Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin CU 6021 vs. CS

Gestart door Opi71 zaterdag 08 januari 2022, 15:30:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin CU 6021 vs. CS
Lid sinds: 2016

offline
Märklin CU 6021 vs. CS
Beste allemaal,
Na diverse vertragingen en onderbrekingen ben ik eindelijk begonnen met de bouw van mijn 'droombaan'.
Het gaat om een doorlopende dubbelsporig paradetraject wat aan beide kanten eindigt in het zelfde 7-sporige schaduwstation. De bedoeling is dat hier tot 4 treinen tegelijk op kunnen rijden.
Van dit paradetraject is er een aftakking naar een enkelsporige hoofdlijn met 3-sporig schaduwstation en doorgaand station. Vanuit hier is er een aftakking naar een zijlijn met kopstation. Op dit gedeelte (stroomkring) rijden max. 3 treinen tegelijk.
Nu heb ik vanuit het verleden nog een Control Unit 6021 en een Delta Control alsmede een Interface 6051. Mijn bedoeling is het treinverkeer aan te sturen met Koploper.
Nou vertoonde mijn CU in het verleden wel eens kuren waardoor een herstart nodig was. Tijdens het bouwen en testen moet ik maar ervaren hoe goed het gaat met de CU.
Het komt er eigenlijk op neer in hoeverre het zinvol/raadzaam is hier op voort te bouwen, of.......?
Voor nu wil ik mijn CU gebruiken voor aansturing van het paradetraject met een trafo van 52VA voor 4 treinen en de Delta Control voor de magneetartikelen.
Uiteindelijk wil ik:
- Een stroomkring voor paradetraject (CU 6021, automatisch verkeer)
- Een stroomkring voor enkelsporige hoofd- en zijlijn. Zijlijn evt apart maar dat is dan voor één rijdende loc. Lijkt me niet nodig. (Booster???)
- Een stroomkring voor magneetartikelen (Delta)?
- Een stroomkring voor licht huisjes etc (oude trafo)
- Faller Car System (???)

Ik heb wel gekeken naar een CS3 in combinatie met mijn CU, maar daarvoor moet nog wel even gespaard worden.
Om een lang verhaal niet nog langer te maken:
- wat is nu een goede configuratie voor een baan zoals ik beschreef?
- Is het mogelijk een CU 6021 met Delta voor magneetartikelen te gebruiken, evt met later een CS3 als moederapparaat daar boven?
- Wat zijn jullie ervaringen met een CU 6021 met een Delta er naast?

Ik hoop dat iemand goede suggesties, of absolute afraders heeft en deze met mij wil delen.

Alvast bedankt voor reacties!

Groet,

Cees
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Als je toch nog moet "beginnen" met bouwen, zou ik idd uitkijken naar een recente centrale zoals de CS3.
Koploper zul je ook mogen vergeten met een CS3 en eerder uitkijken naar recente software zoals iTrain of Rocrail.
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
hoi,

Citaat van: Opi71 op zaterdag 08 januari 2022, 15:30:45
BNu heb ik vanuit het verleden nog een Control Unit 6021 en een Delta Control alsmede een Interface 6051. Mijn bedoeling is het treinverkeer aan te sturen met Koploper.

Als je met koploper wil blijven rijden dan kan je de Märklin Central Station 2 / 3 / 3+ vergeten. Koploper kan niet overweg met het Märklin Central Station 2 / 3 / 3+

Citaat van: Opi71 op zaterdag 08 januari 2022, 15:30:45
- wat is nu een goede configuratie voor een baan zoals ik beschreef?

De vraag is: Hoe merk vast ben je? Dus mag het ook iets anders zijn dan Märklin? Zo ja: Dan is een Esu ECoS  1/2 een hele goede optie. Dan kan je nog steeds met koploper aan de gang. Waarom zoveel "stroomkringen"? Ik heb hier niet meer dan een leiding voor een het DCC-signaal en leiding voor de hulpstroom voor het voeden van alle decoders en verlichting op en onder de baan.

Groet Ronald.
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Hallo Ronald,
Dank voor je reactie.
Mijn vorige serieuze baan, alweer meer dan 10 jaar geleden, was met mijn CU 6021 en aangestuurd door Koploper. De ontwikkelingen hebben niet stil gestaan, maar wilde beginnen met wat ik nog heb en weet van toen. Ondertussen wil ik bij de opbouw wel rekening houden met wat in de toekomst nodig is aan apparatuur en hiervoor plaats reserveren. Ik zit verder zeker niet vast aan Marklin. Mijn decoders zijn bijvoorbeeld allemaal van Viesmann. Mijn dealer adviseert wel een CS3, maar deze is niet goedkoop en wilde graag eens meer meningen horen. Een ESU is voor mij zeker ook een optie.
Ik zit ook niet vast aan Koploper, maar heb daar bij mijn vorige baan wel positieve ervaringen mee.
Ik heb zoveel stroomkringen in gedachten omdat ik volgens mij voor een CU en een booster aparte stroomkringen moet hebben. Daarnaast is een trafo van 52VA niet voldoende voor alle gelijktijdig rijdende treinen (max. 6 a 7?) (denk ik) met verlichte rijtuigen, rookgenerator etc.. Om geen last te hebben van knipperende lichten of andere zaken door 'piekbelasting' bij het schakelen van magneetartikelen wilde ik deze ook in een aparte stroomkring opnemen. En om knipperende verlichting te voorkomen de verlichting van de scenery ook maar gelijk in een andere stroomkring.
Maar goed, met de huidige technieken is dat misschien allemaal niet meer nodig  :D
Groet,
Cees
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Citaat van: Opi71 op zaterdag 08 januari 2022, 15:30:45
- Een stroomkring voor magneetartikelen (Delta)?

Met een Delta control kan je toch niets met magneetartikelen?

Koen
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Hoi Koen,

Ja en nee. De Delta Control (Marklin 6604) kan van zich zelf niks met magneetartikelen. De 6604 kan het schakelsignaal niet genereren.

Echter is er een goed beschreven toepassing (hoor ik truuk) om de 6604 zo aan te sluiten op een centrale dat  de 6604 kan worden gebruikt als een booster zoals de 6015 of 6017.
En met een goede beschrijving bedoel ik dit keer de niet vaak genoeg bejubelde oude versies van de Marklin Magazin, toen er nog wel eens iets (electrisch) creatief instond.
Overigens is hier wel heel voorzichtig met de verbinding tussen de 60652 en de 'booster' om gegaan. Maar voorzichtig kan geen kwaad, is alleen wat extra werk.
Overigens wel in het Duits (sorry).

JP
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
JP,

leuk die link naar het Marklin magazin  :thumbup: :thumbup:, 20 jr terug ook zo begonnen , delta control als booster, toen de 6015, later de 6017 en 10 jr terug geheel over gegaan naar ESU. ;) CS1 behouden en CS1R van gemaakt die nu als slave op de Ecos 2 hangt.

6021 gebruik ik nog steeds voor digitale bovenleiding, werkt perfect. :thumbup:

Mvg Gert
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Oude versies van Märklin Magazin? Ik zie een MIBA artikel...
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Ik heb ook weleens wat gespeeld met MrDirect met een Delta Control als booster.
Maar wat heeft dat dan voor nut voor magneetartikelen?
Gaat het hier om magneetartikelen die baanspanning gebruiken voor het omschakelen? Dan kan ik het me inderdaad voorstellen.
Zo ja dan lijkt het me beter om wisseldecoders te gebruiken die extern gevoed kunnen worden voor het schakelen. Dan kan je een gewone trafo direct gebruiken zonder booster en heb je ook nooit een dip(je) in je baanspanning.

Koen
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Miba; Check  :thumbup:

CiteerGaat het hier om magneetartikelen die baanspanning gebruiken voor het omschakelen?
Ik denk dat dat inderdaad het geval is. Als je binnen het Marklin universum blijft, en niet zelf loopt te hobbyen aan de PCB, dan is dat de standaard setup voor de M83, en de decoders in de wissels.

En de link naar ons eigen Wiki met dezelfde strekking.

JP
Re: Märklin CU 6021 vs. CS
Dan is het duidelijk.

Ik gebruik (externe) Viessman decoders, die hebben een aparte aansluiting voor een trafo voor de schakelspanning.

Koen