Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 08 januari 2022, 21:19:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Beste modelspoorders,

Vorig jaar heb ik in mijn BW 7 stuks nieuwe "Märklin sperseinen" geplaatst, aangesloten, maar nog niet getest.
Vandaag dacht ik eindelijk de seinen op hun sokkel te schuiven om te kijken of ze werken.
Nou...dan kom ik weer van een koude kermis thuis. :-( :(

Van de 7 zijn er 4 met een seinbeeld namelijk Sh0 (rood) en 3 geven geen seinbeeld.
Ik heb alles nog eens nagelopen en gezien dat de adressen middels de dipschwitches goed stonden en de draden waren aangesloten.
De rode met bruine draad naar de baan, de paars met witte draad naar het sein.
Daartoe zijn er simpele connectoren op de printplaat met een heldere gebruiksaanwijzing.
Ik heb voor Märklin gekozen omdat ze een eigen decoder hebben en deze simpel aan te sluiten zijn.
Het signaal is DCC en op de decoder moet je daarvoor dipschwitch 10 dan op "on" zetten.
Ook heb ik de instelling in iTrain nagelopen en volgens mij staat het goed. Het sein is er eigenlijk alleen maar voor de show, maar dan moeten ze het wel doen.
Via iTrain heb ik de seinen aangeklikt om te zien of het seinbeeld ging veranderen naar Sh1 (wit).
Op iTrain natuurlijk wel, maar niet op het sein zelf. Die betreffende 4 seinen bleven op Sh0 staan.
En die andere 3 doen gewoon helemaal niets. Dat kan aan de bedrading of decoder liggen. Het sein zelf heb ik al eens gewisseld maar niets.

Het gaat me eerst om die 4 waarvan het seinbeeld niet wil veranderen.
Wat doe ik fout of wat zie ik hier over het hoofd?

Op de foto is te zien dat er onder de aansluit connectoren nog een connector zit. Is dat misschien voor DCC?
Ik kan dat nergens uit halen. Het is niet in de handleiding terug te vinden waar die aansluitpunten voor dienen.

Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 08 januari 2022, 21:19:14
Het signaal is DCC en op de decoder moet je daarvoor dipschwitch 10 dan op "on" zetten.

Gebruik je wel het juiste adres? Volgens mij moet je in DCC modus nog een DCC-adres aan de seinen geven. Zie daarvoor de handleiding.
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Klopt Ronald, dat heb ik ook wel gedaan. Het adres kun je via de dipswitsches instellen. Het staat ook zo in iTrain.
Anders branden die seinen ook niet.
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Volgesn de handleiding van artikel 76471 spersein staat het volgende over het instellen van het adres:



Dus je mag CV1 van de juiste waarde voorzien. Het muizenklavier / dipswitches zijn voor adressen tot 511 onder DCC. Zelf zou ik hem gewoon even met CV1 van een juiste waarde voorzien. Dat is makkelijker dan uitzoeken welk adres bij welke combinatie dipswitsches hoort.

Groet Ronald.
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Hallo Ronald, ik ben eruit. Het blijkt dat ik voor enkele seinen een adres had gebruikt die ook voor de wissels gelden.
Ik had eens in een topic gelezen dat het niet uitmaakt of een adres voor zowel een wissel als een sein wordt gebruikt, omdat de centrale dat weet, maar het is wel degelijk van belang.
Vooral wanneer een sein maar 2 seinbeelden heeft (wit + rood), dan staat in iTrain de kleuren groen en rood vermeld, net als bij een wissel.
Nadat ik de seinen een ander adres had gegeven werkten ze wel.
Verder waren er een aantal seinen die een adres boven de 255 hadden. Volgens de handleiding zou ik dan alleen de dipschwitches kunnen instellen, met de nummer 10 op "on" voor DCC.
Maar dat werkt dus zo niet alleen. Kennelijk moet er toch een CV waarde worden ingesteld via het programmeerspoor en daarmee komt de handleiding te kort.
Märklin biedt wel de mogelijkheid voor DCC, maar wil daar niet veel over kwijt. Zij promoten liever tot in den treure Mfx.
Als DCC rijder moet je het maar een beetje zelf proefondervindelijk uitzoeken.
Dat is dus nu wel gelukt, maar ik ben weer 1 dag verder.
De seinen die helemaal niets deden, hadden ergens een slechte aansluiting in massa of stroom.
Dat is nu dus ook opgelost.
Dank voor je inbreng. :thumbup:
Ik ben weer een gelukkig mens. :-)
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Beste Martin,

Misschien haal je wat door elkaar: adressen van lokdecoders en van wissel of seindecoders mogen hetzelfde zijn om dat de "adressering" vanuit de centrale anders is.

Groet, Anne W
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Dat zal het ook wel zijn Anne. Ik heb dit nu zelf ook ontdekt en langzaam maar zeker raak ik in dit wereldje meer en meer thuis. ;)
Re: aansluiting seinen en DCC aansturing hiervan met iTrain
Klopt  :) Voor het DCC-protocol geldt: Lok-adressen en Wisseladressen zijn twee verschillende. Dus je kan een lokadres 1 hebben maar ook een wisseladres 1. Zowel bij lok- als wisseladressen weet de centrale in principe niet wat er aangestuurd wordt. hij geeft alleen een commando.

Bij veel multiprotocol-decoders voor wissels zijn adressen 1 tot en met maximaal 320 gecombineerd Motorola en DCC. Daarboven is het dan alleen DCC.

Groet Ronald.