Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van La Tour de Carol

Gestart door Charlemagne dinsdag 11 januari 2022, 17:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van La Tour de Carol
Op mijn baan wil ik graag het station van La Tour de Carol nabouwen. Naar verhouding iets kleiner (het is een heel lang station), want mijn baan biedt maar beperkte ruimte. La Tour de Carol ligt in de Pyreneeën en het station is het laatste voor de grens met Spanje. Het verbouwen van bestaande kits levert weinig perspectief, dus wil ik zelf een poging wagen. Het wordt mijn eerste echte modelbouwproject...

Mijn vraag aan jullie is welk plaatmateriaal ik hier het beste voor kan gebruiken. Liefst iets van kunststof wat makkelijk valt te bewerken.

Alvast veel dank voor jullie tips,

Karel
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station La Tour de Carol
Kijk eens bij Auhagen.
Re: Station La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station La Tour de Carol
 :) Inderdaad vind je bij Auhagen plastic plaatjes met allerlei structuren.
Het materiaal is wel ruim 1 mm dik of zoiets, raampjes uitsnijden is wat werk, maar met een scherp breekmesje prima te doen.
Maar dit station lijkt me wel wat erg uitdagend, misschien beter om eerst iets kleiner gebouw te maken om te kijken of het een beetje lukt. :roll:
Ik zelf heb een paar gebouwen gemaakt met Auhagen plaatjes; KLIK      EN KLIK

Het kan natuurlijk ook met karton, te verkrijgen in hobbywinkels denk ik, misschien iemand hier een goede tip daarvoor.
Karton is wat makkelijker te snijden, wordt wel iets minder stevig denk ik dan met de plastic plaatjes bouwwijze.
Kijk eens rond in het topic van Martin, die maakt hele mooie gebouwtjes; Crabbendam, de bouw. KLIK

En vermeld nog even de bron van je foto's van het mooie station.

Dirk-Jan

Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Station La Tour de Carol
Echt een uitdaging Karel om zo'n sfeervol station zelf te bouwen. Mocht het je toch te hoog gegrepen zijn dan zou je misschien ook station Calw hiervoor in de plaats kunnen kopen. Het vertoont wel enige gelijkenis met dit station. Ik heb het zelf op de baan staan vandaar dat het mij op viel.

Groet maar in ieder geval veel succes en bouwplezier.
Wim
Re: Station La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station La Tour de Carol
 @citaat
Hoi Wim, is dat een eigen foto?
Zo niet dan de bronvermelding erbij plaatsen; Forumregels KLIK

Dirk-Jan

Re: Station La Tour de Carol
Veel dank voor jullie nuttige reacties! Auteurschap foto's is terechte opmerking. Foto 1 is een ansichtkaart van Ciny, Combier Imp. Macon. De tweede foto komt uit een blog met vakantiekiekjes waarvan ik de auteur niet meer kan achterhalen (heb me suf gezocht). Op Auhagen al een beetje gezocht naar passende muurdessins; is nog niet zo makkelijk.

Wim, jouw suggestie om Calw als voorbeeld te nemen is helemaal in lijn met mijn eigen aanvankelijke idee. Na veel zoekwerk kwam ik ook op Calw als voorbeeld. Heb plaatje van Kibri station (foto's Kibri) zelfs al digitaal bewerkt om te zien wat het zou kunnen worden. Had er achteraf toch weinig fiducie in. Misschien toch nog wat verder naar kijken.
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station La Tour de Carol
Citaat van: Kareltje op woensdag 12 januari 2022, 13:58:51
Misschien toch nog wat verder naar kijken.
Je zou een lijstje kunnen opstellen van de aanpassingen, en
van de middelen, voor elke aanpassing apart.

Die brede groene daklijst zou heel goed met styreen kunnen,
en die ge-granol-de (dat heet anders) gele muur misschien met deco betonlook verf van de Action,
of indien niet meer leverbaar, met grof zand in Alabastine met okerverf, 
die brede stenen "zuilen" zou je van karton of styreen kunnen maken.

Het moeilijkste lijkt mij de dakvorm van de twee hoekgebouwen: de mansarde vorm.
Schoorstenen weglaten, en ondermuur eraf vijlen lijkt mij nog het simpelste.

De spoorkant van het gebouw is duidelijk ongelijk aan de straatkant,
zowel bij het origineel als bij Calw.
De spoorkant lijkt nog wel min of meer, maar de straatzijde totaal niet.
Dat zie je aan de bewerkte foto in de bijlage.

In de wikipedia vind je allerlei andere foto's van La Tour de Carol (uit 2004, uit 2009, of uit 2015),
en die helpen je misschien ook bij vragen over de vormgeving.

Op de foto uit 2015 zie je dat het middelste dak ook nog een wolfseind (wolfskap) heeft!
De daken hebben allemaal pirons.

Calw heeft dat allemaal niet.

Bijlage: bewerkte foto uit wikipedia (2015)
Re: Station La Tour de Carol
Hoi Kareltje,
Je kunt ook een ander merk dan de geijkte Duitse als basis gebruiken.
Google eens op de Franse zoekterm maquette gare H0 en je krijgt hele andere resultaten.
Jouef had vroeger ook Franse stations in het programma, maar er zijn meer merken.
Mss wat moeilijker verkrijgbaar hier, maar er staan er wat op Ebay of te bestellen bij bedrijven.
We kijken wel eens (te veel?) naar de bekende merken van de oosterburen maar er is zo veel meer......
Succes met de speurtocht!

Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Station La Tour de Carol
Helemaal gelijk Dirk-Jan. In het enthousiasme helemaal vergeten. Ik heb de foto al jaren in mijn eigen archief staan maar zal hem ongetwijfeld in een grijs verleden ergens van het internet hebben gehaald toen ik met de bouwdoos van Calw aan de slag ging. Ik vond en vind het nog steeds aardig om te zien dat het niet zomaar een model van Kibri is maar dat het in werkelijkheid ook echt bestaat.

groet,
Wim
Re: Station La Tour de Carol
Fantastisch dat jullie zo meedenken!! Zeer veel dank. Ik heb van internet waarschijnlijk al de meest foto's in mijn dossier zitten, maar uitgerekend die prachtige die Jan bijvoegde niet. Daarop zijn veel details nog een goed te zien. Op Franse sites heb ik ook al veel gezocht, maar nog niet gevonden. Wel de prachtigste huizenbouw, meestal in karton, maar van hoog niveau en heel erg Frans (en best prijzig). Wat ik nog niet vertelde, is dat mijn tijdperk de vijftiger jaren betreft. Dat maakt voor het stationsgebouw overigens niet veel uit, behalve dat het er in die tijd minder onderhouden uitzag.

Wat Calw betreft, Wim, viel mij op jouw foto op dat ik helemaal geen perron zie. Kennelijk is het station opgeheven(?).

Groet,
Karel
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station La Tour de Carol
Citaat van: Kareltje op woensdag 12 januari 2022, 20:17:43
Kennelijk is het station opgeheven(?).
Zie de Duitstalige wikipedia over Bahnhof Calw.
Opgeheven in 1989.

Met van de straatzijde o.a. deze foto:Wikipedia alter Bahnhof Calw. Je vind daar ook een afbeelding uit 1900 van de spoorzijde. Tegenwoordig zit o.a. de Lidl in het pand.
Bouw van La Tour de Carol
Ben nu sinds enige tijd bezig met het bouwen van de huisjes voor mijn Franse dorp in de Pyreneeën. Ik verlaat mij daarbij op de firma Régions et Compagnies die uitsluitend met kartonnen kits werkt. Alles steeds laser cut met vaak de allerkleinste details (tot bv handdoeken in de badkamer). Het is helaas niet allemaal regio-correct, maar wel heel Frans. Het karton geeft bovendien de mogelijkheid aan te passen, wat ik veelvuldig heb gedaan. Extreem was een gotische kapel waar ik een romaanse kerk (zoals die ook staat in La Tour de Carol) van heb gemaakt en van de bouwkit uiteindelijk alleen de glas-in-lood ramen heb gebruikt. Ik moet nog aan de nodige details werken en alles staat nog los op de baan. Aan bestrating en begroeiing moet ik nog beginnen. De ondergrond inclusief die van de heuvels staat nog maar in een eerste laagje. Alleen het station is van Faller, maar dat zal op den duur authentieker moeten worden.
Re: Bouw van La Tour de Carol
En nog een paar plaatjes...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
C'est très magnifique, Charles!  :thumbup:
Re: Bouw van La Tour de Carol
Merci, Frans! Et, bien sûr, il manque encore le ballast et d'innombrables autres choses...
De ver(!)bouwdoos en zijn voorbeeld
Het draadje 'De bouwdoos en zijn voorbeeld' geeft prachtige voorbeelden van waar de modelbouwfabrikanten hun voorbeelden vandaan halen.
Zelf heb ik in tweemaal een bouwdoos gekocht, waarvan ik al direct wist dat het niet was wat ik zocht, maar wel een basis gaf om te gaan verbouwen.

Het eerste voorbeeld is Faller ruïne 130285. Ik wilde er de ruïne van La Tour de Carol van maken. Grappige genoeg kon ik het hele Faller bouwpakket gebruiken om naar mijn voorbeeld iets acceptabels te creëren. Het landschap moet nog komen.

Een tweede voorbeeld is het romaanse kerkje (eerder al vermeld) dat ik van een gotisch kapelletje moest maken dat wordt geleverd door Régions & Compagnies.

Hieronder wat foto's.

Ben benieuwd of er andere forumleden zijn die iets dergelijks deden.
Re: De ver(!)bouwdoos en zijn voorbeeld
En hier het kerkje... Er moet nog wat aan gebeuren. En zeker nog klokken in de toren.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Het leek mij aardig nog eens wat foto's van de vorderingen in mijn dorp te delen. Dit keer wat uit de losse pols met mijn telefoon. Dat zijn geen beste beelden, maar ze geven wel de sfeer weer, waarnaar ik op zoek ben. Er moet nog heel veel gebeuren, maar ik kan er 'op ooghoogte' al aardig bij wegdromen.
Re: Bouw van La Tour de Carol
En nog een paar...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Wat een superieure baan Kareltje, erg mooie sfeer  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Dat zijn inderdaad sfeervolle plaatjes om bij weg te dromen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bouw van La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
 B) Erg leuk, heel erg leuk, je weet de Franse sfeer prima weer te geven. :thumbup:
En dat niet helemaal regio correct doet er niet toe, een modelbaan is een sfeer impressie en met die sfeer zit het helemaal goed. :)
Wel een klein puntje opbouwende kritiek:
ik weet niet of de teksten op de pandjes al zijn voorgedrukt maar dat ziet en net effe te gelikt uit,
de teksten enigszins vervagen geeft een wat realistischer beeld. Misschien is er nog iets mee te doen, beetje wegkrabben of zo met beleid. :roll:

Dirk-Jan
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Très atmosphérique.  :thumbup:
Très joliment réalisé.

Groet Michel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Bij het zien van deze foto's dacht ik meteen aan een aflevering waarin Maigret in een klein plaatsje op zoek is naar de dader van een moord. Sfeer is beslist goed getroffen Karel!
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ik ben jullie allen zeer dankbaar voor de lovende woorden over de Franse sfeer die ik aan het creëren ben. Het is een hele zoektocht om, zo veel als mogelijk, Franse spullen bij elkaar te zoeken, maar als over de extra portokosten heen stapt, lukt het toch wel. De huisjes van Régions & Compagnies zijn een uitkomst en de rest is een enorm (leuk) gescharrel van overal en nergens. Toen ik bij Preiser zelfs De Gaulle aantrof moest ik 'm natuurlijk hebben. Ook al omdat hij in mijn jaren 50 enscenering past. En toen maakte ik ook maar het van ieder dorp bekende monument voor de gevallenen van La Grande Guerre. Om er een ware 'alle Menschen werden Brüder" gevoel aan toe te voegen, vond ik zelfs ook Konrad Adenhauer, Willy Brandt en (waarom niet) Angela Merkel. Ze zijn allen bij de herdenking aanwezig.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Dirk-Jan, het is inderdaad grotendeels voorgedrukte belettering. Ik ga nog eens kijken of ik wat kan weatheren. Vandaag ga ik toch op zoek naar een airbrush voor het spoor.
Karel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Een Franse baan, geweldig. Ben (naast Zwitsers/Italiaans) een zeer groot fan van de Franse spoorwegen. Ga dit graag verder volgen.  Veel succes met de bouw!
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Heb met genoegen je foto's en beschrijving doorgenomen. C'est tous doux France. Leuk hoor. Ben wel een fan van Franse auto's, helaas zijn mijn belevenissen met Franse treinen iets minder.

Bijvoorbeeld ergens in de negentiger jaren kampeerden we net ten zuiden van Parijs. Dus op een dag met de trein daar naar toe. De heenrit was weinig belevenisvol, want alweer vergeten. De terugweg echter was 'un autre biscuit'. Net hadden we het station verlaten staat het ding alweer stil. Eerst denk je, nou ja een onveilig sein of zo. Maar na vele minuten begin je dan toch te twijfelen. Dus uit het raam staren of er iets te ontdekken valt. Ja een heel eind verderop blauwe zwaailichten. Oh wat aan de hand. Na een goed uur kwam de omroepinstallatie tot leven. "une incident" was het enige wat ik eruit op kon maken, slechte geluidskwaliteit. Nog een uur later komt een spoorwegmedewerker door de trein gelopen. Dus die man even staande gehouden en uitgevraagd. Had een onverlaat zichzelf voor een trein geworpen met alle nadelige gevolgen van dien. Veel politie , reddingsdiensten, brandweer en vooral veel politie dus. Na vier uur werd de reis vervolgd. Moet je voorstellen vier uur in een afgesloten trein ergens langs het tracéé. Wordt je niet blij van.

Even een kijkje in mijn Franse spooravonturen.
Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P
Re: Bouw van La Tour de Carol
 @citaat Dank voor het delen van je belevenissen op het Franse spoor, Henk! Ik ben wel bang dat je dan ook geen fan bent van de NS, want ook daar zijn de vertragingen als gevolg van een (wat ze eufemistisch noemen) 'aanrijding' helaas best frequent.

Mijn ervaring met de SNCF dateren vooral uit eind jaren 60 en begin jaren 70. Ik had toen een grote liefde in Montpellier en dat betekende regelmatig de nachttrein van Gare de Lyon (Parijs) naar het zuiden. Veel slapen lukte niet in de coupés die ik moest delen met dronken militairen. Eenmaal vond ik dat ik na een slopende nacht wel recht had op een ontbijt in de restauratiewagen. De wagons die ik door moest om daar te komen, waren er heel wat dus ik telde ze voor de zekerheid. Na gestopt te zijn in Orange liep ik voldaan terug, om na wagon zoveel naar de rails te kijken die onder de trein wegschoten. De trein bleek gesplitst, zonder een mededeling! Wellicht op de slechte geluidsinstallatie op het perron, maar die kon je in de trein nauwelijks horen. Ik zat in het deel naar Marseille, mijn bagage op weg naar Montpellier. Honderd kilometer verder de eerste stop op een klein station, om een weg met hindernissen naar Montpellier te nemen. De conducteur had er wel voor gezorgd mijn eindbestemming te waarschuwen en daar lag de bagage keurig op mij te wachten. Mijn 'nana' begreep er niets van, toen ze me niet bij de afgesproken trein trof, maar de liefde was met een halve dag vertraging des te zoeter. De route naar Montpellier heb ik daarna nog verschillende malen in een oude DAF 33 en daarna een Deux Chevaux afgelegd, in een tijd dat er nog veel Route Nationale was ipv Autoroute. Soms kwam je dan bij een overweg waar de bomen altijd gesloten waren en alleen opengingen als je er bij nacht en ontij voor verscheen en claxonneerde. Uit die tijd stamt ook mijn avatar die je bij iedere overweg aantrof.
Karel
La Tour, Le Film
Lid sinds: 2021

offline
La Tour, Le Film
Eerder deelde ik al wat foto's van mijn baan "La Tour de Carol". Hierbij wat filmische impressies van mijn project in wording. Het blijft werk in uitvoering, om de grote boze buitenwereld even te vergeten.

Re: Bouw van La Tour de Carol
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 04 juli 2022, 12:29:54
Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P

Henk, ik was je nog een antwoord verschuldigd op je vraag. Nee, Tony zegt me niets. Het spoor dwars door mijn stadje heb ik nodig omdat ik maar ruimte heb voor een kleine baan en daarop toch ook een keerlus wilde hebben. Ik ben een beginner en maakte veel beginnersfouten. Achteraf had ik een baan op tenminste twee niveaus moeten bouwen, maar daarvoor is het nu te laat. Gelukkig biedt mijn baan wel veel rijmogelijkheden en komt de scenery die ik voor ogen had goed tot zijn recht. Voorlopig ben ik daar ook nog lang niet klaar mee.

Bijgaand een plaatje van wat het nu ongeveer is (mede dankzij adviezen van velen van jullie). Alleen de rangeersporen ontbreken hier.
Re: La Tour, Le Film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: La Tour, Le Film
Met zo'n filmpje vergeet ik de boze buitenwereld helemaal, Karel  ;)
Magisch muziekje, mooie shots en knap gemonteerd  :thumbup:
Je hebt een baan met een apart, smaakvol sfeertje !

Grtz Tony
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Hoi Karel, die ene Tony meldt zich maar even  :P
Net je filmpje bewonderd en daarna hier maar eens geneusd.
En dat is zeker de moeite waard  :thumbup:
De sfeer zit er flink in; zo zie je het niet vaak.
Zo te zien, kun je nog een hele poos vooruit.
Misschien een idee, om ook eens naar andere boompjes te kijken. Of zelf maken van zeeschuim bijvoorbeeld.
Tenzij je juist een liefhebber bent van dit oldskool-spul.
Ik gebruik ze ook in mijn oldskool diorama's.

Volger erbij !  ;)

Grtz Tony
Re: La Tour, Le Film
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: La Tour, Le Film
Zojuist met plezier naar je filmpje gekeken. Helemaal goed.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Geen familie, maar wel vaste inboedel; daar ben ik graag aan gelieerd. Dank voor je aardige reactie, Tony. Met die bomen ben ik niet (echt) getrouwd. Aan het zelf maken ben ik nog niet toegekomen. Ben met je eens dat het beter kan, maar er moet nog zo veel gebeuren. De meeste moeten overigens nog 'geplant' worden.
Karel
Overweg verfranst
Lid sinds: 2021

offline
Overweg verfranst
Dit weekend een Franse overweg gemaakt van de Viessmann 5104. De bel heb ik er in het filmpje onder gemonteerd. Er komt nog een module. Ook de inpassing in het landschap moet nog worden vervolmaakt.


Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2016

offline
Re: Overweg verfranst
Chapeau!

Mooi geworden zo.

Groet,

Peter
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Overweg verfranst
Très bien!  :thumbup:

Salutations,

Erik.
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2010

offline
Re: Overweg verfranst
hoi,

Citaat van: Kareltje op zondag 14 augustus 2022, 20:02:11
Dit weekend een Franse overweg gemaakt van de Viessmann 5104. De bel heb ik er in het filmpje onder gemonteerd. Er komt nog een module. Ook de inpassing in het landschap moet nog worden vervolmaakt.

Nu is het interessante van het hele projectje: Wat heb je gedaan om het Frans uiterlijk te geven? Mogelijk is dat nog leerzaam voor de overige forummers die niet zo thuis zijn in de Franse spoorwegen.
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2021

offline
Re: Overweg verfranst
Ronald, je vraag is terecht, maar ik kan er niet meer van maken dan 'met kwast, schaar en lijm'. Ik had een kartonnen modelletje waarvan ik het voetgangershekje heb 'gekanibaliseerd' en geverfd. In mijn eerste bericht zie je een foto van de (Duitse) overweg zoals Viessmann die levert. Hierbij nog wat foto's die ik had ter inspiratie om er een Franse sfeer aan te geven. Alles moet nog ingepast worden.
Karel
Re: Overweg verfranst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Overweg verfranst
Leuke overweg Karel, het geluid maakt het helemaal af  :thumbup:
Wordt dat standaard zo geleverd door Viessmann?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2021

offline
Re: Overweg verfranst
Citaat van: Degeluidsman op maandag 15 augustus 2022, 09:41:25
Leuke overweg Karel, het geluid maakt het helemaal af  :thumbup:
Wordt dat standaard zo geleverd door Viessmann?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dank Peter! Het geluid heb ik uit een Youtube video geplukt en het in mijn DAW (Propellerhead/Reason) precies op maat gemaakt. Ik heb inmiddels een Uhlenbrock MP3 geluidsmodule besteld waarop ik mijn eigen geluid kan vastleggen. Ik hoop dat ik die ook mooi synchroon krijg met de slagbomen. De geprepareerde modules met geluid zijn allemaal erg Duits, dus moet ik ze zelf maken. Dat geldt zeker ook voor de stationsgeluiden. Wel leuk voor een 'geluidsman', die ik ook een beetje ben.
Groet,
Karel
Re: Overweg verfranst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Overweg verfranst
 @citaat

Geluiden zoeken kost erg veel tijd, maar is zeker leuk om toe te passen, kijk maar eens in het topic van Tom.

Die MP3 speler kun je vast op jet juiste moment starten.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Overweg verfranst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Overweg verfranst
 B) Erg leuk en realistisch gemaakt. :thumbup:
De bomen gaan ook met een mooie snelheid open en dicht, alles met elkaar chapeau. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Overweg verfranst
Belle dans sa simplicité, vraiment française.

Maar wat mij nu interesseert is wat voor een aandrijving hier nu onder zit. Servo, motor met tandwielkast of wat?
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2006

offline
Re: Overweg verfranst
Tres bien!
Heb je meer plaatjes van je baan?
Rijd je naar Frans voorbeeld Kareltje?
Dat is weer eens wat anders dan de talloze "Baureihen 1 t/m oneindig " waarmee we dood gegooid worden door fabrikanten, modelspoorbladen en alle fora.

grts, Leon
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2021

offline
Re: Overweg verfranst
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 15 augustus 2022, 12:22:58
Belle dans sa simplicité, vraiment française.

Maar wat mij nu interesseert is wat voor een aandrijving hier nu onder zit. Servo, motor met tandwielkast of wat?

Mooi compliment Henk, dank! De aandrijving werkt m.i. net zo als de aandrijving van de Viessmann armseinen. In dit geval, per slagboom een cilinder met elektromagneet voorzien van demping.

Karel
Re: Overweg verfranst
Lid sinds: 2021

offline
Re: Overweg verfranst
Citaat van: Baanloos op maandag 15 augustus 2022, 12:53:39
Tres bien!
Heb je meer plaatjes van je baan?
Rijd je naar Frans voorbeeld Kareltje?
Dat is weer eens wat anders dan de talloze "Baureihen 1 t/m oneindig " waarmee we dood gegooid worden door fabrikanten, modelspoorbladen en alle fora.

grts, Leon

Ik probeer alles zo Frans mogelijk te maken. Dat is wel een uitdaging, want ik word niet verwend door M. Waar nodig en mogelijk verfrans ik wagons (en zelfs een railbus); soms smokkel ik om toch ook op stoom te rijden. Franse stomende locs ben ik nog niet tegengekomen. Dus heb ik ze maar in 1945 geconfisceerd als oorlogsbuit :-)  Voor een indruk zie mij topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=89035.0

Karel
La Tour de Carol en de Marseillaise
En bij de kranslegging door De Generaal hoort natuurlijk de Marseillaise. Daartoe kon ik de Preiser DB fanfare van Franse kledij voorzien. Met de Uhlenbrock geluidsmodule erbij krijgt iedere rechtgeaarde francofiel er kippenvel van.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Bij de herdenkingsceremonie mis ik wel de aanwezigheid van de burgemeester. Bij dergelijke gelegenheden draagt hij zo'n tricolore sjerp. Een ambtsketting kennen ze daar niet in Frankrijk.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.