Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

adres marklin 39480 in DCC veranderen

Gestart door bellejt dinsdag 11 januari 2022, 15:35:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
adres marklin 39480 in DCC veranderen
deze lok heeft een MFX/DCC decoder met adres 3 DCC .Is er een mogelijkheid dit te veranderen naar DCC 1030 ? Natuurlijk zodat die MFX niet meer terug gaat werken op de ecos. Heb reeds gezocht omdat ik dacht dat al ergens te hebben zien passeren maar vind het niet direkt.
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
CV 1 = 3
CV 17 = 196
CV 18 = 6
CV 29 bit 5 = 1
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
thx ga dat ff bewaren.Is het niet eerst CV18 en dan CV 17 ?  CV 29 moet ik eens bekijken wat bit 5=1 geeft van waarde via de ecos
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
 @citaat CV 29 bit 5 = 1 (tel de waarde 32 op bij de reeds aanwezige waarde van CV 29)
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
ok thx .Zal dat eens uitlezen dan in de toekomst.Lok gaat voorlopig in de reserve want baan ligt stil tot mei dit jaar (pensioen dan ) .Dacht dat ik hier ook ergens de volledige CV lijst had zien passeren van die nieuwe marklin decoder.
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
 @citaat CV lijst voor Märklin DCC (PDF) ===> klik
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
netjes opgeslagen op PC :)   :thumbup:
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Ik haak ook even in op je onderwerp als dat mag.

Hoe werken dcc adressen? Of hoe moet ik deze zien?

Ben een leek hierin en heb tot nu toe het gemak van mfx.
Maar mijn stofzuigert heeft een simpele decoder met het dcc adres fabrieks ingesteld op 3.

Eerst werkte dit goed, maar na een poosje van de baan gehad te hebben gingen bij het aanzetten wat treinen mee lopen?
Komt dit omdat marklin zijn loks ook op 1e keuze dcc adres 3 hebben staan? (dcc= 3-128-0  volgens decodertool)
Ik heb het adres van de stofzuiger maar veranderd in dcc adres 500 met de ms2. ( wijzigen lok en wijzigen adres)
Wat betekend; 3-128-0  bij marklin dcc adres 1e keuze 3? zoals mfx of krijg je problemen zodra je de aansturing zet op dcc only.

Het functioneert, maar eerlijk gezegd heb ik maar wat gedaan zonder het eigenlijk te begrijpen :D
Kun je het dcc adres gewoon naar elk willekeurig vrij dcc adres wijzigen?
En hoe zie/vind ik of er een dcc adres vrij is?

Hoe moet ik dit dcc adres zien?  simpel gezegd zoals een mm adres? 
Dcc adres als een adres 1,2,3,4, enz enz waarmee ik voor elk adres een aangedreven item of lok kan instellen?

En de cv instellingen als configuratie variabele gekoppeld aan een specifiek dcc adres?
Bijvoorbeeld; dcc adres 1 heeft zijn eigen cv instellingen, dcc adres 2 eigen cv, dcc adres 3 eigen cv?, enz enz mits je dit op een programmeerspoor programmeert en word opgeslagen in specifieke lok decoder of aanstuurdecoder?

Of zijn er ook instellingen die elkaar overlappen of beter niet kunt doen. (Gedeelde dcc adressen?)
Ik heb van de dapol stofzuiger het dcc lok adres van 3 naar 500 gezet, maar eigenlijk doe ik maar wat 8o
De rest regelt de ms2 via de decoders, en heb alleen overzicht van lok adressen, niet de adressen van deurservo's/wissels e.d.

Is er ook uitleg hoe ik die dcc adressen kan zien in jip en janneke uitleg? 8o 8o
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Je zit veel te moeilijk te denken, een DCC adres is gewoon een adres.
Standaard staan de meestel decoder op adres 3, daarom gingen ook je loks rijden nadat je de MS2 op DCC only had gezet.
Verder krijg ik het idee dat je van alles door elkaar aan het halen bent, centrales(controllers) en decoders de ene praat de andere luisterd(behalve MFX en railcom da's 2weg verkeer)
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Ze gingen rijden zonder dat ik de ms2 op dcc only had gezet. :?
ms2 staat altijd op standaard instelling qua, mfx, mm dcc.

Vreemde is dat toen ik de stofzuiger weer op de baan had gezet en deze aan deed er treinen mee gingen rijden.
De stofzuiger staat normaal in de kast.
Bij de 2e keer uit (stop) en aan met deze stofzuiger op de baan  en alles doet weer normaal. :?
Tot 2 keer toe. (lok gewist en weer toegevoegd met lokkaart)
Daarbij heb ik de lok ringloods deuren voorzien van servo's via ms2, dus niet echt handig dat er een lok halverwege uit steekt zonder dat de deuren open zijn. :-(

Maar voor de zekerheid toch het adres van de stofzuiger wel veranderd naar dcc 500. (leek mij eerst hoog genoeg m.b.t. toekomstige wissels/servo's e.d.?)
En de lockaart opnieuw geprogrammeerd met nieuw adres.

Even terug op je antwoord,   bedankt :thumbup: want dit bevestigde mijn vermoedens dat een dcc adres gewoon een adres is.

Maar voor degene die op dcc adressen rijd, hoe doen jullie dat, houden jullie alle gereserveerde adressen bij?
En kan je die ergen in uitlezen?
Want bij de ms2 is mij dat niet duidelijk behalve bij de stofzuiger omdat die met een dcc decoder werkt en dit ook als dcc adres laat zien bij lok adres.

Ik hou nu alle lok adressen bij in een excel bestandje, maar bij mfx klopt dit eigenlijk niet omdat die zich (onzichtbaar?)aanpast bij een 2e zelfde lok adres.
Rij met 2 identieke br 24 loks zonder problemen met mfx
En bij de wissels of servo's klik je op een wissel nummer uit de wissel lijst op ms2 en de rest programmeert zich zonder direkt zichtbare mm of dcc adres.


Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Als je dan toch bezig bent in de cv's, kijk dan ook even bij cv 50 en zet die op 12.
Dan staat analoog herkenning uit, en die is ook niet nodig in een digitaal bestuurde baan.
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
MFX "adressen" kun je niet bijhouden omdat de centrale indien nodig elke keer een "adres " toekent, adres tussen haakjes omdat het geen adres is zoals bij Motorola en DCC.

DCC adres 500 is een hoog adres, waarvoor je, dacht ik, ook nog iets anders in de CV lijst moet verzetten.

Adressen DCC en Motorola, gewoon bijhouden in een lijst of een stickertje met het nummer onder op de lok plakken.

Alles geautomatiseerd is leuk zolang alles foutloos loopt, maar als het dat niet doet, dan heb je een probleem want je hebt het systeem alles laten uitvoeren en je weet dus zelf niet hoe alles in elkaar steekt, dit is een algemene opmerking voor alle technische automatisering die gebruikt wordt door hobbyisten.

Groet, Anne W
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
@bellejt

CV lijst voor Märklin DCC voor MxD decoders (PDF) ===> klik
CV lijst voor Märklin DCC voor MxD/3 decoders (PDF) ===> klik

Gezien de productiedatum van de 39480 vermoed ik dat je de laatste moet gebruiken.
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
De nieuwste versie opgeslagen. Bedankt :exclaim:
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Uitleg over lang DCC lokadres ===> klik
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Hoi,

Heerlijk als er van alles door elkaar gehaald wordt  :)

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 20:44:01
Maar voor de zekerheid toch het adres van de stofzuiger wel veranderd naar dcc 500. (leek mij eerst hoog genoeg m.b.t. toekomstige wissels/servo's e.d.?)
En de lockaart opnieuw geprogrammeerd met nieuw adres.

Je moet eigenlijk altijd het standaard DCC-lokadres 3 veranderen naar een andere. Je kan beter in je MS2 een standaard "TESTLOK" aanmaken dat je nieuwe en geresette DCC-decoders kan testen met de standaard instellingen van DCC-adres 3 en 28 rijstappen.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 20:44:01
Maar voor degene die op dcc adressen rijd, hoe doen jullie dat, houden jullie alle gereserveerde adressen bij?

Eventueel in een excel-bestandje bij de gegevens van al mijn loks. Maar de meeste loks hebben logische adressen Dus de BR218 heeft DCC-adres 218. Daarnaast staat er in mijn multimaus een lijstje met DCC-adressen en een naam. Dus ik selecteer een naam.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 20:44:01
Ik hou nu alle lok adressen bij in een excel bestandje, maar bij mfx klopt dit eigenlijk niet omdat die zich (onzichtbaar?)aanpast bij een 2e zelfde lok adres. ... .... En bij de wissels of servo's klik je op een wissel nummer uit de wissel lijst op ms2 en de rest programmeert zich zonder direkt zichtbare mm of dcc adres.


MFX is een heel ander protocol dan DCC en Motorola. MFX heeft inderdaad geen adressen maar ID's. Deze kunnen inderdaad veranderen bij opnieuw aanmelden op de centrale. Dat maakt het niet altijd even gemakkelijk en kan soms problemen geven.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
Hoe werken dcc adressen? Of hoe moet ik deze zien?

Een adres is niet meer dan een nummer opgeslagen in de decoder. Het opslaan gebeurd in CV's (Oftewel: configuratie variabele). Bij DCC zit het adres altijd in CV1 en mag van de waarde van 1 tot 9999 hebben. Alle nieuwe DCC-lokdecoders hebben vanaf de fabriek standaard adres 3. Sommige fabrikanten hebben de range zelf beperkt. Zie daarvoor de handleiding van de lok en/of decoder.

DCC-adressen van accessoire-decoders (wisseldecoders e.d.) staan helemaal apart van DCC-lokadressen. Deze worden nu ook opgeslagen in CV1. Deze mogen een adres tussen de 1 en 2048 hebben. Standaard is dat adres 1. Sommige fabrikanten hebben de range zelf beperkt. Zie daarvoor de handleiding van de lok en/of decoder. Het instellen van DCC-accessoire-decoders gebeurt op dezelfde manier als bij de lokdecoders.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
Wat betekend; 3-128-0  bij marklin dcc adres 1e keuze 3? zoals mfx of krijg je problemen zodra je de aansturing zet op dcc only.

Zo te zien is het adres 3 met 128 rijstappen. Het laatste cijfer weet ik zo niet maar mogelijk "functie 0" aan.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
Kun je het dcc adres gewoon naar elk willekeurig vrij dcc adres wijzigen?

Ja. Geen probleem.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
En hoe zie/vind ik of er een dcc adres vrij is?

Bijhouden in een lijstje.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
En de cv instellingen als configuratie variabele gekoppeld aan een specifiek dcc adres? Bijvoorbeeld; dcc adres 1 heeft zijn eigen cv instellingen, dcc adres 2 eigen cv, dcc adres 3 eigen cv?, enz enz mits je dit op een programmeerspoor programmeert en word opgeslagen in specifieke lok decoder of aanstuurdecoder?

Iedere decoder heeft zijn eigen instellingen die via CV's gewijzigd kunnen worden. Die worden dus in de decoder zelf opgeslagen. Er zijn een aantal verplichte DCC CV-nummers die iedere fabrikant moet toepassen, een aantal die aanbevolen worden. En daarnaast mag de fabrikant de rest tot 1024 zelf invullen. Tegenwoordig hebben veel fabrikanten ongeveer dezelfde CV-nummers voor dezelfde instellingen.

Citaat van: DA79 op dinsdag 11 januari 2022, 19:10:39
De rest regelt de ms2 via de decoders, en heb alleen overzicht van lok adressen, niet de adressen van deurservo's/wissels e.d.

Als je een DCC-decoder gebruikt mag je zelf een DCC-wisseladres invoeren. Deze DCC-wisseladressen staan los van de DCC-lokadressen. Ook de "uitgegeven" DCC-wisseladressen mag je zelf bijhouden in een lijstje  :)

Citaat van: Anne W op dinsdag 11 januari 2022, 22:00:56
DCC adres 500 is een hoog adres, waarvoor je, dacht ik, ook nog iets anders in de CV lijst moet verzetten.

Ligt aan de centrale. De meeste moderne centrales hoef je niets meer zelf aan te passen. Die regelen die instellingen nu zelf.

Groet
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
 @citaat :thumbup: :thumbup:

Bedankt iedereen, dat maakt het een stuk duidelijker.

Heb tot aan de stofzuiger nog niks met dcc hoeven doen, heb voornamelijk mfx en mm protocol voor treinen en faller servo.
De dcc adressen en cv's aanpassen is nieuw voor mij, en wil graag begrijpen waar ik dan met bezig ben, wel zo handig :D


Hoefde inderdaad niets in de cv's aan te passen bij het veranderen van het dcc lok adres van 3 naar 500  (ms2)
Instellingen, lok wijzigen, wijzigen adres en klaar, doe alles nu wel op een programmeer spoor.
Re: adres marklin 39480 in DCC veranderen
Tool voor berekenen lang DCC  loc adres ===> klik