zijn ze in grote lijnen gelijk het zit ik specifieke mogelijkheden wat de doorslag kan geven Laurent heeft een mooie opsomming gemaakt van voor en nadelen tussen de CS en de Ecos.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 maart 2020, 09:35:00
Verder kun je er voor kiezen om de complete baan te knippen dan word alles gezien ook stilstaande ontkoppelde wagens of detectie stukken wat makkelijker is maar meer risico bied.
@Mark,
Wat bedoel je precies met het laatste deel van je zin: "maar meer risico bied"
Ik zit zelf nu ook in de "knip fase"
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Omdat er bij gedeeltelijke detectie niet word gemeld als er een wagen achter blijft(en bij volledige detectie wel)in het detectie loze stuk,daarom is het verstandig om er goed over na te denken hoe je het wilt aanpakt.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Volledige detectie kost nauwelijks meer dan gedeeltelijke detectie, omdat in feite de hele infrastructuur al aanwezig is. Voor mij was het geen eens een vraag. Ik ben dus onderweg voor volledige detectie.

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 maart 2020, 09:35:00
@citaat als het goed is gaat er geen stroompje lopen maar word er spanning gedetecteerd het is massa detectie anders was het stroom detectie.
Jij weet beter hoe het precies werkt dan ik. Kun je uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat, of wordt dat te ingewikkeld voor hier?
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Het is ook niet de kosten post waar je naar moet kijken maar de tijd die het kost als je bvb de baan al hebt liggen kun je alles gaan losmaken/verwijderen daarom heb ik besloten bij mijn baan geen detectie te maken heb de baan al liggen bij mijn ouders dus is de tijd factor bepalend geweest tevens heb ik veel blinde stukken voor een gedeeltelijke detectie.
Hier even de LINK naar de Wiki van het forum daar word duidelijk uitgelegd hoe alles werkt.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Bedankt voor alle informatie heren! Wijbe heeft mij per WhatsApp ook een heleboel informatie gegeven waar ik mee vooruit kan. Ik denk dat ik voor volledige detectie ga en Wijbe heeft mij uitgelegd hoe ik gewoon kan blijven rijden in de tussentijd. Sowieso eerst even testen op een klein baantje. Daarnaast is er nog genoeg anders te doen:





Misschien laat ik hem wel zo*. :D Ik was alleen vergeten de buffers eraf te halen dus die zijn gesmolten. Gelukkig gewoon bij te bestellen onder artikelnummer E212732 (6 euro voor 4 stuks).

*Het wordt een 1622 Haarlem met de750 jaar Haarlem tekst.
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Hallo Steven,

Polijsten! :O Daarna niets meer aan doen. Dat zal oogverblindend zijn, lijkt me geweldig mooi!


Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Dag Steven,

Misschien een beetje als mosterd na de maaltijd.
Ik heb gekozen voor volledige detectie waarbij de (c-rails)wissels in mijn schaduwstations ook van een melder zijn voorzien.
Reden; ik heb vier wissels achter elkaar liggen en als daar een wagon of rijtuig op achter blijft, dus los komt van de trein, wordt deze niet meer gezien en je kunt je voorstellen wat er dan gebeurd.
En het is altijd een duur exemplaar.

Bij de KLIK: chinees heb ik een tangetje gekocht (plus een reserve) om de c-rails door te knippen.
Werkt mooier dan de dremel.


Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.


Ai... Dat zegt wel wat! Tijd om daar wat aan te veranderen dus, want ik heb niet stil gezeten al die tijd. Het laatste bericht dateert van net na de start van de pandemie. Sinds die tijd heb ik lange periodes thuis bij het gezin gehad en lange perioden in Apeldoorn waar de baan staat. Het was dus een beetje schipperen. De locs zijn inmiddels gespoten, maar net met de afwerking ging het mis. Rond de ramen is het te grof geworden. Ik hoop dat ik dat nog redelijk makkelijk kan herstellen, want dan is het enkel nog een kwestie van de decals erop, weatheren en coaten. Daarover komende week hopelijk meer.

Qua baan is er nog veel meer gebeurd. Zo heb ik de platen van het onderste schaduwstation weer goed gemaakt, wat ontbrekende stukjes opgevuld en de baan onderaan gelegd. En toen kwam de klimspiraal, en dat werd een ramp. Ik had 7 cirkels gemaakt (met een decoupeerzaag op een plankje) maar deze bleken net te krap bemeten. Ze paste perfect in het verdere bouwwerk, maar waar ik wel rekening had gehouden met de draadeindes had ik niet genoeg rekening gehouden met het uitsteken van het rollende materiaal. Dus moesten er grotere cirkels komen, alleen zouden die niet passen. Daarom is na lang wikken en wegen de zaag in dat deel van de ombouw gegaan en ben ik (wat volgens mij eigenlijk ook zo hoort) van beneden naar boven gaan werken hiervoor. De op maat gemaakte draadeinden kon ik gelukkig hergebruiken, en met een recent aangeschafte bovenfrees heb ik gisteren de onderplaat gemaakt (van 12mm multiplex) waar de spiraal op rust, en ook de eerste cirkel (van 6mm MDF). Vandaag had ik de tijd om dit allemaal te plaatsen en te testen. En dat ziet er allemaal netjes uit. De eerste cirkel gaat nu qua gaten ook dienen als mal voor de andere cirkels. In totaal moeten dit er 7 worden.

Wel vond ik ondersteuning van de bodemplaat wat fragiel overkomen, omdat deze grotendeels rust op 4 poten. Deze poten zijn wel lekker dik, maar de onderlinge afstand is wat groot. Vandaar dat ik nu wat diagonale latjes hebt geplaatst om dit wat beter te verdelen. Dit zorgt er tevens voor dat de poten een heel pak steviger staan! Hier wou ik nog eens naar kijken maar dit lost dat meteen op.

Een eerste ritje met een Roco 1100 leverde deze video op;



En bijgevoegd wat foto's van het werk van de afgelopen 2 dagen.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Vandaag de andere 6 cirkels gemaakt en de eerste geïsoleerd. Heb er ook aan gedacht op 2 tegenovergestelde punten gaten te maken voor de ringleiding.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Je hebt niet stilgezeten Steven, ziet er goed uit hoor en de 1100 had de primeur en dat ging goed  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Thnx. Ja, met de 1100 gaat het goed. De rest moet zich nog gaan bewijzen tzt.

Na het gezwoeg vandaag en na het eten gingen  de oogjes dicht. Nou ja, dan daarna nog maar weer verder. De 2e ring zit er ook op. Heb nu een mooie methode gevonden voor het op maat snijden van het isolatiemateriaal. En de moertjes dat hele eind langs het draadeind draaien wordt ook steeds korter, dus het gaat snel. Ik ga alleen tegen het einde van mijn isolatiemateriaal aanlopen dus ik moet even nieuwe bestellen.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Moertjes naar beneden draaien ?
Zet en verfrollertje in een boormachientje en het is zo gepiept.

Cees
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Dat zijn handige tips. Draadeinden doorzagen ga ik niet (meer doen) maar was ook niet gek geweest. Dat verfrolletje ga ik eens proberen.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
hier ook met verfrolletje gedaan
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Dat werkt inderdaad uitstekend. Wat hebben jullie gebruikt om hem niet te laten rollen? Bij mij werkte een potlood. :D

Laag 3 is ook klaar.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Inmiddels is de spiraal af en kan ik over de volle baan rijden! Natuurlijk is de bovenkant nog niet definitief (ook de bovenste laag van de spiraal moet anders) maar het is wel een fijne mijlpaal. De volgende stappen zijn testrijden met de treinen, de ringleiding aanleggen en knippen.

Om te testrijden heb ik even een vraag. Momenteel hebben de treinen halverwege moeite en dat wordt erger naarmate er meer treinen rijden. Logisch natuurlijk, de hele baan zit nog maar met 2 draadjes vast. Maar voor ik de ringleiding heb liggen ben ik wel weer even verder, en in de tussentijd wil ik toch ook wel met wat meer treinen kunnen rijden. Kan ik als tijdelijke simpele oplossing de draden die uit de aansluitbox komen (het zwarte vierkante kastje, en dus niet de handcontroller zelf) van de MS2 "doorlussen" naar wat andere punten? Of zijn er andere oplossingen die niet de impact hebben van een ringleiding die ik voor nu kan gebruiken om met meer treinen te rijden?

En dan uiteraard ook nog even een video van een volle ronde:

Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Jazeker, dat kan....
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Ik had dit topic nog niet gezien. Nederlandse baan, dus je hebt mijn aandacht ;-)
Ziet er erg goed uit, dit ga ik blijven volgen.

Gr. Daan
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Steemwiek in aanbouw: Het daalspoor / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Citaat van: Steem op zondag 26 december 2021, 21:38:00
de klimspiraal, en dat werd een ramp. (...)
waar ik wel rekening had gehouden met de draadeindes
had ik niet genoeg rekening gehouden met het uitsteken van het rollende materiaal

Bedoel je met uitsteken de overhang (binnenkant boog) of het uitzwenken (buitenkant boog)?
Zie voor uitleg van die twee begrippen dit draadje: Boogstraal en Bodemplaat (2018).

Ik zie dat je trein (1100) in de helix in de binnenboog met de wijzers van de klok mee stijgt
en in de buitenboog daalt? Gaat goed met alle materieel?

Is dat volgens plan, of vanuit de verwachting dat het allemaal wel zal meevallen,
met maximaal 6 wagons per loc, mits er voldoende aansluitpunten zijn op de rails?

(ik zou de winding op een NS-baan tegen de klok in draaiend stijgend hebben gemaakt,
vanuit de verwachting dat de Wet van Murphy alleen optreedt als je er niet op bedacht bent).
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Zowel uitsteken als uitzwenken dan. Ik had met beide geen rekening gehouden. Maar zoals je kan zien is dat opgelost met een nieuwe spiraal.

De reden dat ik stijg in de binnenbocht is omdat ik rechts wil rijden. En aan de andere kant van de baan was geen ruimte voor een klimspiraal. Dan maar zo. Alles blijft binnen de 3% dus dat zit wel goed. En ik ga sowieso niet met hele lange treinen rijden. Maar alles testen komt nog.
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Hoi Steven,

De helix die je gemaakt hebt ziet er strak uit hoor! Uit nieuwsgierigheid want ik kon het niet vinden, maar misschien heb ik er overheen gelezen of het gemist: van welke radius maak je in de helix gebruik?

Hartelijke groet,

Dennis
Re: Steemwiek in aanbouw: Klimspiraal / Een Nederlandse baan in tijdperk V
Dat heb ik volgens mij idd nog niet gemeld. Het zijn R2 en R3 bochten.