Beste modelspoorders,
Vorig jaar heb ik in mijn BW 7 stuks nieuwe "Märklin sperseinen" geplaatst, aangesloten, maar nog niet getest.
Vandaag dacht ik eindelijk de seinen op hun sokkel te schuiven om te kijken of ze werken.
Nou...dan kom ik weer van een koude kermis thuis.
Van de 7 zijn er 4 met een seinbeeld namelijk Sh0 (rood) en 3 geven geen seinbeeld.
Ik heb alles nog eens nagelopen en gezien dat de adressen middels de dipschwitches goed stonden en de draden waren aangesloten.
De rode met bruine draad naar de baan, de paars met witte draad naar het sein.
Daartoe zijn er simpele connectoren op de printplaat met een heldere gebruiksaanwijzing.
Ik heb voor Märklin gekozen omdat ze een eigen decoder hebben en deze simpel aan te sluiten zijn.
Het signaal is DCC en op de decoder moet je daarvoor dipschwitch 10 dan op "on" zetten.
Ook heb ik de instelling in iTrain nagelopen en volgens mij staat het goed. Het sein is er eigenlijk alleen maar voor de show, maar dan moeten ze het wel doen.
Via iTrain heb ik de seinen aangeklikt om te zien of het seinbeeld ging veranderen naar Sh1 (wit).
Op iTrain natuurlijk wel, maar niet op het sein zelf. Die betreffende 4 seinen bleven op Sh0 staan.
En die andere 3 doen gewoon helemaal niets. Dat kan aan de bedrading of decoder liggen. Het sein zelf heb ik al eens gewisseld maar niets.
Het gaat me eerst om die 4 waarvan het seinbeeld niet wil veranderen.
Wat doe ik fout of wat zie ik hier over het hoofd?
Op de foto is te zien dat er onder de aansluit connectoren nog een connector zit. Is dat misschien voor DCC?
Ik kan dat nergens uit halen. Het is niet in de handleiding terug te vinden waar die aansluitpunten voor dienen.