Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spiralen +trekduwtreinen

Gestart door Daan zondag 09 januari 2022, 01:42:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spiralen +trekduwtreinen
Lid sinds: 2018

offline
Spiralen +trekduwtreinen
Hoi allen,

Ben momenteel bezig met ontwerp schaduwstation en spiralen. De spiralen worden zo gepland dat ze over de buitenbocht stijgen met minder dan 2%. Nu vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met trek/duw treinen omhooggevallen door de spiraal duwen. Ik vraag me af of een sleep van 9 ls models icrm en stuurstand probleemloos omhoog komt zonder dat ze elkaar uit de rails duwen. Als dat zo is zit ik namelijk vast aan duwend naar beneden en trekkend omhoog + een kopspoor in het schaduwstation.

Alle feedback is welkom.

Gr. Daan
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Hoi Daan,

Ervaringen trek/duw treinen met mijn klimspiraal;
- 3 lagen
- R1 dalen
- R2 stijgen
- C-rail

Sterk afhankelijk van totale gewicht / lengte trein.
Marklin Koploper en ICE geen problemen, hebben beide starre vaste koppelingen.
Roco blokkendoos, 4 wagens, duwen redelijk maar meer wagens gebruiken dan Fleischmann profikoppelingen gebruiken. Die drukken de wagens niet zo ver in elkaar dan bv de Marklin / Roco koppelingen.

Heb vanwege het in elkaar drukken bij de buffers/koppelingen (ook bij het met gepaste snelheid afdalen en remmen) enkele wagens voorzien van profi koppelingen.

Gr Matje
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Op dit oude filmpje zie je 2 stammen ICR trek-duw vertrekken en aankomen over een klimspiraal van 2,8%. Het heeft jaren probleemloos gereden.



Gr, Ben.
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Thanks voor het filmpje, dat stemt mij hoopvol :-)
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Spiralen +trekduwtreinen
Mijn ervaring is dat je een beetje moet spelen met welke koppeling. Fleischmann profi kan wel eens te kort zijn, bij Jägerndorfer heb ik onderlaatst juist Roco universeel en in hoogte verstelbaar moeten toepassen omdat de rest te kort koppelde (met overbuffering in bochten tot gevolg), een overigens bekend probleem. Ik rijd niet op spiralen e.d., maar bij tischbahning en vloerbanen ligt ook lang niet altijd alles strak en vlak.