Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag van een leek over seinen

Gestart door wam maandag 10 januari 2022, 11:23:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag van een leek over seinen
Lid sinds: 2019

offline
Vraag van een leek over seinen
Goedendag ervaringsdeskundigen.

Ik heb mij zoveel mogelijk ingelezen over de Marklin seinen wat Marklin als pdf documenten online beschikbaar heeft en ook heb ik gezocht en gelezen op dit forum. Maar toch heb ik nog vragen.

Ik heb voor mijn zoontje een aantal Markin hobbyseinen 74391 gekocht en daarbij de 72760 schakelpaneel.
Ik begrijp dat je deze seinen ook op een M84 decoder kan aansluiten zodat we de seinen kunnen bedienen met de MS2.

Ik had heel graag als test 1 baan willen inrichten met de 72442 remmodule. Echter komt ik er niet helemaal uit of dit wel mogelijk is.
Iemand die mij hier info over kan geven?

De tweede vraag die ik heb (zal wel een klassieke fout zijn) is dat in de sein 74391 exact heb aangesloten incl het isoleren van de baanvak volgens de handleiding van Marklin. Echter bij het schakelen stopt de trein en rijdt niet als ik omschakel (sein naar groen). Ja ik heb de rode draad vanaf het schakelpaneel aangesloten op het geïsoleerde baanvak en heb een overbrugging aangesloten (B aansluitingen) "over het geïsoleerde stuk heen". Het leek bij logisch als ik de schakelaar weer aanzet (sein gaat wel op groen) er weer spanning komt op het geïsoleerde deel van de het baanvak waardoor de trein weer gaat rijden.

Wat doe ik verkeerd?
Re: Vraag van een leek over seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Vraag van een leek over seinen
Isolatie goed aangebracht? Die aan beide kanten en beide connectoren van de middenrail?
Re: Vraag van een leek over seinen
Excuses ik had het verkeerd omschreven. De trein stopt juist en bij schakelen rijdt deze niet door.
Re: Vraag van een leek over seinen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Vraag van een leek over seinen
Het kan van alles zijn, maar de hoofdreden is dat er geen spanning op het geïsoleerde stuk terecht komt.

Een aantal opties:
1. Het sein schakelt niet (hoor je dat het sein echt werkt)?
2. Je werkt met 2 rode draden: staat er wel spanning op het railstuk waar deze vandaan moet komen? Je zou anders ook de rode draad die niet aan het geïsoleerde stuk zit rechtstreeks aan de rode draad vanuit de trafo kunnen koppelen
3. Ik ken het genoemde sein niet, maar in de oudere seinen (7039, 7040 en 7041) zitten aan "de spoel" koperen/messing stripjes en een metalen kern. Als er vuil op de contacten zit, geleiden ze niet.

gr. Gertjan