Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521

Gestart door Leo 1955 maandag 17 januari 2022, 23:57:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Hallo beste lezer, ik heb sinds kort 2 wagons, 1e klas van deze wagons. Ik ben benieuwd of er ook 2e klas wagons bestaan en of iemand ervaring heeft met het inbouwen van verlichting in deze plastic wagons. Ben benieuwd naar jullie reacties. Groet, Leo
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Hoi,

Kijk eens op deze website: Hema Treinen. Deze treintjes voorzien van binnenverlichting? Dat is een aardige klus. Volgens mij zitten er plastieke wielen onder. Die mag je vervangen. Bij 3rail mag er een sleper onder. Je mag het rijtuig verzwaren. Die dingen waren nog al licht. Dat is niet bevorderlijk voor de stroomafname.  Er zat / zit volgens mij ook geen interieur in. Als je de boel gaat verbouwen dan is de binnenverlichting meer waard dan het rijtuig zelf.
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Dag Leo.

Ik zal wat positiever reageren :wink:
Het blijkt hier om de de tussenrijtuigen van het Hondekop-materieel te gaan.
Wanneer die nu netjes de rondjes meerijden, zou ik de voeding van de motor van het "loc-deel" aftakken en middels kleine stekkertjes naar de tussenrijtuigen geleiden naar de interieurverlichting middels LED-strips die tegen het dak geplakt worden met dubbelzijdig tape.

Er schijnt nog een ander forum te zijn waar een tweetal topic over dit treinstel gaan, wellicht dat je daar wat inspiratie kan weghalen ...
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17812.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63935.0

Groeten,

Erik.
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Er is nog wel een dingetje met verlichting. Deze modellen zijn niet geel gespoten, maar de kleur van het kunststof is geel. De wanden zijn niet erg lichtdicht zeg maar. Het resultaat met binnenverlichting wordt ook wel rijdende schemerlamp genoemd.  :) Een paar lagen verf (gebroken wit) aan de binnenkant lost dat op.

Tweede klasse rijtuigen zijn er dus niet, ook niet van Lima zelf in deze uitvoering. Wel zijn de eerste klasse strepen gemakkelijk te verwijderen. De klasse-nummers lastiger zonder ook de blauwe band aan te tasten.
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Beste Ronald,
Er zitten geen plastic wieltjes onder en er zit een prachtig interieur in. Ik heb nog een setje 'zittende personen' en die ga ik er zeker inzetten.
Dank voor je reactie. Leo
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Beste Nieuwenhuis, dank voor je positieve reactie. Ik heb deze 2 wagons gekocht, samen met een Marklin E46095, loc 1631, de 'Voorburg'. Dus zonder de honden kop. Dat zou een prima oplossing zijn geweest. Groet, Leo
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Hoi Henk, wat een goede tip om de binnenkant gebroken wit te schilderen. Ik dacht zelf aan zwart. Wit is veel beter denk ik. Overigens schijnt de blauwe strook boven het interieur nauwelijks door heb ik al gezien. Als ik de onderzijde van het interieur wit schilder zal het doorschijnen al sterk verminderd zijn.
Ook kom ik verlichting tegen waarbij de stroomdraad om de assen van de wielen zijn gewikkeld. Op die manier is er contact met de rails, maar de stroom komt toch van de middenrail? Ik rijd analoog. Groet, Leo
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Ja, zwart dekt natuurlijk sneller, maar het ziet er niet uit. Twee of drie lagen wit of grijswit werkt ook. Zou wel de hele binnenwand die kleur geven. Juist met binnenverlichting kan je alles goed zien.  :)
Re: Lima / Hema NS personenwagons 1544 1521
Dank voor je tip. Nu nog kijken of er verlichting in kan. Ik zal ook eens advies inwinnen bij 'De Houtloods' in Den Haag.