Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Station La Tour de Carol

Gestart door Charlemagne dinsdag 11 januari 2022, 17:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station La Tour de Carol
Op mijn baan wil ik graag het station van La Tour de Carol nabouwen. Naar verhouding iets kleiner (het is een heel lang station), want mijn baan biedt maar beperkte ruimte. La Tour de Carol ligt in de Pyreneeën en het station is het laatste voor de grens met Spanje. Het verbouwen van bestaande kits levert weinig perspectief, dus wil ik zelf een poging wagen. Het wordt mijn eerste echte modelbouwproject...

Mijn vraag aan jullie is welk plaatmateriaal ik hier het beste voor kan gebruiken. Liefst iets van kunststof wat makkelijk valt te bewerken.

Alvast veel dank voor jullie tips,

Karel
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station La Tour de Carol
Kijk eens bij Auhagen.
Re: Station La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Station La Tour de Carol
 :) Inderdaad vind je bij Auhagen plastic plaatjes met allerlei structuren.
Het materiaal is wel ruim 1 mm dik of zoiets, raampjes uitsnijden is wat werk, maar met een scherp breekmesje prima te doen.
Maar dit station lijkt me wel wat erg uitdagend, misschien beter om eerst iets kleiner gebouw te maken om te kijken of het een beetje lukt. :roll:
Ik zelf heb een paar gebouwen gemaakt met Auhagen plaatjes; KLIK      EN KLIK

Het kan natuurlijk ook met karton, te verkrijgen in hobbywinkels denk ik, misschien iemand hier een goede tip daarvoor.
Karton is wat makkelijker te snijden, wordt wel iets minder stevig denk ik dan met de plastic plaatjes bouwwijze.
Kijk eens rond in het topic van Martin, die maakt hele mooie gebouwtjes; Crabbendam, de bouw. KLIK

En vermeld nog even de bron van je foto's van het mooie station.

Dirk-Jan

Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Station La Tour de Carol
Echt een uitdaging Karel om zo'n sfeervol station zelf te bouwen. Mocht het je toch te hoog gegrepen zijn dan zou je misschien ook station Calw hiervoor in de plaats kunnen kopen. Het vertoont wel enige gelijkenis met dit station. Ik heb het zelf op de baan staan vandaar dat het mij op viel.

Groet maar in ieder geval veel succes en bouwplezier.
Wim
Re: Station La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Station La Tour de Carol
 @citaat
Hoi Wim, is dat een eigen foto?
Zo niet dan de bronvermelding erbij plaatsen; Forumregels KLIK

Dirk-Jan

Re: Station La Tour de Carol
Veel dank voor jullie nuttige reacties! Auteurschap foto's is terechte opmerking. Foto 1 is een ansichtkaart van Ciny, Combier Imp. Macon. De tweede foto komt uit een blog met vakantiekiekjes waarvan ik de auteur niet meer kan achterhalen (heb me suf gezocht). Op Auhagen al een beetje gezocht naar passende muurdessins; is nog niet zo makkelijk.

Wim, jouw suggestie om Calw als voorbeeld te nemen is helemaal in lijn met mijn eigen aanvankelijke idee. Na veel zoekwerk kwam ik ook op Calw als voorbeeld. Heb plaatje van Kibri station (foto's Kibri) zelfs al digitaal bewerkt om te zien wat het zou kunnen worden. Had er achteraf toch weinig fiducie in. Misschien toch nog wat verder naar kijken.
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station La Tour de Carol
Citaat van: Kareltje op woensdag 12 januari 2022, 13:58:51
Misschien toch nog wat verder naar kijken.
Je zou een lijstje kunnen opstellen van de aanpassingen, en
van de middelen, voor elke aanpassing apart.

Die brede groene daklijst zou heel goed met styreen kunnen,
en die ge-granol-de (dat heet anders) gele muur misschien met deco betonlook verf van de Action,
of indien niet meer leverbaar, met grof zand in Alabastine met okerverf, 
die brede stenen "zuilen" zou je van karton of styreen kunnen maken.

Het moeilijkste lijkt mij de dakvorm van de twee hoekgebouwen: de mansarde vorm.
Schoorstenen weglaten, en ondermuur eraf vijlen lijkt mij nog het simpelste.

De spoorkant van het gebouw is duidelijk ongelijk aan de straatkant,
zowel bij het origineel als bij Calw.
De spoorkant lijkt nog wel min of meer, maar de straatzijde totaal niet.
Dat zie je aan de bewerkte foto in de bijlage.

In de wikipedia vind je allerlei andere foto's van La Tour de Carol (uit 2004, uit 2009, of uit 2015),
en die helpen je misschien ook bij vragen over de vormgeving.

Op de foto uit 2015 zie je dat het middelste dak ook nog een wolfseind (wolfskap) heeft!
De daken hebben allemaal pirons.

Calw heeft dat allemaal niet.

Bijlage: bewerkte foto uit wikipedia (2015)
Re: Station La Tour de Carol
Hoi Kareltje,
Je kunt ook een ander merk dan de geijkte Duitse als basis gebruiken.
Google eens op de Franse zoekterm maquette gare H0 en je krijgt hele andere resultaten.
Jouef had vroeger ook Franse stations in het programma, maar er zijn meer merken.
Mss wat moeilijker verkrijgbaar hier, maar er staan er wat op Ebay of te bestellen bij bedrijven.
We kijken wel eens (te veel?) naar de bekende merken van de oosterburen maar er is zo veel meer......
Succes met de speurtocht!

Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Station La Tour de Carol
Helemaal gelijk Dirk-Jan. In het enthousiasme helemaal vergeten. Ik heb de foto al jaren in mijn eigen archief staan maar zal hem ongetwijfeld in een grijs verleden ergens van het internet hebben gehaald toen ik met de bouwdoos van Calw aan de slag ging. Ik vond en vind het nog steeds aardig om te zien dat het niet zomaar een model van Kibri is maar dat het in werkelijkheid ook echt bestaat.

groet,
Wim
Re: Station La Tour de Carol
Fantastisch dat jullie zo meedenken!! Zeer veel dank. Ik heb van internet waarschijnlijk al de meest foto's in mijn dossier zitten, maar uitgerekend die prachtige die Jan bijvoegde niet. Daarop zijn veel details nog een goed te zien. Op Franse sites heb ik ook al veel gezocht, maar nog niet gevonden. Wel de prachtigste huizenbouw, meestal in karton, maar van hoog niveau en heel erg Frans (en best prijzig). Wat ik nog niet vertelde, is dat mijn tijdperk de vijftiger jaren betreft. Dat maakt voor het stationsgebouw overigens niet veel uit, behalve dat het er in die tijd minder onderhouden uitzag.

Wat Calw betreft, Wim, viel mij op jouw foto op dat ik helemaal geen perron zie. Kennelijk is het station opgeheven(?).

Groet,
Karel
Re: Station La Tour de Carol
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station La Tour de Carol
Citaat van: Kareltje op woensdag 12 januari 2022, 20:17:43
Kennelijk is het station opgeheven(?).
Zie de Duitstalige wikipedia over Bahnhof Calw.
Opgeheven in 1989.

Met van de straatzijde o.a. deze foto:Wikipedia alter Bahnhof Calw. Je vind daar ook een afbeelding uit 1900 van de spoorzijde. Tegenwoordig zit o.a. de Lidl in het pand.